בית הקפה החברתי וחנות המפעל של עמותת שק"ל (צילום: יחצ)
בית הקפה החברתי וחנות המפעל של עמותת שק"ל (צילום: יחצ)

עסק חברתי גרסת 2021 – האם זה מציאותי?

בזמן שעסקים מנסים בכל הכוח למקסם רווחים, יש יזמים שמתעניינים דווקא בשינוי פני החברה הישראלית, וזו המטרה שלשמה הקימו עסק. מוזר? משוגע? לא ממש. הכירו את העסקים החברתיים הבנויים לתלפיות

פורסם בתאריך: 3.5.21 11:03

אחד התחומים המתפתחים כיום בעולם העסקי הוא קידום שינוי חברתי באמצעות עסקים חברתיים, המוקמים מתוך רצון לצמצם בעיה חברתית קיימת. מתברר שתלפיות היא כר פורה לקיומם של עסקים חברתיים, בין אם משום המיקום הנוח לגישה, בין אם בשל הקהל הרב-גוני המחבק, ובין אם משום הקרבה הגיאוגרפית לעמותת שק"ל הפועלת לשילוב קהילתי לאנשים עם מוגבלויות.

"המציאון", חנות יד שנייה לביגוד וינטג', "בית הקפה החברתי וחנות המפעל של עמותת שק"ל" ו"הבוידעם", חנות בגדים חברתית – הם רק חלק מעסקים שמנגישים את עולם העבודה לאנשים עם מוגבלויות דווקא בלב אזור התעשייה תלפיות.

המציאון, חנות יד שנייה לביגוד וינטג' (צילום: יחצ)

המציאון, חנות יד שנייה לביגוד וינטג' (צילום: יחצ)

תרומה חברתית כפולה

יותר ויותר יזמים בישראל חושבים לפתוח עסק המקדם מטרה חברתית או סביבתית. "המציאון" מקדם את שתי המטרות הללו גם יחד. החנות הראשונה ברשת נפתחה במרכז העיר בשנת 2013 בשיתוף עמותת שק"ל מתוך מטרה להקנות תעסוקה לאנשים עם מוגבלויות ולממש את העוצמות שהם מביאים איתם.

"חיפשנו מקום גדול ומרכזי עם תחלופה גדולה של קהל, והחלטנו לפתוח את הסניף השני באזור התעשייה תלפיות מול קניון הדר. בחנויות המציאון אנחנו מציעים אלטרנטיבה זולה, חברתית והוגנת של מוצרי יד שנייה, מביגוד לכל המשפחה ועד כלי וינטאג', צעצועים, ספרים ועוד", משתף אבי אביקר מנכ"ל הרשת.

מטרה חברתית וסביבתית. המציאון (צילום: סיגל קליין)

מטרה חברתית וסביבתית. המציאון (צילום: סיגל קליין)

"המציאון" מעסיק עובדים עם צרכים מיוחדים בליווי המקצועי של שק"ל, אשר מבצעים עבודות מיון, סידור ואף מכירה. לכל אדם מותאמת תוכנית באופן פרטני תוך מתן הכלים הדרושים כדי להתקדם בהתאם ליכולתו האישית. "בזכות שיתוף הפעולה הזה אנחנו רואים הלכה למעשה כיצד העובדים המיוחדים רכשו ביטחון עצמי, יכולת התקשורת שלהם השתפרה פלאים והם מהווים ערך משמעותי לחנות", מספר אביקר. "אנחנו מאמינים שיש לתת הזדמנות שווה לכל אדם לממש את יכולותיו ולחיות חיים בעלי משמעות וזו המטרה של העסק. העובדים מגיעים דרך עמותת שק"ל הממוקמת בתלפיות, ורובם גם מתגוררים בדיור של שק"ל שממוקם בשכונות הסמוכות. הקהל שלנו מכיר ואוהב את רעיון 'המציאון' ומגיע אלינו במיוחד מכל חלקי הארץ, עם נוכחות גבוהה במיוחד מצד שכונות דרום העיר".

מעבר למהות המיזם בהענקת הזדמנויות תעסוקה שוות לאוכלוסייה עם מוגבלות, יש כאן תרומה חברתית כפולה גם בנושא שמירה על איכות הסביבה ושימוש מושכל במוצרים לפני שהם מוצאים את דרכם לאשפה, לצד העסקת בעלי צרכים מיוחדים במטרה להעניק להם את הביטחון הראוי ואת תחושת המסוגלות להשתלב בחברה ולהיות חלק ממנה.

אספרסו חברתי

חשבתם פעם על הקפה הקבוע שלכם כתרומה לחברה? זה מה שקורה בכל פעם שאנשים מתיישבים לקפה ולארוחה בבית הקפה החברתי "חרוצים". בין מגוון הפעילויות של שק"ל תוכלו למצוא את בית הקפה החברתי ברחוב יד חרוצים שייפתח מחדש בשבועות הקרובים במתכונת ייחודית. "בימים אלה אנחנו עובדים על פתיחה מחודשת של בית הקפה על מנת לאפשר לעשרות העובדים שלנו להמשיך לעבוד ולרכוש מיומנויות חדשות בתחום המסעדנות, ולקהל הלקוחות ליהנות מאווירה ומאוכל טוב", מספרת קלרה פלדמן, מנכ"לית עמותת שק"ל, עמותה שמטרתה לשלב אנשים עם מוגבלויות בקהילה בתחומי הדיור, התעסוקה והתרבות.

קפה חרוצים (צילום: יחצ עמותת שקל)

קפה חרוצים (צילום: יחצ עמותת שקל)

בית הקפה של שק"ל מאפשר לאנשים עם מוגבלויות ללמוד ולהתפתח בתחום המסעדנות, מהדברים הפשוטים ביותר ועד המורכבים, כל אחד ובהתאם ליכולותיו האישיות, החל בעבודת מלצרות, דרך ניקיון ואפילו בישול. מעבר לכך, המקום מאפשר לעובדים ליצור אינטראקציה עם ציבור רחב של אנשים שעובר מדי יום בתלפיות, לרכוש ביטחון ולהתפתח אישית ותעסוקתית.

"במהלך השנים הכשרנו כ-40 מועסקים שהמשיכו לעבוד בעולם המסעדנות, ממשיכה פלדמן ומספרת כי "בחנות המפעל שלנו אפשר למצוא מגוון רחב של מוצרים איכותיים ושימושיים שהוכנו על ידי אנשים עם מוגבלויות ונמכרים על ידם כמו נרות ריחניים, מתנות לחגים ולאירועים מיוחדים ומתנות עם משמעות לאנשים שאוהבים.

"בשילוב יש חשיבות לכל העיר ירושלים משום שזה פותח פתח להיכרות בלתי אמצעית בין האוכלוסייה לבין אנשים עם מוגבלויות. תלפיות היא אזור מסחר ותעשייה בפיתוח מואץ, ומגיע לכאן הרבה מאוד קהל לא רק מהשכונות הסובבות אלא מכל העיר, כך שהאינטראקציה הזו מפיצה יופי, חמלה ונתינה שאנחנו רואים אצלנו יום יום".

 

חנות חברתית לבגדים יד שנייה

במודל של העסק החברתי ישנה כמובן שורת הרווח הכלכלי, אבל בנוסף ישנה שורת רווח חברתי, שהיא המטרה העיקרית של הפעילות העסקית. גיא אביהוד, מנכ"ל רשת החנויות החברתית "הבוידעם", מתמקד ומתעסק בשיקום של אנשים עם בעיות נפשיות זה 13 שנה. "במהלך עבודתי בתחום ראיתי כי קיים קושי בהשתלבות של אנשים עם בעיות נפשיות בכניסה לשוק העבודה", הוא מספר. "מדובר באנשים עם יכולות וכישורים שונים, אבל בעקבות משבר שחוו הם שכחו את הזהות התעסוקתית שלהם. מכאן הגיע הרעיון לפתוח מקום שיהווה מרכז תעסוקתי עם תמיכה לאורך הדרך על ידי אנשי מקצוע".

הבוידעם, חנות בגדים חברתית (צילום: תומר בורמד)

הבוידעם, חנות בגדים חברתית (צילום: תומר בורמד)

המשתקמים חווים אינטראקציות עם לקוחות החנות, ובכך יצר אביהוד למעשה נקודת מגע משותפת עם הציבור שתורמת לקידומם האישי והחברתי בחיים. בצוות המקום מקפידים על לבוש מסוגנן לעובדים, על אווירה נעימה ועל חווית קנייה שתעניק לאנשים את הרצון להגיע שוב ושוב. בנוסף מאמינים שם ששיקום אמיתי צריך להיות מתוחם בזמן, לכן כל העובדים מועסקים בתוכנית באורך שנה בחנות "הבוידעם" שברחוב צרת, שבה הם מקבלים את הכלים לרכוש ביטחון, ידע וניסיון ומשם יוצאים אל שוק העבודה במטרה להשתלב גם שם באופן שווה.

"אנחנו מאוד אוהבים את אזור תלפיות", מספר אביהוד. "יש כאן אנושיות מורגשת הן מבעלי החנויות, מהמוכרים ומבעלי המוסכים והן מהציבור שפוקד את האזור. מעבר לכך, אנחנו רוצים להיות בלב הענייניים ולתת למשתקמים את האפשרות לחוות אינטראקציות רבות עם ציבור רחב וזה מתאפשר הודות לאזור שמביא אליו מגוון רחב של ירושלמים מכל קצוות העיר".

החזון שמוביל את שלושת העסקים הללו הוא לפעול מתוך אידיאולוגיה של שאיפה למציאות טובה יותר בעבור דור ההמשך. מדובר בשילוב אנשים שמתקשים למצוא עבודה במסגרת אחרת, וכאן מתאפשרת להם תעסוקה בשילוב שיקום אישי תומך לאורך זמן. ולכן, בכל פעם שאתם רוכשים קפה או בגד יד שנייה בחנויות בתלפיות, אתם בעצם מסייעים לקידום שינוי חברתי בירושלים ובישראל.

 

 

 


כל העיר


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר