טלי פרידמן (צילום: רון ירקוני יחסי ציבור)
טלי פרידמן (צילום: רון ירקוני יחסי ציבור)

יו"ר ועד סוחרי מחנה יהודה טלי פרידמן ל"כל העיר": "השוק יודע להתאושש מהר, יש אווירת חג"

השנה שסוחרי מחנה יהודה יעדיפו לשכוח - יו"ר ועד הסוחרים, טלי פרידמן, מספרת בשיחה עם "כל העיר" על המאבק שניהלה מול הממשלה לפתיחת השוק, על המצב הכלכלי הקשה של בעלי העסקים, ולצד זאת על האופטימיות הזהירה שמורגשת בשוק המתעורר לחיים לקראת חג הפסח

פורסם בתאריך: 18.3.21 18:26

באופן סימבולי, הסוחרים בתקופה הזו, ממש לפני חג הפסח 2021, יוצאים לחירות. כולם חוזרים להציע את מרכולתם בשוק מחנה יהודה לאחר אחת מהשנים הקשות ביותר שידעו אי פעם. כשבוע לפני ערב ליל הסדר, בשיחה עם "כל העיר" מספרת יו"ר סוחרי שוק מחנה יהודה טלי פרידמן, על הימים העמוסים בשוק הירושלמי, שרבים התגעגעו אליו ומגיעים מדי יום כדי לרכוש מזון לקראת החג. רק בתקופה האחרונה מתחם מחנה יהודה מתחיל להתאושש מהסגרים הארוכים מדי, ממש לפני שנה השוק היה סגור לפני חג הפסח – וסוחרים רבים נפגעו כלכלית, חלקם לא שרד.

אחרי שנה לא פשוטה – שוק מחנה יהודה סוף סוף חוזר לשגרה. מהן התחושות בקרב הסוחרים?
"לשמחתנו הרבה – שוק מחנה יהודה יודע להתאושש מאוד מהר. השוק נראה כאילו חזרנו לימים עברו, לימים שכמעט נשכחו. הסוחרים נמצאים באווירת חג ואביב. אנחנו מקווים שזהו באמת המצב ושפנינו אל חיים אחרים. מי שמגיע למקום רואה מיד שהשוק חזר למצבו התוסס. הסוחרים מוציאים את מרכולתם ומציעים אותה באופן גלוי ולא מוסתר, מה שמאפשר חזרה נפלאה לשגרה – שכמעט שכחנו איך היא נראית".


עדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


אפשרי בכלל לאכוף את התו הסגול בשוק מחנה יהודה הומה האדם?
"לאחר מאבקים ממושכים שניהלתי מול ממשלת ישראל יחד עם איגוד המסחר בארץ, כיושבת ראש איגוד השווקים הארצי וכיושבת ראש שוק מחנה יהודה – הצלחנו להגיע להסכמה שהשוק יפעל במסגרת התו הסגול בלבד. זה היה אחד המאבקים היותר בולטים והיותר חשובים שניהלנו בתקופה האחרונה אל מול הממשלה על מנת להצליח לפתוח את המסחר בצורה תקינה, ריאלית והגיונית. כיום יש לנו סדרנים בכניסה, שאינם מחויבים במדידת חום – אך עדיין מבצעים זאת. ישנה שמירת מרחק ככל האפשר והשיטור העירוני נמצא כאן מסביב לשעון כדי לוודא שאנשים עוטים מסכות ושומרים על ההנחיות".

זמן קצר אחרי שנכנסת לתפקיד התחיל משבר הקורונה. איך חווית את ההתמודדות בשוק עם מגפה עולמית בלתי צפויה?
"אני חייבת לומר שזה היה אחד האתגרים הגדולים שנתקלתי בהם עד היום בחיי. להישאב לתוך מקום שהוא כמעט בלתי הגיוני, בתחילת הדרך, עוד לפני שהבנו לאן פנינו מועדות ומה זה בכלל אומר נגיף עולמי. הדבר הראשון שיכולנו לראות בצורה גלויה וכואבת מאוד הוא הבחירה של הממשלה להפלות שווקים בארץ אל מול סופרים ומרכולים חיוניים. זה הדבר ששאב אותי מיד פנימה אל מאבק שמטרתו לאפשר לסוחרים להתחיל לפעול ולהציג את מרכולתם. בכל העולם עודדו פתיחת שווקים כדי לאפשר לאנשים לערוך קניות באוויר הפתוח ולא בתוך חללים סגורים. רק אצלנו, שיש לנו משאב כזה אדיר ונפלא, השוק נשאר סגור והיכולת של הסוחרים להציג את מרכולתם היתה אפסית".


שוק מחנה יהודה (צילום: ארנון בוסאני)

שוק מחנה יהודה (צילום: ארנון בוסאני)


את יכולה לאמוד את היקף הנזק הכלכלי שנגרם לסוחרים מתחילת המגפה ועד היום?
"אלו דברים שאנחנו לומדים תוך כדי תנועה. יש כאן עסקים שהושמדו ולא יחזרו יותר, וישנם עסקים שיצטרכו הרבה זמן להתאושש, כאשר סגר נוסף יחרוץ את גורלם. עסקים רבים נאלצו להגיע למצבים של הלוואות מהבנקים, ואפילו הלוואות מהשוק האפור, ואף דברים קשים יותר. לי, כבעלת עסק בשוק מחנה יהודה ייקח זמן רב בכדי לשקם את העסק שלי. אתגר נוסף הוא הקושי של הסוחרים במציאת עובדים: אנחנו יודעים שיש למעלה מחצי מיליון אנשים בחל"ת שלא ממהרים לשוב למעגל העבודה. עד שגם בנושא זה הממשלה לא תקבל החלטה אמיצה – אנשים רבים יקרסו תחת הנטל".

נראה כי התיירים לא יחזרו בקרוב. מהן ההשלכות של זה על השוק שהיה הכי מתויר בארץ לפני פרוץ משבר הקורונה?
"אנחנו נלמד ליהנות מתיירות פנים עד שתתאפשר החזרה של תיירות החוץ, וזו התחלה משמחת ומרגשת. אני מאמינה שעד אמצע הקיץ נזכה לראות גם תיירים שחוזרים אלינו מהעולם, ונמשיך להיות אחד מהמקומות הבולטים שהם מגיעים אליהם. לשוק מחנה יהודה יש חוזק שלא ניתן לערער עליו – הרבה מכך בזכות ההתאמות שהוא יודע לערוך בכל מצב. מדובר בשוק שהסתגל לקורונה הכי מהר מבין כלל השווקים – משום שהסוחרים ידעו ליעל את עסקיהם ולפתוח אתרים נגישים. אנחנו גם בטוחים שכשתחזור התיירות נהיה השוק הראשון שיחזרו אליו. העסק שלי, כמו רבים אחרים, מסתמך על קרוב ל-60 אחוזים תיירות חוץ, אך גם תיירות הפנים שחוזרת אלינו היא עובדה משמחת מאוד".


יו"ר ועד סוחרי השוק טלי פרידמן (צילום: רון ירקוני יחסי ציבור)

יו"ר ועד סוחרי השוק טלי פרידמן (צילום: רון ירקוני יחסי ציבור)


האם הרגשתם שהעירייה היתה לצדכם במאבק במהלך משבר הקורונה?
"ראש העיר משה ליאון עשה לילות כימים עבור השוק במהלך כל תקופת הקורונה כדי לסייע לנו להשמיע את קולנו. הוא היה השופר הראשון שלנו בממשלה שבא וצעק את כאבנו ודיבר את האפליה בצורה הכי ברורה – ונתן לנו את הכוח להמשיך ולהתנהל מול ממשלת ישראל".

ומה הממשלה יכלה לעשות אחרת?
"הממשלה יכלה לנהוג אחרת מתחילת הדרך. היא נכנסה לפאניקה וכאוטיות, קיבלה החלטות שגויות ומנותקות, הוציאה הנחיות שאינן אחידות והייתה מנותקת מהשטח. לכן, עבדנו מסביב לשעון על דברור השטח והסברה לממשלת ישראל לגבי מהי הדרך הנכונה במסגרתה יש להפעיל את השווקים. זה לקח לנו המון זמן. אם הממשלה היתה מגיעה אל השטח ומבינה מיד כמה נכון לקיים מכירות מתוך שווקים ודוכנים, ולא מתוך חנויות בהן יש צפיפות בלתי נסבלת, אני חושבת השוק היה נראה אחרת היום – והיה לוקח לו הרבה פחות זמן להתאושש. במהלך הדרך קיבלנו הבטחה מהאוצר של סיוע על סך כ-10 מיליון שקל שיעבור מידית, אך זה טרם קרה, אנחנו מניחים שזה נמצא בדיונים ומקווים שיהיו התפתחויות בהקדם".

לסיום, מהן ההמלצות שלך למי שמבקר בשוק בחג הפסח?
"אנחנו נערכים כרגע לחופשת הפסח, מניחים שתגיע לכאן תיירות פנים בהיקף גדול ודואגים כל העת להגביר את האכיפה מסביב לשעון כדי לוודא שלא ייוצרו התקהלויות. אני ממליצה לכולם להגיע, ליהנות מהסחורה הטריה, מהצבעים, מהריחות ומהקולות שכולנו כל כך התגעגענו אליהם במהלך התקופה ההזויה והארוכה הזו".


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת5"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. שוק?

    יש בכלל דבר כזה?
    שוק מחנה יהודה ממזמן כבר לא שוק,אם נתח גדול מהחנויות הפכו למקום של בילוי כמו פאבים
    חבל,אין תכנון. בכל עיר גדולה מערבית שומרים על השוק כשוק אוטנטי מיוחד ולא הופכים אותו למקום של פאבים ורעש
    השוק הכי מפורסם בארץ בעצם הולך ונעלם,ככה זה כאשר לא מתווים כמו בעיר נורמאלית איפה יהיו מקומות תעשיה,מסחר בילוי,שווקים, וכו' ובאיזה מינון יהיה
    הרי רחוב אגריפס היה הרחוב של המסעדות מאז ומתמיד,והשוק עצמו היה שוק
    בכלל אין אווירה של שוק כמו פעם,רעש ובטח מסכנים האנשים שגרים בסביבה מה הם עוברים שם בלילות,כולל תושבי נחלאות,יש שם גם קהילה של חרדים ודתיים וותיקים שבטח הפכו להם את החיים, חבל.
    כל העיר הזו בלי תכנון,עיר קשה שנהפך בלתי נסבל לחיות בה,כנראה זה גם מסביר את הנהירה הבריחה של תושבים שיכולים לברוח מהעיר הזו.עיר מוזנחת וחבל יש לה פוטנציאל אדיר,אבל הוא לא יתממש.אין מה לחפש בעיר הזו למי שרוצה לשמור על איכות חייו.
    ככה במשך שנים באים לכאן פוליטיקאים מחזיקים בראשות העיר(כולל ראש העיר הנוכחי שמסתבר מיום ליום שהוא לא טוב מקודמיו,) הורסים והולכים הלאה,מי שנשאר כאן לסבול זה התושבים שעוד לא ברחו.
    לא יודע על מה פוליטקאי הימין מתהדרים בזה שישמרו על העיר ולא יתנו לחלוקתה,הלו תתעוררו קשקשנים,העיר ממזמן חולקה/נהרסה.

  2. דני

    גם ממשלת ביבי לא ראתה אתכם כשוק! לפתע אתם זוהרים משמחה אחרי שבעלי עסקים רבים איבדו פרנסתם.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר