הבת והאם (במרכז) עם צוות הדסה (צילום: דוברות הדסה)
הבת והאם (במרכז) עם צוות הדסה (צילום: דוברות הדסה)

מרגש: צוות משלחת הדסה באוקראינה סייע לאמא חולת סרטן סופני ובתה למצוא בית

אם חד הורית דלת אמצעים שאובחנה כחולה בסרטן השד, נותרה ללא ביתה שהושמד כשפרצה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. בזכות צוות משלחת הדסה באוקראינה - היא ובתה בת ה-14 מצאו בית חדש

פורסם בתאריך: 6.4.22 10:47

אלנה, אם חד הורית אוקראינית דלת אמצעים שאובחנה כחולה בסרטן השד, נותרה ללא ביתה לאחר שכל מה שהיה בתוכו הושמד כשפרצה המלחמה. בזכות צוות משלחת הדסה באוקראינה – היא ובתה קסניה בת ה-14 מצאו בית חדש.


"אלנה נכנסה למרפאה של משלחת המרכז הרפואי הדסה בפשמישל שעל גבול אוקראינה-פולין כשהיא נאחזת ביד אחת בבתה קסניה בת ה-14 ונשענת על מקל ההליכה בידה השנייה", מספרים בהדסה ומוסיפים כי "על פניה ניכרו הכאב הקשה, ההתמודדות הממושכת עם מחלתה והתשישות מן הדרך הארוכה. את פני השתיים קיבל ד"ר אלכס גיללס-הלל, מומחה מחלות ריאה בילדים וחבר המשלחת ההומניטרית של הדסה שמפעילה יחד עם הצלב האדום וארגון ״נתן״ את המרפאה היחידה והפעילה במחנה הפליטים.

"כששאל הרופא כיצד הוא יכול לעזור, השיבה אלנה בביישנות כי היא זקוקה למשכך כאבים, מכיוון שהיא סובלת מכאבים קשים לאחר שנמלטה מאוקראינה ברכבות, עוברת במשך ימים ארוכים ממקום למקום עם בתה היחידה. בעידוד הרופא הקשוב שהחל לטפל בה, היא החלה לספר את סיפורה המלא".

אלנה היא אם חד הורית דלת אמצעים שהתגוררה במרכז אוקראינה עם בתה. מספר שנים לפני המלחמה, כשהייתה בת חמישים, היא אובחנה כחולה בסרטן השד. מכיוון שלא הייתה מסוגלת להרשות לעצמה את הטיפול הרפואי לו נזקקה, מצבה התדרדר והסרטן שלח גרורות בכל גופה.

״כמה שבועות לפני שהמלחמה התחילה נאמר לי שנותרו לי רק כמה שבועות לחיות״, סיפרה בעיניים דומעות לרופא ולאחים מהדסה. ״השמים נפלו עלי. המצב היה לא פשוט והבנתי שצריך לדאוג לקסניה כי כל יום רק מקרב אותי אל הסוף״.

כשהתחילה ההפצצה הרוסית הבית שלה וכל מה שהיה בתוכו הושמד. “חיים שלמים נעלמו לי״, היא מתארת. ״כל מה שכבר היה, ולא היה הרבה -הושמד בבת אחת. לא ידעתי מה אני עושה עכשיו״.

בלי משפחה לפנות אליה, אלנה ידעה שהיא חייבת לברוח כדי להבטיח את ביטחונה של בתה לפני שהסרטן יגבה את חייה. מחשש לסחר בבני אדם בנערות צעירות, היא הבינה לדבריה שהיא חייבת למצוא בית חדש ומשפחה חדשה לבתה בעיצומה של מלחמה אכזרית. ״לא היה לי מושג איך אני עושה את זה, אפילו לא ידעתי מאיפה להתחיל, אבל הייתי חייבת לנסות. קודם כל לברוח״.

יחד נסעו היא ובתה ברכבת בדרך הארוכה לגבול פולין, ואחר כך באוטובוס למרכז הפליטים בפשמישל. שם מצאו את צוות הדסה – רופאים/ות ואחים/יות שנשלחו בעידוד הנהלת המרכז הרפואי, ארגון נשות הדסה והדסה אינטרנשיונל, לטפל בפצועים האוקראינים.

כשד"ר גיללס שמע את סיפורה של אלנה, הוא ידע שלא די במתן מרשמים של משכך כאבים עבורה. ״הבנתי שצריך לעשות משהו כדי לעזור לאישה האמיצה הזו למצוא בית לבתה. הזמן קצוב – כל רגע שעובר מקרב אותה אל הסוף, ורציתי שהיא תדע שהבת שלה בטוחה לפני שזה קורה״, מספר הרופא. "טיפלתי באלנה ואז ביקשתי ממנה ומהבת קסניה להמתין במרפאת הדסה – כי אנחנו נעזור לה. החלטתי לרתום לנושא את  חורחה דיאנר, מנכ"ל הדסה אינטרנשיונל – ממובילי המשלחת שאף מלווה אותה ומנהל את ענייניה בשטח. דיאנר, שנמצא כבר שבועות במחנה הפליטים בפשמישל, ביסס קשרי עבודה עם הצלב האדום הפולני וארגונים פולנים אחרים, בהם גם תורמים מקומיים שבחרו לסייע לפליטים״.

״במסגרת עבודת השטח המורכבת במצב הנוכחי, יצרתי קשר עם תומכת פולנית חדשה, אגטה מינרסקה״, מספר חורחה דיאנר, מנכ״ל הדסה אינטרנשיונל. ״כשהיא שמעה ממני על הצורך הדחוף למצוא בית לאלנה ולבתה, היא התקשרה לגברת הראשונה לשעבר של פולין, ג'ולה קוושניבסקה, שמנהלת כעת קרן לסיוע בהעברת פליטים מאוקראינה. היא החליטה שהיא תטפל באופן אישי במקרה של אלנה וקסניה״.

מעורבות אנשי משלחת הדסה והדאגה של כולם לאם ובתה, הביאה לפתרון המשבר המדאיג, והצוות שלא ויתר – נשם לרווחה. ״גברת קוושניבסקה מצאה זוג בפולין שהיה מוכן לקבל את פני אלנה וקסניה לביתם והבין את מלוא המשמעות של קבלתן ופרישת חשותם עליהן. הם הבטיחו כי ידאגו לשתיהן, בתקווה שאלנה עדיין תקבל הזדמנות להחלים, אבל גם הבהירו שהם מוכנים להעניק לקסניה משפחה חדשה, בית חדש וחיים חדשים״, מתאר חורחה דיאנר בהתרגשות.

אלנה שטופלה על ידי צוות המרפאה ומצב כאביה הוטב, הצליחה לצאת לדרך עם בתה בזכות אנשי משלחת הדסה שאף סייעו לאם ולבת בנסיעה של מאות קילומטרים לביתן החדש, הרחק מהמלחמה המשתוללת באוקראינה.  בעת הפרידה ליווה אותן הצוות שטיפל וסייע מהדסה, ד״ר גיללס, ד"ר מאיר צ'רניאק, האחות דנה בן-בסט ואחות ארגון ״נתן״ ליאנה שלומוביץ'.

כשהם נפרדו, אלנה, עם דמעות בעיניה, אמרה שביומיים האחרונים היא פגשה יותר אנשים טובי לב מאשר בכל חייה. ״אתם הצלתם את עתידנו. מכאן אפשר לקוות לעתיד טוב יותר בזכותכם, ואני כבר מחכה להכיר את בני הזוג שפותחים את ביתם ואת לבם עבורנו. זה לא ברור מאיליו, זו שרשרת של דברים טובים מהרגע שפגשתי אתכם במרפאה".


אלנה וקסניה עם משפחתן המאמצת החדשה (צילום: באדיבות דוברות הדסה)

אלנה וקסניה עם משפחתן המאמצת החדשה (צילום: באדיבות דוברות הדסה)


היא לא שכחה את הדאגה ואת המעשה הנאצל של חברי המשלחת, ועם הגעתה אל משפחתה המאמצת בפולין שלחה להם תמונה עם מילות תודה. ״התרגשנו כולנו, שינינו לה את המסלול והפכנו אותו לטוב בהרבה מזה שציפה לה״, אמרו חברי משלחת הדסה.

"הדסה היא הרבה יותר ממרכז רפואי שמטפל בחולים בישראל", סיכם חורחה דיאנר. ״הדסה היא סך כל אנשיה, עם הלב הרחב המגיעים לכל מקום ברחבי העולם בו תדרש עזרתם״.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר