בית הספר 'עז' לחינוך מיוחד שהוקם למפונים (למעלה משמאל עם כיוון השעון), ממ"ד הר נוף לבנים ולבנות, גושפנקא להכשרה מקצועית לחינוך המיוחד, בית הספר רוואד אלקודס במזרח העיר (צילומים: עיריית ירושלים, גלנור בע''ה קבלן מבצע)
בית הספר 'עז' לחינוך מיוחד שהוקם למפונים (למעלה משמאל עם כיוון השעון), ממ"ד הר נוף לבנים ולבנות, גושפנקא להכשרה מקצועית לחינוך המיוחד, בית הספר רוואד אלקודס במזרח העיר (צילומים: עיריית ירושלים, גלנור בע''ה קבלן מבצע)

מאות מיליוני שקלים וקליטת אלפי תלמידים מפונים: סיכום 2023 בחינוך בירושלים

במהלך השנה שעברה הושקעו בבינוי ובשיפוץ מבני החינוך בעיר כ-600 מיליון שקלים, נפתחו עשרות כיתות לימוד חדשות וגם מכללות להכשרות ייעודיות. ואז הגיע ה-7/10 וטרף גם את הקלפים החינוכיים. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 7.1.24 08:20

שנת 2023 היתה שנה מאתגרת במיוחד בתחום החינוך בירושלים. לצד הניסיון להשלים את המחסור בכיתות לימוד ברחבי העיר, היו עוד אירועים משמעותיים – בהם פתיחת בית ספר חרדי ראשון בקרית היובל, כניסה לשיפוץ עומק של בית הספר הניסויי ארגנטינה, מעבר של 'ליידי דייויס' למבנה של גוננים ותחילתם של אינספור שיפוצי עומק והריסת מבני חינוך לצורך הקמת בתי ספר חדשים. שגרתי.

ואז פרצו לחיינו האירועים הקשים של ה-7/10 והפכו את השנה הזו למאתגרת פי כמה וכמה. אולי אפילו יותר מאתגרת משנת הקורונה. זה התחיל עם לימודים (שלא ממש היו) מרחוק, נמשך עם מעבר בתי ספר וגנים למבנים אחרים לאור העובדה שלא היו בהם מרחבים מוגנים ונגמר בקליטת אלפי תלמידים מפונים מיישובי קו העימות בדרום ובצפון, כולל פתיחת בית ספר ייעודי לחינוך מיוחד עבורם. בדרך היו גם תגבור מאבטחים בתקופת הלחימה, גיוס הורים מתנדבים למשימות שמירה בבתי הספר והגנים והוראות משונות לגננות ולתלמידים לרוץ החוצה ולהשתטח על הרצפה במקרה של אזעקה. מאתגר.

וכעת, בזמן שאתגר קליטת המפונים במערכת החינוך עדיין קיים, נפתחת תקופת הרישום לשנת הלימודים הבאה וההתלבטות של ההורים שוב בשיאה.

מלחמת חרבות ברזל

בעיריית ירושלים חוזרים ומתגאים בכך שירושלים היתה מהערים הראשונות שחזרו לשגרה. זה אולי נכון, אבל לא בדיוק גאווה עבור העירייה אלא יותר כורח הנסיבות של הוראות פיקוד העורף. מעבר לכך, הלימודים מרחוק לא פעלו כפי שהיה מצופה ממערכת שרק לפני כשנתיים-שלוש היתה אמורה להשתדרג (תקופת הקורונה) עם שיעורים קצרים וחסרים והרבה בלבול.

גם החזרה הפיזית ללימודים היתה מורכבת – בבתי ספר רבים, כך הסתבר בחודשים האחרונים, אין מקלטים/מרחבים מוגנים שיכולים לקלוט את כלל התלמידים והצוות בבית הספר בתוך זמן סביר. לאור זאת – בתי ספר רבים למדו בצורה 'היברדית' – חלק הגיעו לבית הספר ואחרים למדו (יותר נכון לא למדו) מרחוק.


בית הספר 'עז' לחינוך מיוחד שהוקם עבור המפונים (צילום: עיריית ירושלים)

בית הספר 'עז' לחינוך מיוחד שהוקם עבור המפונים (צילום: עיריית ירושלים)


עם כל הבעיות המתוארות לעיל, עיריית ירושלים ראויה לציון לשבח על קליטת התלמידים המפונים במערכת החינוך בעיר. הרבה לפני שניתה הנחיה שכזו. כל הורה שרצה שילדו ייקלט – קיבל את מבוקשו במוסד המותאם לרוח החינוכית שהוא ביקש. בנוסף, נקלטו קהילות שלמות בבתי ספר (כך למשל קהילת קיבוץ 'דורות' נקלטה בבית הספר 'זיו') והשיא – פתיחת בית ספר ייעודי לחינוך מיוחד עבור המפונים.

בסך הכל קלטה מערכת החינוך בעיר כ-2,500 תלמידים מהצפון ומהדרום. מתוכם תלמידים מפונים ששולבו בתשעה בתי ספר לחינוך רגיל ומיוחד שהוקמו במלונות, במוזיאונים ובמרחבים ציבוריים. בפן הרגשי, השירות הפסיכולוגי החינוכי והחטיבה לקידום נוער סיפקו מענה עקבי ופסיכולוגי לתלמידים הנמצאים בירושלים. כמו כן, הועברו במינהלים הקהילתיים סדנאות חוסן.

"לצד כל אלה", נמסר מהעירייה, "מנח"י עקב מקרוב אחר בתי הספר שקיבלו אליהם מפונים ושוחח עם צוותי החינוך, המורים והמנהלים. מדי יום התקבל עדכון על שילוב המפונים במערכת החינוך בירושלים, על החשיבות של אנשי החינוך בעשייה מבורכת זו ועל ההערכה הרבה שהמערכת רוחשת להם בתקופה זו. כאות תודה, ארגנו לכל הצוותים המארחים, בשיתוף הקרן לירושלים, ערב הוקרה בסינמטק".

 

 

עוד קודם לאירועי ה-7/10 – היתה בירושלים שנה חינוכית טובה בסך הכל. בעירייה בוחרים לציין אותה בכמה נקודות מרכזיות.

שבוע החינוך הירושלמי – כבכל אמצע שנה, ערכה העירייה באמצעות מנח"י, את שבוע החינוך הירושלמי, שמתמקד בהוקרה לצוותי החינוך הירושלמים ומסירותם לצמיחתם של התלמידים. במסגרת שבוע החינוך התקיימו תערוכת תוצרים של תלמידי תוכנית "המרחב השלם למצוינות", תערוכת מדעים ואומנות של תלמידים, וכנסי חינוך לצוותי החינוך היקרים במגזרים השונים.


בית הספר רוואד אלקודס במזרח העיר (צילום: גלנור בע''ה קבלן מבצע)

בית הספר רוואד אלקודס במזרח העיר (צילום: גלנור בע"ה קבלן מבצע)


כמו כן, יחידת ההורות של מנח"י לא שכחה את ההורים הירושלמיים, וערכה אירועי תרבות שמוקדשים להורי כל מגזר ומגזר בעיר הבירה. במסגרת האירועים, הועלה שיח בנושא הורות, משפחה ושותפות ההורים במערכת החינוך, ובהשתתפות הזמר והיוצר אביתר בנאי, הסופרת ואשת התקשורת אפרת ברזל והסטנדאפיסטית ליטל שוורץ.

פתיחת שנת הלימודים – מערכת החינוך בירושלים היא מערכת החינוך הגדולה ביותר בישראל, המונה כ-17.5 אלף עובדי הוראה, ויותר מ-290 אלף תלמידים מכלל המגזרים. מתוכם, כ-64 אלף ילדים עלו לגנים וכ-21 אלף ילדים עלו לכיתה א', והחלו את שנתם הראשונה בבתי הספר.

בשנה החולפת, כאמור, הושקעו מאות מיליוני שקלים במוסדות החינוך בעיר – כ-300 מיליון שקל בבנייה וכ-290 מיליון שקל בשיפוצי עומק. בין היתר, הוקמו ארבעה בתי ספר במזרח העיר, בית ספר יסודי על-אזורי ואנתרופוסופי ממלכתי דתי ראשון בעיר בשם 'שובך', שלושה גנים מונטסוריים ונפתח מרכז חדש לשירות פסיכולוגי חינוכי למגזר החרדי.


מכללת גושפנקא להכשרה מקצועית לתלמידי החינוך המיוחד בקרית היובל (צילום: עיריית ירושלים)

מכללת גושפנקא להכשרה מקצועית לתלמידי החינוך המיוחד בקרית היובל (צילום: עיריית ירושלים)


זאת ועוד, מנח"י הרחיב בשנה החולפת את מגמת חילוץ והצלה לעוד 11 בתי ספר בעיר, ביניהם עוד שני בתי ספר ממזרח ירושלים. המגמה כוללת לימוד מקצועות חירום ולימוד שיטות פעולה של גופי ההצלה מד"א, כב"ה ופקע"ר. בנוסף, הורחבה תוכנית הקולג' הירושלמי למוסדות אקדמיים חדשים, ביניהם מכללת ירושלים למגזר החרדי, מכללת הדסה ובצלאל.

יואב (זימי) זימרן, ראש מינהל החינוך בעיריית ירושלים: "גם בשנת 2024, מנח"י ימשיך להקדיש משאבים לשימור תשתיות החינוך בעיר, לפתח תוכניות חינוכיות מתקדמות, לחזק את צוותי החינוך בעיר, לספק מענה להורי התלמידים, וימשיך לקדם, להצמיח ולטפח את התלמידים והתלמידות בירושלים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר