עמק רפאים, הדמיה של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילומים: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)
עמק רפאים, הדמיה של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילומים: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

הרכבת הקלה בעמק רפאים: 30 יום לדון בחלופות לתוכנית

האם מאבק התושבים הצליח? הוועדה המחוזית לתכנון בחנה חלופות למעבר הרכבת בעמק רפאים. העירייה תגבש החלטה בתוך 30 יום

פורסם בתאריך: 11.4.18 08:47

האם המאבק של תושבי ובעלי העסקים ברחוב עמק רפאים כנגד מעבר הקו הכחול של הרכבת הקלה ברחוב עומד להסתיים בהצלחה?

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דנה השבוע במספר חלופות להעברת קו הרכבת הקלה במרחב שכונת המושבה הגרמנית. בין החלופות שהוצגו בפני הוועדה המחוזית על ידי צוות אב לתחבורה של העירייה – חלופת עוקף המושבות, ללא מעבר של הרכבת בעמק רפאים, חלופות ברחוב עמק רפאים עצמו, חלופות על קרקעיות לאורך פארק המסילה וחלופות תת קרקעיות.

בסיום הדיון, ולאחר שהתרשמו מהבחינה המעמיקה של צוות אב לתחבורה, העבירה הוועדה המחוזית את הכדור לידי עיריית ירושלים ואפשרה לה 30 יום לדון בחלופות השונות ולתת את התייחסותה לחלופות השונות שהוצגו ולקבל החלטה על האופציה המועדפת עליה.

הדמית הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

הדמית הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

כזכור, כפי שכבר פורסם ב"כל העיר" בשנה האחרונה, תוכנית הקו הכחול של הרכבת הקלה כבר אושרה להפקדה בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, אך לאחר מאבק עיקש ומלובה ביצרים מצד התושבים ובעלי העסקים בעמק רפאים, ובעקבות מתווה פשרה שהוצע על ידי שר התחבורה, החליטו חברי ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לאשר את התוכנית תוך החרגת המקטע שעובר בעמק רפאים, זאת לצורך בחינה מעמיקה של חלופות אפשריות, חלקן כאלו שהוצגו על ידי המתנגדים לתוכנית.

כעת, כאמור, לאחר הצגת החלופות הוחלט לאפשר לעירייה לדון בהן ולקבל החלטה בנושא עד לישיבת הוועדה המחוזית הבא בחודש הבא.

מחאת תושבים נגד הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים (צילום: יח"צ)

מחאת תושבים נגד הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים (צילום: יח"צ)

שירה תלמי מתכננת מחוז ירושלים מנמקת את ההחלטה על אישור הקו הכחול: "מדובר בתוכנית המצעידה את העיר קדימה ותתרום לחיזוקה הכלכלי והחברתי של ירושלים. התוכנית מאפשרת לוועדה המחוזית לקדם את פיתוח העיר, תוך השענות על מערכת תחבורה ציבורית יעילה לצד פיתוח מוקדי תעשיה, תעסוקה ומסחר. הקו צפוי לשפר באופן משמעותי את מערך התחבורה הציבורית בעיר ואת הקשר בין חלקיה. עוד מציינת תלמי: "לנגד עיניה של הוועדה עמדה חשיבותה הרבה של התוכנית והצורך במימושה המהיר לטובת כלל תושבי ירושלים".

 

 

ממינהל התכנון נמסר כי "הוועדה התרשמה מהעבודה המעמיקה שנעשתה על ידי הצוות המלווה את קידום התכנית, הכולל בין היתר יועצי תנועה, יועצי סביבה ויועצי נוף. בתום הדיון פנתה הוועדה לעיריית ירושלים על מנת שזו תיתן את התייחסותה לחלופות אשר הוצגו. הוועדה המחוזית צפויה להתכנס פעם נוספת בחודש הבא להחליט על החלופה הנבחרת".

עדית רובין, תושבת המושבה וחברה בוועד המנהל של מינהל גינות העיר, מוסרת: "אנו מאמינים שסיומו של ההליך קרוב כיוון שהוועדה המחוזית מחויבת לקבל החלטה לטובת כלל הציבור. תחבורה ציבורית יעילה משמעה תחבורה נגישה במפלס החיים. תחבורה נקיה שתייתר נסיעה ברכב הפרטי, הגורמת לעומסים שיוצרים מדי בוקר פקקי ענק בדרום העיר, ותחבורה שרק תשביח את ערך המגורים והעסקים ולא תהרוס את פארק המסילה. ולכן החלופה האפשרית היחידה היא רכבת במפלס העילי בעמק רפאים. היא זו שתפתח את שכונות דרום העיר ותתן מענה תחבורתי ותעסוקתי מודרני ומתקדם. אנו מכבדים את חברי הוועדה והעומדת בראשה שהאזינו בלב פתוח ונפש חפצה לכלל הטיעונים של התושבים ופתחו דלתם לכל אורך התהליך ללמוד על החלופות כולן. כעת הגיע הזמן לקבל החלטה ולהורות על אישור סופי של הקו כולו ללא החרגות ודחיות נוספות".

 

מפת הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

מפת הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

כידוע, הקו הכחול של הרכבת הקלה צפוי לחבר את העיר מצפון לדרום בין השכונות רמות לגילה, עלות הפרויקט נאמדת בכשמונה מיליארד שקלים ואורך תוואי הקו הינו 23 ק"מ, שבהן יהיו 42 תחנות. הצפי לתחילת העבודות הינו בשנת 2020, כאשר המועד המתוכנן להפעלת הקו הכחול הינו שנת 2025. תוואי המאבק מתייחס לרחוב עמק רפאים שאורכו כ-1,200 מטרים בלבד ובשל כך עוכבו האישורים בוועדות התכנון השונות.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. חיים

    הקו לא יעבור בפארק המסילה.
    או שיהיה במושבה הגרמנית עמק רפאים או שלא יהיה בכלל.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר