איציק לארי, לוח מודעות בשכונה חרדית בירושלים (צילומים: אוליבייה פיטוסי, שלומי הלר)
איציק לארי, לוח מודעות בשכונה חרדית בירושלים (צילומים: אוליבייה פיטוסי, שלומי הלר)

חשיפת "כל העיר": האם קרבות שליטה בין הסיעות החרדיות גרמו למנכ"ל עיריית ירושלים להקפיא מכרז בשבוע שעבר?

מכרז להדבקה ולהסרת מודעות מלוחות ברחבי העיר – תחום אטרקטיבי מאוד עבור ש"ס ודגל התורה שמעוניינות להשפיע על הרחוב החרדי – הוקפא בשבוע שעבר על ידי מנכ"ל העירייה איציק לארי, כשבועיים לפני מועד סגירתו. העירייה בתגובה: "ההחלטה בנקודת זמן זו היא לבצע עבודת מטה רחבה; עם תום התהליך נצא למימוש במכרז ייעודי". "כל העיר" עם הפרטים

פורסם בתאריך: 12.2.20 19:28

מכרז למתן שירות הדבקה והסרת מודעות מלוחות מודעות עירוניים הוקפא בשבוע שעבר על ידי מנכ"ל עיריית ירושלים איציק לארי. ל"כל העיר" נודע כי המכרז עורר בשבועות האחרונים סערה גדולה בכיכר ספרא, בעיקר בגזרת הסיעות החרדיות – דגל התורה וש"ס.

יש לציין כי מדובר על מכרז שפורסם על ידי החברה העירונית אריאל, זאת לאחר שתקופת ההתקשרות עם הזכיין הקודם – 'גיל גרופ' – הגיעה לסיומה. המכרז פורסם בחודש ינואר האחרון ומועד סגירתו, כך על פי הכתוב במכרז, צפוי היה להיות ב-18.2.2020. אולם ל"כל העיר" נודע כי בשבוע שעבר נתן מנכ"ל עיריית ירושלים לארי הוראה להקפיא את המכרז בצעד יוצא דופן, שגרם לתמיהות רבות בקרב גורמים שונים המעורים במכרז – ביניהם גם קבוצות שהתכוונו להתמודד בו.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת11"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


אז במה בדיוק מדובר? באופן כוללני ישנם גורמים בכיכר ספרא, המשתייכים למגזר החרדי, מספרים ל"כל העיר" כי "לוחות המודעות הם כמו האינטרנט עבור החברה החרדית".

בירושלים ישנם בסך הכל כ-430 לוחות מודעות, למעלה מ-300 מהם בשכונות החרדיות, שעליהם מפרסמים עסקים, גופים פרטיים וציבוריים לפרסם את פעילותם תמורת תשלום לזכיין מטעם העירייה הן עבור הדבקת הפרסומים.

כיום, כשהפלטפורמות הדיגיטליות (אתרי פרסום ורשתות חברתיות) הובילו לשינויים ולטלטלות בענף הפרסום, דווקא במגזר החרדי שומרים על ייחודיות וזאת באמצעות לוחות המודעות כאמצעי השפעה וחשיפה של המוצר או המסר ללקוח. בשיחות עם גורמים מהמגזר החרדי בכיכר ספרא הם מציינים כי הפופולריות של לוחות המודעות בשכונות החרדיות הביאה לגדילה מסוימת בפריסה בשכונות החרדיות, וכיום ניתן אפילו למצוא לוחות פרסום מטעם העירייה לפרסומים להלוויות ולמחאות כאלה ואחרות. "כל זאת ועוד", מציינים אותם גורמים, "חיזקו ומיתגו את לוחות המודעות במגזר החרדי כאלטרנטיבה לצריכת תוכן חדשותי ופרסומי".


לוח מודעות בשכונה חרדית בירושלים (צילום: שלומי הלר)

לוח מודעות בשכונה חרדית בירושלים (צילום: שלומי הלר)


על הרקע הזה מתנהל קרב מאוד גדול בין הסיעות החרדיות במועצת העירייה, שעיקרו שליטה במידע שמועבר לרחוב החרדי. כך למשל, גורמים הקשורים לענף הפרסום על גב לוחות המודעות מספרים כי "הזכיין יכול לקבוע למעשה לאיזה מודעות הוא נותן בולטות יתר ולאלו מודעות פחות. זה נושא משמעותי מאוד שהוא קובע את סדר היום ברחוב החרדי. בתקופת בחירות, הן לכנסת והן לעירייה, המשמעות של לוחות המודעות הולכת וגדלה כי כך ניתן להעביר מסרים בבולטות יתר".

גורם בכיר בעולם הפרסום החרדי, שמעורה בפרטים מוסיף בשיחה עם "כל העיר" כי "בעולם הפרסום הכללי מספידים את לוחות המודעות, אבל במגזר החרדי הלוחות יישארו לנצח – כיוון שבסופו של דבר יש לנו את השבת, שאז אין את האפשרות להשתמש בדיגיטל וכך הופך הפרינט לאמצעי הפרסום היחידי שנשאר. מודעות הרחוב חזקות מאוד כי הן מייצרות יותר סקרנות ורמת החשיפה של הלוחות גדולה בעשרות מונים מאשר העיתונות הכתובה".

אותו גורם מדגיש כי "ניתן לראות שבחודשים האחרונים עיריית ירושלים מוסיפה בהדרגה עוד ועוד לוחות מודעות בשכונות החרדיות ומכך ניתן להבין עד כמה הביקוש גדול".



גורם נוסף מעולם הפרסום על לוחות המודעות אומר בשיחה עם "כל העיר" כי "יש פה מאבק שליטה בין הסיעות החרדיות ש"ס ודגל התורה על מי יהיה אחראי על הדבקת המודעות. ייתכן שזו הסיבה שהמכרז הוקפא. האם כעת אחרי ההקפאה ישונו התנאים? זו שאלה טובה – גם אם כן, הרי שעל פי החוק לא ניתן לשנות תנאי מכרז כדי להתאים אותו למישהו ספציפי. בכל מקרה – הנושא הזה טעון ברמות מטורפות ומספיק להזכיר שהמכרזים הקודמים על הדבקת לוחות מודעות הסתיימו בבתי המשפט לאחר שהיו מי שערערו תוצאותיהם. לא אתפלא אם גם המכרז הזה יגיע בסופו של יום לבית המשפט".

כך או כך, ל"כל העיר" נודע כי עוד לפני ההחלטה של מנכ"ל העירייה לארי להקפיא את המכרז – הנושא הוזכר בוועדת המכרזים של חברת אריאל שהתקיימה בשבוע שעבר. לאחר דין ודברים, החליט אז יו"ר הוועדה צביקה כהן (ש"ס) שלא לדון בנושא מכיוון שהוא לא היה על סדר יומה של הוועדה.


צביקה כהן (צילום: יעקב כהן)

צביקה כהן (צילום: יעקב כהן)


בשיחה עם "כל העיר" מציין כהן כי "מכרז הדבקת המודעות לא היה על סדר היום, משכך החלטתי לא לפתוח דיון בזה. עלתה בדיון השאלה האם מסכים להביא את המכרז לדיון או להקפיא אותו, והתשובה שלי היתה חד משמעית. בכל אופן – הוועדה שלי פותחת מכרזים ולא בונה אותם".

כהן מוסיף ואומר כי "יש להדגיש כי הוועדה לא דנה בשנה הנוכחית על מכרז חדש. להבנתי, חברת אריאל הוציאה מכרז כי נגמר הזמן, ומישהו החליט להקפיא את המכרז הזה. זה לא קרה אצלי בוועדה, זה בדרג המקצועי ובאמת צריך לבדוק מדוע המכרז הזה הוקפא".

גורמים שונים המעורים בפרטי המכרז מעלים בשיחות עם "כל העיר" אפשרות כי הקפאת המכרז ייתכן ונועדה כדי להוציאו מידי ועדת המכרזים של חברת אריאל, שכאמור מנוהלת על ידי צביקה כהן (ש"ס) ולהעביר את הטיפול במכרז לידי ועדת המכרז של עיריית ירושלים, שהיו"ר שלה הוא דוד בלומנשטוק (דגל התורה), שהוא גם חבר בוועדת המכרזים של חברת אריאל.

דוד בלומנשטוק לא מסר את התייחסותו למרות פניית "כל העיר".

מנכ"ל העירייה איציק לארי ועיריית ירושלים מסרו בתגובה: "אתגר השילוט האינטגרטיבי בעיר הוא מורכב ורחב. ההחלטה בנקודת זמן זו היא לבצע עבודת מטה רחבה ומתואמת לצרכים הנדרשים בעולם השילוט המודרני, להביא לכך ששפת השילוט תהיה אחידה, התחזוקה מתואמת, והתכנים רלוונטיים  לאסטרטגיה העירונית. עם תום התהליך נצא למימוש במכרז ייעודי".

יש לציין כי יו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים דני בונפיל מבהיר בשיחה עם "כל העיר" כי "הטיפול בלוחות המודעות יישאר בידי חברת אריאל והודעתי על כך לראש העיר. למנכ"ל איציק לארי רק נדמה שהוא יעשה בעירייה מה שהוא רוצה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר