גוננים, קרית היובל, רחביה (צילומים: מוטי אוחנה, איתי פישהנדלר, ועד שכונת גוננים)
גוננים, קרית היובל, רחביה (צילומים: מוטי אוחנה, איתי פישהנדלר, ועד שכונת גוננים)

תופעת החניה על המדרכות בירושלים: הוגשה עתירה לבג"ץ נגד העירייה

העתירה הוגשה על ידי עמותות למען אנשים עם מוגבלויות, בטענה שהעירייה אינה אוכפת באופן סדיר את איסור החניה על מדרכות ברחבי ירושלים

פורסם בתאריך: 21.6.18 11:04

האם עיריית ירושלים פועלת מספיק נגד נהגים שחונים על מדרכות בירושלים? לצד מצוקת החניה הקשה שקיימת בעיר, כפי שפורסם לא מעט ב"כל העיר", נהגים רבים חונים על המדרכות ולמעשה חוסמים אותן להולכי רגל, לבעלי מוגבלויות שמתניידים בכיסאות גלגלים ולהורים עם עגלות. מדובר בתופעה של ממש – בזמן שמקדמים בירושלים פרויקטים רבים של תחבורה ציבורית, כמות כלי הרכב הפרטיים עדיין ממשיכה לגדול בקצב אדיר, ופתרונות רציניים למצוקת החניה לא נראים באופק.



בשבוע שעבר הגישו עמותות לזכויות של אנשים בעלי מוגבלויות עתירה לבג"ץ נגד עיריית ירושלים, בטענה שהיא אינה אוכפת באופן סדיר את איסור החניה על מדרכות באזורים שונים ברחבי העיר. עוד נטען בעתירה, שהוגשה בסיוע הקליניקה המשפטית של המרכז האקדמי 'שערי משפט', שהעירייה אף מסמנת מקומות חניה רבים, חוקיים לכאורה, על גבי מדרכות – סימונים שלא עומדים בתקנות משרד התחבורה, הקובעות שיש להותיר במדרכה מעבר ברוחב של 130 ס"מ לפחות. כתוצאה מכך, נטען בעתירה, נאלצים אזרחים רבים – ובפרט נכים, עיוורים, קשישים, ילדים והורים עם עגלות תינוק – לרדת מהמדרכה על הכביש, תוך סיכון חייהם. כעת שוקלים להצטרף לעתירה גם הארגונים הירוקים 'ירוק עכשיו' ו'חיים וסביבה'.

לדברי איתמר כהן, פעיל סביבתי המקדם את העתירה, "תושבים רבים בירושלים אינם יכולים לצאת ברגל מפתח ביתם מבלי ללכת על כבישים סואנים ומסוכנים. רבים אף אינם יכולים להגיע בבטחה לתחנת האוטובוס הקרובה, וכך נגזלת מהם היכולת להשתמש בתחבורה ציבורית. מדובר בזכות בסיסית ביותר: הזכות להתנייד בבטחה, הגוברת על נוחותם של הנהגים.

במקרים רבים כלי רכב חונים על המדרכה גם בשעות ובמקומות שבהם אין כלל מצוקת חניה, אך גם מצוקת חניה לא יכולה להיפתר על חשבון סיכון חיי אדם. בדיוק כפי שהעירייה והמשטרה לא יאפשרו לאדם לחנות באמצע נתיב נסיעה ולחסום לחלוטין את הכביש לתנועת מכוניות בתואנה של מצוקת חניה, כך אין לקבל תירוץ זה בעת חסימת המדרכה, שהרי זוהי דרכם של הולכי הרגל".


חניה על מדרכות בירושלים (צילום: איתמר כהן)

(צילום: איתמר כהן)


"בשנים האחרונות הממשלה הבינה שעידוד הנסיעה ברכב הפרטי גורם ליותר פקקים, תאונות דרכים וזיהום אוויר, ושהמפתח לפתרון הוא קידום התחבורה הציבורית, אך למרבה הצער נראה שההבנה הזו לא חלחלה לרשויות המקומיות", ממשיך כהן. "כאשר הופכים את ההליכה ברגל למסוכנת ומונעים מאנשים להגיע בבטחה לתחנת האוטובוס, יותר אנשים עוברים לרכב הפרטי, דבר שיוצר לחץ נוסף של חוסר בחניה, וחוזר חלילה".

מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים רואה חשיבות רבה בהנגשת כל שירותי העיר לבעלי מוגבלויות. שכונות ירושלים השונות הן ותיקות מאוד, וכאשר הוקמו לפני שנים רבות לא תוכננו בהן מקומות חניה. על כן פועלת העירייה כל העת, בשיתוף התושבים והמִנהלים הקהילתיים השונים, לאזן באופן המקסימלי האפשרי בין צורכי החניה של התושבים מחד, לבין הצורך במעבר בטוח במדרכות מאידך. העירייה כן מבצעת אכיפה במקרים שבהם קיימת סכנה ממשית להולכי רגל והפרעה לתנועה, והראיה לכך היא העובדה שבמהלך 2017 הוגשו ברחבי העיר יותר מ-70,000 דוחות בגין חניה על המדרכה. במקביל, שוקדים בעירייה על פתרונות ארוכי טווח בתחום החניה כגון חניונים ציבוריים, מערכות תחבורה ציבורית ועוד. העירייה תמשיך לפעול על מנת למצוא את הפתרון הטוב ביותר הן לטווח המיידי והן לטווח הארוך, אשר יביא לאיזונים הנכונים ויפתור את הבעיה במגבלות הפיזיות הקיימות".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. חיים

    קצת הזוי. בסביבתי בית הכרם-קריית משה מי שחוסם את המעבר על המדרכה אלו אנשים עם מוגבלויות שמותר להם לחנות על המדרכה. שזאת השערורייה…. בחלק גדול מהמקרים אין להם היתר מכיוון שהנכה לא נוהג ברכב אלא אשתו, אחותו, בנו וכן הלאה. אי אפשר גם להתלונן על מי שחונה על המדרכה וגם להשתמש בחניות על המדרכה.

  2. ירושלמי

    איזה עמותות הגישו את העתירה? זה פרט עיקרי ואתם לא מציינים אותו…

  3. שון

    הפיתרון הוא תחבורה ציבורית בחינם. ניתן להתקין מצלמות ומכשירים שיספרו את הנוסעים.

  4. סימון

    ברח הרכבים 15 בחנית מדרכה של 20 מטר רוחב יודעים לרשום דוחות של 500 ש"ח לנהג ללא רחמנות .ללא הצדקה

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר