פרופ' דליה מרקס (צילום: רולי זילברשטיין)
פרופ' דליה מרקס (צילום: רולי זילברשטיין)

"הספר הזה הוא מכתב אהבה לחברה הישראלית"

פרופ' דליה מרקס, תושבת הגבעה הצרפתית, מרצה בהיברו יוניון קולג', השיקה החודש, אחרי שמונה שנות כתיבה, ספר חדש: "בזמן - מסעות בלוח השנה היהודי-הישראלי": "המשימה שלי היא להביא את העושר של היהדות הישראלית"

פורסם בתאריך: 24.9.18 11:56

"כשחשבתי על הדופק של החיים היהודיים, שאלתי את עצמי – מה באמת אורח החיים שלנו? חשבתי על מעגל השנה בחגים – כולנו חווים אותם. חרדי, חילוני, קונסרבטיבי, רפורמי – כל היהודים", כך אומרת בשיחה עם "כל העיר" פרופ' דליה מרקס, תושבת שכונה הגבעה הצרפתית, מרצה בהיברו יוניון קולג' ללימודי מדרש לקהילה הרפורמית, שהשיקה החודש ספר חדש: "בזמן – מסעות בלוח השנה היהודי-הישראלי".

מה עומד מאחורי שם הספר?

"השם של הספר בא לפתוח חלונות, מכיוון שכל אחד מתחפר במסורת שלו ומביא משהו אחר שהוא דבק בו. אני באה לומר שישנם המון דברים, ולא עם הכל צריך להסכים ולקבל – זה מה שנקרא פלורליזם".

למעשה הספר מורכב מציון חודשי השנה – 12 פרקים, כל חודש עברי פורק לגורמים באמצעות דיונים קצרים על אותו החודש. "הספר מיועד לציבור הרחב", מצינת פרופ' מרקס, "אני מדמיינת הורים, גננות, מורים, חרדים, תנועות נוער, מתנסי"ם וכו' קוראים את הספר. המשימה שלי היא להביא את העושר של היהדות הישראלית. בספר יש כל מיני כותבים – נשים, גברים, מזרחים, אשכנזים, כולם. הספר מביא סיפורים הקשורים לחג ,זוויות שונות ומנהגים".



את הספר היא כתבה במשך 8 שנים בהפסקות. "הספר מדבר בגובה העיניים לכלל הישראלים", היא מבהירה, "למשל בחנוכה אני מתייחסת לחלק הנשי בחג, בחגי תשרי ישנו את סדר ראש השנה ואני מספרת על תולדות הסדר ואיך הוא התפתח אצל אשכנזים ומזרחים. אני גם מציעה הצעות בספר – איך אפשר לפתח את הסדר. התוכן הוא שלי, אבל אני מצטטת המון קולות, שירים, תפילות וכוונות. למשל: הפיוט 'אחות קטנה' שפותח את התפילה של ערב ראש השנה. אני מסבירה מי זו האחות הקטנה וכיצד זה התפתח, ועוד. מאוד השתדלתי שיהיה קול מגוון, עבדתי על הספר הרבה זמן, אבל זה היה שווה את המאמץ".


"בזמן - מסעות בלוח השנה היהודי-הישראלי", ספרה של פרופ' דליה מרקס

"בזמן – מסעות בלוח השנה היהודי-הישראלי", ספרה של פרופ' דליה מרקס


"הספר הזה הוא מכתב אהבה לחברה הישראלית", מוסיפה ואומרת פרופ' מרקס. "אני מרגישה שיש המון חשדנות וכעס, אנו צריכים להקשיב יותר אחד לשני. לא חייבים להסכים עם הכל, אבל אולי הספר ייתן לאנשים כיוון חדש להסתכל על הדברים".

לדברי פרופ' מרקס, "בגב הספר חתומים ארבעה אנשים שממליצים עליו – שני אורתודוקסים, הרב בני לאו מהתחום הרבני ופרופ' אביגדור שינן מהתחום האקדמי. יש אישה שמייצגת את העולם החילוני ופרופ' מהעולם הרפורמי. זה רק מראה שהספר מדבר לכל הגוונים בארץ", היא מסכמת.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. קובי

    שום חרדי לא יקרא את הספר שלך…
    את מייצגת דת שונה שאיננה הדת היהודית אלא דת חדשה שנוצרה מהיהדות בדיוק כמו שהנצרות נוצרה מהיהדות (ואגב, שינתה פחות ביהדות מאשר הדת הרפורמית)

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר