ח'רבת ארזה במורדות גילה (צילומים: שי קריאף, דוד שטרנברג, אילה קדרי פרידמן)
ח'רבת ארזה במורדות גילה (צילומים: שי קריאף, דוד שטרנברג, אילה קדרי פרידמן)

טיול מומלץ לסופ"ש: פינת חמד בדרום ירושלים

ביוזמת תושבי גילה שופץ ושודרג אתר הטבע העירוני ח'רבת ארזה שבמורדות השכונה. כיום ניתן ליהנות בו ממתחמי משחקים, ספרייה קהילתית, פינות מדורה ונוף מרהיב על כל ירושלים

פורסם בתאריך: 6.9.19 07:44

את הטיול בסוף השבוע הראשון אחרי פתיחת שנת הלימודים כדאי לעשות באחד מאתרי הטבע הירושלמיים המקומיים. אחד המעניינים שבהם הוא ח'רבת ארזה – אתר ארכיאולוגי שהיה "החצר האחורית" של שכונת גילה, והפך בזכות פעילו תושבים ושילוב ידיים מוצלח של המנהל הקהילתי בשכונה, עמותת רעות-בית ישראל, בתמיכה של עיריית ירושלים – אגף חברה, קרן ירושלים ורשות העתיקות – לפנינת חמד.

באתר עצמו תמצאו פינות ישיבה ופרגולות, מתחם קטן לאירועים, פינת טאבון, מטבחון וברזיה. במקום ישנו מתחם משחקים "שביל וצליל" עם כלי נגינה, ספריה קהילתית שנתרמה על ידי הקרן לירושלים, פינות מדורה ובוסתן קהילתי. בימים אלה בונים באתר גם מתחם אמנות אשר לדברי המתכננת האורבנית השכונתית, רחל נצר, הוא יאפשר לצייר את הנוף שנשקף מהקסטל במערב ועד הר הצופים במזרח – מהנקודה הגבוהה בירושלים. פיתוח המקום כולו נעשה על ידי תושבים מתנדבים ומכינת בית ישראל, ובמקום מתקיימים אירועים קהילתיים שזוכים לפופולאריות רבה מאוד בשכונה.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


בימי בית שני היה במקום כפר שהיווה חלק משמעותי מהעורף החקלאי של ירושלים. בתקופה מאוחרת יותר המקום הפך לחאן צלבני שנשמר כמעט בשלמותו, ובאתר ישנו גם בית בד, כאשר ההשערה היא ששם היו מייצרים שמן שיועד לבית המקדש. מלבד זאת, במקום יש גם שתי גתות ובורות מים רבים. באתר ניתן למצוא שילוט עם הסברים הכוללים את המידע ההיסטורי.


ח'רבת ארזה במורדות גילה (צילום: דוד שטרנברג)

ח'רבת ארזה במורדות גילה (צילום: דוד שטרנברג)


המעוניינים במסלול טיול יכולים לשלב גם טיול בנחל כוס, במסלול המתחיל בח'רבת ארזה ומסתיים בחניה המערבית של פארק נחל רפאים, על הדרך לעין יעל ולמיטיבי לכת – ממשיך לעין לבן. "המסלול עצמו ממש יפהפה", מציין מוישי פרידמן, מנהל אתר הטבע ח'רבת ארזה, "יש בו עצי זית עתיקים וטראסות חקלאיות שעדיין מעובדות על ידי תושבי הכפר הסמוך. באזור יש עדר של 40-30 צבאים, וניתן גם לראות בו עוף דורס מיוחד הנקרא כוס החורבות. במסלול ישנו נשתמרה אוכלוסיית עצים ארצישראלים שמאפיינים את אזור ההר כמו עוזרר, אשחר, אלונים ואלות ובנוסף עצי תאנה, שקד, זית, רימון וגפנים".



מסלול הטיול הוא כ-2 וחצי קילומטרים, כשעתיים הליכה, ומתאים למשפחות. המסלול מתחיל מח'רבת בית ארזה, ומשם ממשיך לאורך דרך העפר היורדת לכיוון הוואדי, יש להמשיך על השביל בערוץ הנחל ולא לסטות או לפנות בפיצולים הקיימים שבדרך. אפשר להגיע בשני כלי רכב ולחנות אחד מהם בתחילת המסלול ואת השני בסיומו. ניתן גם לחזור באותה הדרך.


ח'רבת ארזה במורדות גילה (צילום: אילה קדרי פרידמן)

ח'רבת ארזה במורדות גילה (צילום: אילה קדרי פרידמן)


סיפור שיקום ח'רבת ארזה והפיכתו לאתר שוקק ומרכז לפעילות קהילתית שכונתית החל לפני כחמש שנים. תחילתה בחפירה קהילתית בהובלת רשות העתיקות שחשפה את בית הבד ושתי הגתות שנמצאו. במשך תקופה ארוכה המקום היווה מעין חצר אחורית שכונתית. קבוצת מתנדבים ובהם מוישי פרידמן שינתה את העניין, והם החלו לעבוד בהתנדבות בפיתוח האתר.

"התחלנו להעיף את הגרוטאות, לפתוח שבילים ולפתח את האתר", מספר פרידמן, "התחלנו לערוך פעילויות קהילתיות באתר והגיעו הרבה מאוד תושבים, גילינו שיש היענות עצומה. אחרי שנה העירייה הכירה בנו כאחד מאתרי הטבע העירוניים במיקוד בעיר ירושלים. האירועים הלכו והפכו משמעותיים יותר ויותר, והתחלנו גם להיכנס לנושא החינוך בשכונה". הפעילים, בהובלת אילה קדרי-פרידמן, מדריכת טיולים מוסמכת תושבת השכונה וכפר הסטודנטים של בית ישראל ובני עקיבא החלו את פרויקט "כיתה בטבע", שמטרתו לחזק את בתי הספר בשכונה.


ח'רבת ארזה במורדות גילה (צילום: שי קריאף)

ח'רבת ארזה במורדות גילה (צילום: שי קריאף)


בשנת הלימודים הנוכחית, בעזרת קרן ירושלים ומנח"י יפתחו כ 20 כיתות כאלו בארבעה בתי ספר בשכונת גילה.

"החזון שלנו הוא לחזק את האופי של השכונה ולמתג אותה מחדש בעזרת מודל ייחודי של פארק טבע עירוני קהילתי. החיבור בין האורבני לטבעי, בין השטח הסגור לשטח הפתוח, בין הארגונים ומסגרות החינוך הפועלות בשכונה ובין האוכלוסיות השונות הוא מפתח להצלחה. מערכת הגומלין בין הטבע לעיר היא הזדמנות משמעותית (שלא לומר אף קריטית) בתהליכי ההתחדשות העירונית ובשכונת גילה בפרט בכל כך הרבה פרמטרים" אומר פרידמן, "אנחנו רוצים לייצר מקום שאותו התושבים מובילים, מקום שמייצר אנרגיות חדשות, מקום שמחולל יוזמות ומקדם שיתופי פעולה, מקום מחבר שיונק מהשורשים ומהזהות השכונתית העמוקה. ואנחנו בדרך להגשמת החלום שלנו".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דניאל קדם

    שלום
    בשבת היינו בטיול הממולץ שלכם בחירבה ארזה שבגילה.
    המקום מוזנח,מלוכלך,בכל מקום בדרך פסולת בניין,פסולת ביתית
    לא מומלץ וחבל

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר