קרית היובל (צילום: אורן בן חקון)
קרית היובל (צילום: אורן בן חקון)

ועדת התכנון המחוזית מציגה: אלפי יחידות דיור על תנאי בקרית היובל ובקרית מנחם ונתונים סלקטיביים

בשבוע שעבר התקיים דיון בוועדה על מה שנקרא 'תוכנית אב יובלים-גנים', שם היו אינספור חורים ותנאים לבינוי, ולא ניתנו מענים רציניים לנושאי התחבורה ושטחים ציבורים פתוחים. "יש חשש כבד שאם יאשרו יותר על הקיבולת - זה יהיה בבחינת כל המוסיף גורע", אומר גורם שהשתתף בדיון

פורסם בתאריך: 25.3.24 20:35

עתידן של שתי הקריות הסמוכות של ירושלים – קרית היובל וקרית מנחם – עומד במרכזו של מאבק מתמשך בין עיריית ירושלים ו-ועדות התכנון השונות לבין התושבים, כשבשלב זה ידם של המתכננים על העליונה.

מצד אחד, ועדות התכנון השונות – המקומית בעיריית ירושלים והמחוזית – שמאשרות עוד ועוד בינוי במגדלי ענק, ומצד שני התושבים שזועקים די! הם מסבירים שהעמסת אלפי יחידות דיור (על פי אחת הספירות ישנן כ-15,000 יחידות דיור בשלבי תכנון וביצוע שונות) תוביל לקריסת התשתיות – החל מתשתיות דרכים, דרך מוסדות חינוך וציבור ועד שטחים פתוחים.

המאבק הזה ניטש כמעט על כל תוכנית, ברובן – כאמור – יד המתכננים על העליונה. התושבים לא מוותרים. הם הקימו את עמותת יובלים 2041 כדי להיאבק במה שהם מכנים בולמוס בנייה חסר תכנון ארוך טווח. הם מגיעים לוועדות התכנון, מגישים התנגדיות, צועקים ומבקשים לעצור את הטירוף ולחשב מסלול מחדש.

זה לא כל כך עוזר להם. ועדיין – בשבוע שעבר התקיים בוועדת התכנון המחוזית דיון במה שקרוי 'תוכנית אב יובלים גנים', אשר עוסקת בתוכניות הבינוי השונות בקרית היובל ובקרית מנחם.

בדיון אפשר היה להתרשם שנעשתה עבודה עצומה ומקיפה על ידי העירייה אגף תכנון וצוות היועצים – על נושא התכנון בשכונה בעשור הקרוב. אך גם ניתן היה להתרשם כי את העבודה המקיפה הזו אפשר לסכם במילה אחת – אם. אם יפתחו את הגינות, אם ישדרגו את הכבישים, אם יבנו בתי ספר. ואם… ואם הכל יקרה – אז יהיה לכאורה טוב. לכאורה.

למה לכאורה? כי בין היתר נאמר על ידי צוות תוכנית אב לתחבורה כי תשתיות התחבורה הציבורית הקיימות לא יכולות לקלוט יותר מיחידות הבינוי שכבר אושרו ותוכננו. הפתרון שהוצג הוא 'מטרו' – שעליו, כביכול, החלה עבודות תכנון ומחשבה. ואם אתם מאמינים שאפשר יהיה להרים (או מדויק יותר – לחפור) כאן מטרו בתוך עשור (או יובל), אז אתם כנראה מאמינים מאוד.

נמשיך: מסיכום הדיון והטבלאות אשר הועלו לאתר ועדת התכנון המחוזית נרשם "עד למועד כתיבת מסמך זה, אושרו ברובע 24 תכניות התחדשות עירונית במתווה של פינוי בינוי, הכוללות תוספת של כ-5,550 יח"ד. כמו כן מקודמות לעת הזו 31 תוכניות הכוללות תוספת של כ-7,600 יח"ד, ואושרו או מקודמות עוד כ-10 תכניות בהתאם למדיניות הרק"ל הצפויות להוסיף היקף של כ-600 יח"ד״. כלומר עד רגע זה עד רגע זה אישרו על הנייר של מעבר ל 8,000 יחידות דיור.

ומה לגבי הביצוע? בהמשך המסמך נכתב: "מיזמים המצויים בשלב היתר בניה: בהתאם לנתונים שנמסרו מעיריית ירושלים קיימים לעת הזו 17 מיזמי התחדשות עירונית בשלבי מימוש שונים, קרי בהליכים לקידום היתרי בניה או בשלבי ביצוע בפועל, הכוללים תוספת של כ-1,700 יח"ד אשר מועד האכלוס שלהם צפוי עד שנת 2028, וכ-2,000 יח"ד בחומש השני עד שנת 2033".

להערכת גורמים שונים – מדובר במספרים בחוסר, כשהמספרים האמתיים כנראה יותר קרובים ל-5,000 יחידות דיור בעשור הקרוב, כלומר כ-500 יחידות חדשות כל שנה.

מכל מקום, כבר יש אלפי יחידות דיור שלמעשה ע״פ הוועדה עצמה מודה לא יצאו לפועל בעשור הקרוב ואף מעבר לזה. למשל ברחובות גוואטמלה, קליימן ובורוכוב בקרית היובל נמצאים על-פי הועדה למימוש בשנת 2033. התושבים ברחוב זה אשר מתכוננים לעבר פינוי בינוי חלקם חושבים שזה אוטוטו אבל תוכניות מנהל התכנון הן אחרות.

 

 

זאת ועוד, הוועדה הצמידה פקיעת תוקף לתוכניות. הועדה הוסיפה וקבעה: ״נקבעת פקיעת תוקף למשך של 7 שנים במתחמי פינוי בינוי. באופן זה, תוכניות שאושרו בהתבסס על היקף חלקי של הסכמות מקרב הדיירים בהתאם לחוק ולתקנות, אך לא ניתן היה להגיע להסכמות מלאות למימושן, תוקפן יפקע כך שיוחזר המצב התכנוני אשר קדם לאישור התכנית המפורטת".

לדוגמא, התוכנית הראשונה אשר עומדת לפוג היא הנטקה 78-84 התוקף שלה עד דצמבר 2026. האם התושבים מודעים לעניין? מה יעשו עשרות התושבים במתחם שמצפים לפרויקט במקרה שיפוג?

מה לגבי תשתיות? הכל, כאמור, בגדר "אם" – בזמן שבפועל ישנן כ-1,700 יחידות דיור בבנייה, בנית בית ספר שישמש כבית ספר מארח עבור פינוי-בינוי לבתי הספר טרם החל. ומה לגבי שטח ציבורי פתוח? לא נמצאה שורת התייחסות לנושא לגבי הבטחת סף מינראלי של שטח ציבורי פתוח בשכונה. כפי שפורסם ב"כל העיר" בחודש שעבר, יש חשש שסף זה ירד מתחת לתקן.

ד"ר אסף שפנייר, יו"ר הועדה הפיזית ביובלים מוסר: "יש הרבה הנחות מקלות בדיוני ההועדה, במענה גינות ליד הבית – למרות שלא ראינו שום התייחסות במסמך עצמו לגינות (שצ״פים), בדיון שהתקיים הוועדה סופרת 100 אחוז מימוש והצלחה בפיתוח שצ"פים, אבל בוודאות לא יצליחו לפתח 100 אחוז מהם".

שפנייר מוסיף שאלה קריטית ומהותית נוספת: "האם ההנגשה והמעליות שמנגישות את השצ"פים יעבדו בשבת? אחרת גם כל החישוב לנגישות נופל".

לשפנייר יש גם מסר שברצונו להעביר לגורמי התכנון השונים: "ראשית, הצלחתם, לכאורה, בענק: בקרית היובל אישרתם כבר אלפי דירות בהתחדשות עירונית ויש חשש כבד שאם תאשרו יותר על הקיבולת – זה יהיה בבחינת כל המוסיף גורע. שנית, חשוב להבהיר לתושבים את משמעות "פקיעת תוקף" של התוכנית, ישנם אנשים רבים בשכונה אשר משנים את כל תוכניות החיים שלהם סביב התקווה לפינוי-בינוי והעובדה שחלקם לא יכלו להגשים זאת או יקבלו זאת בעוד עשורים קדימה צריכה להיות נהירה לכולם".

חבר ועדת התכנון המחוזית אדיר שוורץ (התעוררות) אומר: "היו שם ניסיונות הזויים לרבע כל מיני מעגלים לא הגיוניים. למשל, ספרו גם את שטח המדרכות כשטחי שצ"פ. זו המצאה שאין לה אח ורע. בנוסך, נציג צוות תכנית אב לתחבורה אמר שחור על גבי לבן שברגע שחוצים 8,000 יחידות דיור – רק פתרון של מטרו יכול לספק מענה תחבורתי הולם. אין שום פתרון כזה באופק במאה השנים הקרובות, ויש בקנה 11,000 יחידות דיור".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. שמואל

    מדהים שהם פשוט עושים מה שבא להם. מעמיסים כל כך הרבה על התשתיות בלי שום מחשבה קדימה, רק "אולי יהיה בסדר בעתיד". עצוב. נראה שמנסים לגרש את התושבים מהעיר כדי למכור אותה למקורבים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר