הפגנת החילונים (צילום: נדב-בן אוד)

החילונים נלחמים על השבת: "באנו להפגין נגד הדורסנות החרדית"

עשרות חילונים הפגינו אתמול במרכז העיר כנגד הכפייה הדתית. החילונים נחושים להחריף את המאבק ומבטיחים להגיע גם בשבתות הבאות

פורסם בתאריך: 20.8.17 12:08

עשרות חילונים הפגינו אתמול במרכז העיר במסגרת ההפגנה השבועית כנגד הכפייה הדתית. זו השבת השנייה ברציפות בה הם יוצאים להפגנה ומדבריהם עולה כי הם נחושים להחריף ולהקצין את המאבק: "אנחנו מתכוונים להקצין גם בהפגנה הבאה", אומר ליאם בכר (23), ממארגני ההפגנה, "כי אין מה לעשות, אם נמשיך ככה לא יקרה כלום".

רקע

"לא נגד השבת" (צילום: נדב-בן אוד)

"לא נגד השבת" (צילום: נדב-בן אוד)

בחודשים האחרונים מתקיימות מדי שבת תהלוכות של פלגים קיצוניים בחברה החרדית, בהן הם מסיירים ברחובות מרכז העיר בצעקות 'שבעס', כאשר חלקם גם מקללים ויורקים לעבר לקוחות בבתי עסק הפתוחים בשבת. אירועים אלה הובילו קבוצת צעירים חילונים לעשות מעשה ולהפגין נגד הכפייה הדתית. בשבת שעברה התקיימה ההפגנה הראשונה ובה נכחו כ-70 איש שכללו גם אזרחים שהגיעו מחוץ לעיר וגם תושבים מקומיים.

בעקבות אותה ההפגנה ולאחר שאלמונים ריססו על הכביש את המילה 'יהוה', פורסמו ברחובות החרדיים שלטים הקוראים להחריף את המאבק נגד חילול ה'. כך נכתב בפשקוויל שנמצא ברחובות החרדיים בשבוע שעבר: "קריעה! קרע לבבכם ואל בגדיכם בשבת האחרונה הרשיעו רשעים רשעי אולם לנאץ ולחרף ולגדף השם הגדול והנורא". הפשקוויל כלל גם הזמנה לציבור להמשיך "בזעקה הגדולה בתהלוכת מחאה" ביום שבת בשעה 17:00.

הפגנת החילונים ברחוב הנביאים (צילום: נדב-בן אוד)

הפגנת החילונים ברחוב הנביאים (צילום: נדב-בן אוד)

השתלשלות האירועים

בשעה 17:00 התכנסו החילונים ליד בית החולים ביקור חולים שברחוב הנביאים. החילונים נכחו במקום במשך שעה וקראו במגפונים לתוך השכונה החרדית בדרישה שיקבלו גם את השבת של החילונים. בעקבות כך החלה להתאסף קבוצה של חרדים בצעקות 'שבעס' ואז החלו חילופי דברים בין החילונים לבין החרדים. כשעה לאחר מכן החלו החילונים ללכת בכיוון רחוב הנביאים לאזור תחנת מוניות השירות שם חוסמים החרדים את הכביש לעתים ומונעים ממכוניות לעבור. החילונים התאספו מחדש באזור משרד החינוך שם הם עמדו והפגינו מול כ-100 חרדים, ילדים ברובם, שצעקו קריאות בגנות בני מיעוטים ונגד חילול השבת. במהלך ההפגנה באזור משרד החינוך נשמעו בעיקר חילופי דברים וצעקות בין הצדדים. בשלב מסוים החלו החילונים לנגן שירים באמצעות מגפון וזאת כדי להתריס כנגד החרדים. לקראת סיום ההפגנה, כאשר החלו החילונים לעשות את דרכם חזרה לכיוון בית החולים 'ביקור חולים' החלה קבוצת ילדים ובני נוער חרדים לזרוק ממתקים וקליפות של גרעינים לעבר החילונים. אחד הילדים החרדים שהיה במקום אף ידה אבן לכיוון החילונים אך זו לא פגעה באיש ולא נגרם נזק.

תגובות המפגינים

"אני הגעתי כדי לדבר על השבת שלי", אומרת עדי ברקוביץ' שהשתתפה בהפגנה, "אני חדשה בירושלים ואני מרגישה ששבת חילונית זה לא משהו שמתאפשר פה. זה יום החופש היחיד שיש לי בשבוע וגם הוא מוגבל ונמאס לי לשמוע שצועקים עליי 'שבעס שבעס', זה פוגע בחופש שלי" היא מסבירה.

נתן מיש, שמגיע במקור מאשקלון ומתגורר בירושלים בשנתיים האחרונות מסביר גם הוא מדוע הגיע להפגנה: "באנו להפגין נגד הדורסנות החרדית", הוא אומר ל'כל העיר', "ברגע שהם יפסיקו לבוא ולהפגין נגד עסקים שפתוחים בשבת, כשיפסיקו לירוק על העוברים והשבים ברחובות שבהם לא גרים חרדים אז אפסיק לבוא לביקור חולים לצעוק עליהם".

עדי ונתן - מפגינים למען השבת שלהם (צילום: נדב-בן אוד)

עדי ונתן – מפגינים למען השבת שלהם (צילום: נדב-בן אוד)

בהתייחסות לאירוע הוונדליזם שבו כאמור נכתב השם המפורש על הכביש הסתייגו מארגני ההפגנה וציינו כי זה לא קשור אליהם ואף גינו את המעשה. "הכתובות שרוססו לא קשורות אלינו", מסביר בכר, "אנחנו לא יודעים מתי זה קרה ואם זה היה מישהו מאיתנו או מישהו מהם שאולי רצה לעורר האשמות שווא. דיברנו על הנושא והסברנו שדברים כאלה לא אמורים לקרות. לא באנו לעשות ונדליזם".

"אנחנו נבוא לכאן כל שבת כי המטרה שלנו היא שהם יפסיקו להטריד אותנו בשבת", אומר בכר לקראת סוף ההפגנה, "אנחנו צריכים לסיים לבקשת המשטרה אבל נגיע גם בשבת הבאה"

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ירושלמית

    "מוות לערבים" זו לא קריאה בגנות בני מיעוטים. קודם כל, כי היא לא אומרת שום דבר בגנותם – אין כאן שום הבעת דעה על בני מיעוטים. יש כאן אך ורק קריאה לרצח עם. וזה שחבורה של ילדים קטנים מתגודדת מחוץ למשרד החינוך וקוראת לרצח עם (ועוד של עם שבכלל לא נוכח בויכוח, כי זה היה דיון פנים-יהודי לחלוטין)… נראה לי שזה אומר משהו על היעילות בה משרד החינוך עושה את עבודתו.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר