רכס לבן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
רכס לבן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

למרות אלפי ההתנגדויות: המועצה הארצית לתכנון אישרה את הקמת השכונה החדשה ברכס לבן

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום, שלישי, את השינוי בתוכנית המתאר המחוזית של ירושלים - ובכך אפשרה את בניית השכונה החדשה ברכס לבן, שכוללת הקמת 5,000 יחידות דיור חדשות

פורסם בתאריך: 7.5.19 12:37

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה את שינוי תוכנית המתאר המחוזית ירושלים, במסגרתה אושרה התוכנית השנויה במחלוקת לבניית שכונה חדשה ברכס לבן. במסגרת התוכנית ייבנו כ-5,000 יחידות דיור באתר הטבע העירוני רכס לבן.

"בפני המועצה הארצית הוצג דוח החוקר בהתנגדויות, המלצת ועדת המשנה של המועצה ארצית בדוח החוקר, עדכון מנציג רשות מקרקעי ישראל וכן עדכון של ראש העיר משה ליאון, שדיבר על מחסור חמור ביחידות דיור בירושלים ועל הצורך בשמירת הצעירים בעיר", נמסר מהמועצה הארצית.

כידוע, כפי שפורסם ב"כל העיר" בחודשים האחרונים, לתוכנית הבנייה ברכס לבן הוגשו אלפי התנגדויות, ביניהן של פעילי טבע וסביבה, תושבי שכונות קרית היובל, קרית מנחם ועיר גנים ואפילו ההסתדרות הרפואית מתנגדת לתוכנית. "אנו בעד עיבוי וחיזוק השכונות בתוך העיר ירושלים", ציינו בחברה להגנת הטבע, "במסגרת הקו הכחול של העיר, דבר שמייתר את הצורך לבנות על השטחים הפתוחים שבשולי ומחוץ לעיר, כמו רכס לבן. דוח של החברה להגנת הטבע שיצא לאחרונה הראה, כי קיימות בעיר עתודות למגורים לעשרות שנים קדימה, ולכן יש עוד מקומות בנייה ולא צריך להרוס שטחים ירוקים".



  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

מהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה נמסר כי "המועצה הארצית סבורה כי התכנית, בכפוף לתיקונים שיוטמעו בה בהתאם להמלצות החוקר והולנת"ע, משקפת איזון ראוי בין הצרכים השונים ועמידה בעקרונות תכנון מרכזיים ובכללם, מתן דגש על פיתוח עירוני תוך ניצול יעיל ומיטבי של הקרקע ותוך צמצום מרבי של פגיעה בשטח הפיתוח, עידוד התחדשות עירונית באמצעות קרקע משלימה, כפי שהוצג ע"י נציגי עיריית ירושלים ורשות מקרקעי ישראל, ועידוד פתרונות תחבורה על בסיס תחבורה ציבורית. לעניין אופיו והקיפו של החיץ הנדרש בין השכונה המוצעת למושב אורה, מאמצת המועצה הארצית את המלצת הולנת"ע ולפיה ראוי שנושא זה ייבחן במסגרת התכנית המקומית, לאור החשיבות של ניצול מיטבי של השטח ובכלל זה לצורך הקמת יחידות דיור ומבני ציבור".

נציג רשות מקרקעי ישראל בדיון ציין כי הסכם הגג בין רמ"י לעיריית ירושלים, כולל התחייבות כי 50 אחוזים מיחידות הדיור בשטח ישמשו כקרקע משלימה. המועצה הארצית רשמה בפניה את דברי נציג רמ"י כי הגדלת היקף יחידות הדיור בשטח התכנית כקרקע משלימה, מעבר להסכם הגג, תיבחן בהמשך במסגרת תכניות להתחדשות עירונית, ככל שיידרש. "מתחם רכס לבן, הממוקם בדרום-מערב העיר, מהווה חלק מהמרקם העירוני של ירושלים והוא למעשה מהעתודות הקרקע האחרונות בעיר. שטח זה גובל בשכונת קרית מנחם, כביש אורה משואה, שולי מושב אורה וגבול הפארק הלאומי עמק רפאים".


רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)


התוכנית, ששטחה הינו כ-840 דונם, מציעה הקמת שכונת מגורים חדשה ובה 5,000 יחידות דיור וכ-300 יחידות דיור מוגן. זאת, באמצעות תמהיל מגוון של יחידות דיור שייבנו במבנים של 5-12 קומות. בשל מאפייני הטופוגרפיה הייחודים של השטח, מתבססת התוכנית על טיפולוגית בנייה ייחודית המשתלבת במאפייני השטח.

בנוסף, מאחר והתוכנית גובלת באזור צומת אורה, המהווה ציר תחבורה ציבורית מרכזי, מציעה התוכנית תוספת משמעותית של שטחי בינוי לצרכי תעסוקה, מסחר וצרכי ציבור; בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת הקמת מערכת תחבורה ציבורית פנים שכונתית, אשר תקשר את השכונה המוצעת אל יתר חלקי ירושלים. בין השאר, כוללת התוכנית הנחיות מפורטות המבטיחות פיתוח של רכבת קלה בד בבד עם הקמת מבני המגורים. כמו כן, מציעה התוכנית מערך מפורט של שבילים עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים המיועדים לקשר את חלקי השכונה ולחבר אותה למרחב הסובב אותה. "התוכנית כוללת התניות מפורטות לחידוש הכבישים באזור צומת אורה ולביצוע הפרדה מפלסית במקום, באופן שישפר מאוד את הנגישות של כל תושבי ירושלים לדרום העיר ובפרט לאזור בית החולים הדסה עין כרם", מדגישים בוועדה.

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "החברה להגנת הטבע הפועלת לשמירה והגנה על רכס לבן בפרט ועל הרי ירושלים בכלל, מסרה כי החברה להגנת הטבע תמשיך ותפעל לשמירת ערכי הטבע והנוף בירושלים וסביבתה, באמצעים העומדים לרשותה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אורנה דדון

    ממש תכנית לצעירים….לחרדים. תגידו את האמת בפרצוף כי חילוניים לא מעניינים אתכם ומבחינתכם שיעזבו את העיר

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר