מצפה משואה, פארק בריטניה (צילומים: יעקב שקולניק, באדיבות קק''ל)

הטיול המומלץ לסופ"ש: כ-50 דקות מירושלים – פיקניק, נופים והיסטוריה בפארק בריטניה

בפארק הענק, שמשתרע על פני 40,000 דונם, נמצא גם 'מצפה משואה' - אתר מזמין לכל המשפחה, שמהווה גם נקודת יציאה למסלול טיול נחמד

פורסם בתאריך: 1.11.19 14:29

בקק"ל ממליצים על טיול סוף שבוע קליל באתר המתאים לטיול לכל המשפחה, שכולל פיקניק נחמד לפני או אחרי. המסלול הוא סובב מצפה משואה ונקודת המוצא שלו היא במצפה משואה, שנמצא בליבו של פארק בריטניה – כ-50 דקות נסיעה מירושלים. כדי להגיע למקום ניתן לכתוב בוויז "חניון מצפה משואה", ותגיעו ישירות לחניון ולמצפה, שבו גם מתחיל המסלול.

פארק בריטניה כולו מתפרש על פני כ-40,000 דונם, של טבע, אתרים היסטוריים ושבילי טיול. הפארק ניתן במתנה על ידי ידידי קק"ל בבריטניה, ומכאן שמו. בקצה הפארק הצפוני נמצא תל עזקה, שחולש על הדרך הקדומה מאשדוד ואשקלון לכיוון ירושלים, והיווה השער המערבי של ממלכת יהודה.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


מצפה משואה, שגובהו 372 מטר, הוא מקום מצוין לתחילת הטיול מכיוון שניתן למצוא בו שולחנות פיקניק שהציבה קק"ל, עמדת מי שתיה ושירותים. המצפה הוקם על ידי קק"ל במקור כנקודת תצפית לזיהוי שריפות, והוא מהווה נקודת יציאה לטיולים באזור כולו.

מצפה משואה זכה לשמו בשל כתובת מזמנו של הנביא ירמיהו, שנמצאה בתל לכיש בשנות ה-30 של המאה הקודמת. באחד הפסוקים נכתב: "כי אל משואות לכיש נַחְנוּ שומרים ככל האותות אשר נתן אדוני. כי לא נראה את עזקה", ומכאן הגיע השם.


מצפה משואה, פארק בריטניה (צילום: יעקב שקולניק, באדיבות קק"ל)


כאשר אתם מגיעים למקום שימו לב כי לא ניתן להיכנס את המבנה עצמו, מכיוון שאינו פתוח למבקרים. עם זאת, ניתן כמובן להתרשם מהנוף המרהיב במרפסת התצפית על הרי יהודה, השפלה ומישור החוף.



מסלול הטיול בשביל מצפה משואה הוא באורך של כשני קילומטרים, רק כשעה וחצי הליכה, ומתאים לטיול בכל ימות השנה. במסלול כולו ניתן לראות מגוון רחב של צמחיה ועצים: חורש טבעי ים-תיכוני, יער אורנים של קק"ל ומטע זיתים. המסלול כולל גם שרידי טרסות של חלקות חקלאיות עתיקות, ושרידי כבשן עתיק. אחד מיתרונותיו של המסלול הוא שרובו מוצל, ולכן נוח לטיול.


מצפה משואה, פארק בריטניה (צילום: יעקב שקולניק, באדיבות קק"ל)


המסלול המעגלי הסובב את המצפה מתחיל מדרום למגדל התצפית ומסומן באדום. הטיול מתחיל בירידה העשויה להיות חלקה בימים שלאחר הגשם, ולכן חשוב להיזהר אם אתם מטיילים ביום כזה. בעיקר כי מדובר במעבר על סלעים העשויים להיות חלקלקים במיוחד.

שבילי המסלול מסומנים באדום ובשחור, והוא מתחיל מדרום למגדל התצפית – שם מתחיל הסימון האדום לשביל המוביל לכיוון מזרח. בתחילת המסלול ניתן לראות הרבה עצי חורש טבעי ישראלי כמו אלה ארצישראלית, אשחר ארצישראלי, בר זית בינוני ואלון מצוי. באזור גם מגוון מרשים של שיחים כמו לוטם שעיר, הירוק בכל השנה, ושיחי אלת המסטיק.


מצפה משואה, פארק בריטניה (צילום: יעקב שקולניק, באדיבות קק"ל)


הרמה עליה תצעדו במסלול בנויה מסלעי קירטון רכים המכוסים באזור המדרון בתחילת המסלול בשכבה גירית עבה שנקראת נארי. לאחר הירידה של תחילת המסלול, השביל הופך להיות מישורי ונוח יותר להליכה, ובהמשך ישנה ירידה נוספת העוברת דרך יער עצי אורן.



בשלב זה, לצד השביל תבחינו בבור רדוד בצורת עיגול גדול יחסית (כשישה מטרים) שעל פי ההנחות הוא מהווה כבשן סיד נטוש. על פי הסברה, שימש הכבשן לייצור הסיד מאבני גיר מהאזור, אותו הסיד שימש לקירות הבתים וכן לאיטום בורות המים. כיום, ניתן לנצל את המקום כפינת מנוחה ועצירה נחמדה למדי, להתרעננות לפני המשך ההליכה.

המשך המסלול עובר בדרך רחבה שמעבר לה תוכלו להבחין בכרם של עצי זית. משם ממשיכה ההליכה לתוך חורש, ומסלול הטיול שהחל בירידה מתחלף לעליה מתונה וארוכה, עד החזרה אל המצפה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר