הכניסה לעיר, פסטיבל האוכל סמוך לחומות העיר העתיקה, מחלף קרית משה, מרחב לימוד ביפה נוף (ׁצילומים: ארנון בוסאני, יח"צ, TSR)
הכניסה לעיר, פסטיבל האוכל סמוך לחומות העיר העתיקה, מחלף קרית משה, מרחב לימוד ביפה נוף (ׁצילומים: ארנון בוסאני, יח"צ, TSR)

ירושלים 2020: התוכניות והפרויקטים לשנה החדשה

הבנייה, הניקיון, החינוך, העסקים והתרבות - מהן התוכניות העירוניות לשנה החדשה?

פורסם בתאריך: 27.12.19 08:10

בעשור האחרון ירושלים עברה מתיחת פנים של ממש. בין היתר הרכבת הקלה עיצבה מחדש את זירת התחבורה הציבורית בירושלים; נסללו כבישים חדשים והציר המרכזי בעיר, כביש בגין, הורחב והוארך; אחרי המתנה פוליטית מתישה הופשרו קצת קרקעות לבנייה ונבנו מאות דירות – מלאי שעדיין לא מספיק ובמחירים מרקיעי שמיים, אך לפחות בשנתיים האחרונות גם ירושלים נכללת בתוכנית מחיר למשתכן.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת8"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


לצד זאת, בין השאר הפקקים החריפו, מצוקת החניה החמירה והיא מגיעה על חשבון הולכי הרגל ובעלי המוגבלויות, כשיותר ויותר נהגים חונים בניגוד לחוק על מדרכות; וגם: איך לומר – העיר עדיין לא בדיוק מבריקה מניקיון. יש עוד עבודה, אבל ניצנים של שינוי כבר נראים בשטח כשבשנה החולפת החלה סוף-סוף, בהובלתו של ראש העיר משה ליאון, רפורמה אמיתית לשיפור ושדרוג הנראות של העיר; בנוסף, בשנה החדשה הנהגים יקבלו צ'ופר של ממש – החל מה־1.1.20 תצא לדרך תוכנית 'שעת חניה חינם'.

את הטרנספורמציה שעוברת ירושלים ניתן לפגוש בשטח, כבר בפאתי גשר המיתרים, בכניסה לעיר – ובשינויי הסדרי התנועה שבוצעו באזור בשנה האחרונה. המגה פרויקט הגדול ביותר שנבנה בירושלים בהשקעה כוללת של 1.4 מיליארד שקלים לא צפוי להסתיים בשנה הקלנדרית הקרובה – זה מתוכנן לתת פירות רק ב-2023.

איך ייראה העשור הקרוב – ואיך ירושלים תיראה ב-2030? חלק מהתוכניות כבר נכנסו לשלב הביצוע, כמו סלילת קווי רכבת קלה נוספים, והפעם הדד-ליינים קשוחים וצפופים. עד אז – קבלו את התוכניות הגדולות של עיריית ירושלים לפחות לשנה החדשה שבפתח – 2020.

"שנת 2020 תהיה אינטנסיבית מאד בעיר במטרה לחזק את ירושלים", אומר ראש העיר ליאון השבוע ל"כל העיר". "נמשיך לגעת בכל נושא, בכל סוגיה ובכל אתגר. כיאה לעיר מובילה, בלי חשש, בלי עכבות ובלי משוא פנים. נעשה למען כל הציבור. חילוניים, דתיים, חרדים, ערבים, אורחים ותיירים".


ראש העיר משה ליאון (צילום: שלומי כהן)

ראש העיר משה ליאון (צילום: שלומי כהן)


"התושב מבקש לחיות בעיר המעניקה לו איכות חיים – עיר נקייה, עם חינוך מעולה, מערך תרבות מגוון, תשתית מתפתחת, תחבורה מתקדמת, פעילויות ספורט ופנאי, ובעיקר יחס ראוי. שנבחריו יראו את צרכיו, יבינו את קשייו, אתגריו, ויבינו את המקום ממנו הוא בא. על כל אלה חשבנו, תכננו, התחלנו לממש, ונמשיך במרץ בשנת 2020", מספר ראש העיר ליאון, ומוסיף: "השנה, הנחתי את גורמי העירייה על שלושה צירי פעילות מרכזיים – רפורמת ניקיון רחבה ועמוקה שתגיע לכל פינה בעיר; האצה משמעותית בתכנון ובביצוע בנייה למגורים, מתחמי תעסוקה, מסחר ומלונאות; תרבות מגוונת, זמינה ואיכותית. כל אלה, לכל אוכלוסיות העיר. לשמחתי אני רואה ברכה בעמלנו בשנה האחרונה. וזו רק ההתחלה. התוכנית האסטרטגית שלי רחבה ומגוונת ואני מתכוון לממשה בעקביות, ביסודיות ובתכליתיות".

"אני מבטיח ששנת 2020, בעזרת השם, תהיה טובה אף יותר", מבטיח ליאון, " השליחות שלי היא לשרת את ירושלים ותושביה, ואין מאושר ממני על כך שנתתם לי את ההזדמנות לכך. קשוב לכם ואוהב אתכם".


מחלף קרית משה (ׁצילום: TSR)

מחלף קרית משה (ׁצילום: TSR)


הבנייה בירושלים 2020

אחת הבעיות הקשות של ירושלים היא נטישת אוכלוסיה יצרנית על רקע מחירי הדיור הגבוהים. כאמור, פתיחת פרויקטי נדל"ן נוספים בירושלים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן יכולה לבלום מעט את המכה. כדי לחזק את ירושלים יש לבנות אלפי יחידות דיור מדי שנה. בשל הביקוש הגבוה וההיצע הנמוך על רקע מחסור בקרקעות בעירייה מספרים השבוע ל"כל העיר" כי בשנה האחרונה נעשו מאמצים ממוקדים להעלות את תכנון מספר יחידות הדיור המקודמות בתב"עות על מנת להעלות את פוטנציאל הדירות בעיר.

מספר יחידות הדיור שאושרו השנה עמד על כ-10,000 יחידות דיור – כ-2,800 היתרי בניה ניתנו לדירות חדשות; ו-522 חדרי מלון חדשים נוספו לעיר.

התוכנית – מעל מיליון מ"ר אושרו לטובת פתרונות תעסוקה ומסחר נמצאים בתהליכי תכנון. בשנת 2020 יינתן דגש מיוחד לקידום תוכניות בניין עיר (תב"ע), הכוללת התחדשות עירונית. כיום נמצאות במערכת התכנון בירושלים כ-25,000 יח"ד בתהליכי תכנון שעמדו בתנאי סף וטרם קיבלו תוקף. בעירייה מבטיחים כי ב-2020, צפויות להיבנות אלפי דירות, תוך כדי הורדת הליכי הבירוקרטיה.

הניקיון בירושלים 2020

האם ב-2020 ערימות האשפה ייעלמו מהנוף הירושלמי? רפורמת הניקיון של ראש העיר ליאון, שהחלה בשנת 2019 תקבל חיזוק משמעותי בשנת 2020. במסגרת התוכנית לשיפור הניקיון ברחבי ירושלים יינתן דגש משמעותי למערך הטיאוט. מדי יום יופעלו במרכז העיר ובמרכזי הבילוי והמסחר 50 רכבי שטיפה. בנוסף, יפעלו 30 רכבים לטיפול במפגעי אשפה.


פח מוטמן (צילום: באדיבות חברת מוריה)

פח מוטמן (צילום: באדיבות חברת מוריה)


ומה בנוגע לפחי האשפה מוטמנים? בשנה הבאה יתווספו בירושלים כ-1,000 פחים בגילה, ברמות, בסנהדריה ובפסגת זאב. עלות התקנת הפחים החדשים נאמדת בלמעלה מ-100 מיליון שקלים. בנוסף, גם בשנה הבאה, 2020, רחובות מרכזיים ברחבי העיר ישודרגו.

החינוך בירושלים 2020

אל תגידו כיתות, תגידו מרחבי לימוד. במאה ה-21 חל שינוי בתפיסת מערך החינוך. אז אמנם ירושלים היא עדיין לא הלסינקי, בירת פינלנד, שבה פועלת מערכת החינוך הטובה בעולם, אבל בשנה האחרונה נראות בירושלים מגמות חינוך חדשניות, שימשיכו גם ב-2020.

בתי הספר המודרניים ממשיכים בתהליך של שינוי והתחדשות, בעיקר כדי להתאים את עצמם ללומדים בעידן החדש. בשנת 2020, לפי מדיניות ראש העיר ליאון, עתידות להתבצע פעולות נרחבות של שדרוג המרחבים הפיזיים במוסדות החינוך ובאופן ממוקד בתוך הכיתות עצמן, כהמשך לתוכנית "חולמים את הכיתה מחדש", בה חודשו ונבנו מרחבי לימוד, שמאפשרים לתלמידים ללמוד בצורה שונה ומרתקת. השנה חלק מהכיתות בירושלים יצוידו בריהוט חדיש "שיאפשר חקר, יצירה ושיתוף בידע", נמסר מהעירייה. אחרי שנים בהן היה מעט בינוי, ירושלים תפתח השנה 306 כיתות חדשות (מתוכן 124 במזרח העיר). לשם השוואה בשנת 2015 היו 60 כיתות חדשות.


מרחב לימוד ביפה נוף

מרחב לימוד ביפה נוף


תקציב החדשנות ומרחבי החדשנות עומד על סכום של 60 מיליון שקלים. מספר מרחבי החדשנות יעמוד למעלה מ-800 כיתות (פי שלושה ממספר מרחבי הלימוד שפועלים ברחבי הארץ).

זאת ועוד, בשנת הלימודים הבאה יוכנסו עשרות עובדים סוציאליים לבתי הספר; תוקם שלוחה נוספת במערב העיר לבית הספר למחוננים ומצטיינים 'אופק'; יוקמו קבוצות נוספות של מנהלים ומורים במסגרת 'יחדא' – בית הספר למנהיגות חינוכית ירושלמית; לגבי החינוך המיוחד – בעירייה מדגישים כי משאבים רבים מוקצים ל"כיתות חלום", שמקדמות (ליקויי למידה ורגשי) בבתי הספר היסודיים, תוכנית המתקיימת זו השנה השלישית לקידום התלמידים בתחומי הקריאה וההתנהגות.

העסקים בירושלים 2020

בעלי העסקים הקטנים בירושלים ירגישו השנה הפחתה קלה בנטל. כפי שפורסם השבוע לראשונה באתר "כל העיר" העירייה החליטה להעניק החל מה-1.1.2020 פטור מתשלום אגרת שילוט לשלט הראשון בחזית בית העסק.

למעשה, עד כה שילם בעל עסק בירושלים 250 שקלים עד 2.5 מ"ר בשלט, בנוסף לזה על כל מ"ר או חלק ממנו שמתווספים שילם בעל עסק 250 שקלים נוספים. החל מינואר 2020 השלט יהיה פטור מתשלום אגרה, ללא קשר לגודלו.

בעלי העסקים יזכו גם להנחה – עבור שילוט על חלון הראווה בעסק, במקום סכום של 250 שקלים למ"ר או חלק ממנו האגרה תעמוד על 150 שקלים בלבד למ"ר. עבור שלט דיגיטלי בעסק – במקום אגרה של 4,200 שקלים לכל מ"ר או חלק ממנו, תעמוד האגרה על סכום של 2,500 שקלים למ"ר בלבד. "זוהי הנחה משמעותית", מדגישים בעירייה.

בנוסף, לעיריית ירושלים שולמה עד כה אגרה על שנה שלמה. לפי החוק החדש האגרה הינה לפי תקופת הזמן המדויקת. לדוגמה: אם השלט היה קיים רק 147 ימים בשנה, יחושב החלק היחסי מתוך 365 ימים.

מנגד, כפי שפורסם השבוע באתר "כל העיר", נוהל חדש נוסף שיהיה לחלק מבעלי העסקים הקטנים בירושלים הוא תשלום על איסוף הקרטונים, לאחר שהעירייה החליטה להוציא את מתחמי איסוף הקרטונים מהמרחב הציבורי בשכונות העיר.

התרבות בירושלים 2020

גם בשנת 2020 צפויים הירושלמיות והירושלמים והתיירים והתיירות להנות בפסטיבלים ובאירועים גדולים, ביניהם פסטיבל הצלילים, פסטיבל האור, פסטיבל הקולנוע, חוצות היוצר, בתים מבפנים, מסעדות פתוחות, צעדת ירושלים, פסטיבל צמי"ד, שאון חורף, מסיבת פורים בספרא, לילה לבן בערב יום ירושלים, מסיבות פתיחת שנה אקדמית, מסיבות קיץ פרונט סטייג' ועוד.

לצד אלה יתקיימו בירושלים אירוע המרתון הגדול – שיציין עשור, וגם: מרתון היירוס וסטריטבול.


פסטיבל האוכל סמוך לחומות העיר העתיקה (צילום: יח''צ)

פסטיבל האוכל סמוך לחומות העיר העתיקה (צילום: יח"צ)


השנה יושם דגש על אירועי תרבות בתוך השכונות — במינהלים הקהילתיים, בספריות העירוניות, בגינות הקהילתיות ובבתי הקפה השכונתיים. לדוגמא, פסטיבל עין כרם, פסטיבל הצעצוע בגילה, פסטיבל מוסיקטמון, חג שכונה ופסטיבל ירוסלמי בקרית מנחם, פסטיבל כלי הקשה ברמות, פסטיבל בוסתניה בקרית היובל, פסטיבל חצרות בגינות העיר, פסטיבל בארמון הנציב, פסטיבל פותחים רחוב בבית הכרם, פסטיבל בית לחם בבקעה, פסטיבל מוסררה, אירוע קמפינג בגינה למשפחות, פסטיבל שכנות-שכנות, סטארט-ארט בשכונות ופסטיבל מנגינות בגינות הקהילתיות.



קהילה ורווחה בירושלים 2020

בעירייה מבטיחים בשורה בכל הקשור לקהילה ורווחה. "ראש העיר משה ליאון חרט על דגלו דאגה לאיכות החיים של כל תושב ותושב, וצמצום פערים בעיר", נמסר מהעירייה, "בתוך כך, הנחה את מינהל קהילה על שיפור משמעותי בשירותים לגיל רך ולהוריהם, תושבים ותיקים, עולים חדשים, אוכלוסיות השרויות בעוני, אנשים עם מוגבלויות, תושבים בסיכון, ועוד".

הפרויקטים המרכזיים והבולטים בתוכנית העבודה של המינהל לשנת 2020: בנוגע לתושבים ותיקים – בין השאר תצא לדרך תוכנית רחבת היקף למניעת בדידות ועידוד פעילות חברתית והקמת מרכז הכוונה לפורשים מהעבודה.

על רקע פרשיות של התעללות בילדים בפעוטונים – השנה תצא לדרך התוכנית העירונית למטפלות פרטיות, במסגרתה יועברו קורסים לכ-500 מטפלות בתחומים שונים של עזרה ראשונה, בטיחות, פדגוגיה ועוד. העירייה תנפיק תעודות הוקרה ותציע המשך הכשרות וסיוע למטפלות שירצו בכך.

וגם: השנה תמשיך העירייה בתוכנית לשירות חילוץ מעוני. "העירייה פיתחה מודלים ייחודיים לחילוץ מעוני. התוכנית כוללת כ-4,000 איש מדי שנה העובדים תכניות שונות של כלכלת משפחה וניהול תקציב – הרצאות, סדנאות וליווי אישי. שירותים אלה מניבים שיפור של אלפי שקלים שקלים בחודש בהתנהלות הכלכלית".

החידוש – השנה תורחב התוכנית לבתי הספר התיכוניים, במסגרת מיזם 'חינוך פיננסי' בכל המגזרים, במטרה להכין את תלמידי התיכון לעולם העבודה ולהתנהלות כלכלית נבונה.



תגיות:

תגובות

3 תגובות
  1. נפתלי

    אולי תיזמו תכנית לגרום לירושלים להיראות טובה ומגניבה כמו ת"א

  2. סנופי

    "בשנה החדשה הנהגים יקבלו צ'ופר של ממש – החל מה־1.1.20 תצא לדרך תוכנית 'שעת חניה חינם'."
    כמה בורות, מתחילים את הפיסקה בלספר איך בעיית החניה החמירה ואז מדברים על "צופ'ר" שכזה.

  3. ירושלמית

    תגובה לנפתלי:
    מה שיפה וכיף בירושלים זה שאנחנו לא נראים כמו תל אביב
    לא נראה לי שכדאי לנסות להיות מגניבים כמו מישהו אחר
    ירושלים זה עיר מספיק מיוחדת!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר