גבעת התורמוסים במצפתל (צילום: דור פזואלו)
גבעת התורמוסים במצפתל (צילום: דור פזואלו)

המאבק על ה'מצפתל': המדינה שוקלת לוותר על תחנת המשטרה באתר הטבע הייחודי

בתגובה לעתירה שהגיש ועד הפעולה להצלת גבעת התורמוסים בארמון הנציב, מסרה המדינה כי נבחנת האפשרות להקים את מתחם המשטרה בשטח אחר בתפר שבין ג'בל מוכבאר לארמון הנציב

פורסם בתאריך: 8.8.23 09:52

הקרב על שמירת ה'מצפתל' בארמון הנציב מגיע ליישורת האחרונה שלו, ואתמול (שני, 7.8) רשמו הפעילים למען שמירת אתר הטבע העירוני הישג משמעותי – המדינה הודיעה בתגובה לעתירה שהוגשה לבית המשפט כי נשקלת ונבחנת האפשרות להזין את מתחם המשטרה מהשטח המתוכנן ב'מצפתל' לשטח חלופי.

מדובר, כאמור, על הישג משמעותי – אבל עדיין לא ניצחון סופי. הדברים נמסרו לבית המשפט במסגרת עתירה שהגיש ועד הפעולה להצלת גבעת התורמוסים (מצפתל) בארמון הנציב. המדינה היתה צריכה להעביר את התייחסותה לעתירה, ובמקום זאת שלחה לבית המשפט הודעה בדבר הקפאה זמנית של התוכנית בשל בחינת שטח אחר שעליו תוקם תחנת המשטרה (תחנת עוז, ר"ג).

כידוע, כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר", בשנתיים האחרונות מקודמת תוכנית להקמת מתחם משטרתי בשטח אתר הטבע העירוני בארמון הנציב. הסיבה היא רכישת הקרקע שעליו יושבת כיום תחנת 'עוז' של משטרת ירושלים. מתשובת הפרקליטות לבית המשפט עולה כי בשטח המדובר צפויה לקום שכונת מגורים חדשה – ונבחנת האפשרות לשלב בשטח זה את תחנת המשטרה החדשה.

"ככל שקידום החלופה של הקמת תחנת משטרה במסגרת התוכנית החלופית תאושר על ידי משטרת ישראל ומוסדות התכנון, תחנת המשטרה תוקם בשטח תוכנית זו, והמדינה תיתן את הסכמתה לסעד המבוקש במסגרת העתירה – היינו לביטול התוכנית מושא העתירה", נאמר בהודעת הפרקליטות.

כאמור, על פי המדינה – התוכנית לבנייה ב'מצפתל' מוקפאת בשלב זה עד לבחינת החלופה. על פי הדברים שנמסרו מהפרקליטות, אם המתחם שנבחן לא יאושר – אז תוגש תשובה לעתירה של התושבים, כשעד אז יוקפאו ההליכים לקידום הוצאת היתרי בנייה לתוכנית ב'מצפתל'.

***

התוכנית להקמת תחנת משטרה בשטח גבעת התורמוסים בארמון הנציב נמצאת על השולחן מזה שנים רבות, והיא עברה גלגולים שונים. בסופו של דבר, אחרי דיונים רבים, התנגדויות של התושבים והבטחות סרקות מצד פוליטיקאים – במרץ האחרון אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה את התוכנית להקמת מתחם משטרה על שטח של אלפי מ"ר באתר הטבע העירוני.

 

 

התוכנית שאושרה משתרעת על פני שטח של כ-5.4 דונם, ועליה יוקמו תחנת משטרה מרחבית (תחנת עוז), פלוגת מג״ב, תאי מעצר ומגורי לוחמים. יש לציין כי בהחלטתה, צמצמה הוועדה המחוזית את היקף הבנייה רק בקומה אחת, והותירה את שטח הבינוי על כנו.

התושבים, כאמור, לא ויתרו. ועד הפעולה הגיש עתירה לבית המשפט על אישור התוכנית – וכעת, כאמור, היא הוקפאה לפחות זמנית, כשהתקווה של כלל המעורבים היא שהתוכנית תבוטל לגמרי.


סגן ראש העיר יוסי חביליו (צילום: ג׳ייקוב פנחס)

סגן ראש העיר יוסי חביליו (צילום: ג׳ייקוב פנחס)


סגן ראש העיר יוסי חביליו, ממובילי המאבק להצלת גבעת התורמוסים הירושלמית: "יש בישראל מעט מאוד נקודות תצפית ואתרי טבע עירוניים איכותיים כמו גבעת התורמוסים בארמון הנציב, ואני שמח שהכוונה להקים על גבי השטח מתחם משטרתי עצום – הוקפאה. על מקום כזה צריך לשמור מכל משמר, ולוודא שערכי הטבע בו ישומרו לדורות קדימה, והשטח ישמש כאתר טבע, קהילה ותצפית פעיל. ברכות לכל הנאבקים והנאבקות, אסור אף פעם להרים ידיים, ואסור לוותר על השטחים הפתוחים והריאות הירוקות".


אריה קינג (צילום: יח"צ)

אריה קינג (צילום: יח"צ)


סגן ראש העיר אריה קינג (מאוחדים), מנכס לעצמו חלק מהקרדיט על ההקפאה הזמנית של התוכנית להרס המצפתל ואומר: "אני שמח שאתר הטבע העירוני, שקרוב לליבי וללב של כלל חובבי הטבע בירושלים, עשוי להינצל הודות למעורבות של ידידי אשר בונים את שכונת נוף ציון הסמוכה. האפשרות להציל את אתר הטבע העירוני מחד ובניית תחנת משטרה בתחומי המגרש של המשקיעים היא דבר שאני בירכתי והמלצתי בשיחותיי עם המשקיעים אשר התייעצו איתי בדבר".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר