אבי גולדברגר, מתחם הבילויים בשוק מחנה יהודה (צילומים: משה זאב זכריה, ארנון בוסאני)
אבי גולדברגר, מתחם הבילויים בשוק מחנה יהודה (צילומים: משה זאב זכריה, ארנון בוסאני)

ירושלים מודל 2021: השנה שבה תהינו מה חושבים עלינו "התיירים" מחולון?

תיירים מכל קצוות הגלובוס אאוט, אורחים ישראלים אין. אבי גולדברגר, בעלי הפאבים התקליט, הקסטה והוידאו, מסכם את השנה בתחום הבילויים

פורסם בתאריך: 1.1.22 19:09

כשבאים לסכם את שנת 2021 בתחום חיי הלילה בירושלים, צריך לזכור שלא באמת מדובר בשנה. בינואר-פברואר עסקי הפנאי עוד היו סגורים. רק במהלך חודש מרץ מקומות הבילוי החלו להיפתח מחדש.

תשעת החודשים שעברו מאז היו סוג של רכבת הרים, עם המון עליות ומורדות. מצד אחד, גם העסקים וגם הבליינים שמחו שניתן שוב לצאת לכוס בירה, או לפזז קצת בלילה. מצד שני, התקופה החדשה טמנה בחובה המון בעיות, שגם לציבור וגם לעסקים קשה להתמודד עמם.

מהיבט של בעלי העסקים, האתגר הגדול ביותר מאז הפתיחה המחודשת היתה בגיוס עובדים, מחדש. מכיוון שהדבר המרכזי שאנחנו מוכרים זה בעצם אירוח, המחסור בכוח אדם הקשה על המון מקומות לחזור ולפעול במתכונת מלאה. בגלל זה אנחנו עדים לעסקים רבים שצמצמו ימים ושעות פעילות.

בירושלים רבים מהעוסקים בתחום המלצרות והבאר הם סטודנטים וכשהמקומות נפתחו מחדש, גילינו שרבים מהם חזרו, בזמן הסגר, לגור אצל ההורים בערים אחרות. המחסור בהם הורגש מאוד. רק כשהחלה שנת הלימודים החדשה לפני שלושה חודשים, חלה הקלה, עם הסטודנטים שחזרו לעיר.

בעיה נוספת שמוקדי הבילוי נתקלו בה היא הדרישה מעסקים להיות אלו שאוכפים את תקנות הקורונה המשתנות. הדבר דורש עוד כוח-אדם, שכאמור לא בנמצא והשקעה בטכנולוגיה, שעולה כסף. כל זה בזמן שהמצב גם ככה מורכב.

פגיעה נוספת במקומות הבילוי, בעיקר בירושלים, נגרמה בגלל היעדר תיירים. אם ב-2019 ביקרו בעיר כארבעה מיליון תיירים מחו"ל, ב-2021 התרגשנו מכמה בודדים שאיכשהו הצליחו להגיע. היעדר התיירים גרם להרבה עסקים לקרוס, לא רק מתחום הפנאי, גם מתחומים חופפים – נהגי מוניות, מדריכים, ספקים, מלונות וכו'.

הרבה מקומות וותיקים לא שרדו ונסגרו בחודשים האחרונים. מסעדות של עשרות שנים כמו הדרנא וצ'לו, בארים פופולאריים כמו הבירמן ופנקס הקטן ובית קפה אייקוני כמו הבולינט. ירושלים איבדה מקומות חשובים בגלל הסיטואציה והעיר לא תהיה אותו דבר בלעדיהם.

מההיבט החיובי, בכל המצב הזה היה משמח לראות את הירושלמים חוזרים לבלות, ליהנות ולתמוך במוסדות שהם אוהבים. הציבור היה סבלני עם המקומות, למרות המחסור בצוות והמבלים גילו כלפינו המון הבנה, תמיכה ואהבה. זה חימם את הלב.

גם לתיירים מחו"ל שנעדרו נמצאו תחליף, בדמות תיירות הפנים. בקיץ, בזמן שהטיסות היוצאות הפכו לסיפור מסובך, אנשים העדיפו לנפוש בארץ. המלונות במרכז העיר התמלאו באורחים ישראלים, שמילאו גם את מקומות הבילוי בהמוניהם. הבדיחה של החבר'ה בביזנס היתה שבמקום תיירים מחו"ל, יש לנו תיירים מחולון.

 

 

בכל מקרה, המון ישראלים גילו את העיר ואת הדברים החיוביים בה וההצהרה החוזרת שנשמעה מהם היא שהם מרגישים בירושלים כאילו הם בחו"ל. חתיכת מחמאה.

השיא של השנה מבחינתנו היה בקיץ, אז התקיימה אליפות אירופה בכדורגל (היורו). הירושלמים מילאו את הבארים בעיר כדי לצפות במשחקים והעסקים שגשגו.

גם התיירים מחו"ל החלו לחזור בסתיו, מה ששוב העלה עסקים רבים על הגל. אמנם התיירות הנכנסת שוב נעצרה, אבל בחודשיים שהיא כן היתה נוכחת כאן, ראינו את האפקט החיובי שלה על הוייב בעיר והתמלאנו תקווה.

2022 לפנינו, והפסימיים רואים איך עוד מקומות יקרסו והמשבר בתחום יעמיק. תחום הבילויים בעיר כבר חווה משבר עמוק בזמן האינתיפאדה השנייה, משבר שהביא לסגירת כמעט כל מקומות הבילוי בעיר. שנים לקח לעיר להתאושש וכולנו תקווה שזה לא יהיה כך שוב. אנחנו מנסים לשמור על אופטימיות. מקווים שהדברים יחזרו למסלול, שהישראלים יחזרו לבלות כמו פעם, שהתיירים שוב ימלאו את רחובות העיר ושמקומות הפנאי והבילוי ישגשגו. שנה טובה לכולם.


הבית החדש שלכם מחכה בלוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר