עבודות תשתית להקמת כביש 16, הפגנת תושבי בית הכרם בעבר צילומים רון לרמן, יחצ כביש 16
עבודות תשתית להקמת כביש 16, הפגנת תושבי בית הכרם בעבר צילומים רון לרמן, יחצ כביש 16

"סובלים כבר 3 שנים מבניית כביש 16" – התלונות של תושבי הר נוף ובית הכרם

בדוח הכולל 52 תלונות תושבים, טוענים במינהלים הקהילתיים של הר נוף ובית הכרם לפגיעה מסיבית וקשה בבתים על תוואי הכביש. בין התלונות: סדקים, שקיעת מרפסות, ניתוק מרצפות ועוד. חברת שפיר בתגובה: "כלל הנושאים טופלו בעבר בצורה פרטנית"

פורסם בתאריך: 22.3.22 08:00

סדקים, שקיעת מרפסות, בעיות איטום, ניתוק מרצפות, נפילת אבן חיפוי מאחת המרפסות ורעש – אלו הן רק חלק מהתלונות שמעלים תושבי שכונות הר נוף ובית הכרם, אשר בתיהם ממוקמים על תוואי מנהרת כביש 16 – כביש הגישה החדש לירושלים. כך עולה ממכתב שנשלח באחרונה לעיריית ירושלים, למהנדס העיר יואל אבן ולחברי מועצת העירייה על ידי המינהלים הקהילתיים בהר נוף ובבית הכרם.

הדוח שהופק על ידי המנהלים ריכז את טענות תושבי השכונות לנזקים אשר לטענתם נגרמו להם מאז החלו עבודות החפירה של תוואי כביש 16. במסמך המפורט עולה הטענה כי חלק מהתלונות הועברו בזמן אמת אל החברה המבצעת – חברת שפיר, "אך נענו בלא כלום ולרוב מוסמסו", לשון המכתב.


הדוח המקיף כולל 52 תלונות של תושבים מבית הכרם ומהר נוף, כאשר מרבית התלונות הן על מפגעי רעש ופיצוצים אשר זעזעו את הבתים וסדקים שנגרמו כתוצאה מכך.

יו"ר מינהל קהילתי בית הכרם רון לרמן אומר השבוע ל"כל העיר": "תושבי יפה נוף ורמת בית הכרם כמו גם תושבי הר נוף ורמת מוצא סובלים 3 שנים מבניית כביש 16, כביש מיותר שהמדינה טעתה בהחלטתה להקים במקום להשקיע בתחבורה ציבורית יעילה. פיצוצים וקדיחות מסיביות מתחת לבתים ישנים לא רק מייצרות רעש אלא עלולות ממש לפגוע בבניינים, ולכן אנחנו דורשים בדיקה בלתי תלויה של תלונות התושבים על הנזקים למבנים ולקיחת אחריות של הגורמים להם. מברך על השותפות עם שכנינו מינהל קהילתי הר נוף ועל האוזן הקשבת של מהנדס העיר וצוותו".


הדמיית כביש 16 (צילום: הדמיה נתיבי ישראל)

הדמיית כביש 16 (צילום: הדמיה נתיבי ישראל)


יו"ר ועדת תכנון, בנייה ותחבורה במינהל קהילתי בית הכרם עמיר סגל מוסיף: "כביש 16 הוא בעיה, הוא יהיה בעיה כשיפעל והוא בעיה בזמן בנייתו. נתקלנו בשלל הפרעות של רעש בשעות לילה ושבת, אבק בקיץ ויש לנו חשש גדול מרעשי הכביש לאחר שיפעל. אך מה שמעלה חשש גדול במיוחד הוא הנזק למבנים על ציר מנהרת כביש 16. עשרות תושבים פנו אלינו לגבי נזקים גלויים בדירותיהם ובבניינים בהם הם חיים. מהם רבים פנו בעבר אל גורמים שונים, ונענו בלא כלום. אנחנו מקווים ומצפים כי כלל הפניות הללו ייבדקו. בעיקר יש לנו חשש משלמותם המבנית של הבניינים שחשוב שתיבדק. דבר משמח הוא כי אל מול בעיה משותפת, שיתפו פעולה תושבי שתי שכונות ירושלמיות, ושני מנהלים קהילתיים בשכונה חילונית בעיקרה, ובשכונה חרדית בעיקרה, והדבר מראה על המציאות החיובית של חיים משותפים בירושלים".

יצוין כי על אף שהדוח כולל, כאמור, 52 תלונות של תושבים – במינהל קהילתי בית הכרם מדגישים כי "מדובר על דוח חלקי בלבד, אשר מבהיר כיצד האופן שבו בוצעו העבודות לסלילת הכביש ובניית התשתיות – יצר סכנות בטיחותיות והובילו לנזקים רבים. עוד בטרם תחילת העבודות, תושבי שכונת בית הכרם וכן המינהל הקהילתי בית הכרם – מחו על הכוונה לבנות את הכביש בסמוך ותחת בתי השכונה. לאחר תחילת העבודות, התגלו שלל הפרעות וסכנות לתושבי השכונה. בין הקשות שבהן – נגרמו לתושבי הבניינים שעל תוואי מנהרת הכביש. תושבים אלו סבלו מרעשי פיצוצים רמים גם במהלך הלילות, ובהמשך מנזקים לבניינים ולדירות – סדקים לקירות, נפילת חיפוי אבן, נזילות ועוד. מלבד הנזקים הברורים, עולה חשש חמור לעמידות המבנים. מבנים אלו ממוקמים מעל המנהרה ולפיכך יש לנו חשש אמיתי כי נגרמו להם נזקים מבניים מסכני חיים. חששות אלו הוחמרו בעקבות האירועים בחניון ביה"ח שערי צדק בתחילת יוני 2021 – כאשר בולען נפער במפתיע במגרש החנייה מעל תוואי המנהרה".


הפגנת תושבי בית הכרם נגד כביש 16 (צילום: רון לרמן)

הפגנת תושבי בית הכרם נגד כביש 16 (צילום: רון לרמן)


כידוע, כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר", חלק מהתושבים פנו בעבר – כמעט מיום תחילת העבודות – באופן פרטני לחברת "שפיר", לעיריית ירושלים ולגורמים נוספים בבקשה לבחינת נזקים מבניים לבניין ונזקים נקודתיים לדירות. עד כה, לדבריהם, חלקם לא נענה כלל, ואחרים – נענו כי הבעיות לא נגרמו כתוצאה מהעבודות.
"דוח זה נוצר בעקבות סקר שהופץ בין תושבי שכונות בית הכרם ויפה נוף, וסקר מקביל שהופץ בין תושבי שכונת הר נוף", נמסר ל"כל העיר". "ברור לנו כי ככל הנראה יש מי שלא ענו לסקר – ולכן יש להתייחס לכתוב בדוח כאל הצגה חלקית בלבד של היקף וחומרת הבעיות. נוסף על כך, נתקלנו בחששות של תושבים לדווח על הנזקים שנגרמו להם. 52 המדווחים בדוח זה מהווים דוגמה מייצגת, אך אינם מקיפים את מכלול הנזקים מהם סבלו תושבים בשתי השכונות המתגוררים מעל תוואי המנהרות. יתר על כן, הקפדנו ככל יכולתנו שלא להכניס לדוח זה פניות שהיה לגביהן ספק אם הנזקים שפורטו בהן נגרמו או לא נגרמו כתוצאה מהעבודות על מנהור הכביש. מהדוח ניתן לראות כי רבים מבעלי הבתים שניזוקו – פנו באופנים שונים אל חברת "שפיר". בחלק מהמקרים הגיעו נציגי החברה לבחון את הנזקים, אך באף מקרה לא לקחה החברה אחריות על הנזקים שהתגלו בדירות ובבניינים. בייאושם, ומכיוון שעבר זמן רב, רבים מהדיירים תיקנו את הנזקים מכיסם. הנזקים כוללים סדקים בקירות דירות, בקירות בניינים, נזילות, ובמקרה אחד המוכר לנו, אף צורך בהחלפת צנרת של בניין שלם".


עבודות התשתית להקמת כביש 16 (צילום: יח"צ כביש 16)

עבודות התשתית להקמת כביש 16 (צילום: יח"צ כביש 16)


במינהל בית הכרם מסכמים ואומרים: "עשרות הדיווחים מציגים תמונה ברורה כי נזקים נגרמו לדירות ובניינים בתוואי מנהרת כביש 16, כי קיים חשש ממשי ליציבות הבניינים, וכי אחריות לדבר לא נלקחה על ידי אף גורם. אנו מצפים כי סקר זה יביא לבחינה מעמיקה ומקיפה של מצב כל בניין המוזכר כאן, ושל דירות התושבים. על בדיקה זו להיערך תוך שיתוף מלא של המינהלים הקהילתיים ובעלי הדירות".

לעזרת התושבים התגייסו חברי מועצת העיר יובב צור ויוסף שפייזר (התעוררות). צור, יש לציין, אף מתכוון להעלות את הנושא בישיבת מועצת העירייה הקרובה (31.3) ואף שיגר שאילתא שתעלה לדיון.

 

 

"זה מה שקורה כשבעירייה מתעסקים רק בכבישים ולא באנשים", אומר צור בשיחה עם "כל העיר". "על אף שהדבר אמור להיות מובן מאליו – על עיריית ירושלים לקחת אחריות על תושבי העיר ועל הנזקים שנגרמו לרכושם ולמבנים בשכונה, בעקבות עבודות התשתית שהחליטה העירייה לבצע. אני קורא לראש העיר לקחת אחריות, לבצע בדיקה מקיפה של תקינות המבנים, לאמוד את הנזק שנגרם ולתקנו במהירות האפשרית ולרווחת התושבים".

צור מוסיף ומציין כי "בנוסף, יש לקחת בחשבון שישנם תושבים שכבר טיפלו בנזקים שנגרמו לדירות שלהם, כי שהנזקים היו כאלו שלא סובלים דיחוי, כגון צנרות וסדקים שנראים מסוכנים, ולכן הם כבר נאלצו לתקן באופן מידי ועל חשבונם. גם להם נצטרך כעירייה למצוא מדיניות פיצוי. כמו כן, ישנם תושבים שחששו להיכלל בסקר מסיבות שונות – כך שיש לקחת בחשבון שהיקף הנזק גדול יותר".

לדברי שפייזר, "בעקבות פניות רבות של תושבי שכונות בית הכרם ויפה נוף בנוגע לעבודת סלילת כביש 16, תושבי השכונות מדווחים על רעשי פיצוצים רמים גם במהלך הלילות ועל נזקים לבניינים ולדירות בשכונות שנובעים מהעבודות האינטנסיביות בפרויקט. פנינו בשאילתא לראש העיר וביקשנו לברר כיצד העירייה תפקח על עבודות הכרייה והסלילה של הכביש על מנת שמקרים כאלה לא ישנו בעתיד? ומה התוכנית לטיפול בבעיות הבטיחות בבניני השכונות שדווחו על ידי התושבים?".

עיריית ירושלים ומהנדס העיר, אליהם שוגרה הפנייה של מינהל קהילתי בית הכרם מסרה כי הטיפול בנושא נמצא בידי חברת נתיבי ישראל. מחברת נתיבי ישראל העבירו את פניית "כל העיר" לחברת שפיר, אשר מבצעת את העבודות בכביש 16 בפועל.

מחברת שפיר נמסר בתגובה: ״פניות התושבים מקבלות מענה ייעודי על ידי צוות קשרי הקהילה של הפרויקט האמון על מתן השירות. על פי בדיקת הגורמים המקצועיים בחברת הזכיין, כלל הנושאים טופלו בעבר בצורה פרטנית, כולל ביקורים בבתים של אזרחים שהתלוננו, על ידי מהנדסי החברה ואף הפעלת חברה הנדסית חיצונית תוך מתן מענה מקצועי ומלא לכל פנייה שהתקבלה. כמו כן, יצוין כי באזור מתבצעים פרויקטים רבים שאינם קשורים לכביש 16, אך יכולים להשפיע על הטענות שעולות. עוד יודגש כי בתקופה האחרונה לא התקבלו פניות בנושאים אלו ובמידה ויתקבלו – הן ייבחנו בהתאם״.


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. דינה

    ביקשו מרון לרמן שהמינהל יממן יועץ אקוסטי בגלל הרעש של כביש 16.לרמן לא הסכים.

  2. חביליו במקום לאון.

    כרגיל העירייה וקבלניה ,גורמים לנזקים וסבל לתושבים . על כן נדע להיתנער ממנה ביום הבוחר,
    בתגובה להתיחסותה לתושבים . לדוגמא ,אין שינוי
    משמעותי ברחוב אוסישקין . בושה לתיקונים הרשלניים וכיסוי בטלאים של חרפת השיקום.
    אוסישקין הינו רחוב מסוכן לנסיעה !!!

  3. סגל גר מעל החפירות האלה

    עמיר סגל סובל באופן אישי מהעבודות של כביש 16

  4. אמילי

    עמיר סגל הצהיר בפני התושבים שהוא בעצמו מאד סובל מהנזקים של כביש 16

  5. דני קדוש

    בכינים "כביש מיותר" הם אומרים ונוסעים ברכבם הפרטי. קצת אבק עוד מעט יגמר

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר