אלכסנדר דז'יקיץ' (צילום: אורן בן חקון)
אלכסנדר דז'יקיץ' (צילום: אורן בן חקון)

דעה | צמצום טווח המקריות

לא משנה איך יסתיים משחק חצי הגמר נגד טנריפה, הפועל יודעת באיזה דרך היא תשחק וזה בהחלט שונה

פורסם בתאריך: 11.5.23 17:15

ניצחון על מכבי ביום ראשון היה אחד הרגעים שהכי מדגימים את העוצמה של הפועל העונה. אני לא זוכר מתי הפועל גברה על מכבי במשחק שהיא עצמה הגדירה כפחות חשוב, וכשהסקורר המוביל שלה (קרינגטון) ואחד הגבוהים הפותחים (מאיירס) לא מתלבשים. הפסד בראשון היה יוצר מציאות של שני הפסדי בית למכבי בתוך חודש, ופסיכולוגית הייתה מתקבעת אצל השחקנים התחושה שהם יכולים על מכבי רק כשהם בשיאם, בסגל מלא ובאדרנלין שיא כמו בגמר הגביע. אלא שהניצחון הזה מקבע תפיסה עצמית אחרת לגמרי וגורם לשחקנים להאמין שהשיטה שלהם והעבודה הקשה הן הסיבות לניצחונות על מכבי ולא הסיטואציה המיטבית.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


 

השיטה הזו לא נפלה עלינו מהשמים, היא בושלה ביסודיות על ידי אלכסנדר דז'יקיץ'. השיעור המדהים שהאיש הזה נותן לכדורסל הישראלי ב-8 החודשים האחרונים הופך לחלוטין את האופן שבו האוהדים בארץ תופסים את תפקיד המאמן. עד דז'יקיץ' שלטה פה הגישה שרואה במאמן גאון טקטי, אדם שחייב להיות יצירתי וצריך להפתיע כל הזמן כדי לגבור על יריביו, כשפיני גרשון הוא האבטיפוס של אסכולה זו. הסרבי של הפועל בא ואומר דבר אחר לגמרי: אני רוצה כמה שיותר שליטה על הנעשה, ושליטה משיגים בתרגול מתמיד ובחזרה לא מתפשרת שלי על האופן שבו הדברים הכי פשוטים נעשים. "חזרה" לא בקטע מטאפורי, אלא מילולית: להגיד שוב ושוב דברים כמו "תרד נמוך בהגנה!" או "שים לו יד בפרצוף".

הגאונות של דז'יקיץ', אם כך, מסתתרת לא בתוכן של דבריו (כל מאמן מתחיל יודע לומר איך שומרים נכון) אלא בעובדה שהוא מצליח לחפור לשחקנים לגבי "מה נכון לעשות" והם עדיין אוהבים אותו. זה נשמע אולי פשוט, אבל זה ממש לא. דז'יקיץ' הרי אינו המאמן היחיד בעולם שחופר לשחקנים. אבל הוא מהבודדים בארץ שלא ממאיס עצמו עליהם. לא אשכח משפט שאמר לי פעם שחקן ישראלי בכיר על ארז אדלשטיין: "הוא מסוגל לדבר איתך על כדורסל 24/7, משאיר אותך אחרי האימן כדי לתאר תרגיל שהמציא ומתקשר אליך בערב להזכיר איך לשמור נכון שחקן מסוים. בחודשים הראשונים של העונה זה סבבה, אבל לקראת מרץ אתה מתחיל לסנן שיחות ממנו כי אין לך כוח לשמוע אותו יותר".

אי אפשר להעריך אם החלום האירופי של הפועל יסתיים בהפסד לטנריף, או שימשיך עד הגמר. מה שבטוח הוא שהקבוצה הגיעה לפיינל פור בזכות צמצום טווח המקריות בסיסטם שלה. סביר להניח שהשחקנים ישמרו היום נכון, יתנו את המקסימום בהגנה ויבצעו מעט טעויות טקטיות. מה שיכריע את המשחק יהיה אחוזי הקליעה שלהם ושל טנריף, ומידת ההצלחה של ההגנה הספרדית בכפיית מהלכי אחד על אחד על הפועל. איזו תחושה שונה זו להגיע למעמד כזה ולדעת מהו הסגנון של הפועל, ושהיא בטוח תשחק אותו.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר