משה כחלון (צילום: שלומי כהן)
משה כחלון (צילום: שלומי כהן)

השר משה כחלון ל"כל העיר": "יש ביני לבין משה ליאון חברות"

שר האוצר משה כחלון בראיון ל"כל העיר": "אני עובד עם 256 ראשי עיר - ניר ברקת הוא הבעיה; למרות שלא דיברתי עם ברקת, ירושלים קיבלה סיוע מוגדל"

פורסם בתאריך: 7.2.19 17:59

"הגיע הזמן שיהיה ראש ממשלה מזרחי". כך הכריזה המלצרית, בלובי המלון הירושלמי בכניסה לעיר, מול שר האוצר משה כחלון, שהגיב בחיוך מלא ובמלמולי תודה, ואז היא הוסיפה: "בחרתי בך, כיף לראות אותך". מהפכת הסלולר, מחיר למשתכן, דירה להשכיר – נראה שגם בבחירות הקרובות לכנסת ה-21, אחד מהפקטורים המרכזיים בבחירת הפתק בקלפי לא יהיה מבחן התוצאה, אלא שוב השיוך העדתי. ישראל 2019. אך, נראה שאת כחלון, יו"ר סיעת "כולנו", זה לא ממש מעניין. הוא כרגע עסוק מאוד בלהבליט את עצמו בתוך מחנה המרכז, בין כל האלטרנטיבות הרבות לראש הממשלה בנימין נתניהו. כאיש ליכוד לשעבר, שנטש כמו לא מעט שרים אחרים, את מפלגת השלטון ואת העומד בראשה, החזיק בשנים האחרונות ביחסים מתוחים מאוד עם ראש העיר לשעבר ניר ברקת – כיום איש ליכוד בעצמו. בין השניים התפתח נתק ביחסים, עד כדי שמדי שנה ברקת השבית את העיר – כמחאה על גובה התקציב הממשלתי, ובגיבוי ועד העובדים בעיריית ירושלים הושלכה אשפה מול משרדו של כחלון.



"אדם שזורק אשפה ומאיים לזרוק אשפה, בזמן שהייתי בבית אמי כשהיתה חולה, או אנשים מטעמו שהשליכו אשפה – הבעיה היא בו", תוקף כחלון את ברקת, וממשיך: "אני עובד עם כ-256 ראשי עיר, ואם זה קרה רק איתו אז מה אפשר לומר – ניר ברקת הוא הבעיה. הוא סגנון מסוים ואני סגנון מסוים. אני לא חושב שזה נכון לאיים על שר בממשלה", מבהיר כחלון, "אם ועד העובדים רוצה להפגין – אני מכבד, זוהי הדמוקרטיה, אבל אני לא מכבד אלימות וברוטליות. חשוב לי לציין, שירושלים לא נפגעה בכלל מכל המצב. למרות שלא דיברתי עם ניר ברקת, ירושלים קיבלה סיוע מוגדל. התקציב הממשלתי לירושלים גדל מ-450 מיליון שקלים בשנת 2015 ל-950 מיליון שקלים ב-2019".



למעשה, התקציב הממשלתי לירושלים לשנה הקרובה יחולק באופן הבא: 765 מיליון שקלים תקציב הבירה, 67 מיליון שקלים מענק פיתוח לירושלים ובנוסף 40 מיליון שקלים לטובת שיפור רמת השירותים בעיר ו-78 מיליון שקלים שישמשו לפרויקטים מחוללי הכנסות עצמיות לעיריית ירושלים. לפי התוכנית, העירייה ומשרד האוצר יקבעו במשותף את הפרויקטים אשר יבוצעו בסכומים אלו. כמו כן, עוד סוכם כי יוקם צוות בו ישתתפו משרד האוצר ועיריית ירושלים שיעסוק באופן הקצאתם של הסכומים. בנוסף, סוכם בין הצדדים, כי במהלך השנה ידונו הצדדים על צעדים נוספים שיגדילו את ההכנסות העצמיות של הרשות באופן שיגדיל את רמת השירותים בעיר.

איך העבודה עם ראש העיר משה ליאון?

"את משה אני מכיר הרבה מאוד שנים, זה לא סוד שיש ביני לבין משה ליאון חברות. ברגע שמשה נבחר, הוא ביקש להיפגש. נפגשנו והוא דיבר על הבעיות של ירושלים שמוכרות לנו. אמרתי לו 'תיגש לאגף תקציבים ותשב איתם, תפרסו את הבעיות. במידה ולא הגעתם להסכמות תבואו אלי'. לשמחתי לא הגיעו אלי. סיימו את זה בצורה הטובה ביותר".


ראש העיר משה ליאון (צילום: אורן בן-חקון)

ראש העיר משה ליאון (צילום: אורן בן-חקון)


"הקרב על קרקע זמינה"

כחלון השיק בשבוע שעבר את מטה הבחירות הירושלמי שלו, שיפעל במתחם התחנה בירושלים, וזאת לאחר שערך סיורים במיזם "דירה להשכיר" שבשכונת ארנונה בעיר ובפרויקט 'מחיר למשתכן' בשכונת פסגת זאב.

בשנתיים האחרונות רוב התוכניות שהוצעו במסגרת 'מחיר למשתכן', היו בשכונות החרדיות בירושלים – בראשן רמת שלמה ורוממה. שכחת את הציבור הלא חרדי בעיר?

"במחיר למשתכן יש פרויקטים בפסגת זאב, במורדות מלחה, בארנונה ועוד. יש לי תשובה אחת – איפה שיש קרקע אנחנו בונים ונותנים פרויקטים. הקרב שלי זה על קרקע זמינה. יש אינטרס לאומי, אישי ועירוני – שלושתם נפגשים על מנת לחזק את ירושלים, ולהשאיר כאן את הזוגות הצעירים. כבר בפברואר יהיו כ-1,200 יחידות דיור, במסגרת מחיר למשתכן באזורים אחרים בעיר, כמו למשל יהיה את פרויקט חוות הנוער הציוני – שם יש עסקה מעולה לזוגות צעירים. כל מטר שיכולנו לבנות בנינו. חשוב להגיד שיכולנו להקצות את הקרקע בארנונה לפרויקט שבו דירה תימכר בשלושה מיליון שקלים, אבל לא. אני רוצה שלזוגות צעירים תהיה את האופציה לגור במורדות ארנונה, במסגרת מחיר למשתכן. אני רוצה שיגורו איפה שרוצים לגור, ולא איפה שיש דירות. ארנונה – זאת קרקע של המדינה שהיתה מיועדת לדירות יוקרה. בדרך כלל המדינה קופצת על הקרקעות האלה, זה אזור מעולה, תמיד המדינה מנצלת את המצב הזה ומוכרת במחירים מרקיעי שחקים, אבל שם מחירי השכירות יהיו מפוקחים – 3,500 שקלים עד 4,100 שקלים – זה מחיר אחיד שלא יטפס עשר שנים. אם הייתי משאיר את הקרקע הזו לציפורני השוק, כל דירה היתה עולה 3-2.5 מיליון שקלים".

משבר הדיור החמור בעיר כולל בעיקר מחירי דירות מרקיעי שחקים – מה שמוביל צעירים רבים לנטוש את ירושלים. למרות הביקורות על תוכנית "מחיר למשתכן", כרגע זו האלטרנטיבה הזולה ביותר לרכישת דירה בישראל. "המטרה היא לפתור את משבר הדיור בכמה פעולות – פרויקט של דירות להשכרה, מחיר למשתכן ודיור ציבורי. המספרים הגדולים הם בדירות להשכיר. אנחנו רואים שיש ביקוש שגדל לדירות להשכרה, ברגע שיש ביקוש – המחיר גדל, ואם לא נעשה משהו מפוקח תהיה בעיה. הצעירים לא יכולים לרכוש דירה, ועל מנת להשאירם אנחנו פועלים לבניית כמה יחידות השכרה כאלה. כרגע יש לנו 12 אלף דירות בעיר שאמורות להיבנות בשנים הקרובות בירושלים".

לצד בעיית הדיור – נרשמת מצוקה קשה של תעסוקה בירושלים. איך אתה גורם לחברות ענק במשק לפתוח משרדים בעיר הבירה, ולא בתל אביב?

"את אזור המרכז אי אפשר לנצח", אומר כחלון ל"כל העיר", "יש כמה ערים בעולם שאי אפשר להתמודד מולן. תל אביב, ניו יורק פריז ולונדון, אבל בירושלים הפחתנו את המס. כשישבתי עם בעלי מובילאיי הוא אמר לי שאחד הדברים שהשאירו אותם בעיר זה הטבות המס. אנחנו מתעדפים את ירושלים. לפני כמה ימים ישב איתי מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל כדי להמשיך בפרויקטים. בירושלים יש הרבה מה לעשות ולעבוד. התחום שלי כרגע הוא ברמת תשתיות ודיור בעיקר. במשרד שלי אני דואג לדיור לגובה כי הקרקעות נגמרות, כך גם באזורי התעשייה. המטרה היא לחזק את ההייטק. לאט לאט ירושלים מתחילה להיות בירת הייטק, כבר רואים את זה. נתנו לירושלים כמו שנתנו לפריפריה הרחוקה – קרית שמונה. ואנחנו מודעים לאוכלוסייה הענייה שיש בעיר ולמורכבות שלה, החיים לא פשוטים בירושלים".


ניר ברקת (צילום: יואב ויינטרוב)

ניר ברקת (צילום: יואב ויינטרוב)


"אי אפשר לפתוח עיתון ולגלות את זה"

כחלון מתייחס בראיון למהלך הפוליטי של חברת הכנסת הירושלמית ב"כולנו" – רחל עזריה, שכזכור הכריזה על התמודדותה לראשות העיר ופרשה לפני קו הגמר. לדבריו, ההכרזה שלה על ההתמודדות היתה עבורו הפתעה גמורה – עזריה, לדבריו, כלל לא הודיעה לו על כוונתה להתמודד – על כך הוא קרא בתקשורת. "רחל התמודדה על דעת עצמה לראשות העיר", מספר כחלון ל"כל העיר", "מהלכים כאלה צריכים להיות מתואמים עם ראש המפלגה. היא אמרה לי יום אחד, 'תשמע אני חושבת שיש לי סיכוי'. אבל אני לא קיבלתי טלפון – פשוט ראיתי את זה בעיתון. אי אפשר לפתוח עיתון יום שישי ולגלות את זה".

ומה לגבי עופר ברקוביץ, שהתמודד מול ליאון על ראשות העיר – האם הצעת לו להצטרף ל"כולנו"?

"לא. אני מעריך את עופר ואני חושב שהוא הביא הישג מדהים", מציין כחלון, "אבל לא היתה הצעה פוליטית. במפלגת 'כולנו' אנחנו נאבקים על המקומות, אין לנו 20 מקומות. אני יכול לומר שמגיעים אלינו אנשים ידוענים, עד אלופים בצבא".

כחלון מתייחס גם לאחד מהשחקנים המרכזיים בבחירות לכנסת ה-21, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, שמתמודד על ראשות הממשלה. "אני מכיר את גנץ הרבה מאוד שנים", אומר כחלון, "הוא החליט להיכנס למערכת. חוץ מלברך, אני לא אלך למנות את המעלות שלו ולא את המגרעות שלו. יעשו את זה אחרים יותר טוב ממני".

נראה שמחנה המרכז כל כך מפוצל – מה ששוב יוצר לראש הממשלה בנימין נתניהו מסלול מהיר לכהונה נוספת. אתה רואה את עצמך מתאחד לגוש?

"החל מה-20 לפברואר אפשר יהיה לשער שיהיו התכנסויות, אבל לא של מפלגת 'כולנו'. אני אומר לכן שהמערכת לא יכולה לקבל כל כך הרבה תתי מפלגות. ציפ לבני, אורלי לוי-אבקסיס, בני גנץ והימין החדש התפצלו. אני בטוח שיהיו חיבורים והם לא ירוצו לבד. אני מעריך שגם המספרים בסקרים יעידו אחרת כי הציבור לא יודע למי הוא מצביע עדיין. אין לי ספק שברגע המערכת תתייצב ונדע מי רץ אז יתחילו להתכנס. זה היה ככה ב-2015 – הרבה חשבו שאני יתחבר לליכוד, ואז ראו שלא ואמרו שזה תרגיל".


משה כחלון (צילום: שלומי כהן)

משה כחלון (צילום: שלומי כהן)


תחבורה ציבורית בשבת: "עניין מוניציפלי"

לשאלת "כל העיר" לגבי סוגיית תחבורה ציבורית בשבת – כחלון, כצפוי, מעדיף לענות בממלכתיות ולהטיל את האחריות הביצועית על העירייה. בכל זאת, אוי לו עכשיו אם הוא יסתבך עם הלובי החרדי.

כידוע, תושבים חילונים בעיר, שאינם בעלי רכב פרטי, מתקשים להגיע למקומות מרכזיים בעיר בשבת, כמו למשל בתי החולים הדסה עין כרם, הדסה הר הצופים, שערי צדק ומרכזי הבילוי בעיר. בעוד שערים אחרות מקדמות תחבורה ציבורית בהיקף מינימלי, מבלי לפגוע במרקם החיים בשכונות החרדיות, בירושלים – נראה שעדיין מתייחסים ל'תחבורה בשבת' כאל מילים גסות.

"אני מכיר את הרגשות בירושלים", אומר כחלון, "אחי קובי כחלון היה סגן ראש עיר הרבה שנים ומוכרות לי הבעיות. אנחנו תומכים בסטטוס קוו לא להכות איש באחיו, אבל אנחנו צריכים פתרונות אחרים בלי לפגוע. אני רואה בזה עניין מוניציפלי".

כחלון מציין כי הוא היה רוצה לראות את העיר במקום אחר, לדבריו, "העיר הזו מאוד חשובה לנו – אישית ורגשית. כמה שנוכל לעזור לעיר הזו אנחנו נעשה את זה, בכל תפקיד שאני אהיה – כל פיסת קרקע שתתפנה בעיר נתנפל עליה ונקצה דירות מוזלות. יש עוד בעיות מורכבות ואני לא יודע אם עשינו מספיק. בסך הכל, ירושלים חזקה, מדינת ישראל חזקה. אני הייתי רוצה לראות את ירושלים הרבה יותר גבוהה, היא ראויה להרבה יותר".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר