מבט על הפרויקט בדרך חברון (הדמיה: סטודיו יגאל לוי)
מבט על הפרויקט בדרך חברון (הדמיה: סטודיו יגאל לוי)

ההתחדשות העירונית שהסתבכה: הפרויקט בדרך חברון – חברת מנוס תובעת 10 מיליון שקלים

המאבק סביב פרויקט פינוי בינוי בדרך חברון חושף את השוק הפרוץ של ההתחדשות העירונית: קבוצת מנוס הגישה תביעה לבית המשפט המחוזי בירושלים בטענה כי עשרות דיירים הפרו את ההסכם וחתמו מאחורי גבה מול חברה יזמית אחרת

פורסם בתאריך: 28.4.21 10:30

הליך משפטי שמתנהל בימים אלה בבית המשפט המחוזי בירושלים סביב פרויקט ההתחדשות העירונית של מתחם דרך חברון, מגלה כי המאבק בין יזמי הנדל"ן לדיירים, המבקשים לקחת חלק בפרויקט, עולה מדרגה וחושף כמה השוק פרוץ.

מכתב תביעה שהגישה באחרונה קבוצת מנוס, חברת יזמות וניהול פרויקטים, עולה כי החברה, אשר הצליחה לדבריה להשיג הסכמות דיירים במתחם מספר 150, תובעת 10 מיליון שקלים מכ-60 דיירים במתחם. זאת לאחר שאלו לטענתה הפרו את ההסכם שחתמו מולה, לכאורה. בשבוע שעבר התיר בית המשפט לקבוצת מנוס לתבוע את חברת י.ד ברזאני, אשר לטענת חברת מנוס, החתימה את הדיירים 'מאחורי גבה'.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


הפרויקט המדובר בציר דרך חברון, מתחם בשטח של כ-20 דונם, כולל כ-400 יחידות דיור בשמונה מבנים. מדובר במבני שיכון ישנים וצפופים המצויים במצב תחזוקתי ירוד, שצפויים לההירס ובמקומם יקומו מגדלי מגורים חדשים עם מאות יחידות דיור חדשות. ברחוב אף צפוי לעבור הקו הכחול של הרכבת הקלה – ככל שבניין קרוב יותר לתוואי הרכבת הקלה, כך גם עולה ערכו הנדל"ני. בכך, מדובר במתחם מבוקש שמרכז אליו שורה של יזמים אשר נאבקים על הזכות לקחת חלק בפרויקט התחדשות עירונית הדול בירושלים.


רחוב דרך חברון (צילום: אורן בן-חקון)

רחוב דרך חברון (צילום: אורן בן-חקון)


לפי התביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, באמצעות עו"ד אלירן סטריכמן וטלי גראיפר ממשרד שביט בר-און גלאון צין ויתקון ושות', עולה כי קבוצת מנוס פעלה במשך למעלה מחמש שנים לקידום פרויקט של תמ"א 38 בבניין מספר 150 בדרך חברון, תוך השקעת כספים רבים בקידום הפרויקט, בין היתר באמצעות בעלי מקצוע, נציגים ויועצים מטעמה. בשלב מסוים לאורך התהליך, חזרו בהם הדיירים מהסכמתם לקדם את הפרויקט באמצעות החברה והפרו את ההסכם שחתמו מולה, בעודם מיוצגים על ידי עורכי דין כנדרש.

עוד נטען בתביעה, כי יזמים אחרים אשר ביקשו לנכס את הפרויקט לעצמם, הביאו להפרת החוזה בין החברה לבין הדיירים תוך שניסו להחתימם על הסכם חלופי. על פי התביעה, מנוס גילתה בדיעבד כי אחת הדיירות במתחם אף פעלה להגשת תוכנית חלופית לזו שהגישה מנוס.

בשבוע שעבר קיבל בית המשפט בקשה שהגישה מנוס לתיקון התביעה, כך שיתאפשר לה להוסיף נתבעים נוספים ועילות תביעה נוספות כנגד הנתבעים הקיימים. כך למשל, בית המשפט אישר להוסיף לתביעה את י.ד. ברזאני פינוי בינוי בע"מ, חברה יזמית פרטית אשר לפי התביעה ניהלה משא ומתן להתקשרות עם הדיירים, תוך שהיא גורמת בכך להפרת ההסכמים עם קבוצת מנוס.

במסגרת תיקון כתב התביעה, ביקשה מנוס למחוק מהתביעה, ללא הוצאות, שני דיירים שנתבעו במסגרת ההליך, אשר הצהירו בפני החברה שהם עומדים מאחורי קיומו של ההסכם ולקידומו של פרויקט פינוי בינוי עמה. החברה הצהירה שתנקוט גישה דומה כלפי כל דייר שיצהיר שבכוונתנו לקיים את ההסכם.

תגובות

מחברת י.ד ברזאני נמסר בתגובה לכתב התביעה כי "חברת י.ד. ברזאני לא ניהלה משא ומתן עם הדיירים אלא לאחר שאלה החליטו בעצמם ועל דעתם שלא להמשיך בהתקשרות עם חברת מנוס וביטלו עמה את ההסכם כדין. חברת י.ד. ברזאני לא התערבה ביחסים שבין מנוס לבין הדיירים ואינה אחראית בשום צורה להחלטת הדיירים לבטל את ההסכם עם מנוס. את השאלה מדוע בחרו הדיירים שלא להמשיך בהתקשרות עם חברת מנוס צריך להפנות אל הדיירים עצמם. ברזאני סבורה כי יתכן שהדבר נובע בין היתר מכך שחברת מנוס ניסתה להביא לאישורה של תוכנית שתוסיף על הבניין הקיים 45 דירות, בחרה לפעול ללא אישור הדיירים לאישור תוספת של לא פחות מ- 79 יחידות דיור".

עוד נמסר מהחברה כי "כך או כך הפרויקט אותו ניסתה מנוס לקדם בבניין של תמ"א 38, אינו ניתן עוד לביצוע נוכח החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה לפי סעיפים 77 ו- 78 לחוק התכנון והבניה ורצונה לקדם המתחם פרוייקט פינוי בינוי. לעניין זה אנחנו בטוחים שחברת מנוס תשמח להסביר מדוע עתירה סרק מנהלית שהגישה נגד חברת י.ד. ברזאני ואחרים נדחתה על הסף אגב חיובה בהוצאות בשיעור כולל של כ-32,000 שקלים. בטוחנו שטענות הסרק של מנוס ידחו בבית המשפט גם בעניין זה".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "חברת מנוס נקטה בהליכי תביעה אזרחית ועתירה מנהלית נגד עשרות גורמים, וביניהם גם נגד עיריית ירושלים והוועדה המקומית. עיריית ירושלים הבהירה, במסגרת ההליכים בבית המשפט, כי התוכנית המתחמית לא הוגשה על ידה. אין הסכמה של העירייה או של הוועדה המקומית להגיש את התוכנית, ולא ניתנה החלטה המאפשרת לעשות כן. טענות חברת מנוס נדחו ברובן בפסק דין שניתן בעתירה שהוגשה על ידה, ובית המשפט המחוזי אף הורה לחברה לשלם לעירייה הוצאות בסך 8,000 שקל. מעבר לאמור, העירייה והוועדה המקומית משיבות לכלל הטענות של חברת מנוס במסגרת ההליכים בבתי המשפט".

מהוועדה המחוזית לתכנון ובניה ירושלים נמסר בתגובה: "הוועדה דוחה מכל וכל את את הטענות הנוגעות אליה. הנושא יתברר בהליך משפטי".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת7"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אוי מנוס מנוס….את לא מקיימת הבטחות לדיירים שרכשו ממך….אז למה שיישארו אצלך….

  2. אובר חוכעם

    האמת היא שמה שקרה שם לפי מה שהבנתי זה שמנוס ניסתה להכריח אותם להמשיך עם תמא וזה כמה בניינים רקובים אז למה שמישהו יכריח אותם להמשיך עם תמא? כי יש יזמים טמעים שמתעקשים להמשיך עם זה?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר