ח"כ מרב מיכאלי (צילום: דוברות הכנסת)
ח"כ מרב מיכאלי (צילום: דוברות הכנסת)

ח"כ מרב מיכאלי ל"כל העיר": "הממשלה חייבת לדאוג שהפיצוי לעסקים בירושלים יהיה מלא"

ח"כ מרב מיכאלי, שמאמינה כי תוכל להציל את מפלגת "העבודה", מדברת בשיחה עם "כל העיר" על האכיפה הסלקטיבית בירושלים בזמן הסגר, מבקרת בחריפות את ניהול המשבר על ידי ממשלת נתניהו, מספרת על מאבקה למניעת אלימות כלפי נשים ושואלת את הציבור הירושלמי - האם לא הגיע הזמן למנהיגה?

פורסם בתאריך: 14.1.21 15:51

ח"כ מרב מיכאלי, 54, תל אביב, מסתערת על ראשות "העבודה", מפלגה שבימים אלה בקושי מגרדת את אחוז החסימה בכל הסקרים.

חברת הכנסת מרב מיכאלי, את באמת מאמינה שניתן להציל את מפלגת העבודה?
"נאבקתי בשביל שיהיו פריימריז ואני נאבקת כדי להציל את מפלגת העבודה, וכדי להפוך אותה שוב לכוח משמעותי בפוליטיקה הישראלית. יש כל כך הרבה אנשים היום שרוצים ורוצות פוליטיקאים שאומרים להם את האמת, כאלה שכשהם אומרים לך משהו – את יודעת שזה מה שיהיה, ושלא יעבדו עליך ולא ייקחו את המנדטים שלך ויתנו אותם לאחרים או ויעשו בהם שימוש אישי. זה מה שאני נאבקת לעשות. אני לא רואה שום סיבה לא להצליח בזה – יש לכך ביקוש גדול מאד. אני רגילה להיאבק במאבקים שבהתחלה נראים חסרי סיכוי, אז גם בהקשר למפלגת העבודה – להרבה אנשים זה נראה חסר סיכוי, אבל אני יודעת שאפשר להחזיר לשלטון פוליטיקה של אמת ואכפתיות, וזה מה שאני באה לעשות".

אך עוד לפני הבחירות לכנסת, שצפויות להתקיים ב-23 במרץ הקרוב, בתקופה האחרונה נראה כי תופעת האלימות כלפי נשים בחברה הישראלית רק מתגברת, 25 נשים נרצחו בשנת 2020 ברחבי הארץ. השבוע פורסמה עדותה המצמררת של שירה איסקוב, אשר הותקפה בידי בן זוגה אביעד משה, בתוכנית "עובדה". עדות זו מהדהדת שוב את הרצח של מיכל סלה ז"ל, אשר על פי כתב האישום נרצחה בידי בעלה אלירן מלול – ויכול היה להימנע. ח"כ מיכאלי, הפועלת במשך שנים למניעת אלימות כלפי נשים, מדגישה את הלקחים שנלמדו מהמקרה: "בעקבות הרצח של מיכל סלה העברנו חוק השולל מאלירן מלול את האפוטרופסות. אני לא בית משפט, זה ברור שהעונש שלו חייב להיות חמור. אך הבעיה היא כבר לא בעונש – אלא במניעת רצח נשים. אותי כיום יותר מאי פעם מעניין למנוע אונס, הטרדות מיניות, אלימות ופגיעה בילדות וילדים. זה אפשרי".


עדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


 נראה שעד כה לא נמצא פתרון הולם לזיהוי מצבים מסכני חיים של נשים.
"ניתן למנוע במידה רבה את המקרים הללו. ישנה תוכנית שנעשתה על ידי משרדי הממשלה בהסתמך על שנים של מחקר פמיניסטי, והיא מדגישה את הצורך בתיאום בין רשויות הרווחה, המשטרה, מערכת הבריאות ומערכת החינוך – לצורך זיהוי מקרי האלימות וטיפול בהם. כל הידע נמצא – צריך רק לרצות לעשות זאת. יש לנו ממשלה בראשות נתניהו שכבר 12 שנים לא עושה את מה שצריך. יש להשקיע משאבים ותקנים בכדי למנוע מקרי רצח ואלימות. כשיש מצב שעובד או עובדת סוציאלית מטפלים ב-500 משפחות, כיצד הם ידעו לזהות אלימות ולטפל בה?".

כיצד את מקדמת את הנושא בכנסת?
"אחת מהצעות החוק שלי עוסקת בפרויקט גדול – הקמת תחנות טיפת חלב מורחבות, בהן יש מומחים מכלל הדיסציפלינות אשר ילוו את ההורים – החל משלב ההיריון, בו במקרים רבים ישנן מצוקות המביאות להתפרצות של אלימות. במידה ותהיה מערכת ליווי שיודעת לזהות את הבעיות מראש ומספקת תמיכה ומערך של ביקורי בית – יהיה ניתן לייצר הגנה על הנשים והפעוטות. ניתן לבצע את הדברים הללו, אך הם לא ייעשו ללא רצון פוליטי".


ח"כ מרב מיכאלי (צילום: רון קדמי)

ח"כ מרב מיכאלי (צילום: רון קדמי)


ח"כ מיכאלי, אמנם מתגוררת בתל אביב, אך את המרקם החברתי המורכב בירושלים היא מכירה מקרוב, במסגרת עבודתה בכנסת. לשאלה כיצד תוכל לקדם את האינטרסים של הציבור החילוני בירושלים, היא משיבה כי "אחד הדברים המרכזיים שאני יודעת, שנדרשים בירושלים ובמדינת ישראל כאוויר לנשימה, זה לחזור לחזון של הציונות המקורית. כלומר, מדינה של העם היהודי, אבל עם שוויון מלא. חלק ממה שמייצר שוויון זה להפריד את הפוליטיקה מהדת. כל אחד ואחת חייבת שתהיה לה חופש דת מוחלט, לכל אחד ואחת בירושלים חייבת שתהיה לה האפשרות לחיות באמונה שלה. אי אפשר לכפות אמונה של חלק קטן מהציבור בירושלים על כולם. הדמוקרטיה היא החילוניות. זה דבר מרכזי בחזון שאני מקדמת כמו נישואים אזרחיים. שכונות דתיות – שיהיו דתיות, אבל אי אפשר לסגור את כל המרחב ולכפות את צורת החיים על כולם. לא בירושלים ולא בשום מקום בארץ".

ובנושא הקורונה – העסקים בירושלים קורסים, מרכז העיר מלא בחנויות ריקות העומדות להשכרה. האם הסגר היה בלתי נמנע?
"הרוב המכריע של אנשי הרפואה מתנגד לסגרים. לסגר יש מחירים כלכליים, רגשיים, וחברתיים משמעותיים מאד. כבר בסגר הראשון, יצאתי בוועדת הקורונה נגד סגירת חדרי הכושר, ובוודאי נגד סגירת מערכת החינוך ומקומות כמו בריכות – אשר יש נתונים שאיש לא נדבק בה, ומצד שני הכרחיות לבריאות של הציבור. אם הממשלה כבר החליטה על סגר, היא חייבת לדאוג שהפיצוי לבעלי העסקים בירושלים יהיה מלא. לא יכול להיות שהאזרחים והאזרחיות ישלמו את המחיר ברמת הפרנסה שלהם. במדינות מערביות שעשו סגרים – דאגו לפיצוי של 100 אחוזים".

כיום, בסגר שלישי, אחוזי התחלואה בקרב המגזר החרדי בירושלים גבוהים וחלק מתלמודי התורה נפתח כרגיל בניגוד להנחיות הסגר. האם ישנה אכיפה סלקטיבית מצד המשטרה?
"האכיפה הסלקטיבית היא עובדה ידועה שאיש כבר לא מתכחש לה. מדובר באי שוויון בפני החוק והוא נובע מצרכים פוליטיים של ראש בממשלה. באופן מפורש, נתניהו, שרואה את טובתו האישית ולא את טובת המדינה, אפשר לתחלואה להתרחב", תוקפת ח"כ מיכאלי וממשיכה: "הוא אפשר לאכיפה סלקטיבית וגרם לכך שהתחלואה נרחבת בהרבה ממה שהיא היתה צריכה להיות – שהסגרים ארוכים בהרבה ממה שהם צריכים להיות, ושההפסדים הכלכליים גדולים בהרבה ממה שהם צריכים להיות. זה מצב שהוא בלתי נסבל".

בימים אלו הוגשה נגדך תביעה על ידי עוזרת פרלמנטרית לשעבר, אשר לטענתה ספגה בתקופת העסקתה יחס משפיל. מהי תגובתך לתביעה?
"בצורה חד משמעית: זה לא היה, זה לא נברא. ברור לי שלוקחים את אחד הנושאים המורכבים שנאבקתי עליהם במשך ארבע שנים בניסיון להעביר את החוק למניעת התעמרות בעבודה, ומנסים להשתמש בזה לרעתי. לשמחתי, אני מקבלת הרבה מאוד תגובות חיזוק. אני לא אדבר עליה בראיונות, אך אגיד בבית המשפט את האמת".

מבחינתה, בשיחה עם "כל העיר", היא מצהירה כי הגיע הזמן לשלטון נשי: "מהו ביטחון אם לא הביטחון האישי? הגנה מפני אלימות, אונס, הטרדה מינית והגנה על הילדות והילדים. כולם מדברים על ריבוי המפלגות וכולם, כולם, כולם גברים", מסכמת ח"כ מיכאלי. "אני אומרת – הגיע הזמן למנהיגה. אנחנו רואות בעולם בימים אלו שהמנהיגות הן היחידות שצולחות את תקופת הקורונה בהצלחה. אז אולי הגיע הזמן להבין שהעידן שבו הגברים מחלקים לנו הוראות על דברים שהם לא עשו בחיים שלהם ובכלל לא יודעים לראות אותם – יסתיים. אולי כדאי לגוון".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת11"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אוהב מסורת

    בלשון המעטה אשמח של תעברי את אחוז החסימה ושמח מאוד שעושה צחוק מהדתיים ירד מהמסך שבענו ממך ומשליין

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר