פרופ' יורם וייס, פרופ' תניר אלוייס (צילומים: המרכז הרפואי הדסה)

רפואה עם נשמה: אבחון מוקדם של סרטן השד מציל חיים

אוקטובר הוא חודש המודעות לסרטן השד ברחבי העולם. צוות מערך השד במרכז הרפואי הדסה, המטפל במקצועיות ובמסירות בכל הנשים המגיעות בשעריו, משקיע מאמצים רבים בהעלאת המודעות בכל ימות השנה. פרופ' תניר אלוייס, מנהלת מערך השד ומנהלת המחלקה לכירורגיית שד בהדסה: "סיכויי ההחלמה כיום של נשים עם אבחון מוקדם טובים מאי פעם"

פורסם בתאריך: 4.10.22 00:25

אוקטובר הוא חודש המודעות לסרטן השד המצוין מדי שנה ברחבי העולם, במטרה להעלות את המודעות לאבחון מוקדם, לתמוך במחקר שנועד לאפשר הבנה טובה יותר של המחלה ולפתח טיפולים חדשים ולהעצים את החולות. כ-5000 נשים מאובחנות בישראל מדי שנה כחולות בסרטן השד, ואחת מתוך שמונה נשים תחלה בסרטן השד במהלך חייה. אבחון מוקדם של המחלה יכול להציל חיים.

"סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בנשים בישראל ובקרב נשים בעולם המערבי וזו הזדמנות להזכיר לנשים ללכת להיבדק", מסבירה פרופ' תניר אלוייס, מנהלת מערך השד ומנהלת המחלקה לכירורגיית שד בהדסה. "רוב המקרים של סרטן השד הם לא על רקע גנטי או סיפור משפחתי, ולמעשה כל אחת מאתנו נמצאת בסיכון, לכן עלינו לעשות כל מה שאנחנו יכולות על מנת להגיע לאבחון מוקדם. אין דרכים למנוע התפתחות של סרטן שד, אבל אבחון מוקדם מאפשר להפחית באופן משמעותי את הצורך בטיפולים קשיים, והיום סיכויי ההחלמה של הנשים עם אבחון מוקדם טובים מאי פעם.

"בארץ הסיכון לחלות בסרטן השד הוא אחת לשמונה והסיכון עולה עם הגיל, ואחד הדברים הראשונים שצריך לעשות זו הערכת סיכון", מסבירה פרופ' אלוייס, "יש המלצות בסיסיות של משרד הבריאות שמדברות על ממוגרפיה אחת לשנתיים לכל אישה מגיל 50, אבל אנחנו יודעים שיש דרגות סיכון שונות שמושפעות גם מסיפור משפחתי, מבנה גוף, מבנה השד ובוודאי גם רקע משפחתי וגנטי, ולכן אנחנו ממליצים לנשים בסוף שנות ה-30 לעשות הערכת סיכון – האם הן נמצאות בסיכון מוגבר או רגיל ועל סמך הסיכון אנחנו ממליצים על אופן ותדירות המעקב".

פרופ' אלוייס מציינת שמחקרים מצאו, כי המטען התורשתי שונה בין קבוצות אוכלוסייה שונות וכ-2.5 אחוז מהנשים האשכנזיות נושאות את המוטציה של סרטן השד (BRCA) ונמצאות בסיכון מוגבר לחלות במחלה. "זו הסיבה שמשרד הבריאות הכניס לסל הבריאות בדיקה גנטית לכל הנשים ממוצא אשכנזי, אפילו אם זה רק חצי או רבע אשכנזי. זו בדיקת דם פשוטה, שיכולה לזהות מוטציות שמעלות בצורה משמעותית את הסיכון לפתח סרטן שד. למי שנמצאת אצלה מוטציה כזאת מומלץ להיות במעקב הרבה יותר צמוד, ומומלץ מגיל צעיר לצורך אבחון מוקדם. הבדיקה קיימת בכל קופות החולים ללא עלות לכל אישה אשכנזייה מעל גיל 25 לשלוש המוטציות הנפוצות בקרב האשכנזים".

פרופ' אלוייס מוסיפה: "במערך השד אצלנו, בהדסה, פועל צוות רב תחומי שהוקם על מנת לספק לנשים שירות רב תחומי הכולל אבחון וטיפול, בדיקות לאבחון מוקדם, מעקב מחלימות ומעקב אחרי נשים בסיכון מוגבר, הכל בזמינות גבוהה והכל תחת קורת גג אחת. האווירה אצלנו מאוד תומכת ומכילה, אנחנו משתפות את המטופלת והקרובים לה בכל תהליכי קבלת ההחלטות ובכל השאלות שעולות במהלך הדרך. המטרה שלנו היא לתת שירות רב תחומי בכל ההיבטים של מחלות שד, יש לנו צוות אחיות מדהים וצוות פסיכוסוציאלי שתומך ומלווה את הנשים בכל מה שהן צריכות. כל אישה שמגיעה אלינו מגיעה עם רקע שונה, עם חוזק נפשי שונה, וביחד אנחנו בונים לה תוכנית טיפולים ומעטפת מקצועית ורגשית הנכונה ביותר עבורה".

לדברי פרופ' אלוייס, לצד בדיקות הגנטיקה והערכת סיכון, החלק העיקרי בבדיקות לאבחון מוקדם הן בדיקות הדימות. "בראש ובראשונה זו בדיקת הממוגרפיה. אולטרסאונד מתבצע כבדיקה משלימה אצל חלק מהנשים, בעיקר אצל נשים שאצלן מבנה השד הוא סמיך ולכן הממוגרפיה רואה פחות. אצל נשים שנמצאות בסיכון מאוד גבוה, אנחנו ממליצים לעשות גם בדיקת MRI שדיים כבדיקת סקר".

מתי מומלץ לעשות את הבדיקות ובאיזו דחיפות?

"זה משתנה, ההמלצה הבסיסית של סל הבריאות היא לעשות את הבדיקה אחת לשנתיים מגיל 50 אבל, יש הרבה נשים שנמליץ להן להתחיל בדיקות דימות כבר בתחילת גיל 40, אם הן נמצאות בסיכון מעל רף מסוים".

ועד איזה גיל מומלץ לעשות בדיקות?

"לפי סל הבריאות מומלץ לעשות את הבדיקות עד גיל 74, למרות שהיום זה גיל שנחשב אצל הרבה נשים כאמצע החיים. לכן, נשים שהמצב הכללי שלהן טוב, אין שום סיבה להפסיק בגיל 74. אנחנו ממליצים להמשיך לבצע ממוגרפיה גם לתוך שנות ה-80. למעשה ממוגרפיה זו הבדיקה היחידה שהוכחה כבדיקה שמפחיתה את הסיכון לתמותה מסרטן השד הודות לאבחון מוקדם. בהיעדר תלונות ונוכחות בדיקות דימות תקינות, אין צורך לעשות בדיקת שד קלינית, כי זה לא עוזר לאבחון המוקדם".
למרות חודש המודעות, הפרסומים והכתבות, עדין יש לא מעט נשים שמפחדות ללכת להיבדק, מתוך החשש שהן ייכנסו לסטטיסטיקה.

"זו אחת הסיבות שפעם בשנה מציינים את חודש המודעות לסרטן השד עם סרטים ורודים, כתבות והרצאות פרונטליות ובזום. צוות מערך השד בהדסה בכל ימות השנה משתתף בפרויקטים שונים ובהרצאות לקהילה על מנת להעלות את המודעות. המטרה שלנו היא לספק לכל אישה את הידע והכלים ולהסיר עד כמה שניתן את החשש מהבדיקות השונות. מאוד חשוב שהנשים יבינו שהאבחון המוקדם מציל חיים. אף אחת לא רוצה להיות חולה בסרטן השד, אבל ברגע שמגלים זאת באבחון מוקדם ניתן לטפל. לשמחתנו ההיענות לבדיקות סקר בארץ היא גבוהה, ו-70 אחוז מהנשים מאובחנות בשלבים המוקדמים, שבהם שיעורי ההחלמה הם יותר מ-90 אחוז. כיום יש טיפולים מאוד יעילים גם לנשים המאובחנות בשלב מתקדם, ואנחנו בונים לכל אחת מהמטופלות תוכנית רפואית מותאמת אישית שמתאימה לסוג הספציפי של הגידול".

 

 

איפה הגברים נמצאים בסטטיסטיקה?

"יש סרטן שד לגברים, אבל הוא בסך הכול מאוד נדיר. גברים צריכים שתהיה להם מודעות עצמית ואם יש ממצא לברר אותו. אין בדיקות סקר לגברים, למעט במקרים ייחודיים. מה שכן, הגברים הם חלק מהטיפול של הנשים, הם הבעלים, האחים, הבנים והגיסים שתומכים ומלווים את הנשים החולות".

את זוכרת מקרה מיוחד של אישה ספציפית שהגיעה אלייך?

"אני זוכרת את כולן. הרגע שנוחתת עליך האבחנה של סרטן השד הוא מאוד קשה. זו תקופה של אי ודאות, נשים מגיעות אלינו בהיסטריה ובחרדה, שהיא טבעית, ואני תמיד אומרת לכל אישה שניפגש בעוד שנה והיא תהיה אחרי הכול ותיראה אחרת. רובן עוברות את התהליך ומבינות שאפשר להבריא ושסיכויי ההחלמה מאוד גבוהים ואני מאוד אופטימית".

פרופ' יורם וייס, מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה: "בהדסה אנחנו פועלים לאורך כל השנה על מנת לקדם את המודעות לאבחון מוקדם של סרטן השד ובחודש אוקטובר בפרט. המחויבות שלנו היא לא רק אבחון וטיפול בנשים שהתגלו כחולות, אלא גם אבחון מוקדם של נשים בסיכון גבוה וביצוע מעקבים. מערך השד בהדסה מורכב מאנשי מקצוע שונים מהמובילים בתחומם. האוכלוסיות השונות בהן אנחנו מטפלים, ביניהן האוכלוסייה החרדית וגם הערבית, הן אוכלוסיות שבהן אנו יודעים כי המודעות למחלה ולטיפול בה נמוכה, ולכן אנחנו פועלים על מנת להגביר את המודעות בקהלים אלו כמה שיותר. בהדסה אנחנו שמים דגש גם על הטיפול הכירורגי וגם על הטיפול האונקולוגי הטוב ביותר, ולשמחתי, הצוות שלנו עושה עבודה מדהימה. האנושיות והרגישות מלווים את הטיפול בנשים בכל רגע ורגע לצד מקצועיות חסרת תקדים".

 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר