המכללה האקדמית הדסה, פרופ’ אריאלה גורדון שאג, ד”ר הדס בן-אלי (צילומים: בנימין טוויטו, פרטי, בית הפקות גרסת הבמאי)

מחקר במכללת הדסה: 24 אחוז מילדי הגן באזור ירושלים נכשלו בבדיקת סקר ראייה

פרופ' אריאלה גורדון-שאג וד"ר הדס בן-אלי מהחוג למדעי האופטומטריה במכללה האקדמית הדסה הובילו את המחקר בשיתוף עם לשכת הבריאות המחוזית בירושלים, שמצא כי בדיקות סקר הראייה שמבוצעות בטיפות החלב אינן מספקות ולא נותנות מענה הולם לאיתור ליקויי ראייה בקרב ילדים

פורסם בתאריך: 20.11.19 17:14

אחד מכל ארבעה ילדים בגילאי 5-3 בירושלים נכשל בבדיקות סקר ראייה. כך עולה ממחקר חדש שבוצע על ידי פרופ' אריאלה גורדון-שאג וד"ר הדס בן-אלי מהחוג למדעי האופטומטריה במכללה האקדמית הדסה בשיתוף ד"ר דינה צימרמן וד"ר חן שטיין-זמיר מלשכת הבריאות המחוזית ירושלים.

במחקר, שנערך בטיפות חלב ובגני ילדים באזור ירושלים, נמצא כי 24 אחוזים מהילדים נכשלו בבדיקת סקר ראייה וקיבלו הפנייה לבדיקה מקיפה אצל רופא עיניים. בנוסף, המחקר סקר את החלופות לשיפור המצב והעלה כי האפשרות הטובה והיעילה ביותר היא קיום בדיקות סקר ראייה בתחנות טיפות חלב שיבוצעו על ידי אופטומטריסטים או לחלופין באמצעות מכשור רפואי מתאים.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת7"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


אחת מנקודות המוצא של המחקר היתה כי מחקרים שבוצעו בישראל מצאו כי בקרב 20 אחוזים מהתלמידים בבתי הספר בכיתות הנמוכות, הראייה אינה תקינה. ראייה לא תקינה, כך מסבירות עורכות המחקר, משפיעה על הישגי התלמידים עצמם אשר אינם רואים טוב את הלוח.


מכללת הדסה (צילום: בנימין טוויטו)


במחקר, שפורסם בכתב העת "הז'ורנל הישראלי לחקר מדיניות הבריאות", הובילו פרופ' גורדון-שאג וד"ר בן-אלי בדיקות סקר ראייה על ידי אופטומטריסטים וסטודנטים במכללת הדסה בקרב 1,476 ילדים בגילאי 5-3 בטיפות חלב ובגני ילדים באזור ירושלים. 24 אחוזים מהנבדקים נכשלו בבדיקת הסקר ובשל כך הופנו לבדיקות המשך מקיפות אצל רופאי עיניים. המחקר למעשה מצא כי ל-1 מכל 4 ילדים יש סיכוי להימצאותה של הפרעת ראייה מסוימת כבר בגיל הגן ולא רק בגילאי בית הספר.



פרופ' גורדון-שאג, ראש החוג למדעי האופטומטריה במכללה האקדמית הדסה, מסבירה עד כמה הבעיה חמורה ומדוע נתוני המחקר מדאיגים כל כך: "בישראל מתקיימות בדיקות סקר ראייה בתחנות טיפת חלב בגילאי 5-3 שנים, הגיל המומלץ על סמך הספרות המדעית. עם זאת, בדיקות הראייה מבוצעות בשיטות שאינן עומדות בתיקוף קליני וכן הורים רבים אינם נענים להזמנה להביא את ילדם להיבדק. מצב זה יוצר תשתית של שיעור גבוה של ילדים אשר מתחילים בית ספר ואינם אותרו כבעלי לקות בראייה. בכיתות א' מבוצעת בדיקת סקר ראייה נוספת לילדי כיתות א', אך לדאבוננו שלב זה נחשב למעט מאוחר מידי בנוגע לטיפול בבעיות ראייה כדוגמת עין עצלה. כאשר "הושרשה" הבעיה הראייתית ולא טופלה בשלב מוקדם, קשה מאוד לתקן לקויות ראייה מסוימות".


פרופ' אריאל גורדון שאג (צילום: פרטי)


במאמר שפורסם לאחר המחקר נסקרו גם היתרונות והחסרונות של המקומות בהם ניתן לבצע את בדיקות סקר הראייה הקיימות כיום מול חלופות אחרות, ונראה כי תחנות טיפות החלב הן האפשרות הטובה ביותר לביצוע בדיקות אלו, בשל פריסתם הארצית הנרחבת, הנוכחות ההורית בבדיקה והתשתית הבנויה למעקב אחר הילד. עם זאת, על פי החוקרות, הצוות בטיפות חלב מוצף בבדיקות מעקב וחיסונים של אוכלוסיית הילדים והמומחיות שלהם אינה בביצוע בדיקות סקר ראייה. לפיכך, יש צורך בתוספת של אופטומטריסט לכוח האדם בטיפות החלב.


דר' הדס בן אלי (צילום: בית הפקות גרסת הבמאי)


ד"ר בן-אלי, אופטומטריסטית ומרצה בחוג למדעי האופטומטריה במכללה האקדמית הדסה, מסבירה כי "החיסרון בחלופה זו היא העלות הגבוהה של כוח האדם ומכאן שישנה גם אפשרות שהבדיקות תתבצענה בעזרת מכשור אופטי ולא על ידי משאב אנושי, והמחיר שבכך הוא פספוס ילדים עם "רוחק ראיה" (היפרופיה). העלות הנלוות להכשרה וגיוס אופטומטריסטים היא גבוהה מזו של רכישת מכשור אופטי כתחליף לבודק, אך שתיהן עדיין מהוות חלופה טובה יותר למצב הקיים כיום".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אני

    האל קובע אם הילד יראה לקרוב או לרחוק. תפסיקו לתקן את רצון האל! האל ברא את עולמו במקסימום האפשרי. בני האדם מחריבים עולמו בהתערבות ומחקר. כמו אונסים את המציאות. מתקנים ללא הרף. היכן שמוטב היה להניח. התערבות רפואית כמו משקפיים או כל דבר אחר מנציחה בעיות ומקבעת אותן. ילד זקוק לראות כפי שהאל מורה לו לראות. ילד שומע מה שאוזניו אמורות להכיל. כל התערבות חיצונית גסה במציאות כמוהה כהתערבות במעשה בראשית.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ואללה! איך לא חשבתי על זה קודם? נראה שהאל לא רצה שאחשוב על זה. אז למה גילית לי? אתה מתערב במעשה בראשית!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר