פרופ' גיל ליבוביץ (צילום: דוברות הדסה)
פרופ' גיל ליבוביץ (צילום: דוברות הדסה)

"בטיפול בסוכרת חלה מהפכה של ממש, שאותה רק יכולנו לדמיין לפני שנים ספורות"

לרגל יום הסוכרת הבינלאומי מספר פרופ' גיל לב ליבוביץ, מנהל יחידת הסוכרת במרכז הרפואי הדסה, על המחלה וסיבותיה ועל הטיפולים המתקדמים בתחום: "המסר החשוב לציבור הוא שכיום עומדים לרשותנו כלים יעילים מאוד לאיזון המחלה"

פורסם בתאריך: 14.11.22 10:47

אחד מתוך 11 בני אדם סובל ממחלת הסוכרת, המחלה שהוגדרה על ידי ארגון הבריאות העולמי כמגפה כלל עולמית וששכיחותה עולה ככל שהגיל עולה. לרגל יום הסוכרת הבינלאומי אותו מציינים ב-14 בנובמבר ברחבי העולם, שוחחנו עם פרופ' גיל לב ליבוביץ, מנהל יחידת הסוכרת במרכז הרפואי הדסה, כדי ללמוד על ההתפתחות בתחום ועל הטיפול המוצע למטופלים בהדסה.

"סוכרת היא מחלה הטרוגנית שנגרמת מסיבות שונות, ולא תמיד ניתן לומר במדויק מה גרם להתפתחות המחלה", מסביר פרופ' ליבוביץ, "קיימים מספר סוגים של סוכרת: סוכרת מסוג 1, סוכרת מסוג 2, סוכרת הריונית וסוכרת מסיבות אחרות, כמו למשל פגם תורשתי שגורם לפגיעה ביכולת לייצר אינסולין בצורה תקינה או נטילת תרופות כמו סטרואידים. מה שמאפיין את כל סוגי הסוכרת זו העלייה ברמת הסוכר בדם. חשיפה לסוכר גבוה לאורך זמן מעלה את הסיכון לסיבוכים, לפגיעה בכלי דם, לשכיחות להתקפי לב, לאוטם בשריר הלב, לאירועים מוחיים ועוד".

"סוכרת סוג 2 היא מחלה שבה יש שילוב של ירידה בהפרשת אינסולין וכן תנגודת לפעולה של אינסולין, שמוריד את רמת הסוכר בדם ביעילות פחותה. היא מתגלה בדרך כלל בבדיקות דם שגרתיות ובדרך כלל אין לה תסמינים קליניים. אם רמת הסוכר בדם מאוד גבוהה, יכולים להופיע תסמינים כמו השתנה מרובה, צמא רב ויובש בפה, חולשה, עייפות ורעב".

פרופ' ליבוביץ מדגיש שסוכר גבוה גורם לנזקים גם אם לא הופיעו תסמינים, לכן חשוב לאבחן את המחלה בשלבים מאוד מוקדמים ולהתחיל טיפול מיידי למניעת סיבוכים. הדבר נכון במיוחד לגבי אוכלוסיות שנמצאות בסיכון גבוה לפתח את המחלה, ובהן הסובלים מהשמנה או בעלי סיפור משפחתי של סוכרת או סוכרת הריונית.

"סוכרת מסוג 1, הידועה גם כסוכרת נעורים, נובעת מפגיעה בתאים שמייצרים את הורמון האינסולין על ידי מערכת החיסון (מחלה אוטואימונית). מאובחנים בה כשני שלישים מהמקרים עד גיל 19, אך המחלה עלולה להתפתח גם באנשים מבוגרים שמאובחנים לעיתים כחולים עם סוכרת סוג 2.

הצורה השכיחה של המחלה היא סוכרת מסוג 2, שמהווה 95-90 אחוז מכלל מקרי הסוכרת והיא מופיעה בדרך כלל אחרי גיל 40. עם זאת", מדגיש פרופ' ליבוביץ, "מגפת ההשמנה של העשורים האחרונים מלווה בשכיחות מוגברת של הופעת המחלה גם במתבגרים ומבוגרים צעירים".

צוות יחידת הסוכרת בהדסה כוללת צוות של רופאים/אות, דיאטניות ואחיות/ים עם ניסיון עשיר בטיפול בסוכרת על סוגיה השונים. היחידה מפקחת על הטיפול בחולי סוכרת בבית החולים, אחראית על בניית ויישום פרוטוקולים המתייחסים לטיפול בחולי סוכרת מאושפזים, כמו גם פרוטוקולים ייחודיים לחולים המתאשפזים עם משאבות אינסולין וכן מעקב טרום-ובתר-ניתוחי של חולי סוכרת. היחידה מקיימת תוכניות ומפגשי הכשרה לצוותים הרפואיים והסיעודיים של בית החולים. פרופ' ליבוביץ: "אנחנו ביחידה מעורבים במחקרים בסיסיים וקליניים, שעוסקים בסיבות להתפתחות סוכרת ואיך ניתן לשפר את הטיפול בכל צורות המחלה".

ספר על ההתפתחויות בתחום, כפי שרואים בשנים האחרונות

"הבשורה החיובית היא שיש פריצות דרך בטיפול במחלה. כיום קיימים טיפולים ותרופות מאוד מתקדמים שאנו עושים בהם שימוש כמובן בהדסה, שיכולים להוריד את הסיכון לתמותה בטווח של מספר שנים והגנה מפני מחלות לב וכליה – מצבים שמוכרים כסיבוכים שכיחים של המחלה. תרופות שמחקות את הפעילות של הורמונים שמופרשים מהמעי נמצאו יעילות ביותר באיזון הסוכר, ותרמו לירידה במשקל כולל אצל אנשים אשר סובלים מהשמנה ללא סוכרת, להפחתת לחץ הדם ומניעת תחלואה ותמותה ממחלות לב. תרופות אחרות שפועלות על ידי הגברת הפרשת הסוכר בשתן, יעילות ביותר במניעה והגנה על הכליה ושיפור התפקוד אצל מטופלים אשר סובלים מאי ספיקת לב. זו מהפכה של ממש", מדגיש פרופ' ליבוביץ, "שאותה רק יכולנו לדמיין לפני שנים ספורות. עם זאת, אני חייב לציין שהבסיס תמיד נשאר שמירה על אורח חיים בריא, פעילות גופנית והקפדה על תזונה: הרבה ירקות, ללא מזון תעשייתי ומעובד, צמצום כמות הסוכר, ובשנים האחרונות מתפתחת גם הגישה של תזונה מותאמת אישית. שינוי אורח החיים יעיל מאוד במניעת סוכרת ומסייע לאיזון  בכל שלבי המחלה".

ההתפתחויות בטיפול בסוכרת סוג 1

פרופ' ליבוביץ: "סוכרת סוג 1 היא מחלה מאוד מאתגרת לטיפול מאחר שאין הפרשה עצמית של אינסולין, דבר אשר גורם לתלות מוחלטת של המטופלים במתן אינסולין על ידי זריקות מרובות או באמצעות משאבה. הטיפול כרוך בתנודתיות גדולה בסוכר עם חשיפה ממושכת לסוכר גבוה ונמוך שאינם רצויים ועלולים לגרום לסיבוכים. בעשור האחרון, יש התפתחויות דרמטיות ביכולת לאזן את המטופלים. נכנסו לשימוש חיישנים שמאפשרים מדידה רציפה של הסוכר. לשמחתנו, חיישני סוכר רציפים זמינים היום לכל המטופלים בכיסוי סל התרופות. אנו בהדסה ערים ועוקבים אחר כל שינוי והתפתחות וכמובן שנתאים את הטיפולים החדשים והבטוחים לחולים שלנו. הפיתוח הבא שכבר קיים בארץ, הן מערכות היברידיות, משולבות של משאבת אינסולין עם מד סוכר רציף שמהוות מעין 'לבלב מלאכותי'. קיימת תקשורת בין החיישנים למשאבות והמערכת עושה התאמות של מתן האינסולין, דבר שמאפשר שיפור באיזון והפחתת התנודתיות ברמות הסוכר. המערכות החדשות עדיין לא זמינות בסל התרופות וקיים צורך אמיתי להרחיב את הנגישות לכל חולי סוכרת סוג 1 במדינת ישראל".

 

 

האם סוכרת סוג 1 יכולה להיעלם?

"נכון להיום, סוכרת מסוג 1 היא בלתי הפיכה. בשנים האחרונות יש התקדמות בשימוש בתאי גזע עובריים לצורך ייצור והשתלה של תאים שמייצרים אינסולין. הנושא נמצא במחקר מעבדתי והבשיל לכדי השתלות אצל מטופלים שמתבצעות במסגרת של מחקר קליני בארה"ב".

מהו האתגר איתו מתמודדים רופאים המטפלים בסוכרת?

"התאמה אישית של הטיפול למטופל, גם מבחינת היעילות והשגת יעדי המטרה וגם מבחינת הסבילות. המסר החשוב לציבור הוא שכיום עומדים לרשותנו כלים יעילים מאוד לאיזון המחלה ואין סיבה שמטופלים יהיו לא מאוזנים. התאמה אישית של הטיפול למטופל מאפשרת לא רק איזון טוב אלא גם שמירה על איכות חיים טובה. אפשר לנהל חיים בריאים ולמנוע את סיבוכי המחלה. זה אפשרי! סל התרופות נותן כיסוי רחב למדי, ואנו פועלים ללא ליאות להרחבת הנגישות של הטיפולים החדשים הטכנולוגיות המתקדמות למטופלים רבים ככל האפשר".

והטיפול הוא רק בבית החולים או גם בקהילה?

"גם וגם. כשאני התחלתי את העיסוק בסוכרת היו שתי תרופות ואינסולין. היום מגוון האפשרויות גדול בהרבה. הטיפול המודרני דורש התמקצעות והבנה של השיקולים בבחירת הטיפול למטופל הבודד ולכן חשוב להגיע לצוות מקצועי שידע לעשות זאת".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר