רחוב אגריפס, הדמיית פורטל יציאת המשאיות ברחוב אשכול (צילומים: תומר אפלבאום, הדמיה מינהל קהילתי לב העיר)
רחוב אגריפס, הדמיית פורטל יציאת המשאיות ברחוב אשכול (צילומים: תומר אפלבאום, הדמיה מינהל קהילתי לב העיר)

ניצחון לתושבי וסוחרי השוק: התוכנית להקמת חניון עיני נפסלה

ועדת הערר המחוזית החליטה לדחות את התוכנית, תוך שהיא קבעה כי "אנו מקבלים את העררים נוכח הכשלים שנפלו, היעדר ההיגיון התכנוני שבאישור בקשה שאינה נותנת מענה לצורך העיקרי בפרויקט והקשיים התחבורתיים"

פורסם בתאריך: 5.8.18 16:21

המתנגדים הרבים לתוכנית להקמת חניון עיני בשוק מחנה יהודה – תושבי הסביבה, סוחרי שוק מחנה יהודה, מינהל קהילתי לב העיר והתנועה לאיכות השלטון: ועדת הערר המחוזית החליטה בישיבתה האחרונה (יום חמישי, 2.8) לפסול את התוכנית להקמת החניון על שתי החלופות שהוצעו – האחת עם יציאה לרחוב אגריפס והשניה עם פורטל יציאה ברחוב האשכול.

בנימוקי ההחלטה לפסילת התוכנית מציינת ועדת הערר, בין השאר, כי "אנו מקבלים את העררים ומבטלים את החלטת הוועדה המקומית לאשר את חלופה ב' (הקמת חניון עיני), נוכח הכשלים שנפלו, העדר ההיגיון התכנוני שבאישור בקשה שאינה נותנת מענה לצורך העיקרי בפרויקט והקשיים התחבורתיים העולים מחוות דעת המומחית מטעם וועדת הערר".

בהחלטתה פוסלת ועדת הערר גם את החלופה להקמת החניון עם פורטל יציאת רכבים ומשאיות במנהרה ברחוב אשכול: "באשר לבקשת מבקשת ההיתר (עיריית ירושלים), לאישור חלופה א', מצאנו שבקשה זו סוטה מהוראות התכניות החלות על המקרקעין ולפיכך לא ניתן לאשרה".

יצוין כי בהחלטה נטען כי לאור כשלים שהוועדה מצאה בהתנהלות המשיבות וכן ממורכבות ההליך ומתוצאת החלטה זו, תישא עיריית ירושלים בהוצאות העוררים לתוכנית.

יו"ר מינהל קהילתי לב העיר, ד"ר אופיר לנג, שהוביל את התנגדות התושבים והסוחרים לתוכנית: "אנו מברכים על ההחלטה האמיצה של ועדת הערר המחוזית. הוכחנו שאפשר לנצח את המערכת בזכות הציבור שהתגייס למאבק. לאורך כל התהליך ארגונים אזרחיים שונים, אנשי מקצוע ונציגי ציבור מכל הקשת הפוליטית היו שותפים לעמדה שלנו כי מדובר בתוכנית בלתי ראויה בעליל, שתיצור השלכות שליליות על כל המרחב ותגרום לבזבוז מיותר של כספי ציבור. למרות ניסיונותיה של העירייה לנקוט בהליך מזורז ולהסתיר את המידע המלא מעיני הציבור, ועדת ערר אימצה כאמור את בקשתנו במלואה ופסלה את התוכנית על הסף. אנו תקווה כי העירייה תפנה כעת את משאביה לקידום פתרונות וטיפול בבעיות הקריטיות במרחב שוק מחנה יהודה היקר לכל תושבי ירושלים. אני מבקש להודות לכל השותפים שלנו במאבק המוצלח, לרבות התושבים ונציגי הסוחרים שהגישו התנגדות, עו"ד איתמר שחר שייצג נאמנה את התנועה לאיכות השלטון ואדם טבע ודין ולצוות הוועדה הפיזית במינהל קהילתי לב העיר מר יוסי מרקוביץ וסיוון שריר-כהן".

עו"ד איתמר שחר, שייצג את התנועה לאיכות השלטון ואת אדם, טבע ודין בהליכי ההתנגדות והערר: "אנו מברכים על ההחלטה, שקיבלה את טענותינו וביטלה את החלטת הוועדה המקומית. כפי שחששנו, התברר היום שעיריית ירושלים וחברת 'עדן' השקיעו מיליוני שקלים מכספי ציבור בפרויקט חסר היתכנות משפטית וחסר היגיון תכנוני, וגם גרמו לעשרות מתנגדים ולוועדות התכנון לבזבוז אדיר של משאבי זמן וכסף. אנו שמחים שהצלחנו לעצור את ההליך בשלב ההיתר, לפני שלב הביצוע, ולפני שהתוכנית הבעייתית גבתה מחיר כבד מבעלי הנכסים הסמוכים, באי השוק וכלל תושבי העיר. הצטברות הכשלים החמורים שנחשפו במהלך ההליך התכנוני מחייבת בדיקת עומק של הליכי קבלת ההחלטות בעירייה ובחברת 'עדן', ובכוונתנו לפנות בעניין לגופי הביקורת המתאימים".

מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים באמצעות חברת עדן, הציגה את תכנית חניון עיני במטרה לשפר את עומסי התנועה בשוק מחנה יהודה ולהנגיש אותו בצורה טובה יותר, וכן לשפר את פינוי האשפה בשוק באמצעות מערכת מתקדמת לפינוי אשפה, הן עבור הגעת הספקים והן עבור המבקרים בו. גם וועדות שונות אשר בחנו את התכנית בשלביה השונים אישרו את הצורך והנחיצות בחניון מעין זה לרווחת הסוחרים והקונים בשוק. גם הועדה המקומית ובאופן מיוחד ועדת הערר אישרו את הצורך והנחיצות וזאת בניגוד גמור לעמדת המתנגדים. אנו לומדים את החלטת ועדת הערר ושוקלים את החלופות השונות להמשך קידום התכנית".

 

כזכור, התוכנית להקמת חניון עיני, שעלתה לדיון לראשונה בשנת 2004, עוררה התנגדות רבה בקרב סוחרי השוק ותושבי שכונת נחלאות. ההתנגדות הגדולה לתוכנית הובילה את העירייה לשנות את התוכנית ולצמצם אותה מספר פעמים, אך ההתנגדות נותרה בעינה. התוכנית המקורית כללה הקמת חניון תת קרקעי עם מאות חניות, כשבנוסף היא כללה שני פירי מעליות שעולים מקומת פריקה וטעינה אל מפלס רחוב מחנה יהודה, וכן פורטל ליציאת רכבים מרחוב האשכול – דבר שעורר התנגדות רחבה בשל הפגיעה הצפויה בפרנסת בעלי העסקים.

אופיר לנג (צילום: פרטי)

ד"ר אופיר לנג, יו"ר מינהל קהילתי לב העיר (צילום: פרטי)

בהמשך, כפי שפורסם לפני כשנה ב"כל העיר", בעקבות התנגדות עזה מצד חלק מסוחרי שוק מחנה יהודה ומצד תושבי שכונת נחלאות לתוכנית להקמת חניון עיני באגריפס, שינתה העירייה את המתווה המוצע, כשכל שנותר מהתוכנית המלאה הוא חניון שבו כ־340 מקומות חניה ופורטל יציאת רכבים מרחוב האשכול. אולם התושבים, הסוחרים ומינהל קהילתי לב העיר המשיכו להתנגד לתוכנית, תוך שהם העלו חשש מהרס החזות האותנטית הייחודית של רחוב מחנה יהודה ורחוב האשכול.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר