נעמי צור, רכס לבן (צילומים: אביעד תבל, החברה להגנת הטבע)

נעמי צור, יו"ר שדולת "ירושלים בת קיימא", ל"כל העיר": "כל פתרונות הבינוי נמצאים בתוך העיר, אין צורך לפלוש לטבע"

יו"ר שדולת "ירושלים בת קיימא" נעמי צור מספרת ל"כל העיר" על הפעילות לשמירת הטבע בעיר, בראשה המאבק נגד הבנייה ברכס לבן, ועל שיתוף הפעולה החדשני עם העירייה בגיבוש תוכנית ראשונית להתמודדות עם משבר האקלים

פורסם בתאריך: 29.3.21 17:54

משבר האקלים עלה בשנים האחרונות כנושא בהול לטיפול, אך כזה שרוב המדינות ברחבי העולם מעדיף להתעלם, להתכחש, להדוף, ויש אף שהעדיף לכפור, כי אם אפשר לדחות את זה לשנה הבאה או לממשלה הבאה, אז מה כבר יכול לקרות? אלא שההסלמה בשינויים הקיצוניים של מזג האוויר ברחבי העולם מוכיחה את ההשלכות הקיצוניות שיש על התחממות כדור הארץ.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מי שמרימה את הכפפה בנושא בימים האחרונים היא עיריית ירושלים, שהחלה לגבש תוכנית חדשנית וראשונית לטיפול במשבר הבוער, בשיתוף פעולה עם הארגונים הירוקים בירושלים. בשיחה עם "כל העיר" מספרת נעמי צור, 72, יו"ר שדולת הארגונים הירוקים "ירושלים בת קיימא", כי "הדבר הכי מעניין ומפתיע שקרה הוא שהעירייה יזמה איתנו, לבקשתנו, הכנת תוכנית לירושלים להתמודדות עם משבר האקלים. זה דבר שעושים בערים שונות בעולם, והמודל בירושלים הוא חדשני כי פה יש צוות משותף של העירייה ושל החברה האזרחית. הצוות הזה החל לפעול לפני כמה חודשים ואנחנו עוסקים בנושא שימור העצים בירושלים, מניעת איי החום בעיר, שהפכו את הקיץ הירושלמי לבלתי נסבל, ואיך מנהלים בחוכמה שטחים פתוחים".

"כשמדברים על שימור הטבע בתוך העיר חושבים שזה נורא נחמד", מציינת צור, "אבל כשרואים מקום כמו למשל – עמק הצבאים, שהוא תוצר של מאבק אזרחי, מבינים שזה מונע שטפונות בכל האזור. יש ניקוז ואגמים, שנועדו לנקז את מי הגשמים עבור הטבע".

צור, שבעבר שימשה כסגנית ראש העיר בקדנציה הראשונה של ראש העיר לשעבר ניר ברקת לפני כעשור, היתה בין השאר ממקדמי התוכנית להקמת עמק הצבאים, שבו תוכננו להיבנות מגדלי דירות. מאז, נראה כי היא פועלת כשומרת הטבע הירושלמי. "כשיצאתי מתפקידי כסגנית ראש העיר הקמתי את 'קרן ירושלים ירוקה', שהינה קואפרטיב פילנתרופי, הנתמכת על ידי החברים שלה. אחת מהיוזמות שהוחלט לקדם זו הקמה של שדולת 'ירושלים בת קיימא', שהיא כוללת ארגונים שפועלים למען קידום קיימות עירונית, כ-85 חברים יש בשדולה".

אך עוד לפני שירושלים תפתור את משבר האקלים – אחד הנושאים המורכבים שהעסיק בשנים האחרונות את שדולת ירושלים בת קיימא היה תוכנית הבנייה השנויה במחלוקת ברכס לבן. מדובר בפרויקט דיור להקמת שכונה חדשה, שכוללת כ-5,000 דירות, במקום שמשמש כיום אתר טבע. התוכנית אושרה בכל ועדות התכנון, וכלל העררים נדחו.

"צריך לקדם כמה שיותר התחדשות עירונית בירושלים ולא לפלוש לטבע", מדגישה צור בשיחה עם "כל העיר", "בעודנו מדברים, בוועדה המחוזית, מוסדות התכנון מתכנננים עוד תוכניות רבות להרי ירושלים – יש את רכס לבן, תוכנית הדסה, תוכנית במצפה נפתוח. האמירה של ליאון שלא יהיו עוד תוכניות היא לא נכונה", כך אומרת צור ומתייחסת לדברים שאמר ליאון בראיון ל"כל העיר" ערב חג הפסח, שהבטיח כי "זו הפעם האחרונה, לפחות בשנים הקרובות, שמשתמשים באדמות ירוקות בירושלים, לא יקרה בתקופה שלי. את מיטב המאמצים כרגע אני משקיע בהתחדשות עירונית בתוך העיר. הפרויקט הזה הוא יחיד ולא יהיה מעבר לזה".


אירוע מחאה נגד תוכניות הבינוי ברכס לבן (צילום: שדולת ירושלים בת קיימא)

אירוע מחאה נגד תוכניות הבינוי ברכס לבן (צילום: שדולת ירושלים בת קיימא)


צור ממשיכה ואומרת כי "זה בא לידי ביטוי לאחרונה גם בתוכנית נוסת שחזרה לשולחן התכנון – ההפרדה המפלסית בצומת אורה, שסוללת את הדרך לא רק לרכס לבן אלא לתוכניות נוספות, כי היא מאפשרת את ההנגשה של אותם המקומות. היינו מאוד שמחים אם ראש העיר היה אומר, 'נכון, קיבלתי את רכס לבן כדבר כאילו מוגמר, אבל מותר לי כראש עיר להביע עמדה, ואני חושב שאסור לצאת מתוך גבולות הבינוי של העיר'. אין ספק כל פתרונות הבינוי נמצאים בתוך גבולות העיר, אין צורך לפלוש לטבע. כשרכס לבן קודם בהתחלה לא היתה מדיניות של הוועדה המחוזית לבנות בנייה רוויה וגבוהה לאורך כל תוואי הרכבת הקלה, שזה נותן עשרות אלפי יחידות דיור, ולא היתה את התוכנית של מתחם עטרות עם אפשרות להקמת שכונה של 20-10 אלף יחידות דיור, ואת ההפשרה של גבעת המטוס – דברים שעוכבו במשך שנים. אין סיבה ואין הצדקה לבנות ברכס לבן ולייבש מעיינות".

"אנחנו רואים כי ישנה הבנה שאיכות הסביבה זה לא נושא איזוטרי שמנותק מהחיים", מסכמת צור, "בשדולה אנחנו נפגשים בכל חודש ומארגנים אירועים משותפים, ולפני כשבועיים למשל עשינו אירוע משותף בעין לבן, בסוף, כולם מבינים שאיכות הסביבה זה בסיס האג'נדה של העירוניות".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת5"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. לעזור לחרדים

    לבנות מגדלי התחדשות עירונית בשכונות החרדיות. ברובן יש בניינים נמוכים. זה המגזר שצריך דירות בעיקר.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר