בועז ישראל (צילום: גרינברג איתמר)
בועז ישראל (צילום: גרינברג איתמר)

"כדי שמחירי הדירות בירושלים ירדו, המדינה צריכה למכור את הקרקע במחיר זול"

בועז ישראל, יו"ר התאחדות הקבלנים בירושלים ומנכ"ל חברת ‘האחים ישראל’, מדבר עם “כל העיר" על העלייה הבלתי נגמרת במחירי הדיור, על המסחור בקרקעות ועל הצעדים שיש לבצע כדי לעצור את הטירוף. ראיון

פורסם בתאריך: 14.4.22 08:11

כשמאחוריו 40 שנות ניסיון בתחום הנדל"ן בירושלים ובכלל, בועז ישראל, בעלי ומנכ"ל חברת ‘אחים ישראל’ ובשמונה השנים האחרונות גם יו"ר התאחדות הקבלנים בירושלים, הוא ככל הנראה אחד מהאנשים שהייתם רוצים לקבל מהם עצות בנוגע לשוק הנדל"ן בעיר.

בשיחה שקיים השבוע “כל העיר" עם ישראל, ניכר היה כמה חשוב לו לדבר ולפאר את הארגון שבראשו הוא עומד, הארגון שאחראי על כל הקבלנים והיזמים שפועלים בעיר. “הארגון גדל משמעותית בשנתיים האחרונות וכיום הוא מונה 380 חברים, ובתור היו"ר אני מוביל מאות קבלנים מירושלים והסביבה בכל הענפים", מציין ישראל. “יש ביקוש אדיר להצטרף לארגון, בעיקר מאז התפרצות הקורונה, כשקבלנים רבים הבינו שצריך פה אוזן קשבת ושיתוף פעולה".

מלבד תפקידו בארגון הקבלנים העירוני, ישראל הוא כאמור מנכ"ל חברת ‘האחים ישראל’ הוותיקה, שמשרדיה ממוקמים במרכז העיר וגאה בפרויקט הדגל של החברה ‘מוזיאון רזידנס’ בניות. “אנחנו נמצאים בשלבי סיום של פרויקט ‘מוזיאון רזידנס’ היוקרתי", מציין ישראל, “אך מלבדו יש פרוייקט נוסף אותו אני מקווה להתחיל בשכונת גילה – שם נבנה 178 יחידות דיור ב-2 מגדלים למרגלות רחוב הסיגלית שיכלול גם שטחי מסחר. בנוסף, רכשנו גם עתודות קרקע בשכונת בקעה, ממש בלב השכונה ברחוב גד, שם אנחנו מתכננים להקים חמישה מבנים כולל שילוב של שימור ובניה חדשה".

וזה כמובן לא הכל. לדבריו, “בשנים הקרובות, כחלק מהמהפכה שמתרחשת בתלפיות, אנחנו מקדמים תב"ע חדשה לקניון ‘אחים ישראל’, כשהתכנון הוא לבנות בנוסף למסחר גם כ-240 יחידות דיור".

חלק גדול מהבניה כיום היא בהתחדשות עירונית, כחברה ותיקה – האם נדרשתם להתאמות כלשהן?
“ברמה האישית, הקמתי את חברת ‘יתד’ שהיא מתעסקת בהתחדשות עירונית. החברה מבצעת כיום 27 פרויקטים של תמ"א 38 1 ו-2. יש לנו בתכנון כ-1,250 יחידות דיור בעיר. ירושלים היא העיר הגדולה בארץ ויש מקום לכולם, הריבוי דווקא נותן יתרון ומשכלל את השיטה לכל היזמים וזה גם לטובת רוכשי הדירות. מהפוזיציה שלנו כחברה וותיקה וההבנה בירושלים, יש לנו יתרונות על פני יזמים אחרים שהם יותר חסרי ניסיון ואין להם את הידע שלנו".

איך שיתוף הפעולה שלכם עם אנשי עיריית ירושלים?
“מצוין. אני לא זוכר שיתוף פעולה כל כך פורה עם העירייה, ואני נמצא כבר שנים בענף. זה מתחיל מהקודקוד ראש העיר משה לאון, שלוחץ ודוחף שנבנה כמה שיותר. גם העבודה עם מהנדס העיר יואל אבן טובה מאוד. אנחנו נפגשים אחת לחודש וחצי ומנסים לפתור בעיות – יש אוזן קשבת. חשוב לציין גם את סגן ראש העיר אליעזר ראוכברגר, שבתפקידו כיו"ר ועדת התכנון מנסה לעזור ולסייע. כמובן שיש בעיות, אני לא אומר שלא, אבל מנסים למצוא פתרונות. אנחנו נמצאים בתקופה טובה ויש שיתוף פעולה יפה".

ברמה הכללית יותר, הבעיה המשמעותית היא העלייה המתמדת במחירים.
“נכון. יש מחסור ענק בשיווק קרקעות בעיר. ירושלים היא העיר עם הכי מעט שיווקי קרקעות – לא רואים כאלה כמעט. דיברו על רכס עין לבן, אבל בינתיים זה לא אושר, כשברקע יש את הקרקע בגבעת המטוס, אבל גם זה עוד לא יצא לפועל. זה מביא לעליית מחירים ולבריחת צעירים מירושלים".

ואם זה לא מספיק – השבוע בנק ישראל העלה את הריבית. מה דעתך בנושא?
“היתה לנו השבוע הרמת כוסית עם שר האוצר ודיברנו על כך. הריבית עולה מתוך מחשבה שזה יעצור אנשים מלקנות, מצד שני זה יעצור את הקבלנים מלבנות ואז המחירים יעלו שוב כי יהיו פחות דירות. בשורה התחתונה – זה רק יעלה את המחיר של הדירות לאורך זמן. צריך למצוא פתרונות אחרים".

כמו מה?
“אפשר לחשוב על בניה לגובה, שגם בעירייה בעד, ואפשר גם להמשיך לקדם עוד תוכניות התחדשות עירונית, אבל זה לא מספיק. בסופו של דבר, צריך לשווק קרקעות חדשות ולהתחיל לבנות במקומות כמו רכס לבן, גבעת המטוס או עטרות. המדינה היא הבעלים של כ-80 אחוזים מהקרקעות ובכוחה להפשיר קרקעות. כדי שמחירי הדירות בירושלים ובכלל ירדו, המדינה צריכה למכור את הקרקע במחיר זול יותר. בעבר היה רצון של המדינה לקבל כמה שיותר כסף על הקרקע, היום נפל האסימון, וגם שר האוצר מבין שצריך להוזיל את מחירי הקרקע. זה יעזור לכולם – חשוב להבין, אם מחירי הקרקעות יהיו נמוכים, גם אנחנו הקבלנים נרוויח וגם רוכשי הדירות ייהנו ממחיר מופחת, ולשם צריך לכוון".

 

 

ובינתיים, אל מול הניסיונות של הממשלה להוזיל את מחירי הדיור, נרשמת עלייה בתשומות הבנייה מה שמייקר עוד יותר את המחירים.
“זה גלגל אחד שמושך את השני. יש עלייה גדולה בעלויות של חומרים כמו ברזל, אלומיניום, סולר. זה משליך על רוכשי הדירות כי זה מחייב אותנו הקבלנים לעלות את המחירים. חשוב להבין, אפילו המלחמה באוקראינה משפיעה על מחירי הדיור בארץ. חלק מהמשווקים שמביאים את התוצרת לארץ מעלים את המחיר, ייתכן והם מנסים לנצל את המצב. לא מדובר במחירי עגבניות או דגנים. זה מייקר מאוד את עלות מחירי הדירות בסופו של דבר".

ומה דעתך על תוכנית 'דירה בהנחה' של הממשלה הנוכחית?
“הדירות בהגרלת המכרז נסגרו והסיכוי שמשתתף יזכה בדירה הוא קלוש. לא יותר מ-30 אלף נניח יזכו, מתוך מאות אלפים שנרשמו וצריכים דירה. זה טיפה בים ובוודאי לא פתרון. יש זוגות צעירים שצריכים דירה, מתגרשים שפתאום זקוקים לבית משלהם. אחזור שוב פעם על הפתרון העיקרי – המדינה צריכה להפשיר קרקעות במחירים מוזלים כדי להוזיל את מחירי הדירות, במקביל לעזרה מהרשויות המקומיות לצורך בניה מהירה ללא עיכובים. בנוסף, המדינה צריכה לתת לעיריות מענקים בהתחדשות עירונית. יש פרויקטים שאני מנסה במשך 15 שנה לקדם וזה תקוע. שיטת ההגרלה לא עובדת בשום מדינה, זה לא פתרון אמיתי".



לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. בלתי מפלגתי

    יזמים שרוכשים מגרש בזול מרשות מקרקעי ישראל לא מעביר את ההנחה לזכאים. הדרך הנכונה היא להקצות מגרש ל-20 דירות (למשל) לקבוצה של 20 משפחות בעשירון 10 (הנמוך ביותר מבחינה סוציו-אקונומית) בחינם. הם לוקחים משכנתה ומתקשרים עם חברת ניהול ופיקוח שמוציאה היתר בניה ועורכת מכרז בין קבלנים לביצוע (לא יזמים)). אחרי שפותרים בעיית הדיור של עשירון 10 מתקדמים לעשירון 9 וכו'.

  2. נחום

    מי שאשם זה הקונים ולא אף אחד אחר . כל סכום שהקבלן מבקש רצים ומשלמים , היום אני כבר מבין למה בני ישראל הלכו אחרי משה רבנו ,

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר