גיל ריבוש (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)
גיל ריבוש (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)

ירושלים מודל 2021 – עיר של ערבות הדדית וחוסן קהילתי

בני הגיל השלישי, מובטלים, עולים חדשים ועוד - כל תושבי העיר קיבלו מענה עם תוכניות עירוניות ייחודיות ובזכות רוח ההתנדבות והערבות ההדדית החזקה. גיל ריבוש, ראש המינהל לשירותי קהילה ורווחה בעיריית ירושלים, מסכם את השנה שחלפה

פורסם בתאריך: 6.1.22 10:29

הקורונה תפסה את כולנו בהפתעה. תחילה, היא שלחה אותנו לעשות את הדברים ההפוכים מהשאיפות המקצועיות שלנו.

את הקשישים, אותם אנחנו מעודדים בדרך כלל לצאת מהבית, לחוות את העיר ולהיות פעילים ככל האפשר – עודדנו פתאום להישאר בבית ולהישמר; משפחות בהן ילדים בעלי מוגבלות, בהן עלינו לתמוך יותר מכל, נותרו לבדן כשהמסגרות של הילדים נסגרו; המובטלים החדשים לא נדחפו לחזור לשוק העבודה בעקבות מודל החל"ת; ואפילו העולים החדשים שרוצים להגשים את החלום שלהם לגור בירושלים, התקשו לעשות זאת בתקופה זו.

אבל ב-2021, לפי מדיניות ראש העיר, משה ליאון, החוסן הקהילתי הגדול של העיר שלנו פרץ החוצה וראינו את ירושלים ואת הקהילה המיוחדת שלה צומחת מתוך המשבר ויוצאת ממנו מחוזקת.

ראש העיר שם את התושבים הוותיקים במרכז הבמה, תוך השקעה חסרת תקדים של מיליונים. וכך, משבר הפך להזדמנות – בזכות הקורונה למדנו להכיר עשרות אלפי קשישים, ולהציע להם תוכניות שונות. פיתחנו שירותים חדשניים וחסרי תקדים בהיקפים עצומים, תוך שמירה על הבריאות שלהם, ובמטרה להקטין את התופעה המסוכנת ביותר – הבדידות.

תוכנית 'בטוח בבית' הביאה להתקנה של אביזרי בטיחות ביתית (מעקות, כסא למקלחת, גלאי עשן ועוד) בלא פחות מ-7,200 בתים של קשישים בעיר, בהם יותר מ-1,500 ניצולי שואה. הראנו שאנחנו לא ניתן לקשישים ליפול ולא נשכח אותם לעת זקנה.

מוקד מיוחד שפתחנו הדריך כ-10,000 תושבים לשימוש במחשב, סמארטפון וכיוב', ואיפשר גם לתושבים שלא רגילים לשימוש בטכנולוגיה ליהנות מהיתרונות הגדולים של עולם הדיגיטל. יותר מ-1,000 קשישים נוספים נהנו מתוכניות להפגת בדידות וחיבור קהילתי, וכ-27 'פרלמנטים' לקשישים בבתי קפה שכונתיים הוקמו ברחבי העיר.

במהלך השנה פתחנו כ-100 קבוצות תמיכה והדרכה עם כ-1,500 משתתפים למגוון אוכלוסיות, תוך דגש על ציבור ההורים – הורים לילדים עם מוגבלויות, אימהות חד הוריות או כאלה המתמודדות עם דיכאון לאחר לידה, בודדים ועוד ועוד.

שוק העבודה הירושלמי עובר שינויים מואצים בחסות הקורונה, והדבר משפיע מאוד על האוכלוסייה. עם זאת, נתוני האבטלה ירדו בצורה תלולה והתקרבו מאד לרמה של לפני הקורונה, ואנו מעמידים מגוון רחב ואיכותי של שירותי תעסוקה לסיוע לציבורים השונים בעיר, במטרה לעשות את ההתאמות הנדרשות ולהשתלב בעבודה.
גם העולים החדשים חזרו לזרום לעיר ב-2021, וביתר שאת. העיר אפילו העלתה את חלקה היחסי בעלייה ונהנתה מיותר מ-2,700 עולים חדשים. עולים אלה מצטרפים לפסיפס הירושלמי המרתק, ואנחנו נמשיך לעשות ככל יכולתנו לאפשר להם להגשים את חלומם ולהקים בית בירושלים. בשנה האחרונה נפתח מרכז עירוני חדש לשירות העולים, נחנך אולם תרבות יפה במיוחד, נחנך מרכז העלייה של 'נפש בנפש' והורחבו מאד התוכניות לעידוד העלייה מצרפת.

 

 

את העבודה הרבה הזאת אנחנו מצליחים לעשות הודות לנכס הגדול ביותר של ירושלים – החברה האזרחית שלה. עשרות רבות של עמותות והתארגנויות של תושבים פועלות בכל תחומי החיים, כשמטרתן היא לסייע ולהיטיב. ארגונים אלה ראשונים תמיד ליזום ולהתנדב בכל אתגר ואתגר. הערבות ההדדית, רוח היוזמה ושיתוף הפעולה, הופכים את ההתמודדות עם משברים לקלה יותר. תפקידנו בעירייה לעזור לכוחות אלה לפרוח, ולהיעזר בהם היכן שיש להם יתרון בסיוע לתושבים.

ירושלים עשתה לה שם של העיר המובילה במדינה בכל הקשור לחוסן קהילתי, עזרה הדדית וצמצום פערים. ככל שהקהילתיות עולה, התושב בודד פחות ומחובר יותר, ואיכות החיים שלו עולה משמעותית – והדבר נכון לכל תושב, בכל גיל ומכל מגזר.

ומה לגבי 2022? נראה שגם זו תהיה שנה עם אתגרים חברתיים משמעותיים הנובעים ממשבר הקורונה המתמשך. אנחנו נהיה עם התושבים לאורך כל הדרך, ונעשה מאמץ להגיע לכל תושב הזקוק לתמיכה. במקביל למשבר, נמשיך לחתור קדימה לקידום העיר ואיכות החיים בה תוך שמירה על הרוח הירושלמית המיוחדת.


הבית החדש שלכם מחכה בלוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר