זירת התאונה הקטלנית שבה נהרג שוקי כהן ז"ל, זירת התאונה הקטלנית שבה נהרגו ציפי רימל ז"ל ונועם-רחל ז"ל, אבי שמר (צילומים: דוברות המשטרה, זק"א, פרטי)
זירת התאונה הקטלנית שבה נהרג שוקי כהן ז"ל, זירת התאונה הקטלנית שבה נהרגו ציפי רימל ז"ל ונועם-רחל ז"ל, אבי שמר (צילומים: דוברות המשטרה, זק"א, פרטי)

מנהל מחוז ירושלים ברלב"ד: "אנחנו מודאגים מאוד מהתחזקות מגמת התאונות הקטלניות בעיר"

ארבע תאונות קטלניות התרחשו בחודשיים וחצי האחרונים בכבישי ירושלים. מנהל מחוז ירושלים ברלב"ד, אבי שמר, מתייחס למגמה המדאיגה ומוסיף בשיחה עם "כל העיר": "ברור שהנושא של האכיפה הוא מרכיב מאוד משמעותי"

פורסם בתאריך: 13.12.19 08:19

בכבישי ירושלים: ברבעון האחרון של שנת 2019, זה שיסתיים רק בעוד שבועיים, התרחשו לא פחות מארבע תאונות קטלניות בירושלים ולמעגל הדמים של הקטל בכבישים הצטרפו 5 קורבנות חדשים. מדובר במגמה מדאיגה של עלייה במספר התאונות הקטלניות, בטח אם לוקחים בחשבון שמדובר על חודשיים וחצי.

ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) מתייחסים בכובד ראש לעלייה במספר הקורבנות בחודשים האחרונים בעיר. בשיחה עם "כל העיר" אומר אבי שמר, מנהל מחוז ירושלים ברלב"ד כי "ישנה עלייה במספר התאונות הקטלניות ואנחנו מודאגים מאוד מהתחזקות מגמת התאונות הקטלניות באזור ירושלים. למרבה הצער, במרבית התאונות הקטלניות האחרונות שהיו בעיר ובסביבתה הגורם המרכזי לתאונות היה תרבות נהיגה שלא תאמה לדרכים והתנהגות לא תקינה ולא נורמטיבית של הנהגים והיא הובילה למוות מיותר".


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת7"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


בדבריו מתייחס שמר לתאונה הקטלנית שהתרחשה בראש השנה האחרון, 1.10, בצומת הרוזמרין וגרמה למותו של שוקי כהן ז"ל – תאונה שנגרמה, כך על פי כתב האישום שהוגש נגד הנהג הפוגע, בשל קיום מרוצי כביש מסכני חיים ונהיגה במהירות מופרזת של 225 קמ"ש – ולתאונה הקטלנית בצומת גבעת זאב לפני שבועיים, שבהן נהרגו ציפי רימל ובתה התינוקת נעם רחל – כשגם הפעם הסיבה לתאונה, כך על פי החשד, הוא נהיגה במהירות מופרזת.

שמר, כפי שניתן להבין מדבריו, מייחס את התאונות הקטלניות האחרונות לגורם האנושי ולא לתשתיות. הוא גם מפנה זרקור לעבר תרבות הנהיגה במגזר הערבי ואומר "כשאנחנו מזקקים את הנתונים של התאונות הקטלניות האחרונות, אנחנו יכולים לראות מעורבות מאוד משמעותית של נהגים מהמגזר הערבי. בנוסף, ישנה עלייה בפגיעת הולכי רגל ילדים מהמגזר הערבי, ועלייה מדאיגה של רוכבי אופנוע תושבי מזרח העיר, גם בתוך העיר ומחוצה לה".


זירת התאונה הקטלנית שבה נהרג שוקי כהן ז"ל (צילום: דוברות המשטרה)

זירת התאונה הקטלנית שבה נהרג שוקי כהן ז"ל (צילום: דוברות המשטרה)


שמר מוסיף ומתייחס גם לתופעת מרוצי הכביש מסכני החיים. בעיה שאותה הציפו ומציפים תושבי שכונת גילה, ואשר הובילה, כך על פי חשד המשטרה, גם למותו הטראגי של שוקי כהן ז"ל ולפציעתה הקשה של אשתו ענת כהן.

לדברי שמר, בעקבות התופעה המדאיגה של מרוצי כביש הוחלט ברלב"ד לצאת בקמפיין הסברתי במגזר הערבי על מנת לצמצם ככל הניתן את תופעת מרוצי הכביש והנהיגה במהירות מופרזת. "תופעת הרייסים היא פלילית ולא חוקית", הוא מדגיש. "ההתנהגות הזאת מטופלת על ידי המשטרה ויש להגביר את האכיפה עוד יותר. אנחנו ברלב"ד מתייחסים לתופעה הזו ברצינות – בחודשים האחרונים יצאנו בקמפיין שלם שממוקד לאוכלוסייה הצעירה בחברה הערבית, כאשר המסר שלו אומר בתרגום מערבית לעברית – "חבר'ה לעשות רייסים לא אומר שאתם גברים". עד כדי כך ירדנו לפרטים כי אנחנו מודעים לבעיה הזאת, ואנחנו נוקטים באמצעי הסברה עם המסרים המתאימים, אך כמובן שאנחנו לא יכולים להגיע לכל נהג ונהג. מה שאומר שאולי משטרת מחוז ירושלים צריכה לנסות להבין איך מתקיימים מפגעי אכיפה משמעותיים בהקשר הזה ואיך מגבירים את האכיפה".



אכיפה והסברה

נושא האכיפה הוא משמעותי ביותר, כך גם הקמפיין ההסברתי לנהגים –אולם נדמה שבשלב זה שניהם אינם עובדים כמו שצריך. הדוגמא לכך היא התאונה הקטלנית שהתרחשה בצומת גבעת זאב לפני כשבועיים, שבה נהרגו כאמור ציפי רימל ובתה התינוקת נעם רחל, כאשר אבי המשפחה אפרים והבן איתי עדיין מאושפזים במצב קשה בבית החולים שערי צדק.

מעדויות ראייה שונות שהגיעו לידי המשטרה, כך פורסם וכך נטען בבקשה להאריך את מעצרו של הנהג הפוגע, צעיר בן 18 מכפר עקב, הנהג ביצע בכביש פעלולים ונהג במהירות מופרזת. בשלב מסוים הוא התנגש בעוצמה ברכב של משפחת רימל וגרם לטרגדיה הנוראית. בשל עדויות הראייה הזה שינתה המשטרה את סעיף האשמה כנגד הנהג לעבירה החמורה של המתה בקלות דעת.


זירת התאונה הקטלנית שבה נהרגו ציפי רימל ז"ל ונועם-רחל ז"ל (צילום: זק"א)

זירת התאונה הקטלנית שבה נהרגו ציפי רימל ז"ל ונועם-רחל ז"ל (צילום: זק"א)


"ברלב"ד ישנם את אמצעי ההסברה", מוסיף שמר. "אנו מזקקים את המסרים לאוכלוסייה הספציפית, אך אנחנו לא יכולים לוודא שהמסר עובר לכולם וכנראה שהוא לא עובר ומגיע לכולם. שוב, יש כאן נטו בעיה התנהגותית של נהגים ושל רוכבי אופנוע – וזה משהו שצריך לחשוב היטב כיצד מתמודדים איתו. ברור שהנושא של האכיפה הוא מרכיב מאוד משמעותי במקרים כאלה וצריך להגביר את האכיפה. בשורה התחתונה – בתאונות האחרונות היה מדובר על צורת נהיגה שלא תאמה לדרכים".

הבעיה – תרבות הנהיגה

שמר בדבריו מתייחס גם לרוכבי האופנוע ולא בכדי, ברבעון האחרון התרחשו שתי תאונות קטלניות במעורבות אופנוע – בראשונה, ב-25.10, נהרג רוכב אופנוע בתאונת דרכים ברחוב אשר וינר. הרוכב נפגע לאחר התנגשות עם רכב פרטי; בחודש נובמבר נהרג על כבישי ירושלים רוכב אופנוע נוסף, בן 18, שהחליק עם האופנוע על הכביש ברחוב גיא בן הינום והתנגש ברכב פרטי. הרוכב נפצע באופן אנוש ומותו נקבע מאוחר יותר בבית החולים.


אבי שמר (צילום: פרטי)

אבי שמר (צילום: פרטי)


"ישנה עלייה דרמטית של פגיעות רוכבי אופנוע ואני מדבר על עלייה ברמה הארצית", מציין שמר ומוסיף: "העלייה הזו לא פחות דרמטית בירושלים ובכבישים הסובבים לה. בניגוד לתאונות אחרות שהתרחשו בעבר, בתאונות האחרונות אנחנו יכולים לומר באופן חד משמעי שלא מדובר על תאונות שנגרמו מתשתיות לקויות. הגורם לתאונות של רוכבי האופנוע הוא תרבות הנהיגה. יש לקיחת סיכונים מיותרים והתנהגות לא בטוחה".



"רוכבי האופנועים צריכים להבין את פגיעות היתר שלהם", אומר שמר. "הם חייבים לנקוט ביותר אמצעי בטיחות ולהתנהג בצורה יותר בטוחה על הכביש, להיות יותר זהירים. בסופו של דבר הם הפגיעים, ואלה שנפגעים בכבישים. כשישנה תאונה של אופנוע עם רכב, לנהג הרכב לא קורה דבר, ואילו נהג האופנוע חשוף ונפגע, וזה לפעמים מסתיים במוות של רוכבי האופנוע כתוצאה מחוסר זהירות".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יכ

    תוצאה ישירה של היעדר אכיפה. אין שום אכיפה על רוכבי מדרכות ו קורקינטים כבר 5 שנים, אין סיירת עירוני. ומשטרת התנועה לא נראית. זו התוצאה

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר