אתר קברי המלכים בעיר העתיקה (צילומים: ד"ר אדם אקרמן, פרטי)
אתר קברי המלכים בעיר העתיקה (צילומים: ד"ר אדם אקרמן, פרטי)

אתרים נסתרים בירושלים: 'קברי המלכים' בעיר העתיקה והדרמה שהתחוללה סביבם

בחלק הצפוני של העיר העתיקה, בקצה רחוב דרך שכם, ממוקמת מערכת קברים מפוארת מימי בית שני. נושא הבעלות על האתר - 'קברי המלכים' - מתחולל מאבק משפטי עם ממשלת צרפת

פורסם בתאריך: 29.11.19 15:07

בקצה רחוב דרך שכם בחלק הצפוני של העיר העתיקה שוכנת לה אחוזת קבר מרשימה מימי בית שני. האחוזה נקראת 'קברי המלכים', ולמעשה זוהי מערכת הקברים המפוארת מבין מערות-הקבורה של התקופה. לפי עדות ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו נקברה בה הלינה מלכת ממלכת חדייב, אשר התגיירה עם בניה ועלתה לירושלים באמצע המאה הראשונה לספירה, ובנתה בה ארמונות פאר. היא נודעה בפעילותה למען עניי העיר ורכשה למשפחתה אחוזת-קבר, שהיתה לאחת המפורסמות בעולם העתיק כולו.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת7"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


באופן טבעי, 'קברי המלכים' היה מהאתרים הראשונים בירושלים שהפך מוקד לחפירה ארכיאולוגית. החוקר הצרפתי פליסיאן דה-סוסי, שהאמין שבמקום קבורים מלכי יהודה, חפר באתר עוד בשנת 1863, והוציא ממנו שלושה ארונות קבורה עם עצמות המתים, כאשר על המפואר שבהם נכתב בכתב עברי "צידן מלכתא". הוא הבריח אותם בהסתר למוזיאון הלובר בפריז. היה זה, למעשה, שוד עתיקות אשר עורר מהומה רבתי בקהילה היהודית בארץ ובצרפת, וזאת בשל חילול כבוד המתים והמסורת שקבעה שבמקום קבור כלבא שבוע, חותנו העשיר של רבי עקיבא, אשר חי בירושלים בימי חורבנה בידי הרומאים.


אתר קברי המלכים בעיר העתיקה (צילום: ד"ר אדם אקרמן)

אתר קברי המלכים בעיר העתיקה (צילום: ד"ר אדם אקרמן)


בעקבות הפגיעה באתר, התגייסה הגבירה ברטה ברטראנד, בת למשפחה יהודית-צרפתית לרכישת השטח מבעליו הערביים. מטרתה היתה "לנצור ולשמור את המזכרת הקדומה הזאת של אבות אבותינו מכל חילול ואי כבוד". ברטראנד תיעדה בכתב ובעל פה את כוונתה זו בשנת 1874, כאשר הקימה את ההקדש למקום, כנכס של העם היהודי באישורו של הרב אליעזר איזידור, "ראש רבני צרפת" נשיא הקונסיסטואר (איגוד רבני צרפת). במסמך נכתב: "אני הרב א.איזידור, מעיד כי הגבירה ברטראנד, היא רוכשת חלקת השדה והמערה אשר בה – ואשר תישאר אחוזת עולם ליהודים".


ד"ר אדם אקרמן והקונסול הצרפתי (צילום: פרטי)

ד"ר אדם אקרמן והקונסול הצרפתי (צילום: פרטי)


בשנת 1878 הסתיים תהליך הרכישה מידי שלושה בעלים ערבים. הטיפול בניסוח החוזה לרכישה, נוהל בידי הדודים של ברטראנד, האחים אמיל ויצחק פרייר. בשנת 1885 הנרי פרייר, בן הדוד שלה העביר את הבעלות לידי ממשלת צרפת כניראה כדי לשמור על האתר.


אתר קברי המלכים בעיר העתיקה (צילום: ד"ר אדם אקרמן)

אתר קברי המלכים בעיר העתיקה (צילום: ד"ר אדם אקרמן)


דובר הקונסיסטואר המייצג את היהודים בצרפת טוען כי המקום הוא הקדש והנכס חייב לחזור לעם היהודי. גם נציג ההקדש טוען כי טענת הקונסוליה בירושלים שזהו אתר לאומי צרפתי, אין לה תוקף משפטי. לדבריו לצרפת אין זכות חוקית לשלוט באתר של פולחן דתי ועליה להחזיר גם את שלושת ארונות הקבורה לישראל.



במשך עשר שנים (2019-2009) היו קברי המלכים סגורים לציבור. צרפת ביצעה במקום עבודות שיפוצים ודחתה מפעם לפעם את מועד פתיחתם. לא הועילו גם ההפגנות שאירגן הציבור החרדי, שדרש גישה חופשית לתפילה במקום. רק לאחר הגשת התביעה בבית המשפט בפריז, נפתח האתר בחודש יוני האחרון למבקרים – פעמיים בשבוע, בימי ג' ו-ה' בשעות הבוקר (חובה להזמין ביקור דרך אתר הקונסוליה הצרפתית בירושלים". שומרים מטעם הקונסוליה מלווים את המבקרים המועטים ומשגיחים שלא יהיו מעשי פרובוקציה.


אתר קברי המלכים בעיר העתיקה (צילום: ד"ר אדם אקרמן)

אתר קברי המלכים בעיר העתיקה (צילום: ד"ר אדם אקרמן)


נשיא המדינה ראובן ריבלין קיבל הבטחה כבר בינואר השנה, מנשיא צרפת עמנואל מקרון, שהאתר יפתח למבקרים. צרפת מצפה שישראל תכיר בבעלותה על האתר הנמצא בבעלותה דה פאקטו מזה 150 שנה, וישראל דוחה קביעה זו. שני הצדדים לא מעוניינים בפתרון משפטי שממנו צד אחד ייצא מופסד. אולם ההכרעה המשפטית נכפתה עליהם כעת.

דוקטורנטית באוניברסיטת בר אילן, רעות אודם, המשלימה כעת עבודת דוקטורט על קברי המלכים, התייחסה לשאלתי על הצפוי במשפט: "אין ספק שהמקום הוא הקדש, גם לפי החוק הצרפתי, שהרב איזידור, ראש הקונסיסטואר, דאז היה שליחו. אשר לסיכויים שהאתר יוחזר לעם היהודי – הם תלויים ביכולת של שופטי צרפת לעשות משפט צדק ללא משוא פנים. אם הם ייצמדו לעובדות, הרי שהצדק יהיה עמנו. אם יכנסו שיקולים אחרים, אין לדעת".

 


ד"ר אדם אקרמן הוא מחבר הספרים: "101 אתרים בירושלים וסביבתה" ו"ירושלים המסתורית: 99 אתרים חבויים"

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר