איאד אל-חאלק (צילום: רץ ברשת, מפורסם לפי סעיף 27א לחוק זכויות היוצרים)
איאד אל-חאלק (צילום: רץ ברשת, מפורסם לפי סעיף 27א לחוק זכויות היוצרים)

אחרי שלוש שנים: זוכה הלוחם שירה בצעיר עם צרכים מיוחדים בעיר העתיקה

בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה את השוטר מ'המתה בקלות דעת' של איאד אל-חלאק. הנימוק להחלטה: כשהצטרף השוטר לאירוע - אל-חאלק כבר זוהה כמחבל

פורסם בתאריך: 6.7.23 14:45

דיון סוער מאוד התקיים היום, חמישי, בבית המשפט המחוזי בירושלים, שם ניתן פסק הדין בעניין של לוחם מג"ב שירה למוות באיאד אל-חאלק, תושב מזרח ירושלים עם צרכים מיוחדים, שנחשד בטעות כמחבל. בסיום הדיון – זיכה בית המשפט את הלוחם מעבירת מעבירת המתה בקלות דעת. שופטת המחוזי חנה לומפ נימקה את החלטתה בכך, שכשהשוטר הצטרף לאירוע, אל-חלאק כבר זוהה כמחבל.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בבית הכרם? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


"הנאשם נקלע לסיטואציה קשה – הוא לא ידע שאל-חלאק אדם תמים ובעל צרכים מיוחדים", נכתב בהחלטה, שלאחריה החלה סערה והטחת מילים קשות מצד בני משפחתו של אל-חאלק. יצוין כי הלוחם היורה ישב מאחורי פרגוד כשהוא עוטה על פניו מסכת סקי, כדי למנוע את זיהויו.

כזכור, כפי שפורסם בהרחבה גם ב"כל העיר", אל-חלאק (בן 32 במותו) נורה ביום ה-30.5.2020, כשהיה כשהיה בדרך מביתו בוואדי ג'וז למוסד לאנשים עם צרכים מיוחדים שבו למד בעיר העתיקה. הימים, כזכור, היו ימי גל הקורונה הראשון, ואל-חלאק עטה מסכה כירורגית וכפפות שחורות על ידיו. אחד השוטרים באזור קרא לו לעצור, אך אל-חלאק, שלא הבין את בקשתו, נמלט ונורה למוות כשהגיע למתחם אשפה ללא מוצא.

הלוחם שירה באל-חאלק הואשם, כאמור, בהמתה בקלות הדעת, ומשפטו החל לפני כשנה בבית המשפט המחוזי בירושלים. לפני כחמישה חודשים, בחודש פברואר, נתן הלוחם עדות בבית המשפט, וטען בין היתר כי "שני שוטרים כחולים הצביעו וצעקו לנו 'מחבל', הייתי בטוח שיהיה מסע רצח. מבחינתי הוא עכשיו רוצח אנשים וכל שנייה בן אדם יכול למות".

עוד ציין הלוחם בעדותו: "המפקד צעק לו לעצור, המחבל (כך קרא הלוחם לאל-חאלק למרות שבזמן העדות היה כבר ידוע שאינו מחבל, ר"ג)לא הקשיב לו. בשלב הזה המפקד שלי ירה ואז שמעתי צעקות של אישה, חשבתי שהוא הולך לרצוח אותה. המחבל פנה לחדר אשפה ואני נכנס לשם, ויריתי לעברו. הוא נפל לרצפה וצעקתי לו 'אל תזוז', ראיתי תנועה וירית שוב. אלו היו שניות בודדות בהרגשה של נצח".

 

 

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי, שהיה בזמן האירוע מפקד משמר הגבול וגיבה לאורך כל ההליך החקירתי והמשפטי את הלוחם, מסר לאחר פסד הדין: "מדובר באירוע שבו אדם קיפח את חייו ולכן מדובר באירוע מצער. יחד עם זאת, אמרתי מהרגע הראשון כי אנחנו המפקדים שלחנו את השוטר למשימה ולנו האחריות לעמוד לצידו. אני סבור כי בית המשפט עשה צדק בהחלטתו. נמשיך ונעמוד לצידם של שוטרי משטרת ישראל".

מהמחלקה לחקירות שוטרים נמסר: "מדובר באירוע טראגי, בו מצא את מותו איאד אל חלאק, צעיר עם צרכים מיוחדים שעשה את דרכו מביתו למסגרת בה עבד. החקירה היסודית של המקרה הביאה למסקנה שמעשיו של שוטר מג"ב הנאשם היו פזיזים ומנוגדים להוראות הפתיחה באש ולהוראות שניתנו לו בשטח. מח"ש טענה בהליך המשפטי כי הירי לעבר איאד בוצע מבלי שהוא עשה דבר שהצדיק זאת, בייחוד שעה שהוא כבר היה שרוע פצוע על הקרקע, אחרי הירי הראשון של הנאשם, לא החזיק בידו דבר או עשה תנועה מאיימת כלשהי, ולאחר שמפקדו של השוטר הורה לו לחדול מהירי".

עוד נמסר ממח"ש: "נסיבות התרחשות האירוע, מאפייניה הייחודיים של הגזרה בה התרחש – העיר העתיקה בירושלים, והנסיבות המבצעיות נלקחו בחשבון, וניתן להם משקל משמעותי בקבלת ההחלטה על הגשת כתב האישום. ביהמ"ש הכריע כי לנאשם עומדת הגנה עצמית מדומה ולכן זיכה אותו. בכוונתנו ללמוד את הכרעת הדין לעומקה ולשקול את עמדתנו. אנחנו מבקשים גם היום לחזק את בני משפחת אל חאלק בהתמודדות הקשה שלהם".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר