גן סאקר (צילום: ארנון בוסאני)
גן סאקר (צילום: ארנון בוסאני)

איך ממנפים את גן סאקר באופן שיהפוך למתחם אטרקטיבי עבור משפחות בשבתות?

"הסנטרל פארק" של ירושלים - גן סאקר, עומד מיותם בשבת. איך אפשר להפוך את הפארק הירושלמי לאטרקציה משפחתית עם הפעלות בשבתות תוך כדי שמירה על הסטטוס קוו?

פורסם בתאריך: 12.5.19 07:35

גן סאקר – הפארק העירוני הגדול בירושלים, עומד מיותם בשבתות. מרבית המשפחות החילוניות בירושלים עוזבות את העיר בשבתות ונוסעות למרכז כדי למצוא אטרקציות מהנות לבילוי, כשממש במרחק קצר יותר מהבית נמצא מתחם בילוי עם פוטנציאל ענק לפעילויות משפחתיות בשבתות, ללא הפרת הסטטוס קוו. האם אפשר למנף את המתחם להיות אטרקטיבי למשפחות בשבת?



  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

הפעלות לילדים בפארקים (צילום: רומי בעבוע)

הפעלות לילדים בפארקים (צילום: רומי בעבוע)


"אפשר למנף פעילויות בשבת בגן סאקר עבור המשפחות ברחבי ירושלים", מציינת בשיחה עם "כל העיר" רחלי חזון-טסלר, מנהלת התנועה הירושלמית ומיזם ברל'ה הפועל כעשור בעיר, שמציע פעילויות למשפחות ירושלמיות בשבת. "צריך פשוט להגיע ללבו של ראש העיר – כלומר הוא גם מאוד מעוניין לתת שירות לתושבים החילוניים בירושלים".


הפעלות לילדים בפארקים (צילום: רומי בעבוע)

הפעלות לילדים בפארקים (צילום: רומי בעבוע)


מה זה מיזם ברל'ה? "את ברל'ה אנחנו מפעילים בכל השכונות בירושלים, וזאת מבלי לפגוע ברגשות הציבור או בסטטוס קוו. אנו נותנים מענה למשפחות ברחבי ירושלים".

לדברי חזון-טסלר אפשר לבצע פעילויות לציבור הרחב, מבלי להפר את הסטטוס קוו בשבת. "אנחנו מוצאים פתרונות יצירתיים כמו פיקניק בפארקים, הפרחת בועות סבון, שעת סיפור על ידי מפעילים. כלומר כל מיני דברים עם תוכן כיפי של בוקר ואחר הצהריים, שאין בו חילול שבת – והוא מכבד את השבת. כן אפשר לעשות את זה בגן סאקר כמו שזה נעשה בשכונות השונות. לאירועים שלנו מגיעים חילונים, מסורתיים ולפעמים גם חרדים. זו גם הזדמנות למפגש רב תרבותי".


רחלי חזון-טסלר (צילום: נעם פיינר)

רחלי חזון-טסלר (צילום: נעם פיינר)


"יש ביקוש רב", מדגישה חזון-טסלר, "אנחנו מקבלים עשרות פניות להביא את ברל'ה למקומות שונים בירושלים. העניין הוא התקציב. תושבים אומרים לנו 'אנחנו גם רוצים פעילות בשבת', אבל בסוף אנחנו תנועה אזרחית והמשאבים שלנו מוגבלים".

חזון-טסלר מספרת כי בעוד כחודש היא תיפגש עם ראש העיר משה ליאון ותנסה לקדם את הנושא מולו. "העירייה מנסה למצוא פתרונות שישאירו את כולם מרוצים. לדעתי זה הולך למקום הזה. העירייה מבינה את הצורך הזה, וכן מנסה לרצות את כל התושבים בצורה שלא תפגע בציבור. יש כאן מורכבות – צריך למצוא את האיזון ואת עמק השווה".

אילו הפעלות ניתן להציע למשפחות בשבתות בגן סאקר? אהובה ליבור, מארגנת פעילות שבת בשכונת בקעה, מספרת: "בעבר עשינו בשכונת בקעה פעילות שומרת שבת, שבה כולם יכלו להשתתף. הגיעו הרבה חילונים, דתיים וגם חרדים. הוכחנו שאפשר לעשות פעילויות בשבת לכלל הציבור, זה היה מקסים. היו הרבה ילדים והיתה היענות מדהימה. היתה עמדה אחת של הפרחת בועות סבון ושולחנות גלידה".


הפעלות לילדים בפארקים (צילום: רומי בעבוע)

הפעלות לילדים בפארקים (צילום: רומי בעבוע)


"לעירייה יש אינטרס לבצע פעילויות לחילונים בשבת", אומרת ליבור, "העירייה יכולה להקצות משאבים לזה. אני יכולה להבין את המורכבות בעניין, אבל בעיניי זה זמן איכות מדהים, מכיוון שאנשים נמצאים בפארקים בשבתות. אם העירייה יכולה להקצות משאבים – זה מבורך. כל עוד הפעילות לא מחללת שבת ואף אחד לא מחלל עבורה אין שום בעיה, זה הכל עניין של הנגשה. אפשר שעת סיפור, בועות סבון, מחצלות זו לא היערכות קשה רק מישהו שיהיה אחראי ויארגן מתנדבים לשבת".


משה ליאון (צילום: שלומי כהן)

משה ליאון (צילום: שלומי כהן)


רומי שמאי, תושב פעיל בשכונת בקעה ומפעיל פעילויות בועות סבון 'רומי בעבוע' מוסיף כי "בשבת האחרונה עשינו פעילות של שבת בנחל רפאים – הפעילות נערכה מטעם רשות הצעירים של העירייה. הפעילות נוגעת לכל הציבורים: חילוניים, דתיים וכו'".


הפעלות לילדים בפארקים (צילום: רומי בעבוע)

הפעלות לילדים בפארקים (צילום: רומי בעבוע)


אילו דוכנים אתה מפעיל?

"יש תחנות של בועות סבון, משחקי קופסא, קפיצה בחבל, לגו ועוד. אני חושב שמי שמספק את הדברים להפקה הוא לא דתי, אבל כן אפשר שאנשים דתיים יבואו. אין מוזיקה ויצירה. אני חושב שזה היה נפלא אם היו עושים את זה בגן סאקר. זה היה יכול להיות מקסים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. DD

    גן סאקר כמו הרבה מקומות אחרים בירושלים נהפך להיות גן לחרדים, אוירה לא נוחה ולא מהנת, פשוט העיר הזאת אובדת לנו מבין הידיים.

  2. צ

    לתגובה מעלי 30 שנה אני שומע העיר נאבדת ובסוף היא נשארת אתו דבר אז דיי להיסטריה

  3. תושב נחלאות

    "גן סאקר עומד מיותם בשבתות"?? מה נסגר אתכם? היית בשבת בגן לאחרונה? המקום מפוצץ בצעירים, משפחות, חרדים, ערבים, והודים שמשחקים קריקט.
    צריך עוד פארק כזה, לא להנפיץ הפעלות

  4. אחד

    כל הכתבה מבליטים שהפעילות היא ללא חילול שבת!! זה מראה כמה החילונים הפכו למיעוט שולי בעיר. העיר התחרדה לחלוטין. האווירה בה דתית עד מאוד

  5. אחת העם

    לפתוח בית קפה בשבת בגן סאקר! ולמי שכתב שהעיר נשארת אותו דבר, אתה לא מודע להתחרדות המטורפת ולעזיבה ההמונית

  6. מישי

    הגיע הזמן לפעילות לחילונים בשבת, עם מוסיקה ויצירה. וגם פעילות ליחידים, לא רק למשפחות

  7. עג

    צריך גדר אקוסטית בין הפארק לנחלאות, למניעת דליפות רעש בקיץ

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר