הדמיית גשר פארק המסילה בתוכנית 'כביש הברך' (צילום הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים)
הדמיית גשר פארק המסילה בתוכנית 'כביש הברך' (צילום הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים)

העירייה שוב נתפסה במערומיה: תוכנית גשר פארק המסילה בוטלה בשל חוסר סמכות

ועדת הערר המחוזית קיבלה את טענות המעררים, וקבעה כי לועדת התכנון בעירייה לא היה סמכון לדון בתוכנית ובטח שלא לאשר אותה. יודגש כי העירייה יכולה להתחיל הליך אישור מחודש להקמת הגשר בוועדת התכנון המחוזית

פורסם בתאריך: 3.3.24 19:34

עיריית ירושלים פעלה בחוסר סמכות כשדנה ואישרה את התוכנית להקמת גשר הולכי הרגל בפארק המסילה – זו השורה התחתונה של דיון שהתקיים היום, ראשון, בוועדת הערר המחוזית ירושלים.

כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר" בחודש יוני 2023, הטענה על חוסר סמכות של עיריית ירושלים לקדם ולאשר את הקמת הגשר הועלתה על ידי המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל (מלר"ז), ומבין המגוון הרחב של הטענות שהוצגו בערר – זו היתה הטענה שהחזיקה בסופו של דבר, והובילה לביטול, בהסכמה של נציגי העירייה חשוב לציין, של התוכנית כפי שהיא אושרה בועדת התכנון בעירייה.

המשמעות של ההחלטה שקיבלו חברי ועדת הערר בראשותה של עו"ד שרית אריאלי-בן שמחון, היא שהחלטת הוועדה המקומית על אישור תוכנית הגשר – מבוטלת.

יצוין כי זו הפעם השלישית מאז תחילת השנה האזרחית שבה ועדת הערר המחוזית מותחת ביקורת על התנהלותה של העירייה. ב-3.1.2024  ביטלה ועדת הערר המחוזית פרויקט התחדשות עירונית במלחה הישנה, תוך שהיא קובעת כי "החלטת העירייה התקבלה ללא תשומת לב ראויה לשכונה וערכייה היחודיים".

לפני כשלושה שבועות, ב-14.2.2024, דחתה ועדת הערר המחוזית את התוכנית להקמת מנהרת הולכי רגל למרכז הרפואי שערי צדק, תוך הטחת ביקורת חריפה נגד עיריית ירושלים וקביעה כי "החלטתה אינה סבירה ואינה מקובלת".


עו"ד שרית אריאלי-בן שמחון (צילום יח"צ)

עו"ד שרית אריאלי-בן שמחון (צילום יח"צ)


יודגש כי אין זה אומר שתוכנית גשר הולכי הרגל בפארק המסילה לא תקודם מחדש

יודגש כי אין זה אומר שהתוכנית לא תקודם מחדש. הסברה הרווחת היא שהתוכנית להקמת הגשר תוגש מחדש, הפעם כפי שצריך בוועדה המחוזית. לאחר מכן יתקיימו דיוני הפקדה, התנגדויות וכו' – כך שגם אם באופן זמני – מדובר על ניצחון משמעותי לתושבי גוננים והסביבה שהצליחו לכל הפחות לעכב בכשנה את הקמת הגשר.

 

 

מנגד – המאבק המרכזי של התושבים, כפי שפורסם ב"כל העיר", הוא לא נגד הגשר – אלא נגד סלילה כביש הברך כפי שהוא מוצע – ותוכנית זו לא בוטלה. יצוין כי מבחינה חוקית-פורמלית,הכביש כבר מאושר – הן בתב"ע משנת 1974 והן בהיתר בנייה משנת 2022, שניהם אושרו כדין ואין אפשרות לתקוף אותם משפטית – להבדיל מתקיפה במישור הציבורי-אזרחי.

"הרווחנו זמן", מסרו המערערים לאחר הדיון. "זמן להתארגן, ללמוד את החומר, לגייס תמיכה ציבורית נוספת. הרווחנו נקודות מול העירייה – שיבינו שהתושבים יודעים להתארגן ולעמוד על שלהם, ולא ניתן לזלזל בהם; בנוסף, השגנו אפשרות חוזרת לנסות ולשכנע את העירייה, ובהמשך את הוועדה המחוזית, שהגשר הוא טעות – ושניתן לוותר עליו ובמקום זאת לייצר צומת אנושי יותר בין הכביש והרכבת הקלה לבין פארק המסילה.

מעמותת "מלר"ז" (המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל) נמסר: "אנו מברכים על החלטת ועדת הערר המחוזית בראשות עו"ד שרית אריאלי-בן שמחון, שקיבלה החלטה נכונה וראויה וביטלה את אישור התוכנית, על בסיס הטענה שהעלינו בהתנגדות שהגשנו, כי התוכנית מייצרת דרך חדשה, ולכן היא תוכנית בסמכות ועדה מחוזית ולא מקומית".

יאיר בן גד, אדריכל ומתכנן ערים תושב גוננים, וממגישי הערר נגד תוכנית הגשר מציין כי "ועדת הערר קיבלה את העררים שהגשנו והבהירה שקידום גשר המסילה אינו נושא שנמצא בסמכות הוועדה המקומית. אנחנו מקווים שנוצרה כעת הזדמנות לדון מחדש בגשר המיותר, בנזקים שהוא יגרום לפארק המסילה ובאפשרויות לשמר ואף להעצים את פארק המסילה כמקום מפגש ושהייה עבור כלל המשתמשים בו. במידת הצורך, נבהיר את עמדתנו גם מול הוועדה המחוזית; אך בינתיים אנחנו קוראים לעירייה לחשב מסלול מחדש, לשבת עם התושבים ולעדכן את תכנון הממשק של רחוב הפרסה עם פארק המסילה בהתאם לערכי ההליכתיות והקיימות העירונית שבזכותם הפארק אהוב כל כך על הירושלמים".

בדיון בוועדת הערר נכחו פרט לבן גד נציגים נוספים מגוננים – עו"ד איתמר שחר וחברת הנהלת המינהל הקהילת מלי ששון, וכן יו"ר 'האיחוד הירושלמי' יוסי חביליו ויו"ר התעוררות אדיר שוורץ, שמסר ל"כל העיר": "אני מברך על החלטתה של וועדת הערר. זהו הישג חשוב לתושבים ואני גאה לעמוד לצידם במאבק החשוב הזה. השלב הבא: קידום תב"ע פארק המסילה כדי לעגן את מעמד הפארק לעולם ועד".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר