הצבאים בעמק הצבאים (צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)

בזמן שהקורונה בחוץ ובני האדם בבית: בייבי בום בעמק הצבאים בירושלים

6 עופרים נולדו ו-6 נוספים צפויים להיוולד בתקופה הקרובה בעמק הצבאים בירושלים. מנהלת הפארק יעל המרמן-סולר: "לידה של עופר חדש בעמק היא אירוע מרגש, מדובר בהגדלה משמעותית של העדר"

פורסם בתאריך: 29.4.20 08:30

כבר כחודש וחצי שבני האדם לא מגיעים לפארק הצבאים בירושלים, וזאת בעקבות הגבלות הקורונה שאוסרות בילוי בפארקים. במהלך התקופה הצבאים בפארק, ושאר בעלי החיים, הסתובבו חופשי בפארק בהיעדר המבקרים והמבקרות. תקופת הבידוד הובילה, ככל הנראה, גם להתקרבות בין הצבאים במתחם – לא פחות משישה עופרים נולדו בשבוע שעבר במתחם, ו-6 נוספים צפויים להיוולד בתקופה הקרובה. בייבי בום בעמק הצבאים בירושלים.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 16"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


עופר זכר בן מספר ימים בודדים בעמק הצבאים (צילום: איילה בקר)

עופר זכר בן מספר ימים בודדים בעמק הצבאים (צילום: איילה בקר)


בפארק הטבע העירוני עמק הצבאים שבירושלים, השייך לעירייה, לא זוכרים כזו עונה פוריה. "בחודש האחרון הגיחו לאוויר העולם 6 עופרים חדשים ולפחות 6 נקבות נוספות נמצאות בשלבי היריון מתקדמים", נמסר מהעירייה. "כיוון שעדיין לא נבחרו להם שמות – אתם מוזמנים להיכנס לעמוד הפייסבוק של החברה להגנת הטבע או של פארק עמק הצבאים, למצוא את הפוסט הרלוונטי ולכתוב בתגובות את הרעיונות שלכם".

"גשמי הברכה בחודשים האחרונים סיפקו לנו ולבעלי החיים עונת אביב נפלאה", אומרת יעל המרמן-סולר, מנהלת הפארק בחברה להגנת הטבע. "לידה של עופר חדש בעמק היא אירוע מרגש, מדובר בהגדלה משמעותית של העדר, כפי שאנחנו רואים בתקופה האחרונה, זה משמח שבעתיים".


הצבאים בעמק הצבאים (צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)

הצבאים בעמק הצבאים (צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)


בחברה להגנת הטבע מעריכים כי כרגע, העדר שבפארק מונה בין 54 ל-58 צבאים, מתוכן 21 נקבות פעילות. "הריבוי הטבעי בפארק מעיד על כך שבניהול נכון, העדר יכול לשגשג ולהתרבות", מציין שמוליק ידוב, מנהל מרכז היונקים בחברה להגנת הטבע. "לצערנו, הצבאים נמצאים בסיכון בישראל, כאשר הסכנה העיקרית היא בנייה והרס בתי גידול בשל בינוי, סלילת כבישים והקמת תשתיות אשר קוטעים את אזורי המחייה שלהם ומבודדים אותם מבני מינם, בנוסף לציד לא חוקי וריבוי כלבים משוטטים ותנים שטורפים את העופרים, שהינו גם תוצר של התנהגות בני האדם בשל כמויות המזון המושלכות לאשפה לא מנוהלת שמאפשרות להם להתרבות מעבר להיקפם הטבעי".

ראש העיר משה ליאון מוסר כי "הטבע האורבני מתעורר לחיים בתקופה הזו ואנו למדים מכך שעלינו לשמור תמיד על האיזון ולאפשר לטבע לשגשג. עיריית ירושלים תמשיך לשמר את עמק הצבאים ולדאוג לבעלי החיים בו".

פארק עמק הצבאים עובד במהלך תקופת הקורונה במתכונת מצומצמת, כיוון שבדומה לכל מתקן המחזיק בעלי חיים, מנהלי השטח והאחראים על הליבה הטבעית ועדר הצבאים מחויבים לדאוג לרווחת הצבאים ולשמירה על ביטחונם ובריאותם. תפקיד זה כולל את ניהול העדר, ניטור שוטף, וטרינריה, ניהול השטח וטיפוחו תוך שמירה ומניעת שריפות, הגנה מפני טורפים ומפגעים אחרים.


הצבאים בעמק הצבאים (צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)

(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)


פארק עמק הצבאים, בליבה של ירושלים, הוקם בשטח פתוח המתפרש על 250 דונם בין השכונות קטמונים, גבעת מרדכי והולילנד, אחרי מאבק ציבורי חסר תקדים נגד הקמת שכונה במקום. הפארק פתוח לציבור כל ימות השבוע ללא תשלום, וניתן לראות בו באופן חופשי צבאים, ציפורים, צבים, עופות מים, זוחלים ובעלי חיים נוספים. הצבי הישראלי (Gazella gazella) הוא יונק אוכל עשב ממשפחת הפריים הנמצא בכל חבל הארץ הים תיכוני בישראל ובשנת 2018, שינה ה-IUCN החמיר את מעמדו ממין בסיכון למין בסכנת הכחדה עולמית. יתרה מזאת, בספירות שנערכו השנה, ניכרת ירידה בחלק מהאוכלוסיות של הצבי הישראלי ברמות יששכר ואזורים נוספים בארץ. "בימים אלו, אנחנו בשיא עונת ההמלטות. במידה ונתקלתם בעופר, התרחקו מיד, הוא איננו יתום. הצביה צופה מרחוק ותגיע להניק אותו", מוסיפה המרמן-סולר.




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פרסום הידיעה על הצבאים היא טעות, עכשיו יבואו הציידים המנוולים ויצודו באופן חופשי כי אין דין ואין דיין פה!

  2. תודה

    תודה על הכתבה איזה כיף קצת טוב על הנשמה תענוג לקרוא חדשות שמחות מהטבע ב'ה תודה

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בשורה נהדרת, אבל אין שום קשר לקורונה. הריון של צביה נמשך 5 חודשים, כך שההמלטות האחרונות הן מהזדווגות בדצמבר.

  4. צבאים

    כמויות של אנשים נכנסות לשם בימים רגילים. אולי כדאי להגביל את כנסת האנשים ואפילו לאסור אותה בימים מסויימים?
    זן בסכנת הכחדה! תנו להם שקט, מסכנים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר