שילוט לאיסוף צואת כלבים במעלה אדומים (צילום: עיריית מעלה אדומים)
שילוט לאיסוף צואת כלבים במעלה אדומים (צילום: עיריית מעלה אדומים)

שיט, על מה דרכתי?! הגיע הזמן לפתור את בעיית ה"מוקשים" בעיר | דעה

בשנים האחרונות ישנה עלייה בהיקף הדיווחים בעיר על צואת כלבים שלא נאספת על ידי בעליהם. הרשויות מנסות להתמודד בדרכים שונות עם מפגע זה, אך עד כה ללא הצלחה גדולה. הגיע הזמן לשנות גישה בדרכי הטיפול והאכיפה | טור דעה

פורסם בתאריך: 27.6.21 17:42

ירושלים עוברת בשנתיים האחרונות מהפך של ממש בכל הנוגע לתגבור ניקיון ופינוי אשפה ברחובות העיר, אולם בכל הנוגע לחוויית השיטוט ברחובות או בגני המשחקים, התושבים מוצאים את עצמם מדלגים מעל "מוקשים" שהותירו אחריהם כלבים. למרות שחוקי העזר המקומיים קובעים במפורש כי חלה על בעלי הכלבים חובת איסוף וסילוק צואת כלבים לפח האשפה, ישנם כאלה שבוחרים לא לעשות זאת והרשויות מתקשות להתמודד עם התופעה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


צואת כלבים שאינה נאספת מהווה מפגע בטיחותי, אסתטי וזיהום תברואתי ובריאותי. מלבד סיכון הולכי רגל שעלולים להחליק על צואה שאינה נאספת, וגרימת ריחות רעים, היא עלולה לגרום להתרבות טפילים, תולעים, חיידקים מסוכנים ומחלות אצל בני אדם ובעלי חיים. תופעה זו עלולה להיות מדבקת במיוחד אצל ילדים שמשחקים בפארקים וארגזי חול שהצטברה בהן שאריות צואה. בעיה קשה ובוערת זו אינה ייחודית לירושלים וקיימת גם בערים אחרות בארץ ובעולם.

אז מה עושים? בראש ובראשונה מצופה מכלל בעלי הכלבים לגלות אחריות ולהתחשב בסביבה. אמנם מרבית בעלי הכלבים מקפידים על איסוף גללי הכלבים, אך אותו קומץ שאינו עושה זאת מוציא שם רע לקהילת בעלי הכלבים, תוך גילוי חוסר אכפתיות וסיכון הסביבה. בחלק מהפעמים בהם הערתי לבעלי כלבים בנושא, נחשפתי לא רק לתופעה של עצלנות אלא גם לאמירה כי "עובדי התברואה הם שצריכים לנקות". מעבר לכך שבעלי כלבים אלה עוברים על החוק, הם בוחרים גם להפגין גישה חסרת בושה ומקוממת של "אדונים ומשרתים".


פארק הכלבים החדש בגן סאקר (צילום: מינהל קהילתי לב העיר)

פארק הכלבים החדש בגן סאקר (צילום: מינהל קהילתי לב העיר)


בניסיון למגר את התופעה, מועצת עיריית ירושלים החליטה לאחרונה להעלות את גובה הקנס על אי איסוף צרכים של כלבים מ-475 שקלים ל-730 שקלים. מדובר בצעד מבורך, אך כדי לקנוס בעל כלב יש לתפוס ולתעד את דבר העבירה בזמן אמת – דבר שגורמי פיקוח ואכיפה מתקשים לעשות. כמו כן, קיימת בעיית חלוקת אחריות של אכיפה בין השיטור העירוני לבין הפיקוח, וכן בין אגפי תברואה ושפ"ע בכל הנוגע לאחריות על ניקיון מתחמים כהגדרתם – רחובות לעומת גנים ציבוריים.

במטרה למקד את גורמי האכיפה, ערכנו במינהל קהילתי לב העיר מיפוי של מתחמים מרכזיים בהם קיימת הבעיה לצורך תגבור סיורים, פעולת גרילה והצבת שלטי הסברה והתראה על העוברים על החוק. על מנת לתת אלטרנטיבה לבעלי כלבים, קידמנו עם העירייה הקמת פארקים חדשים לטובת שחרור כלבים ותוספת מתקני שקיות לאיסוף צואה ופחים.

צעדים אלו חיוניים, אך נדרש מהרשויות לפעול בדרכים נוספות, החל מתגבור הפעילות החינוכית לילדים בבתי הספר, דרך הסברה רחבה בשלטי חוצות וברשתות החברתיות על הסיכונים המצויים לבריאות הציבור בהתפשטות התופעה, הכוללת לא רק אזהרה לבעלי הכלבים אלא גם תמרוץ התנהגות נכונה. מאידך יש לעדכן באופן שוטף את הציבור על המקומות בהן ניתנו קנסות לבעלי כלבים, לצורך יצירת אפקט הרתעה, ולבחון רכישת טכנולוגיות קיימות לאיתור העוברים על החוק. כל הצעדים האלו ואחרים יצליחו בעיקר אם תהיה אחריות קהילתית משותפת על המרחב בו אנו גרים ומשוטטים, לצד הסברה ממוקדת, פיקוח ותגבור אכיפה.


ד"ר אופיר לנג עומד בראש מינהל קהילתי לב העיר, האחראי על מרחב מרכז העיר, נחלאות, השוק, שערי חסד ומשכנות האומה


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. דורי

    ישר כח על העלאת הנושא. אנו תושבי ארמון הנציב סובלים מכך רבות. חלק מהבעיה נובע מכלבים משוטטים. ולגבי כלבים בבעלות פרטית
    הפתרון של העלאת הקנס לא מועיל כחו אכיפה של קנס ולו קטן יותר. ניתן ליטול דגימת DNA מהצואה ועל פי זה למצוא ולחייב את בעל הכלב.

  2. אליה

    יוזמה מבורכת בהחלט אולי בהזדמנות זו לטפל גם בכל יפי הנפש שהכלב שלהם נובח שעות וזה לא מפריע להם

  3. ע

    לא שהעירייה עושה משהו לשפר את המצב גם ככה אצלי בשכונה אין אזור שמיועד לכלבים וברחוב שלי מצאנו אזור שנוח לשחק בו עם הכלב אבל עכשיו בעירייה הופכים לנו אותו למזבלה וכאשר התקשרנו להתלונן מה ענו לנו שזה מקום ששייך לעירייה וזכותה לעשות מה שהיא רוצה באזור
    הנזקים
    חסימת חנייה
    סיכון בעלי חיים כי הרבה אנשים לוקחים לשם את הכלבים שלהם
    סירחון גדול
    וגם ככה יש לא רחוק משם שלישיית פחים גדולים מלאים עד הסוף ללא אפשרות לזרוק בהם את הצואה של הכלב
    ולא לדבר על כמות הכלבים והתנים ברחובות כבר מספר פעמים שבזמן שאני מוציא את הכלב לטיול מגיע כלב ענק או תן לתקוף ולרדוף אחרינו

  4. מישהו שאכפת לו

    שכונת גילה, זוועה !!!
    אין סיכוי לעבור בלי לדרוך על כמה מוקשים בדרך !!
    גועל נפש.

  5. יואב

    בואו נגיד את האמת, אין בעיה עם כלבים יש בעיה עם אנשים בעיר הזאת. וזה אותם אנשים שזורקים זבל, שחותכים אותך בכביש, שמחנים את הרכב כאילו המדרכה של אבא שלהם. שתופסים שתי חניות, שמוציאים תו נכה ורצים לחדר כושר. ששמים מזגנים מעל המדרכה ועוד ועוד…
    והבית שלהם מבריק ומתוקתק ורק שלא תכנס אחקי הספונג'ה
    כי מבחינתם כרשות הרבים- המרחב הציבורי הוא לא רלוונטי. וכאן צריך חינוך רחב.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כמובן, ירושלים מדורגת במקום האחרון גם בתחום הזה … שלא נשכח את כל התחומים האחרים שראש העיר בפרט והעירייה בכלל מאכזבים אותנו באדישות מוחלטת מול תושביה.

  7. יואל - פסגת זאב

    כמובן, ירושלים מדורגת במקום האחרון גם בתחום הזה … שלא נשכח את כל התחומים האחרים שראש העיר בפרט והעירייה בכלל מאכזבים אותנו באדישות מוחלטת מול תושביה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר