כיכר ספרא, משה ליאון, משה כחלון, בני גנץ, בנימין נתניהו (צילומים: אורן בן-חקון, שלומי כהן, אלכס קולומויסקי, אוליבייה פיטוסי, אמיל סלמן)
כיכר ספרא, משה ליאון, משה כחלון, בני גנץ, בנימין נתניהו (צילומים: אורן בן-חקון, שלומי כהן, אלכס קולומויסקי, אוליבייה פיטוסי, אמיל סלמן)

על רקע הפלונטר הפוליטי: איך תתמודד עיריית ירושלים עם הקפאת מענק הבירה מהממשלה?

בשנה שעברה זכתה ירושלים למענק בגובה 970 מיליון שקלים. השנה תאלץ עיריית ירושלים להסתדר ללא התקציב הזה, בשל היעדר ממשלה והמצב הסבוך בהנהגת המדינה. למרות זאת בכיכר ספרא שומרים על אופטימיות ומבטיחים: "שום פרויקט לא ייעצר"

פורסם בתאריך: 6.12.19 08:02

לפני כמעט שנה, ב-11.12.2018, חגגו בעיריית ירושלים את ההסכם החדש שנחתם מול משרד האוצר – התקציב הממשלתי לירושלים, מה שמכונה 'מענק הבירה', עמד בשנה האחרונה על 950 מיליון שקלים – הסכום הגבוה ביותר שנתן האוצר לעיר אי פעם.

אולם הימים של דצמבר 2018 אינם דומים במאומה לאלה של דצמבר 2019. ולא בגלל עיריית ירושלים או גורם כזה או אחר בכיכר ספרא. הבעיה היא הפלונטר הפוליטי הקשה שבו נמצאת ישראל. בחירות אפריל 2019 ואלה של ספטמבר 2019 כבר מאחור, אבל לפנים נמצאת מערכת הבחירות של פברואר או מרץ 2020. כן – שלוש מערכות בחירות בתוך שנה. כהונה של ממשלה זמנית כבר שמונה חודשים שתוקעת את כל המדינה – ומעכבת גם את העברת התקציב הממשלתי השנתי לירושלים.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת7"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


הפלונטר הפוליטי הזה, מבוי סתום אם תרצו, לא מאפשר כידוע להעביר תקציב למדינה וכפועל יוצא מכך גם לא מאפשר לשנות משהו מהתקציבים לרשויות המקומיות. המצב בפועל הוא שהחל מינואר 2020 יחולק התקציב של שנת 2019 ל-12, כמניין החודשים בשנה, ובכל חודש ניתן יהיה למשוך סכום של 1 חלקי 12 מהתקציב. ולא, זה לא משנה שיש צרכים אחרים ויש גידול באוכלוסייה וגידול במספר התלמידים ועוד.

עד שלא תהיה ממשלה, בין אם בראשות בנימין נתניהו ובין אם בראשות בני גנץ או חבר כנסת אחר, לא ניתן יהיה להעביר תקציב חדש ולא ניתן יהיה להעביר את מענק הבירה לירושלים.

אז איך תתמודד עיריית ירושלים ללא מענק הבירה? בכל זאת, מדובר על סכום שמהווה כעשירית מהתקציב השנתי של העירייה, שעמד בשנה שעברה על תשעה מיליארד שקלים.

בכיכר ספרא מבטיחים בשיחות עם "כל העיר" כי שום פרויקט עירוני לא ייתקע. גורמים בכירים בעירייה מסבירים כי "כמובן שעיריית ירושלים צריכה את מענק הבירה, אבל זה לא משהו היסטרי שאי אפשר יהיה להתמודד איתו כפי שהיה בקדנציה הקודמת. לקראת התקציב לשנת 2020 ייערך תעדוף נכון של הצרכים. בכל מקרה, המצב הוא שאין אפשרות להעביר את 'מענק הבירה' ואנחנו נערכים לכך. העיר לא תקרוס, העירייה תמשיך לתפקד ושום פרויקט לא ייעצר".

גם במשרד האוצר בטוחים כי העיכוב בהעברת התקציב הממשלתי לירושלים לא יפגע בניהול השוטף של העירייה, זאת מכיוון שלעיריית ירושלים יש תקציב כולל של כתשעה מיליארד שקלים.

גורם בכיר באוצר מוסיף ומציין בשיחה עם "כל העיר" כי "היחסים בין משרד האוצר לבין עיריית ירושלים מצוינים. גם אם יהיה קיצוץ מסוים בתקציב ההמשכי הוא יושלם בהמשך השנה ברגע שיאושר תקציב בכנסת".

במענה לפניית "כל העיר" מעיריית ירושלים נמסר כי "בעקבות הסיכום משנה שעברה של ראש העיר משה ליאון עם משרד האוצר על תקציב הבירה הגבוה ביותר אי פעם, ירושלים לא תינזק גם השנה. העיר ירושלים תמשיך לצמוח ולהתקדם גם בשנת 2020 בהתאם למדיניות, החזון, האסטרטגיה ותוכניות העבודה של ראש העיר משה ליאון והעירייה. תקציב הבירה יאושר מיד עם אישור תקציב המדינה בהתאם לסיכומים עם האוצר".


כיכר ספרא (צילום: אורן בן-חקון)

כיכר ספרא (צילום: אורן בן-חקון)


כולם, כפי שניתן להבין, סבורים שהפעילות השוטפת של עיריית ירושלים לא תפגע למרות מחסור של כמיליארד שקלים, שמהווים כאמור כעשירית מהתקציב הכללי. איך זה בכלל אפשרי? גורמים בכיכר ספרא מסבירים בשיחה עם "כל העיר" כי "יש כל מיני דרכים שבהם האוצר ומשרדי הממשלה יכולים גם במצב הנוכחי לסייע לירושלים. ישנה אפשרות לתת הרשאות תקציביות, שזה אומר שעיריית ירושלים תוציא לפועל פרויקטים על סמך התחייבות של משרד האוצר להעביר את התקציב הנדרש לאותו הפרויקט מיד לאחר שיאושר התקציב. בכל מקרה – באופן חד משמעי ניתן לומר בוודאות ובאחריות ששום דבר לא ייעצר ולא ייתקע בגלל שמענק הבירה לא יועבר בתחילת השנה. העירייה תמשיך לתפקד".

המענק הממשלתי לירושלים כשמו כן הוא – מענק. מה שאומר שהוא לא נכלל במסגרת התקציבית הרשמית, כך שהסכום שלו נגרע באופן אוטומטי בשל הפלונטר הפוליטי שתוקע את העברת תקציב המדינה.

למעשה, גם אם במשרד האוצר מאוד רוצים ואפילו אם במשרד ראש הממשלה יבקשו יפה – את מענק הבירה לא ניתן יהיה להעניק עד שיאושר תקציב חדש למדינה. "זה פשוט החוק", מציינים בעירייה ומוסיפים: "מענק הבירה – על פי החוק – צריך שתקציב המדינה יאושר. כל עוד אין תקציב לא יהיה מענק. משרד האוצר לא יכול, גם אם הוא מאוד רוצה, להעביר את מענק הבירה בלי אישור התקציב הכללי, ותקציב כללי לא יאושר עד שתקום ממשלה חדשה. כך שהמצב הפוליטי הסבוך בקרב על ראשות הממשלה תוקע כל אפשרות להתקדם עם נושא מענק הבירה. עד שלא יאושר תקציב חדש, התקציב של עיריית ירושלים לשנת 2020, כמו בכל הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה, יחולק לפי חודשים ויהיה על פי הנוסחה של 1 חלקי 12 מתקציב 2019, וזה מכורח החוק ומבלי שאפשר לשנות זאת".

יחד עם זאת, בעיריית ירושלים מבקשים להדגיש כי "היחסים בין העירייה לבין משרד האוצר מצוינים וכך גם היחסים בין ראש העיר משה ליאון לבין שר האוצר משה כחלון. הם מקיימים פגישות באופן תדיר ורציף ובמגוון רחב של נושאים. כמעט מיותר לציין שבפגישות הללו עלה גם נושא התקציב לשנת 2020 וכך גם האפשרויות השונות בנושא מענק הבירה.





תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר