יוסי בן יועזר (צילומים: ברחובות שלנו - התארגנות הולכי הרגל בירושלים)
יוסי בן יועזר (צילומים: ברחובות שלנו - התארגנות הולכי הרגל בירושלים)

מצוקת החניה בירושלים: בעלי המוגבלויות, ההורים עם העגלות והולכי הרגל משלמים את המחיר

התופעה של כלי הרכב שחונים על מדרכות בירושלים מתרחבת ומחמירה. יוסי סעידוב, פעיל חברתי בנושא: "המדיניות העירונית שמתירה חניה על מדרכה היא הרסנית ומסכנת את הולכי הרגל, הנכים, הקשישים וההורים עם העגלות"

פורסם בתאריך: 6.10.19 19:15

מציאת מקום חניה בירושלים הפכה בשנים האחרונות למשימה כמעט בלתי אפשרית, כתוצאה מכך נהגים רבים חונים על המדרכות ברחבי השכונות סמוך לתחנות האוטובוס, אך למעשה חוסמים את הגישה להולכי הרגל, לבעלי מוגבלויות ולהורים עם עגלות, שמחוסר ברירה נאלצים ללכת על הכבישים הסואנים. כעת נראה שהתופעה מתפשטת ומחמירה. בזמן שמקדמים בירושלים פרויקטים רבים של תחבורה ציבורית, הדורשים שינויים בכבישים, הפקעת חניות ברחבי העיר ועוד,  כמות כלי הרכב הפרטיים עדיין ממשיכה לגדול בקצב אדיר – וכלי הרכב שחונים על המדרכות מהווים סכנה להולכי הרגל, לבעלי מוגבלויות שמתניידים בכסאות גלגלים ולהורים עם עגלות.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת" 

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


בעבר הגישו עמותות לזכויות של אנשים בעלי מוגבלויות, עתירה לבג"ץ נגד עיריית ירושלים, בטענה שהיא אינה אוכפת באופן סדיר את איסור החניה על מדרכות באזורים שונים ברחבי העיר. בינתיים, העירייה הכשירה בחודשים האחרונים חניות על המדרכות, אולם כלי רכב שחורגים משטח החניות חוסמים למעשה את השטח להולכי הרגל, לבלעי המוגבלויות ולהורים עם עגלות.

"זו פשוט עבריינות מדרכות, אין דרך אחרת להגדיר את זה", מספר ל"כל העיר" יוסי סעידוב, מייסד ארגון '15 דקות – לשיפור התחבורה הישראלית בישראל', "מדובר באזור מרחב דרום מרכז העיר, בשכונות קטמונים, קטמון וכו'. אנשים חונים באופן אלים על המדרכה, ופשוט גורמים להורים, לילדים, לקשישים ולאנשים עם מוגבלויות ללכת על כבישים סואנים מאוד".

"הם חונים בסמיכות לתחנות אוטובוס", ממשיך ואומר סעידוב, "כשיורדים מהאוטובוס בתחנה לאנשים אין די מרחב ללכת על המדרכה, לא מדובר בתחנה אחת-שתיים אלא בכל המרחב, ומסכנים את הולכי הרגל ונוסעי התחבורה הציבורית. הנהגים הפרטיים פוגעים בהנגשה ובניידות של אנשים בעלי מוגבלויות, קשישים וילדים".


יוסי בן יועזר (צילום: ברחובות שלנו - התארגנות הולכי הרגל בירושלים)

יוסי בן יועזר (צילום: ברחובות שלנו – התארגנות הולכי הרגל בירושלים)


לדברי סעידוב, בעקבות ההחרפה בתופעה קמה קבוצת הפעילים – 'ברחובות שלנו – התארגנות הולכי הרגל בירושלים', שמטרתה לאסוף מידע ולדווח על כלי רכב שחונים בניגוד לחוק על מדרכות וחוסמים את דרכם של הולכי הרגל.

"קיבלנו תלונות על שכונות קרית היובל, הר חומה, רמות ועוד. צריך למצוא פתרון לנושא הזה בדחיפות", מדגיש ואומר סעידוב. "המדיניות העירונית שמתירה חניה על מדרכה היא הרסנית ומסכנת את הולכי הרגל, הנכים, הקשישים וההורים עם העגלות. צריך להבין שלהולכי רגל אין סיכוי מול גל כזה של מכוניות. הם משרתים רק את הנהג הפרטי, ופוגעים בהנגשה ובניידות של אנשים בעלי מוגבלויות, קשישים, ילדים ובחופש התנועה שלהם. בנוסף, מדובר בחניה במקומות מסוכנים על שפת מעבר החציה, חניה בצמתים באדום-לבן שחוסמים את שדה הראייה, כל זה מהווה פגיעה משמעותית".


יוסי בן יועזר (צילום: ברחובות שלנו - התארגנות הולכי הרגל בירושלים)

יוסי בן יועזר (צילום: ברחובות שלנו – התארגנות הולכי הרגל בירושלים)


אין זו הפעם הראשונה שבשכונת קטמונים המדרכה משמשת כחניה לכלי הרכב הפרטי, כפי שפורסם בעבר "בכל העיר" הולכי רגל, הורים עם עגלות תינוקות, עיוורים ונכים בכיסאות גלגלים לא יכולים לעבור במדרכות של רחוב יוחנן בן זכאי בקטמונים, בשל כלי רכב החונים עליה. בשל כך פנתה דיירת רחוב בן זכאי, ואם לילד בעל מוגבלות לעמותת נגישות ישראל, בתלונה בנושא. "אני אמא לילד נכה שמתנייד בכיסא גלגלים ממונע", סיפרה הדיירת ל"כל העיר". "איך הבן שלי שמתנייד בכיסא גלגלים יכול לעבור כאן? כיסא ממונע הוא בעייתי יותר להורדה והעלאה על המדרכה לסירוגין. לאורך רחוב בן זכאי מכוניות חונות על המדרכה, אני נאלצת להוריד את הבן שלי הנכה לכביש כדי לעבור ובכך לסכן את חייו".


יוסי סעידוב (צילום: שי חמד)

יוסי סעידוב (צילום: שי חמד)


יוסי בן יועזר (צילום: ברחובות שלנו - התארגנות הולכי הרגל בירושלים)

יוסי בן יועזר (צילום: ברחובות שלנו – התארגנות הולכי הרגל בירושלים)


 

יוסי בן יועזר (צילום: ברחובות שלנו - התארגנות הולכי הרגל בירושלים)

יוסי בן יועזר (צילום: ברחובות שלנו – התארגנות הולכי הרגל בירושלים)



מהעירייה נמסר בתגובה לפניית "כל העיר": "עיריית ירושלים אוכפת בחומרה כל חריגה מסימון החניה וחסימת המדרכה לנגישות נכים והולכי רגל . כך למשל מינואר 2019 הוגשו 128 דוחות על חניה אסורה ברחובות יוחנן בן זכאי ויוסי בן יועזר שבשכונה. ברחוב יוחנן בן זכאי הוסדרה וסומנה חניה על מדרכה, כך שיישאר רוחב מדרכה שיתאפשר מעבר הולכי רגל כמו גם נגישות נכים. ברחוב זה גם מתוכננים כ-30 מקומות חניה נוספים. במקביל נבחנת הצבת עמודונים לחסימת חניה בתחום תחנת האוטובוס".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. סנופי

    כל עוד החניה היא בחינם, התופעה רק תחמיר. 30 מקומות חניה שהעירייה עכשיו הולכת לתת לתושבים בחינם פשוט לא ישנו כלום. תושבים צריכים להבין שלשים את האוטו ברחוב יש מחיר. וזה לא צעד שמכוון נגדם, להיפך, גם הנהגים סובלים כל יום מחיפושי חניה אינסופיים.

  2. תושב קרית יובל

    כל הכבוד לארגון "15 דקות" ול"כל העיר" על הסיקור המאוד מדוייק !
    בקרית היובל יש רחובות שלמים שנכים, עגלות תינוקות וכו' לא יכולים לעבור כי נהגים חונים בעומק המדרכה, ללא שום התחשבות שהיא בהולכי הרגל !
    מצד אחד, מצוקת החניה ברורה – אך עדיין ניתן טכנית לחנות על המדרכה באופן כזה שהולכי רגל ובפרט נכים, נשים עם עגלות תינוקות וכו' יוכלו לעבור !

    המשטרה לא מחלקת דוחות כי העירייה לא מגדירה היכן ואיך מותר לחנות !
    קרית היובל עוברת שיפוצים רבים לרבות תמ"א 38 ופינוי בינוי – אך העירייה "רדומה" ולא ממהרת להסדיר בחזרה שלטים וסימון על המדרכות היכן ואיך מותר לחנות.
    מנגד, העירייה לא דואגת לפרוייקטים שיפתרו את מצוקת החנייה לרבות חניונים ציבוריים תת-קרקעים !

    קחו למשל לדוגמא את איזור סופר "זול ובגדול" בצומת רחוב אורוגואי-שטרן – מדוע אין שילוט שמגדיר איך לחנות ? מדוע אין סימון ?
    זוהי אוזלת יד ברורה של העירייה, בעוד שהתושבים יום-יום צריכים לסכן את החיים שלהם ע"י הליכה בכביש במקום במדרכה, שבפועל חסומה כי רכבים חונים עליה ולעומקה וללא שום התחשבות בהולכי הרגל !

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר