(צילומים: דוברות מאוחדת, א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
(צילומים: דוברות מאוחדת, א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

התפתחות זה (לא) משחק ילדים

איך מאבחנים קושי בהתפתחות? מתי ולמי לפנות? ומה ההורים יכולים לעשות? מומחי המערך לנוירולוגיה והתפתחות הילד של קופת חולים מאוחדת במחוז ירושלים, מעניקים הסבר מקצועי מקיף על תחום התפתחות הילד ומעניקים טיפים חשובים להורים

פורסם בתאריך: 14.2.18 16:30

 

הורים המגדלים ילדים, לומדים כי ישנן אבני דרך התפתחותיות שמצופה מילדיהם להשיג ומאידך ישנה שונות רבה בין ילדים. כשעולים קשיי התפתחות, מופנה הילד למערך התפתחות הילד של קופת חולים מאוחדת, אשר נותן מענה מקיף ורב תחומי לבעיות התפתחותיות אצל ילדים. צוות המכון כולל פסיכולוגים, רופאים, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, עובדים סוציאליים וקלינאי תקשורת העובדים בשיתוף פעולה ומתוך ראיה רחבה.

הטיפול בילדים עם קשיי התפתחות, מתבצע במכון אחרי קבלת מידע מקיף ואבחון מקצועי. צוות המכון אף יוצא לפעילות בתוך הקהילה, למרפאות ברחבי המחוז כדי לפגוש הורים וילדים בשעת משחק, דבר המאפשר איתור מוקדם של ילדים עם קשיים ומתן הדרכה וחיזוק להורים לילדים עם התפתחות תקינה.

הצוות המקצועי רואה במשפחה ובמרחב הטבעי של הילד, ולא בחדר הטיפולים, יעד עיקרי להתערבות. "בתהליך ההתערבות על ההורים להיות שותפים מלאים בקביעת מטרות הטיפול וביישום התכנית הטיפולית בבית", אומרת סמדר סבן, מרפאה בעיסוק התפתחותית מחוזית, "המטרה בריפוי בעיסוק לילדים הינה לשפר את איכות ההשתתפות של הילד בתפקודי היום יום, למידה, משחק ופנאי”. ההסתכלות היא רחבה. "ייתכן כי רמת הציור של ילד לא תהיה אופטימלית, אך יש לו תחושת בטחון ומסוגלות ויכולת להביע עצמו. זה יאפשר לו להתנסות בציור וליהנות. ילד כזה ישתפר גם בתחום המוטורי ואף 'ידביק את הפער'."

לעומתו, ילד עם תחומי חוזק תקשורתיים ותפיסתיים שימנע מהתנסות בתחומי הקושי, יחווה תסכול ויפתח התנגדות לפעילות יצירה למשל. במצבים כאלו כדאי להתערב, כדי לאפשר התנסות ולחזק תחושת מסוגלות". סבן מוסיפה כי "משחקי תנועה, מילים, סיפורים ופעילויות יומיות יעשירו את עולמם. קלפו יחד קלמנטינה, העזרו בילד בעת שטיפת הכלים, הוא ירוויח זמן איכות אתכם, ירגיש שסומכים עליו וגם יתרגל מיומנויות. הילד נמצא בתוך מעגלים חברתיים שהראשון שבהם הוא המשפחה".

"חשוב להכיר ולכבד את רגשותיו של הילד ולתת להם מקום”. אומרת יעל פלדמן, עובדת סוציאלית התפתחותית מחוזית, "בסדר היום העמוס ישנן הזדמנויות רבות למפגש עם הילד, לפיתוח שיח רגשי כולל הקשבה פעילה, חיבוק וזיהוי של רגשות, גם שליליים. חשוב שגם ההורים ישתפו מחוויותיהם כדוגמא אישית וכמודל לחיקוי. עיבוד החוויה הרגשית מעשיר את עולמו הפנימי של הילד, מאפשר ויסות רגשי ומקדם את התפתחותו."

 

מיכל אלטמן, פסיכולוגית התפתחותית מחוזית מסבירה כי "האינטראקציה בין ההורים לילד חשובה להתפתחות התקינה של הילד. לפיכך, יש צורך בהתערבות פסיכולוגית מוקדמת במקרים של קושי, על מנת ליצור תנאים מיטיבים להתפתחות הפוטנציאל הרגשי והשכלי של תינוקות ופעוטות".

אל הפסיכולוג ההתפתחותי מופנים ילדים עם איחור התפתחותי, קשיי תפקוד רגשיים והתנהגותיים, ילדים שתמונת התפתחותם מורכבת כמו גם הורים במשפחות בהן קיים עומס רגשי כבד בעקבות גידול ילד עם תסמונת, מחלה, או עיכוב התפתחותי.

דר אודיה בנט-בק (צילום: דוברות מאוחדת)

דר אודיה בנט-בק (צילום: דוברות מאוחדת)

"התקשורת של התינוק עם העולם מתחילה כבר עם הלידה, ועם הזמן היא הופכת לכלי מרכזי בהתפתחותו ובהפיכתו לאדם מבין ומתקשר" אומרת שולי כלאב קלינאית תקשורת התפתחותית מחוזית, "לוו את חיי היומיום ואת ההתרחשות בבית במשפטים קצרים התואמים את גיל הילד, ובגיל מבוגר יותר, שתפו אותו בידע כללי על העולם והיו לו מודל לחיקוי", כלאב הוסיפה כי “ילד צעיר שאינו מבין הוראות פשוטות או לא יוזם תקשורת ובגיל מאוחר יותר לא מצליח לנהל שיחה צריך להיבדק ולהגיע לטיפול".

ד"ר אודיה בנט-בק, מנהלת רפואית במערך התפתחות הילד של מאוחדת אומרת כי "הטיפול בילד עם קושי התפתחותי מחייב התאמה אישית לילד והסתכלות רחבה. לא כל מה שנראה על פניו כבעיה בתחום מסוים מסתיים שם. הקושי אצל ילד שמתקשה לדבר למשל, יכול לנבוע מהפרעה בהתפתחות השפה, אך גם מקושי רגשי, מקושי בתפקוד אברי הפה או מהפרעה נוירולוגית רחבה יותר. עבודת הרופא ההתפתחותי ייחודית ומתקיימת בתוך מערך רב מקצועי. הנוירולוג ההתפתחותי הינו בעל ראיה קלינית מקיפה ותפקידו לחבר את כל הממצאים ולהגיע לאבחנה מדויקת. שתוף פעולה בין אנשי הצוות השונים מאפשר בנית תכנית טיפולית מתאימה לכל ילד לפי צרכיו ולא רק לפי האבחנה שלו”, מסכמת ד"ר בנט-בק.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר