מתוך מיצג "ירושלים בעקבות האור" (צילום: סוכנות צילום שמואל כהן)
מתוך מיצג "ירושלים בעקבות האור" (צילום: סוכנות צילום שמואל כהן)

מי מתנגד לפסטיבל האורות בעיר? קהילת התיירנים בירושלים שלחה מכתב לעירייה ולהרל"י

במכתב של קהילת התיירנים בירושלים, המונה כ-2,000 מורי דרך וכ-500 יזמים בתחום התיירות והקולינריה, נטען כי מדובר "באירוע שלא מעסיק אף ירושלמי"; העירייה והרל"י: "פועלים לפי חוק; גאים במיזם שמספק עבודה לירושלמים רבים ולעשרות מסעדות בעיר"

פורסם בתאריך: 25.2.21 11:11

בשבוע האחרון יצאה לדרך האטרקציה התיירותית החדשה "ירושלים בעקבות האור", במסגרתה מבנים ברחבי העיר מוארים, וזאת על מנת למשוך תיירים לתוך העיר לטובת הנעת הכלכלה העירונית. אולם, קהילת התיירנים בעיר, שמונה כ-2,000 מורי דרך וכ-500 יזמים בתחום התיירות והקולינריה, תוקפת את התנהלות עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) בגיבוש המיזם, בטענה כי מדובר באירוע שלא מעסיק מספיק ספקים ירושלמיים.

מורי הדרך ואנשי התיירות שיגרו השבוע מכתב בנושא לעירייה  ולהרל"י, תחת הכותרת – "העדפה מתקנת לירושלמים בפעילויות העירוניות".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


"לחלק מהפעילויות שיזמנו ביקשנו סיוע מהעירייה באמצעות מחלקת התיירות של הרשות לפיתוח ירושלים – הגורם האמון על פיתוח התיירות בעיר. פעם אחרי פעם נדהמנו מהכתף הקרה שנתנה הרל"י ליזמים הירושלמים", טוענים התיירנים הירושלמים, "בין אם בסירוב לתמוך בפעולות שיווק שיזמו מול סוכנים ומארגנים, ובעיקר בהדרת התיירנים והיזמים התיירותיים בעיר מלקחת חלק כספקים ביוזמות אותן החליטה הרל"י לקדם. הפעילות שאכן התקיימה הונחתה על הקהילה, וכללה השקעה גדולה מאוד בפרסום – שכמובן לא מתבצע תחת משרד ירושלמי".

אנשי התיירות טוענים במכתב לגבי פרויקט "ירושלים בעקבות האור" כי מדובר "באירוע שלא יצא למכרז כלשהו ולא מעסיק אף ירושלמי למעט שני 'פועלים' – מפיקים בפועל. אירוע זה הוא חמור במיוחד מאחר והוא פוגע אנושות במורי הדרך – כאשר האפליקציה שנבנתה עבורו מייתרת את הצורך במורה דרך, בניגוד להצהרות של הממונה על התיירות בהרל"י בפורומים מקצועיים שטענה כי הפרויקט נחוץ לצורך סיוע למורי הדרך. המידע על קיום האירוע נשמר בסוד, והועבר לקהילת התיירות כולה יומיים-שלושה בלבד לפני תחילת האירוע המוגבל לשבועיים, ורק לאחר שהועבר לעיתונות".

"הנסיונות הזריזים של מורי הדרך לייצר תוכן מועשר לציבור באמצעות מידע על האמנים ומקורות ההשראה שלהם לא נענה", כך נכתב בהמשך המכתב. "הרשות פשוט לא נתנה מידע. ואולי בצדק – מאחר וגם כל האמנים בפרוייקט אינם מירושלים וזאת למרות שהעיר מזה שנים מקדמת, מטפחת ופועלת לעידוד היצירה המקומית בבתי ספר לאמנות ומיזמים ייחודיים ומופלאים כמו המפעל, מוסללה, רוח חדשה, המזקקה, סדנאות האמנים, סם שפיגל, ניסן נתיב, מעלה, מוסררה ועוד ועוד. אפילו האפליקציה פותחה על ידי גורמים מחוץ לעיר – כך שנראה שהרל"י פועלת כנגד עצמה – הרי בדיוק לצורך פיתוחים טכנולוגיים מקדמת הרל"י את הר חוצבים כולו ואת jeth – ההאב התיירותי בירושלים, האמנם מבין כל הגופים הנתמכים על ידי הרל"י והעירייה לא נמצא ולו גוף אחד היכול לפתח אפליקציה קולית פשוטה?".

עוד מציינת קהילת התיירנים בירושלים במכתבם: "כמי שאמון על פיתוחה של ירושלים ברמה הפיזית, הכלכלית והאנושית, אנו מבקשים כי תפעל באופן מיידי לשינוי תנאי שכירת הספקים של הרל"י כך שיתאפשר למשרדים הירושלמים להפוך שותפים ליוזמות ובזמן אמת. למצער – תוודא כי בכל פעילות עירונית הספקים שייבחרו על ידי העירייה והגופים שתחתיה יידרשו להחזיק משרדים פעילים בעיר – ויתמודדו בין היתר עם עלויות הארנונה, ההון האנושי והחיים השוטפים המורכבים והמרתקים של ירושלים".


לילך רובין (צילום: יעל אילן)

לילך רובין (צילום: יעל אילן)


בשיחה עם "כל העיר" הבוקר מדגישה לילך רובין, בעלת מיזם קולינרי של סיורי אוכל בעיר, כי "זה כבר מקרה שני שלוקחים פרויקט, שהיה ירושלמי לכל הדעות, ועושים לו איזשהו מיתוג מחדש. אפילו פונים לאותו בן אדם שעשה את הפרויקט במשך כל השנים והופכים אותו במיזם למפיק בפועל, שזה כמובן ירידה בתנאי השכר, זה מטורף. זו תופעה שקיימת שנים, כולם נותנים לזה לקרות, אני מתפוצצת מזה".

רובין מוסיפה ואומרת כי "הרשות לפיתוח ירושלים – מתפקידה לעודד יוזמות מקומיות, ואנחנו יודעים הכי טוב איך להביא את התיירים לירושלים".

השבוע עלה פוסט בנושא בקבוצת "נשארים בירושלים" בפייסבוק, שאליה הגיב בין השאר מדריך הטיולים הירושלמי דודי בר סלע, שכתב: "בתור מורה דרך ירושלמי, אני ממש לא מבין מדוע אני צריך לפרגן לפרוייקט שמדלג עלינו, מורי הדרך, הרי כל הקונספט הוא לסייר עם הרכב ולהימנע בטיולים בעיר וזה בדיוק ההיפך מהמגמה המתבקשת של פתיחת התיירות מחדש".

איציק סלוני, מוותיקי מורי הדרך בירושלים, מוסיף: "המיזם הזה ודומיו פועל נגד מדריכי טיולים ומורי דרך ירושלמים שנזרקים הצידה. מלאן ת'לפים אפשריות שילוב יש לי בקנה לפסטיבל אורות הזה".

במענה לפניית "כל העיר", מעיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) נמסר בתגובה: "הרשות לפיתוח ירושלים פועלת לפי חוק חובת המכרזים ועל פי הנחיות הייעוץ המשפטי המלווה את פעילותה. ככל גוף ציבורי, הרשות מפרסמת את המכרזים לקיום הפעילויות השונות בעיתונות הארצית והמקומית, תוך עידוד התחרות בין הספקים השונים".

עוד מציינים בעירייה כי "עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים, יחד עם המשרד לירושלים ומורשת ומשרד התיירות, גאים במיזם זה, שמהווה אירוע תיירותי ראשון מסוגו, המתקיים לאחר תקופה ארוכה בה נפגעו קשות עסקי המסחר, המסעדנות, התרבות והתיירות בעיר ומספק עבודה לירושלמים רבים ולעשרות מסעדות בעיר. אנחנו משקיעים מאמצים רבים כדי להביא אירוע ברמה בינלאומית, ונמשיך לפעול לקידום אירועים".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת2"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

14 תגובות
  1. אשבי

    קהילת התיירנים צודקת בכל מילה אבל יש עןד נקודה.
    המיזם גם מכער את העיר והופך אותה לגן אירועים זול בסגנון אולמי חתונות באיזור התעשייה ביהוד.
    טעם רע הוא שמו השני של המיזם הדוחה.
    בושה וחרפה.

  2. מתיתיהו

    עיר שנהרסה לגמרי בידי החרדים. עיר שהייתה צריכה להיות בירת התיירות העולמית הפכה לעיר חרדית מלאת שינאה וגזענות, שסגורה בסופי שבוע ומבריחה צעירים.
    ובעיקר – עולה למשלם המסין מיליארדים, כי החרדים לא משלמים ארנונה.

  3. ירושלמי גאה

    משהו לא ברור לי, ספקים ירושלמים מקבלים תעדוף במכרזים של העירייה ושל חברות בבנות שלה. אם זה אכן כך המשמעות היא שאלו שבוכים כאן לא הגיעו לרף מקצועי אפילו עם פקטור כזה או אחר שהם קיבלו. אנחנו בירושלמים רוצים את אנשי התוכן וההפקה הטובים ביותר, נשמח אם הם יהיו ירושלמים, אבל לא במחיר של איכות (שוב עם פקטור). המלצה שלי, תעבדו קשה השנה ב להשתפר , אולי תצליחו יותר בשנה הבאה…

  4. אנונימי

    הרשות לפיתוח ירושלים מבצעת פרויקטים מדהימים בעיר. מגייסת תקציבים רבים לעיר. שחלקם מממנים את מורי הדרך והתיירינים שמתלוננים בכתבה.
    לא משנה מה יעשו בעיר תמיד יהיו תלונות. לילך רובין רגילה להתלונן.
    הכעס שלה הוא שלקחו יזמית מחוץ לירושלים להרים פרויקט קולינריה בעיר ולא אותה.
    מעניין למה לא לקחו אותה

  5. ירושלמית

    אפשר להתלונן כל הזמן ואפשר לנסות להינות מזה שסוף סוף בזכות במיזם הזה מגיעים תיירים לירושלים ומפרנסים את כל אנשי ועסקי התיירות.
    אחלה אירוע!

  6. עדי

    לצבוע אתרים באור בעיני טפשי, חסר תוכן. מתאים לתרבות האינסטגרם המשתלטת על חיינו.

  7. בני אביגד

    חבורה של בכיינים
    אירוע מקסים בוא נוסעים מנקודה לנקודה
    מה הקשר למורי דרך?

  8. דוד

    בואו נעשה סדר:
    אין כאן טענה נגד המיזם
    יש כאן טענה על כך שלא נעשה כל ניסיון לשלב תיירנים מהעיר במיזם למרות שיכלו להוסיף הרבה.
    למשל , יכלו לארגן הדרכות וירטואליות בכל תחנה של מורי הדרך הירושלמים שמכירים את סיפורי המקום טוב מכל אחד אחר.
    יכלו לדאוג להופעת שחקני רחוב וכו.
    הם בחרו שלא.
    אם זה היה מיזם פרטי , זכותם. זה ממומן מכספי הציבור

  9. ע. ג'.

    חשוב מאד שיהיו מורי דרך וינצלו את הפסטיבל כדי ללמד לעומק על ירושלים. התנהגות הרל"י לא מובנת. הייתי בסיורים המופלאים של סלוני. הרל"י צריכה להעסיק רק ירושלמים.

  10. דיןדין

    היוזמה הזו מתאימה לימי קורונה לכן השנה זה שונה שכן אי אפשר היה לעשות כמו שנים קודמות!
    גם ככה הבלאגן והצפיפות היו קשים מנשוא

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר