ד"ר גבריאל מזרחי וד"ר עודד הימן (צילום: דוברות הדסה)
ד"ר גבריאל מזרחי וד"ר עודד הימן (צילום: דוברות הדסה)

הדסה: מחקרים פורצי דרך ברפואת שיניים

ד"ר גבריאל מזרחי וד"ר עודד הימן, שני מתמחים מבית החולים הדסה, הגיעו למקומות הראשונים בתחרות יוקרתית על מחקרים העוסקים במחלות חניכיים ושתלים דנטליים

פורסם בתאריך: 3.10.19 08:36

שני מתמחים מבית החולים הדסה זכו באחרונה בפרס ראשון ושני בתחרות יוקרתית של הפדרציה האירופית לפריודונטיה (איגוד ה-EFP) על פרסום מחקרים פורצי דרך, העוסקים במחלות חניכיים ובשתלים דנטליים.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת" 

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


הזוכים הם ד"ר גבריאל מזרחי, שזכה במקום הראשון על מחקרו בנושא טיפול מניעתי במחלת חניכיים על ידי ויסות התגובה חיסונית המקומית, בהדרכת פרופ' אבי-חי חובב ופרופ' אסף וילנסקי; וד"ר עודד הימן, שזכה במקום השני בנושא זיהום ודלקת סביב שתלים דנטליים, בהדרכת פרופ' ליאור שפירא ופרופ' אסף וילנסקי.

ד"ר מזרחי מסביר על המחקר שביצע ואומר: "מחלת חניכיים היא אחת המחלות הנפוצות ביותר בחלל הפה בקרב האוכלוסייה בארץ ובעולם. מחלת החניכיים פוגעת ברקמות התומכות של השן ועלולה להוביל לאובדן השן. יש למחלה זו אף השלכות קליניות על מחלות כלליות בגוף. במאמר קודם שפרסמנו מצאנו שמנגנון חיסוני המוכר כמגן מפני זיהום נגיפי מהווה מנגנון מרכזי בפתולוגיה של מחלת חניכיים. במחקר המשך בדקנו האם ניתן לווסת את מערכת החיסון במודל של מחלת חניכיים בעזרת חומר הנקרא "רזולבין" (Resolvin) ועל ידי כך למנוע את פעילותה ההרסנית של מערכת החיסון הגורמת למחלת חניכיים. יישום תוצאות המחקר עשוי להוביל לפיתוח טיפול שיעזור למיליוני אנשים בעולם הסובלים ממחלת חניכיים".

ד"ר מזרחי מוסיף כי "במחקר מצאנו ששטיפת הפה עם רזולבין מונעת מחלת חניכיים ואת אובדן העצם והשיניים הנגרמת בגללה. בחינה של מנגנון הפעולה חשפה כי רזולבין מאזן את התגובה החיסונית הלא מרוסנת שמאפיינת את המחלה, ובכך מונע את התפתחותה".

ד"ר הימן, שזכה במקום השני, מסביר כי "תחום השתלים כתחליף לשיניים חסרות תופס תאוצה רבה בעשורים האחרונים ובמיוחד במדינת ישראל. זהו פתרון רפואי שמאפשר איכות חיים חדשה לאנשים עם חוסר שיניים. אולם, לצערנו ככל שעולה השימוש בשתלים דנטליים העשויים טיטניום אנו נחשפים לבעיות חדשות".

הוא מוסיף כי "מחקרים ארוכי טווח מדגימים כי עד מחצית מהשתלים הדנטליים יפתחו במהלך השנים מחלה דלקתית ברקמות שסביב השתל. מחלה זו באזור השתל גורמת לכאבים, נפיחות, דימום, אובדן עצם העוטפת את השתל ובסופו של דבר לניידות השתל ולעקירתו. בניגוד למחלות חניכיים סביב שיניים מחלות סביב שתלים הן אגרסיביות יותר וכיום אין בנמצא טיפול יעיל עם הצלחה טובה".

כדי לחקור את הנושא, פותח במסגרת המחקר מודל ייחודי של שתלים זעירים בעכברים בשיתוף חברת MIS הישראלית. "בעזרת שיטות מתקדמות מתחום האימונולוגיה הצלחנו לאפיין את התגובה החיסונית בחניכיים סביב שתלים בהשוואה לחניכיים סביב שיניים", מסביר ד"ר הימן, "מצאנו כי זמן קצר לאחר ההשתלה, תאי לנגרהנס החיוניים לשמירת השיווי משקל החיסוני בחניכיים נעלמים. בדיקה מעמיקה יותר העלתה כי יוני הטיטניום המשתחררים מהשתל מונעים מתאי הלנגרהנס להיווצר סביב השתל ובכך גורמים להפרת האיזון של מערכת החיסון".



המסקנה היא שהיעדר תאי הלנגרהנס סביב שתלים גורם להתפתחות תגובה חיסונית כרונית והרסנית בדומה למחלה סביב שתלים בבני אדם.

"המחקר שלנו מהווה פריצת דרך בהבנת מחלות חניכיים סביב שתלים", מסכם ד"ר הימן. "אנחנו מתרגשים ושמחים על ההישג, ומקווים כי תוצאות מחקר זה יסייעו לפתח טיפול יעיל כנגד דלקות הרסניות סביב שתלים אשר יעזור לאוכלוסייה גדולה של מטופלים, שכיום אין פתרון למחלתם".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר