הדמיית המגדל בגבעה הצרפתית (הדמיה: אדריכל בני מוצ'בסקי ואלי רטנר)
הדמיית המגדל בגבעה הצרפתית (הדמיה: אדריכל בני מוצ'בסקי ואלי רטנר)

המגדל שישנה את קו הרקיע של הגבעה הצרפתית: מאות התנגדויות הוגשו נגד התוכנית השאפתנית

כ-400 תושבי הגבעה הצרפתית מתנגדים לתוכנית להקמת מגדל בגובה 24 קומות במרכז המסחרי: "ייווצר קו רקיע העולה מעל העיר העתיקה והר הבית"

פורסם בתאריך: 6.12.20 13:56

כ-400 תושבי שכונת הגבעה הצרפתית הגישו בשבוע שעבר התנגדויות לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, כנגד התוכנית להקמת המגדל הגבוה ביותר בצפון העיר. לטענת התושבים המתנגדים, התוכנית תוביל לקריסת התשתיות ולעומסי תחבורה אדירים באזור.

כפי שפורסם ב"כל העיר" מדובר בתוכנית להקמת מגדל חדש בגובה 24 קומות, שייבנה במרכז המסחרי של הגבעה הצרפתית. המגדל ישמש הן לתעסוקה והן למגורים. שטח התוכנית – כ-2.5 דונם. במסגרת התוכנית יוקמו כ-150 יחידות דיור. החלק המסחרי של התוכנית יתפרס על שטח של כ-1,300 מ"ר, כ-4,000 מ"ר עבור משרדים מלונאות ומעונות סטודנטים וכ-1,200 מ"ר עבור שימושים ציבורים.

במסגרת מאבק תושבי הגבעה הצרפתית, נאספו כ-100,000 שקלים לטובת ההתנגדויות. "מדובר בשטח הסופרמרקט השכונתי שנרכש לפני כשנה על ידי יזמים שהצליחו, במהירות מסחררת ומעוררת תהיות, לשנות את יעוד הקרקע מ'מסחר' ל'מסחר ומגורים' וקיבלו תוספת חסרת תקדים של כ-2000 אחוזי בנייה בשטח של פחות מ-2 דונם", מציינת עו"ד שירין ברגותי-מלחם, תושבת השכונה בהתנגדותה.


עדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


עו"ד ברגותי-מלחם טוענת עוד כי התוכנית מציגה באופן מטעה את מיקום המגדל, כסמוך לקו הרכבת הקלה, "בקצה רחוב ההגנה", לשם קבלת הקלות בנושא שטחי בנייה וחניה, בעוד שבפועל המגדל ניצב באמצע הרחוב במרחק של כ-200 מטרים מקו הרכבת הקלה. משמעות הדבר היא כי גם על פי החישוב המקל, חסרים עדיין בתוכנית עשרות מקומות חניה בהשוואה לתקן החניה הרלוונטי. מניתוח ההתנגדויות עולה כי בשכונה, בה ישנו פוטנציאל של כ-19 מגדלים, עלול להיווצר מחסור אדיר במקומות חניה, בנוסף למצוקת החניה הקיימת כבר עתה.

עו"ד מייק בלס, גם הוא תושב השכונה, מוסיף וטוען כי "התוכנית תשנה לחלוטין את קו הרקיע של ירושלים ואת אופי השכונה, ותהפוך אותה למרחב עירוני דמוי מנהטן. בהמשך הוא מציין כי המגדל יתנשא בשיאו לגובה של 913.8 מטרים מעל פני הים, שהוא בקו ראייה ישיר מהעיר העתיקה ויהיה גבוה בכ-30 עד 40 מטרים מהבניינים הגבוהים ביותר ברכס של צפון מזרח ירושלים. כך ייווצר קו רקיע העולה מעל העיר העתיקה והר הבית. מגדל זה, יחד עם המגדלים שיקומו בעקבותיו, יגמד את אתר המורשת העולמי החשוב ביותר בישראל".


הדמיה של המגדל החדש במרכז המסחרי בגבעה הצרפתית (הדמיה: דלה פרגולה אדריכלים בע"מ)

הדמיה של המגדל החדש במרכז המסחרי בגבעה הצרפתית (הדמיה: דלה פרגולה אדריכלים בע"מ)


יו"ר הוועדה הפיזית במינהל הקהילתי הגבעה הצרפתית עו"ד גדי פרל תוקף את התנהלות העירייה, בכל הנוגע לקידום התוכנית: "העירייה חלק במעין אחיזת עיניים, כאילו תוכנית זו היא תוכנית מקומית נקודתית וחד-פעמית לבניין מגדל, כאשר המצב לאשורו אינו כך – ובפועל, ללא ידיעתה, הוועדה המחוזית תאשר תוכנית אשר תקבע את אופי השכונה ללא שבוצע הליך תכנוני מתאים".

בעלי החנויות במרכז המסחרי הצמוד, אשר גם בשטחם מתוכנן בינוי נוסף, הגישו אף הם התנגדות על ידי עו"ד טל רנאל-כהן, והם דורשים לקיים תכנון כולל למתחם המרכז המסחרי והסופר יחדיו, כך שיאפשר רצף תכנוני הגיוני ומתואם.

טיעון מרכזי נוסף העולה מההתנגדויות השונות של תושבים רבים, בעיקר מבוגרים, הוא כי המגדל תוכנן להיבנות בשטח בו ממוקם כיום הסופרמרקט השכונתי. עתה הם דורשים מהוועדה שלא לאשר את הריסת הסופר הקיים מבלי להציע תחליף הולם, כך שהם לא ייוותרו בלי סופרמרקט בשום שלב של עבודות הבנייה.

זאת ועוד, בנושא מדידת הרוחות נמצא שחוות הדעת שהוגשה מטעם היזמים נכתבה על פי נתונים שנאספו מהתחנה בהר חוצבים, הנמצאת 3 ק"מ מהמקום, בגובה הנמוך בכ-100 מטרים מהמגדל המתוכנן, תוך שהסתמכה על ממוצע נתוני הרוח מהשנים 2006-2016. חוות הדעת שהתושבים הזמינו מתבססת על מידע מתחנה מטאורולוגית בהר הצופים, במרחק של כקילומטר אחד בלבד בקו אווירי מהתכנית, ועל נתונים עדכניים יותר, הנכונים עד לשנת 2019 או 2020. מחוות הדעת עולה, בין היתר, שבמקום בו מתכננים היזמים חצר גן ילדים על גג המבנה, קיימת חריגה מהקריטריונים לגבי ממוצע מהירות הרוח. קיים חשש גדול שעוצמת הרוח, כתוצאה מהמבנה הגדול ומיקומו על קו הרכס, תגרום לקשיים בשימוש סביב המבנה ובמרפסות. כעת ממתינים תושבי השכונה להתכנסות הועדה ולהחלטתה ומבטיחים שלא להרפות מהמאבק.

מהחברה היזמית "נוף חלום" נמסר בתגובה: "העבודה היסודית והמקיפה שנעשתה עם היועצים הטובים ביותר בתחום, מדברת בעד עצמה כשהתכנית זוכה לאורך כל הדרך לתמיכה ושבחים מכל גופי התכנון ועומדת בכל התנאים הנדרשים ואף מעבר לכך, לרבות התחשבות בצרכי השכונה ותכנון כולל של שטחים למבני ציבור, הנגשה, תשתיות, שטחי מסחר ותיירות. מדובר בתוכנית שהינה חלק ממדיניות כוללת של הוועדה המחוזית ואגף התכנון בעירייה שגובשה למרכז המסחרי ולבנייני המגורים הסמוכים ועד לקו תחנת הרכבת הקלה שעל רחוב לוחמי הגטאות הנמצאים בימים אלו בתוך תכנית פינוי בינוי שמקודמת במקביל. מדיניות זו מהווה התחדשות עירונית רחבת היקף ותיתן מענה קריטי לתושבים בבניינים אלו וזו הסיבה שמאות מתושבי אותם מבנים וסביבתם תומכים בתכנית זו ובהתחדשות עירונית בכלל".

מהחברה היזמית עוד נמסר כי "מוועד התושבים 'העתיד שלנו בגבעה' שמובילים תושבי השכונה התומכים בפרויקטים השונים של פינוי בינוי בגבעה הצרפתית, מסרו: הוועד המייצג עשרות תושבים בשכונה נערך להציג לוועדה המחוזית תמיכה נחרצת בפרויקט שיביא לשכונה תנופת התחדשות, יביא לפיתוח המסחר והשירותים השונים לתושבים וימשוך אוכלוסיה איכותית לשכונה, מה שידחוף את השכונה קדימה ויוביל לפיתוחה ולשגשוגה הכלכלי, הפיתוחי והאנושי. הוועד מברך את היזמים שהודיעו כי יבנו שטחי ציבור נרחבים על חשבונם וימסרו אותם לעירייה שתעשה בהם שימוש ציבורי שיהיו נגישים לרווחת תושבי השכונה".


 הצטרפו לקבוצת הוואטאספ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

20 תגובות
  1. פלס

    הבנייה הפרועה בירושלים בשנים האחרונות מתשתשת ומוחכת את צביונה היחודי עתיק הימים ויופיה התנכי בעל משקל המעורר צמרמורת והיתרגשות. ירושלים זה לא תל אביב או ניו יורק או דובאי.
    להפסיק את הבניה הפרועה, ולהחזיר את היופי לירושלים עיר אבות.
    תדי קולק השאיר צוואה לשמר את יחודה ויופיה של ירושלים. מישהוא שמר על זה ?

  2. ליאון מחלק את ירושלים.

    עיריית ירושלים לא מקצועית.
    עוד מיזם מטורלל של שחיתות, כיעור, רדיפת בצע.

  3. קורבוזיה

    רובוטריקים ענקיים על הרי ירושלים
    כך ממש זה יראה
    גועל נפש ענקי מחריד
    בראש/בברוש הגבעה עומד מחכה בור שנחפר
    ושלא נבנו בתוכו שלושה בנינים קטנים בהרבה
    אך גדולים מספיק
    עירית ירושלים ירושלים השתגעה ומפקירה את
    התושבים
    הועדה המחוזית תעצור את הרס הגבעה
    הצרפתית על ידי מגדלים מטורפים.
    הועדה המקומית לתכנון ובניה
    ניהלה דיון שטחי וחסר רצינות
    והתוכנית מקודמת במהירות שיא
    תוך ניצול הקורונה…
    מדובר ב30 קומות
    מגדל בגובה 900 מטר בראשו
    פשוט מטורף
    הרס מוחלט

  4. לי

    מעניין שבצד של המתנגדים עומדים אנשים אמיתיים, עם שמות מלאים ודעות שונות. בעוד שבצד ה"תומכים" יש את "וועד התושבים "העתיד שלנו בגבעה" ".
    כתושבת הגבעה הצרפתית מילדות ופעילה בהמון פעילויות וועדות, אני לא מכירה שום ועד כזה. האם זה יותר מדי לבקש מעיתון לעשות fact checking לפני שמפרסמים שקרים?

  5. תושבת הגבעה הצרפתית

    רק לי וועד התושבים "העתיד שלנו בגבעה" נשמע כמו גוף פקטיבי שנוצר ע"י היזם על מנת להוות משקל נגד למאות רבות של התנגדויות שעומדים מאחוריהם תושבים אמיתיים שמזדהים בשמם. אשמח שחברים בוועד "העתיד שלנו בגבעה" יזדהו בשמם ויסתרו את החשדות שלי.

  6. מחנה יהודה

    נראה שאנשים לא לומדים בירושלים
    ראו את הבנין המקולל ברחוב אגריפס/בנין עייני
    שקללה רובצת עליו כי הוא חוסם את אור השמש
    מה נגיד אז על מגדל של שלושים קומות שיטיל צל ענק על חלק גדול מבניני הגבעה הצרפתית ?
    חומר למחשבה…

    פשוט בנין מכוער ומפלצתי
    אם לא יעצרו…

  7. avraba

    יש לדרוש באופן מיידי שתיפסק בניה לגובה בכל ירושלים עד שתיקבע מדיניות ברורה לגבי כל איזור ואיזור על יסוד העקרון: של שמירת קו ההרים, אי חריגה ושמירת ערכי הנוף.

  8. תושב הגבעה

    אין שום גוף כזה – "וועד התושבים" – בתחילת הציטוט כתוב: מהחברה היזמית עוד נמסר כי…
    החברה היזמית גם מחזיקה ועד תושבים? מעניין מאוד.

  9. יונינה

    יש לי פיתרון מצויין לצפיפות בירושלים, ולרצון לשמר כמה שטחים ירוקים. מצפון לירושלים ישנם עשרות הרים שוממים שרק מחכים שמישהו יתיישב עליהם. בכלל, מזרחית לכביש שש ישנו שטח ענק ושמם של עשרות אלפי דונמים , שרק מחכה שמישהו יתיישב שם…. אבל כמובן עדיף לבנות גורדי שחקים ולהרוס את שמורות הטבע הספורות שעוד נותרו ….

  10. תשוב הגבעה הצרפתית

    האם אנו עדים להתפתחות פרויקט " הולילנד 2 " בגבעה הצרפתית ? שינוי ייעוד הקרקע בלו"ז קצר, קבלת זכויות חריגות ומחתף נקודתי הנוגד את התוכניות התקפות למקום, התחזות לכאורה של של היזם מאחורי וועד תושבים פקטיבי וקשר קרוב למקבלי ההחלטות…….

  11. אזרח מודאג

    הפרויקט קודם בשנה !!!!
    אין מקומות חניה !!!
    וועד התושבים מוסר….!!!
    בוצעה בדיקת משמעות רוחות במרחק 3 קמ!!!
    מה עוד צריך לקרוא בשביל שנבין שעיריית ירושלים לא סופרת את התושבים…

    אדון ליאון תתעורר בבקשה…

  12. לונדון הולידיי אין

    היזם מעונין ברווח כלכלי דמיוני.
    תושבי שכונת הגבעה הצרפתית והפגיעה בחייהם וברכושם אינה מעניינת אותו.
    הועדה המחוזית חייבת לגלות אחריות לפני שהסכר ייפרץ ובנין האסון ייבנה.
    לעצור את נסיון המחטף שמבוצע בשיתוף פעולה מלא עם עיריית ירושלים. לקרוא את פרוטוקול הדיון בתוכנית הועדה המקומית לתכנון ובניה ירושלים ולבכות שכך מתנהגים חברי הועדה שאמורים לייצג את הציבור הקיים בכללותו ואת דורות העתיד, ולא להיות נותני שירותים וקטליזטור ליזם חסר גבולות עצמיים בעד עוד רווח.
    הפעם בשביל ירושלים תושביה היום ובעתיד, ובשביל הדורות הבאים צריך לעצור את המפלץ הזה ואת אלו שרוצים מיד אחרי זה לבוא אחריו. באת כח בעלי החנויות האחרות במרכז המסחרי דרשה מחברי הועדה שיתחייבו גם כלפיהם שיתנו להם לבנות עוד מגדלים נוספים של 30 קומות בלב הגבעה הצרפתית במרכז המסחרי כי התקדים לא יכול להיות רק לטובת יזם אחד, וחברי הועדה ענו לפרוטוקול כן, אם נותנים לאחד צריך לתת לכולם.
    אין קשר בין פינוי ובינוי לבין פרויקט המגדל המטורף של 30 קומות.
    מדובר בהריסת הסופר בגבעה שהוא מבנה מסחרי ומשום ורצון לחלוב בעידוד העיריה כמה שיותר מהמגרש בלי להתחשב בבתים הקיימים מסביב, באנשים שגרים שם, ויצירת מפגע לדורות.
    קיבלנו את הארץ הזו כפקדון לציבור שלנו ולדורות הבאים.
    הועדה המחוזית צריכה לדאוג לאינטרסים אלו של תושבי ירושלים בכלל והגבעה הצרפתית בפרט ולא לתת כל תוקף בשום גרסה לתב"ע הדמיונית והחולנית שהיזם מבקש לשנות למגרש שקנה לא מזמן כדי להפיק כמה שיותר רווח ממנו והדרך והמחיר לא חשובים.
    אין ליזם שום זכות מוסרית ואחרת לפגוע בחיים של כל כך הרבה תושבים.
    הועדה המחוזית תעשה סדר ותאפס את הציפיות לרווח בכל מחיר על חשבון ירושלים כפי שהיה בהולילנד והתפרסם בעיתונים ובבית המשפט.

  13. אדי

    פשוט לא יאומן השחיתות, צריך ללכת בעקבות הסרחון אל המשרד ממנו הוא אושר. ולבדוק בכמה שיחדו היזמים החזירים את מי שאישר להם את זה.
    הולילנד קטן על זה.
    לפחות היו בונים מגדל יפה, אבל הוא מכוער להחריד.
    מפלצת
    על ראש הגבעה
    הזייה, מול הר הבית לבנות את השחיתות שלהם לדראון עולם.
    אני ממש מזועזע

  14. יהודי

    מציע לתבוע לבית משפט את אדון ליאון וכל נבל בעירייה שאישר את הפרויקט כבר מעכשיו.
    במקום שאחרי שנים כשכבר יבנה הולילנד מול העיר העתיקה, עדיף שיכנס לכלא לפני הנזקים שהוא עושה.
    אישור בנייה למרפסת אני לא מקבל בכזה זמן קצר…
    המאפייה מחריבה את ירושלים בעבור כסף,
    אין ערך לשימור בעיר
    עכשיו יראו זאת גם בקו הרקיע, והנוף הייחודי של הרי ירושלים יעלם עם הכיעור הזה

  15. תעצרו את הסיפתח של האסון

    הרוחות והצל והקור ברחבה שמתחת למגדל העיר בירושלים הם כלום לעומת הרוחות והחושך והקור אם יאשרו בועדה המחוזית את מגדל שלושים הקומות.
    חניה כבר היום כמעט ואין ברחוב ההגנה שבו המרכז המסחרי, אסור לועדה המחוזית לאשר את המגדל שיהרוס את השכונה. לא במקרה היזם הקטין בתוכנית חלק מהדירות שהציג התוכנית האסון שהוא מקווה בנס שיתקבל, כדי לקצץ במקום לחפור ולבנות לפחות עשר קומות חניה שקובע החוק/התקן, רק חמש קומות חניה.
    עוד דבר שיהרוס את הגבעה הצרפתית אם ייבנה המגדל.
    תהיה חניה כמו שיש ברח' קינג ג'ורג' (אפס חניה).
    וזה כדברי היזם בכל העיר ובועדה העיריה – הכל בשביל ולטובת הציבור ובהידברות איתו.
    לא מאמינים לאף מילה שלך יזם.
    לך מפה !
    לך !!!

  16. מטר רץ

    למה כל העיר לא מתקן שמדובר במגדל של 30 קומות מעל הקרקע
    ולא 24 קומות כמו שכתוב בכתבה ?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר