ליאור אליהו, יוגב אוחיון, בר טימור - הישראלים המאכזבים של הפועל ירושלים (צילומים: ניר קידר)
ליאור אליהו, יוגב אוחיון, בר טימור - הישראלים המאכזבים של הפועל ירושלים (צילומים: ניר קידר)

בהפועל מודים: "היינו זקוקים לריענון מבחינת הישראלים כבר בקיץ"

הניצחון על לייטקאבליס ביום שלישי, שבו הצטיין תמיר בלאט, רק מעצים את האכזבה שיש בהפועל מהיכולת של אליהו, אוחיון וטימור מאז תחילת העונה: "הפועל של הליגה היא לא הפועל של אירופה"

פורסם בתאריך: 20.12.18 11:52

אחרי שני הפסדים רצופים – לא.א.ק אתונה ביום שלישי שעבר ולמכבי תל אביב במוצ"ש – הפועל ירושלים התאוששה ביום שלישי האחרון עם ניצחון חוץ מרשים וחשוב מאוד מול לייטקאבליס הליטאית בליגת האלופות של פיב"א.

"הניצחון הזה היה מאוד חשוב עבורנו כדי לעצור את כדור השלג ולמנוע כניסה ממשבר", מדגיש גורם בהפועל בשיחה עם "ספורט כל העיר". "אנחנו שמחים מאוד שיש לנו קבוצה מאוד חזקה מנטלית שלא נשברת. השחקנים הוכיחו הרבה בגרות".



מי שהוליך את הפועל ירושלים לניצחון, ולא בפעם הראשונה העונה, הוא תמיר בלאט שהצטיין עם 16 נקודות ו-8 אסיסטים. "האמון של עודד בתמיר מצדיק את עצמו", מציין גורם בהפועל. "תמיר נהדר השנה ומגלה יציבות. הוא פשוט הישראלי הכי טוב שלנו בפער".

היכולת הטובה של בלאט רק מחדדת את החולשה של שאר הסגל הישראלי של הפועל ירושלים. לדוגמה, במשחק מול הליטאים קלעו 4 הישראלים האחרים של הפועל ירושלים – ליאור אליהו, בר טימור, יוגב אוחיון ואלכס צ'וברוביץ' – 10 נקודות במשותף.

ליאור אליהו (צילום: ניר קידר)

ליאור אליהו (צילום: ניר קידר)

החולשה הזו של הישראלים האדומים היא זו שהובילה לאכזבה הגדולה שנחלו ראשי ואוהדי הפועל ירושלים לאחר ההפסד למכבי תל אביב, כשהגדיל לעשות אליהו שהצליח במפגן מביש ומביך לצבור 5 עבירות בארבע דקות.

בשנים האחרונות הורגלו אוהדי הפועל, וגם חובבי הכדורסל הישראלי, לכך שהאדומים מגיעים להיכל בשכונת יד אליהו בתל אביב ומסתכלים 'בלבן של העיניים' כשהם פוגשים את שחקני מכבי תל אביב, ללא שום רגשי נחיתות. הסיבה היתה השחקנים הישראלים, ששדרגו את מצבת השחקנים של הפועל. מספיק להזכיר את ליאור אליהו ואת יותם הלפרין בשיאם, לצד מתאזרחים כמו ריצ'ארד האוול וד'אור פישר, ולהוסיף אליהם את בר טימור, שהפך לשחקן נבחרת וישראלי משמעותי במדי הפועל, כדי להבין שלפחות בליגה וכל עוד החוק הרוסי קיים – הישראלים היוו פקטור משמעותי בהצלחה בזירה המקומית.

השנה ישנה ירידה משמעותית בתרומה של הישראלים של הפועל, ולכל אחד סיבתו שלו: הקפטן אליהו כבר בסוף הקריירה, ובצלילה מתמדת. למרות אופטימיות זהירה אצל אנשי הפועל בקיץ, והבלחות בתחילת השנה, הפורוורד חזר ליכולת הדלה המוכרת מהשנתיים האחרונות; אליו מצטרף אוחיון, שסובל מפציעה כרונית בקרסול, שעשויה אף לסיים את הקריירה שלו כבר בקיץ הקרוב; אחרון חביב הוא טימור, שלא הצליח – אצל קטש וגם אצל מאמנים אחרים בשנתיים האחרונות – לעשות את קפיצת המדרגה שתהפוך אותו לישראלי בכיר באמת.

את הסגל הישראלי משלימים צ'וברוביץ', שאליו אין לבוא בטענות מאחר שהוא עושה את המקסימום בדקות שהוא מקבל; ובלאט, שהוא כאמור צדיק אדום בסדום – היחיד שמוכיח שהוא מתאים לשחק בשני המפעלים. לא פלא שקטש נותן לו דקות משחק רבות גם באירופה.

בר טימור (צילום: ניר קידר)

בר טימור (צילום: ניר קידר)

"היינו זקוקים לריענון מבחינת השחקנים הישראלים כבר בקיץ, אפילו ניסינו, אבל יש לנו חוזים מחייבים עם שחקנים", מודים בהפועל ואומרים למעשה שהישראלים הם בעיקר זכר לחוזים מתקופת אלון. "לא עשינו תרגיל, כמו שעשתה הפועל תל אביב עם רפי מנקו, כדי להיפטר משחקנים. העדפנו להיות קבוצה שמכבדת את השחקנים ואת החוזים. נחכה לקיץ כדי לעשות חושבים".

המספרים מדברים בעד עצמם: ליאור אליהו מסיים חוזה שעל פי הערכות מסתכם ב-450 אלף דולר נטו; יוגב אוחיון מרוויח סביב 300 אלף דולר; בר טימור מרוויח 250 אלף דולר.

השלושה נחשבים בעולם הכדורסל כ"אוברפֵּייד", כפי שמסביר מאמן כדורסל שלא לייחוס: "שלושתם מרוויחים הרבה-הרבה יותר ממה שהם תורמים, וזה מכביד על קבוצה כמו הפועל, ולמעשה על כל קבוצה. אני יודע שבהפועל ניסו להעביר את השחקנים לקבוצה אחרת, אבל אף קבוצה ישראלית לא רצתה אפילו להתחלק עם הפועל בשכר, מרוב שהחוזים גבוהים. זה יצר מצב שפרט לריענון עם תמיר בלאט הפועל לא התחדשה, וזה פוגע בה בליגה הישראלית".

 

בקיץ הפועל עמדה בפני דילמה: האם לכלול בסגל מתאזרח ברמה גבוהה, כמו ג'ו אלכסנדר או ריצ'ארד האוול (בטרם נודע שהוא מושעה), ולוותר על החתמה של זר כדי לחזק את מצבת השחקנים הישראלים. הסיבה היא שעל פי החוקים של ליגת האלופות של פיב"א, מרבים המתאזרחים אינם נחשבים לשחקנים מקומיים, אלא אם יש להם ברזומה לפחות 4 שנים כשחקנים במחלקת הנוער במדינה שבה הם התאזרחו. הפועל, כידוע, בחרה באופציית השחקן הזר ובכך החלישה את עצמה בזירה הישראלית.

יוגב אוחיון (צילום: ניר קידר)

יוגב אוחיון (צילום: ניר קידר)

הדבר הזה יוצר למעשה שתי קבוצות – הפועל של אירופה, שמתבססת על שבעה זרים + בלאט, והפועל של הליגה – שבה הקבוצה מחויבת, כידוע, להציב בכל זמן נתון שני שחקנים ישראלים על הפרקט.

"הפועל של הליגה היא לא הפועל של אירופה, ורואים את זה בירור", מסבירים גורמים בסביבתו של קטש. "עודד, כמאמן נבחרת ישראל, דווקא מאמין בשחקנים הישראלים – הוא פשוט לא סומך יותר מדי על אלו שנמצאים אצלנו בסגל, פרט לתמיר בלאט. אם עודד היה יכול להחליף 3-2 ישראלים הוא היה עושה את זה בשמחה, אבל זה נתון ועם זה קשה להתווכח".

אם ננסה להסתכל על העניין מהזווית של השחקנים, הרי שבהפועל מסבירים שהישראלים של הפועל ידעו בדיוק באיזו סיטואציה הם נמצאים. ואומנם, הם לא דורשים יותר מדי הסברים – אבל הסיטואציה בכל זאת גוררת ביקורת על קטש, דרך מקורביהם. "אף אחד לא מבין את עודד: איך במשחק אחד טימור קולע 16 נקודות ומשחק נהדר, ובמשחק אחר הוא לא משחק אפילו דקה. כנ"ל עם יוגב. זה יוצר אצל השחקנים חוסר ביטחון, ורואים את זה".

ולמרות היכולת הלא מרשימה והדיבורים מסביב, בהפועל מתעקשים שכנראה לא יגיע אף חיזוק ישראלי במהלך העונה. "אם לא יקרה משהו בלתי צפוי נישאר עם הסגל הזה, לטוב ולרע, עד לסוף העונה. בסופו של דבר הזרים הם אלה שיכריעו, יותר מאשר הישראלים".

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר