עצי הדקל בכיכר ספרא בסכנת קריסה
עצי הדקל בכיכר ספרא

וידאו – כיכר ספרא, הלילה: כל עצי הדקל נכרתו

בהמשך לפרסום ב"כל העיר": הלילה כרתו עובדי העירייה את עצי הדקל ברחבת כיכר ספרא, לאחר שהתברר כי הם נמצאים בסכנת קריסה ועלולים לסכן את העוברים והשבים

פורסם בתאריך: 24.1.18 09:41

הלילה, בין שלישי לרביעי, כרתו עובדי העירייה את עצי הדקל ברחבת כיכר ספרא. כזכור, כפי שפורסם באתר "כל העיר" – עצי הדקל היו מיועדים לכריתה לאחר שהתברר שהם נמצאים בסכנת קריסה ומסכנים את העוברים והשבים. ל"כל העיר" נודע כי לפני כמה חודשים קרס עץ דקל באופן פתאומי ונפל על תוואי הרכבת הקלה ברחוב יפו, כשלמרבה המזל לא נפגעו עוברי אורח. עקב אירוע קריסת עץ הדקל בכיכר ספרא, שבמהלכו לא נרשמה פגיעה בגוף ובנפש, קבעו גורמי מקצוע, בהם אגרונומים ומהנדס מומחה כי העצים ברחבת הדקלים של עיריית ירושלים נמצאים בסכנת קריסה וכי יש להוציאם בטרם תתרחש קריסה נוספת.


לאחר מקרה הקריסה הוצבה גדר ברחבת העירייה והחלה בדיקה של כל העצים על ידי אגרונומים מומחים, מומחי קונסטרוקציה, אדריכלים ומומחי בטיחות. הבדיקה קבעה חד משמעית כי עצים רבים נוטים הצידה ועלולים לקרוס.


העירייה אימצה את אבחנת האגרונומים ולאחר למעלה מ-20 שנה שהעצים ברחבה – הלילה הם נכרתו. אז מה יהיה במקום? "העירייה תפעל לפי הנחיית האגרונומים ויועצי בטיחות להסרת העצים המסכנים", ציינו בעירייה, "ולקדם תכנון מחודש לרחבה בשיתוף חברת עדן".

רחבת עיריית ירושלים ללא עצי הדקל שנכרתו

רחבת עיריית ירושלים, היום

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. עמוס

    מאיפה המצאתם את זה שחוות הדעת המקצועיות היו שצריך לכרות את כל העצים? זה ממש לא נכון.
    שתי חוות דעת של אגרונומים לא דברו כלל על הצורך בכריתה, אלא רק בניטור שוטף ובטיפולים מונעים, ואחת נוספת הגדירה 7 עצים בלבד ככאלו שעשויים להישבר בתנאים מסויימים והמליצה לכרות את אותם 7 דקלים.
    אחד האגרונומים גם ציין שבשבוע שעבר נשבו במקום רוחות עזות מאד ואף לא אחד מהעצים שאתם מתארים כ"נמצאים בסכנת קריסה" נפגע. גם לא אחד מאותם שבעה. העובדות שאתם מפרסמים מפי העירייה רחוקות מלהיות מדוייקות.

    בצד השני של רחוב יפו 4 דקלים נוספים, באותו מצב בדיוק כמו העשרות שנכרתו בכיכר, ובהם אף אחד לא נגע. מדוע לא ביקשתם את תגובת העירייה גם לכך?

    והכי מרגיז: בשכונות רבות בעיר חדקונית הדקל מחסלת עצים במהירות, והעצים נדבקים זה מזה – אבל העיריה לא מטפלת, כמעט ולא מפרסמת חומר הסברה, לא מציעה הדרכה ולא סבסוד לטיפול מונע ולחיסונים או לפחות רכישה קבוצתית כדי להקל על התושבים שיש להם דקלים. כל עץ נגוע ידביק אחרים.
    בגלל מחדלי העירייה בטיפול בנושא – בקרוב לא יישארו דקלים בעיר, וחלק מהם אכן יהיו בסכנת קריסה ויסכנו עוברים ושבים.
    במקום בו הבעיה באמת קיימת הגורמים האחראים בעירייה מתעלמים ולא עושים מה שצריך, ובמקום זאת מתנהגים בפאניקה במקום אחר, רק משום שהוא מתחת לאף שלהם. פשוט מגוחך.

  2. מיכה

    העיריה, שהיתה צריכה לחסן את העצים בכיכר שלה כבר לפני שנים (זה הרי לא סוד שהחדקונית משמידה דקלים בכל רחבי הארץ) מוסיפה חטא על פשע בזה שהתגובה המיידית שלה היא לכרות במקום לטפל. לטעמי הדקלים האלה לא התאימו מלכתחילה ולא מאפיינים כלל את ירושלים, אבל כיוון שהם התקיימו שם היה צריך לטפל בהם ולא לכרות. וכמובן – קודם כורתים, רק אחר כך מתחילים לחשוב איך לתכנן משהו חדש, ובינתיים לא ככר ספרא אלא מדבר ספרא… אם ספרא (שתרם סכום עצום לאוניברסיטה בתנאי שחלק גדול ממנו יוקדש לגינון וטיפוח קמפוס גבעת רם) היה רואה את זה היה מעדיף לחזור לקבר.

    ומה עם הטיפול בשאר דקלי העיר, כפי שכתב עמוס?

  3. חובבת עצים

    תהליך הפיכת כיכר ספרא למידבר, החל כבר בערב סוכות.
    בתאריך 3.10.17 הגיעו עובדי העירייה לגן דניאל אוסטר הצמוד לככר. תוצאות עבודתם:
    כריתת עץ אקליפטוס ענק, ירוק ויפה בן עשרות רבות של שנים. 3 עצים הפכו לגדמים מפוסלים ללא עלים.
    עץ ותיק מאוד בן 3 גזעים – נכרת אחד מהגזעים.
    חלק גדול מהעצים האחרים נגזמו ודוללו באופן מסיבי. לחלקם נשארה רק מעט עלווה בראשם (למרות שהם עצים נשירים).
    גן ירוק מוצל ויפה, הפך למדבר אבן קרח עם גדמים מעוררי רחמים…
    העצים הם ריאה ירוקה חשובה במיוחד בעיר, משמשים בית למגוון ציפורים, נותנים צל ומורידים את הטמפרטורה בסביבתם.
    גן דניאל אוסטר ראשיתו בתקופת המנדט והצליח לשרוד כל השנים לרווחת תושבי העיר ותייריה.
    נראה לי שעיריית ירושלים חייבת הסבר לתושבי העיר על מצבו הנוכחי של הגן…
    ובמיוחד על כריתת עץ אקליפטוס ענק ויפה שתרם לתושבי העיר במשך שנים רבות…

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ראוי שיהיה נוהל הלתנגדויות גם לנטיעה ולכריתה של עצים! זה תהליך שהזמן עד שמשיגים תוצאה הוא חלק גדול מחיי דור אנושי! לא ייתכן להשאיר את ההחלטה בידי שותפי סוד בעלי זוית ראיה מנהלית בלבד. חייבים לשנות הכללים!

  5. רינת

    בושה וחרפה. העיר הזאת עוברת, אכן, תהליך מדבור בידי העירייה שהכריזה מלחמת חורמה על עצים גדולים מסוגים שונים: האורנים קורסים בשלג ובסופות, טיפואניה היא עץ שביר, וכך גם אזדרכת ואולמוס, איילנתות הן מין פולש שיש לחסלו גם כאשר פרטיו ענפים ומצלים, כמו בכביש בזק, אקליפטוס גדול מאוד ומאיים על הסביבה, עצי הדקל קורסים תחת משקל התמרים, אז יש לכרות אותם במקום לגדוד את הפירות, שלא לדבר על היעדר פעולה לנטרול חדקונית הדקל, ועוד כהנה וכהנה. עוד מעט יציבו כאן עצים מפלסטיק.

  6. ג'וק בראש

    אומנות הכסתח, ישימו איזה פסל או עץ מפלסטיק שלא דורש טיפול ואחזקה .
    הדברת חדקונית הדקל היא לא משימה מסובכת אך יש לה עלות וכנראה שהחליטו שלכרות באופן חד פעמי זול יותר מלטפל כל 3 חודשים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר