רכס לבן (למעלה משמאל עם כיוון השעון), משה ליאון בעין לבן, הדמיית 'הבשורה בלבן'-מבט מעין לבן, הדמיית 'הבשורה בלבן'-מבט מקרית מנחם צילומים דב גרינבלט-החברה להגנת הטבע, ארנון בוסאני; צילומי הדמיה - מימד-באדיבות עיריית ירושלים)
רכס לבן (למעלה משמאל עם כיוון השעון), משה ליאון בעין לבן, הדמיית 'הבשורה בלבן'-מבט מעין לבן, הדמיית 'הבשורה בלבן'-מבט מקרית מנחם צילומים דב גרינבלט-החברה להגנת הטבע, ארנון בוסאני; צילומי הדמיה - מימד-באדיבות עיריית ירושלים)

'בשורה בלבן'? ההודעה הדרמטית של ראש העיר על הבנייה ברכס לבן לא שכנעה את כולם

ראש העיר משה ליאון הודיעה השבוע חד משמעית כי "תוכנית רכס לבן במתכונתה הנוכחית לא תקום", והציג את חלופת 'הבשורה בלבן' אשר שומרת על העמק, מונעת כריתת אלפי עצים ומקדמת הכרזה על גן לאומי. אז למה ארגוני סביבה עדיין מתנגדים לתוכנית?

פורסם בתאריך: 10.3.22 08:26

שנים של תכנון, הפגנות סוערות, אלפי התנגדויות שנדונו כמעט בכל מקום אפשרי – ועדה מקומית, ועדה מחוזית, ותמ"ל ובית משפט – עד לאישור סופי של התוכנית אי שם בינואר 2021 ירדו השבוע לטמיון עם הכרזה דרמטית של ראש העיר משה ליאון לפיה, "תוכנית רכס לבן במתכונתה הנוכחית לא תקום".

כן, כפי שפורסם לפני כחודש ב"כל העיר", ראש העיר ליאון הציג השבוע תוכנית חלופית לבנייה ברכס לבן. התוכנית 'הבשורה בלבן' שומרת על המעיינות ועל עמק לבן, משמרת את אזורי החילול שמזינים את המעיינות, מונעת כריתת 10,000 עצים ומקדמת הכרזה על גן לאומי בשטח של 500 דונם משטח התוכנית המקורית – וזאת על מנת למנוע אפשרות לקדם תוכניות בנייה נוספות ברכס בעתיד.

ולמרות כל זאת – גם השבוע נשמעת התנגדות נחרצת מקרב שלל ארגוני סביבה וירוקים, אשר מברכים מצד אחד על שינוי הכיוון של ראש העיר – דבר אשר מעיד יותר מכל, כך לטענתם, על התוכנית הגרועה שקודמה במשך שנים על ידי עיריית ירושלים – אך מצד שני טוענים כי כל בינוי בעמק הוא הרסני ומציינים כי עדיין לא מוצו כל אפשרויות הבנייה במסגרת התחדשות עירונית.


הדמיית 'הבשורה בלבן' - מבט מכיוון עין לבן (צילום הדמיה: מימד - באדיבות עיריית ירושלים)

הדמיית 'הבשורה בלבן' – מבט מכיוון עין לבן (צילום הדמיה: מימד – באדיבות עיריית ירושלים)


אבל לפני ההתנגדויות – ראשית התוכנית שהציג ליאון ביום שלישי השבוע, במסיבת עיתונאים שקיים בעין לבן. "תכנית רכס לבן, במתכונתה המוכרת, לא תקום", הכריז ראש העיר בפתח דבריו, "את מקומה של התוכנית תחליף החלופה שאנו קוראים לה "בשורה בלבן".


"הפגיעה בטבע כבר חצתה את הקו האדום. מדרונות רכס לבן, חורשותיו ומעיינותיו
אינם שטח הפקר אלא ביתן של חיות בר. שטחי המחיה של חיות הבר כבר נפגעו אנושות"
יוסי וולפסון, תנו לחיות לחיות


"הבשורה בלבן אינה תוכנית נקודתית, שבאה לפתור קושי מסוים או לענות על צורך ממוקד", המשיך והסביר ליאון. "מדובר על בשורה רחבה הרבה יותר. זו בשורה בעלת ערך היסטורי, אשר מעמידה את הסביבה ואת ההגנה עליה לדורות, כבעלת ערך משל עצמה – ערך העומד בגאון, ואינו נסוג מפני צרכי הפיתוח".

אז מה בעצם אומרת 'הבשורה בלבן'? על פי התוכנית החדשה יתאפשר בינוי רק בשטחים המופרים כבר היום – כ-300 דונם לעומת 800 דונם בתוכנית המקורית. 500 הדונם שהוצאו, אשר מהווים כ-65 אחוז מהתוכנית המקורית, יוכרזו כגן לאומי אשר יקודם בחודשים הקרובים.


משה ליאון בעין לבן (צילום: ארנון בוסאני)

משה ליאון בעין לבן (צילום: ארנון בוסאני)


בעיריית ירושלים מסבירים כי הוצאת 500 הדונמים תשמור על 99 אחוז מאזורי החילחול של המעיינות, תציל כ-10,000 עצים מפני כריתה ותשמש מחסום מפני תוכניות להקמת רכס לבן ב', ג', ו- ד'. מחסום נוסף והגנה של ממש היא מניעת כניסה של קו רכבת קלה לתוך השכונה דבר שיקשה על כל תוכנית עתידית.
מצד שני, בעירייה מדגישים כי 'הבשורה בלבן' אינה מוותרת על הצורך ביצירת פתרונות דיור – זאת על ידי תכנון מתקדם, ציפוף ועירוב שימושים אינטנסיבי כמו גם ויתור על קו רכבת קלה פנימי, תתאפשר בניית 6,000 יחידות דיור – 1,000 יותר מאשר בתוכנית המקורית, כאשר כ-2,000 יחידות ייעודו לשכירות ארוכת טווח במחיר מפוקח.


"לצערנו צמצום תוכנית אחת מיני רבות אינה מספקת בלשון המעטה.
אנו חוששים שתוכנית הבניה המחודשת עליה הצהיר היום ליאון לא תצליח
לשמור על יתר השטחים הפתוחים"

מצילים את ירושלים


"הטבע, הסביבה וההגנה עליהם אינם נסוגים מפני הפיתוח – לא היה עד היום כדבר הזה בישראל", הדגיש ראש העיר ליאון, "ואני מקווה שזהו אות וסימן לבאות, לא רק בירושלים, אלא במדינת ישראל כולה".

ליאון המשיך והפך את עצמו למגן הטבע העירוני כשאמר: "לא נאפשר קידום תוכניות בניה במורדות הדסה ולא נאפשר פגיעה בשטחים פתוחים נוספים, עד אשר ימוצו כל האפשרויות במסגרת השטחים התפוסים והמופרים, בדרך של התחדשות עירונית, ציפוף ובנייה גבוהה לאורך ציר הרכבת הקלה".

את 'הבשורה בלבן' תכננו גורמים שונים בראשות האדריכל מוטי קפלן, שאמר במסיבת העיתונאים: "נער הייתי וגם זקנתי ולא זכיתי לראות ניצחון כה גדול של הטבע והסביבה. אני גאה היום יותר מתמיד בהיותי איש ירושלים. הבשורה בלבן היא-היא המורשת שאני משאיר לילדיי".


הדמיית הבשורה בלבן – מבט מקרית מנחם (צילום הדמיה: באדיבות עיריית ירושלים)


***

ההכרזה של ראש העיר יצרה תכונה רבה בקרב ארגוני הסביבה והירוקים, שבמהלך כל השבוע תהו עד כמה היא תהיה משמעותית. אחרי ההכרזה – התגובות כבר היו מעורבות. מחד, מרבית הארגונים בירכו, כאמור, על שינוי הכיוון ועל קיצוץ הבינוי המתוכנן, אבל מצד שני רבים מהם גם טענו כי היא אינה מספקת הגנה מהרס עתידי של הטבע.

נעמי צור, מייסדת ויו"ר קרן ירושלים ירוקה, מסרה: "קרן ירושלים ירוקה מברכת על יזמת ראש העיר להציל את רוב נכסי הטבע, העצים, המעיינות ובעלי החיים ברכס לבן. אנו נפנה לראש העיר לבקש הצגה מעמיקה ומפורטת של התוכנית בפני הארגונים והגופים השותפים בקידום מרחב ביוספרי בהרי ירושלים, ובפני 75 הארגונים החברים בשדולת ירושלים בת-קיימא. ארגוני השדולה, יחד עם "מצילים את הרי ירושלים", התנגדו לתוכנית המקורית להקים 5,250 יחידות דיור על שטחים טבעיים וערכיים, שבעצמם תורמים רבות לאיכות החיים ולבריאותם של תושבי העיר".


"הבשורה בלבן אינה תוכנית נקודתית, שבאה לפתור קושי מסוים או לענות על צורך
ממוקד. מדובר על בשורה רחבה הרבה יותר. זו בשורה בעלת ערך היסטורי, אשר
מעמידה את הסביבה ואת ההגנה עליה לדורות"
ראש העיר משה ליאון


מתנועת מצילים את ירושלים נמסר: "דברי ראש העיר משה ליאון מוכיחים קשב לנושא שמירת שטחים פתוחים בירושלים, אך לצערנו צמצום תוכנית אחת מיני רבות המקודמות היום על חשבון הריאות הירוקות של תושבי מרכז הארץ, אינה מספקת בלשון המעטה. אנו חוששים שתוכנית הבניה המחודשת עליה הצהיר היום ליאון לא תצליח לשמור על יתר השטחים הפתוחים, כפי שהוא טוען.

"באשר לתוכניות נוספות ברכס לבן, הגן הלאומי שאותו ציין ראש העיר כולל רק את השטחים שאינם מאוימים בתוספת 300 דונם בלבד. מלבד אמירה רפה על כך שבהיעדר מסילות לרכבת הקלה "יהיה קשה מאד לבנות את רכס לבן ב' ג' ו-ד'", לא היתה התחייבות למניעה טוטלית של תוכניות הרסניות אלה. אין זה תואם את חזון הגן הלאומי הרחב בהרי ירושלים, שכבר היום מקודם על ידי המשרד להגנת הסביבה. עד אשר יוכרז מעמד חוקי השומר על השטחים המאוימים ברכס לבן, סובב הדסה, המחצבה בהר חרת, ומניעת כביש הטבעת המערבי – כל הנאמר ברמת הצהרות בלבד. 'מצילים את הרי ירושלים' תמשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותה לקידום הגנה לאומית על הרי ירושלים".

 

 

ארגונים מתנגדים נוספים הם – רמות למען הסביבה, תנו לחיות לחיות, המטה לבינוי שפוי (סניף ירושלים), שומרי הבית, מבשרת בסביבה, ועד עין כרם, אנימלס ועוד.

עו"ד רחל אדם, מ'רמות למען הסביבה': "יוזמתו של ראש העירייה מעידה על הישג משמעותי למאבק האזרחי המוצלח שאנו מנהלים בשנים האחרונות נגד הבניה ברכס לבן ובהרי ירושלים בכלל. צעדו של ראש העיר איננו מספיק כמובן, ועליו לאזור אומץ ולבטל את תמיכתו בכל בנייה ברכס לבן".


"נער הייתי וגם זקנתי ולא זכיתי לראות ניצחון כה גדול של הטבע והסביבה.
אני גאה היום יותר מתמיד בהיותי איש ירושלים. הבשורה בלבן היא-היא
המורשת שאני משאיר לילדיי"
מוטי קפלן, מתכנן 'הבשורה בלבן'


עו"ד יוסי וולפסון, מ'תנו לחיות לחיות': "הפגיעה בטבע כבר חצתה את הקו האדום. מדרונות רכס לבן, חורשותיו ומעיינותיו אינם שטח הפקר אלא ביתן של חיות בר. שטחי המחיה של חיות הבר כבר נפגעו אנושות, תוך גרימת סבל ומוות לאינספור בעלי-חיים. מערכות חיים אקולוגיות נהרסו או התערערו. בעידן של משבר אקלימי וסביבתי, יש להפסיק לפגוע בשטחים פתוחים, ולשקם שטחים מופרים ולהחזירם למצבם הטבעי".

חבר מועצת העיר יובב צור (התעוררות), שהיה שותף למאבק נגד התוכנית: "אחרי שלוש שנים שבהן עמד בסירובו, ליאון מודה רשמית בכישלון תוכנית הבינוי ברכס לבן. לצד ההישג של כל הכוחות שנאבקו בתוכנית ההרסנית, אנחנו דורשים מליאון להוכיח את רצינותו במעשים ולא במילים. על-מנת שנבטיח שלא מדובר רק בתרגיל יחסי ציבור, אני קורא לליאון להכניס את הקמת הגן הלאומי בהרי ירושלים לתוך התוכנית החדשה – באופן שיבטיח שלא ניתקל בתוכנית בינוי נוספת בעוד חמש שנים או עשור".

קול קצת יותר משמיעה חברת המועצה לורה ורטון (מרצ), מהמתנגדות הבולטות לתוכנית לאורך השנים, שמוסרת: "התוכנית החדשה אינה הפתרון שרצינו לראות, קרי ביטול כל הבנייה ברכס. היא לא פותרת את הבעיות של השכונות השכנות, שחוששות מהשפעתה של התוכנית עליהן. אין הבטחה לגן לאומי, למרות התייחסות מפורשת לנושא. בעולם מושלם היו גונזים את כל התוכניות לבנייה ברכס לבן. נצטרך לחשוב האם לאור הניצחון עד כה, עלינו להמשיך את המאבק עד תום, או להתנחם בכל מה שהצלחנו להציל עד כה ולחתור להבטחות שתוכנית זו תהיה האחרונה בהרי ירושלים, שנעקוף בגן לאומי".


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ירושלמי

    איזו כתבה מגמתית. הורסים את טבע ועוד מתגאים שהשאירו חצי לפיתוח עתידי

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר