פארק האזבסטונים (הדמיה: עיריית ירושלים)
פארק האזבסטונים (הדמיה: עיריית ירושלים)

ימי המהפכה

שנת 2022 תירשם בספרי ההיסטוריה של ירושלים כשנת מהפכה בתשתיות ובהתחדשות עירונית. בניצוחה של עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י), חווה הבירה תנופת פיתוח אדירה, הכוללת הקמת מיזמי ענק, שחלקם כבר יצא לדרך וחלקם ייצא לדרך בשנתיים הקרובות. אז מה היה לנו?

פורסם בתאריך: 10.1.23 01:11

שנת 2022 תיזכר, ללא ספק, כשנת מהפכת התשתיות הגדולה של ירושלים שכללה הקמת פארקים וגני שעשועים, שדרוג רחובות, ריבוד כבישים, התקנת תאורת מונומנטים, סלילת שבילי אופניים, הנגשת הרכבת הקלה לתושבים ועוד שלל פרויקטים, שחלקם כבר יצא לדרך וחלקם ייצא לדרך בשנתיים הקרובות. המהפכה לא פסחה על אף תושב ועל אף אזור בעיר. חילונים, דתיים ובני כל העדות והדתות, תושבי מערב העיר ומזרחה, כולם נהנים מפירות הפיתוח.

על מהפכת התשתיות הגדולה בבירה מנצחת ביד רמה עיריית ירושלים על כלל מרכיביה והרשות לפיתוח ירושלים, שלא מפסיקות ליזום ולקדם פרויקטים, לתכנן ולעודד פעולות לפיתוחה הכלכלי של העיר ביחד עם משרד ירושלים ועיריית ירושלים ובתיאום מלא עם הגופים השונים.

פארק האסבסטונים

אחד הפרויקטים הגדולים, אותו יזמה ומקדמת עיריית ירושלים והרל"י, בסיוע ובמימון הקק"ל בשנים האחרונות עבור העיר ירושלים, הוא הקמת פארק ציבורי בשטח ואדי האסבסטונים. הפארק, שייקרא "פארק קק"ל – עמק האזבסטונים", מוקם על שטח ציבורי פתוח בוואדי שבין קריית יובל, קריית מנחם ועיר גנים. בעבר שכנה בוואדי מעברת צריפי אזבסט, אליה הופנו העולים לארץ, ומכאן מקור שמו של הפארק.

הפארק יכלול שלושה מקטעים: החלק הראשון הוא "גן העץ" – שטח של כ-25 דונם, שיכלול מתקני משחקים לפעוטות וילדים ומתקני כושר בשטח כולל של כ-2,200 מ"ר. המתקנים יהיו מעץ, כמחווה למתקני המשחקים שהוצבו בגן לפני שנים רבות והיו מתקני העץ הראשונים בירושלים דאז. עוד מתוכנן בגן פלג עונתי, שינתב את מי הנגר מהשכונות סביב הנחל שיזרום בימי גשמים. בנוסף יכלול "גן העץ" שבילי הליכה ואופניים, פינות ישיבה ובילוי וכן פביליון פתוח, שתוכנן בהשראת צריפי האזבסט של המעברה. "גן העץ" נמצא בביצוע בימים אלו וצפוי להיפתח לקהל הרחב באוגוסט 2024.

המקטע השני הוא "הכניסה הצפונית ושטחי החורש הטבעי". במקטע זה, שהוא הכניסה המרכזית לפארק, מתוכנן שביל מונגש שיגשר בין רחוב גרוסמן ל"גן העץ", וסביבו יינטעו עצי פרי ונוי. כמו כן תשופץ רחבת סקייט-פארק, שהוקמה בשנות ה-60, מהראשונות מסוגה בארץ. שטחי החורש הטבעי, הקיימים בתחום הפארק, יחוזקו ויעובו בנטיעות רבות ובשבילי הליכה לאורכם. במקטע זה תוקם גם גינת כלבים. המקטע השני צפוי לצאת לביצוע ברבעון הראשון של 2023.

המקטע השלישי הוא "האגם", שבו מתוכננים המשכו של הפלג העונתי וחיבורו לשתי בריכות חורף עונתיות וכן בריכה שלישית אקולוגית גדולה של 1.8 דונם, שבה יישמרו המים לאורך כל השנה. לצד כל בריכה מתוכנן מזח תצפית על בעלי חיים וצמחים, ולצד האגם מתוכנן מבנה בית קפה. עוד יכלול מקטע זה המשך שבילי הולכי רגל ואופניים, מדשאות ונטיעות עצים חדשים. מקטע "האגם" צפוי לצאת לביצוע ברבעון השני של 2023.

גן הוורדים (הדמיה: עיריית ירושלים)

גן הוורדים (הדמיה: עיריית ירושלים)

גן וואהל לוורדים

עד אוקטובר 2023 צפויות להסתיים עבודות השדרוג של גן וואהל לוורדים, כל זאת לאחר תכנון ועיצוב מחודש של הגן וגיוס המשאבים לכך על ידי עיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים בתמיכת משרד ירושלים ובביצוע חברת מוריה.

גן וואהל לוורדים הוא גן בוטני עשיר בצמחייה, שפתוח לקהל הרחב ללא תשלום. העבודות לשדרוגו של הגן, הנמצאות בעיצומן בימים אלה, כוללות נטיעה של כ-15 אלף שתילים של כ-500 זני ורדים בעלות כוללת של כחצי מיליון שקלים; הנגשת הגן לבעלי מוגבלויות ועגלות ילדים; הוספת אלמנטים של מים – הבריכה ברחבת הגן המרכזית תשודרג ותוסב לבריכה אקולוגית בתוספת צמחיית מים עשירה, המזרקות בחלקות העמים יתוקנו, וייבנו אמות מים לאורך הכניסה לגן מכיוון גן סאקר; ישופץ מבנה שעמד שומם בגן ויהפוך לבית קפה בסמוך לאגם, שדרוג הכניסות לגן והצבת שילוט הכוונה ומידע ברחבי הגן. כמו כן, העבודות כוללות את שדרוג השבילים, עמודי התאורה, ריהוט הגן, החלפת מדשאות ועוד.

גן הוורדים (הדמיה: עיריית ירושלים)

גן הוורדים (הדמיה: עיריית ירושלים)

פארק פתחת קדרון-ואדי ג'וז

מהפכת התשתיות לא פסחה, כאמור, גם על מזרח ירושלים, ובימים אלה מבוצעות בוואדי ג'וז, בהשקעה של כ-28 מיליון שקלים, העבודות להקמת הפארק הגדול ביותר שהוקם אי פעם בחלק זה של העיר בייזום ובתכנון של עיריית ירושלים, הרל"י ובמימון משרד ירושלים.

פארק ואדי ג'וז-פתחת קדרון יתפרש על 25 דונם ויכלול פינות ישיבה, מתקני משחקים וספורט, בדגש על מתקנים מונגשים לבעלי מוגבלויות, מסלולי הליכה ואופניים, פינות ישיבה מוצללות, בית קפה, שירותים ציבוריים, מגרש ספורט ופיתוח סביבתי ונופי. הפארק עתיד לשרת את תושבי ואדי ג'וז ושיח' ג'ראח ולהוות מוקד משיכה אטרקטיבי למבקרים בעיר.

 

 

התחדשות עירונית

גם בתחום הבנייה למגורים עוברת ירושלים מהפכה, בדגש על קידום התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות – קריית היובל, קריית מנחם, קטמונים, תלפיות, גילה, ארמון הנציב והגבעה הצרפתית. לצורך קידומם של פרויקטים אלה פועלת בהרל"י המינהלת להתחדשות עירונית, ששמה לה למטרה להגדיל את היצע יחידות הדיור בעיר, לחזק מבנים ישנים ולשדרג את המרחב הציבורי, כל זאת באמצעות קידום הליכי פינוי-בינוי. המינהלת פועלת להגברת קצב מימוש תוכניות התחדשות עירונית, תוך מתן ליווי וסיוע לבעלי דירות וליזמים המעורבים בתהליך.

פינוי בינוי בר יוחאי בקטמונים (הדמיה: ישר אדריכלים)

פינוי בינוי בר יוחאי בקטמונים (הדמיה: ישר אדריכלים)

במסגרת פרויקטים אלה מפונים שיכונים ישנים ומתפוררים, ותחתיהם מוקמים בנייני מגורים מודרניים, חלקם מגדלים, אשר כוללים חנייה תת קרקעית, שדרוג תשתיות ופיתוח רחובות. כל אלו נשענים על מערכת הקווים של הרכבת הקלה, אשר תיתן לתושבים מענה תחבורתי מתקדם.

יש לציין, כי ירושלים היא העיר הראשונה בישראל שהשכילה להקים מינהלת ייעודית להתחדשות עירונית, והראשונה לייסד במינהלת תחום יזמים, שמטרתו לסייע ליזמים, בשיתוף מינהל התכנון בעיריית ירושלים, בקידום תוכניות, הסרת חסמים וקיצור לוחות זמנים. כל זאת לצד פעילות נרחבת של תחום קהילה במינהלת, בשיתוף המחלקה לעבודה קהילתית בעירייה, שתפקידו לסייע וללוות בעלי דירות בהסדרת ההתארגנות החברתית ושיתופם בתהליך.

פינוי בינוי בר כוכבא בגבעה הצרפתית (הדמיה: רוטשטיין, אדריכל אמיר קולקר)

פינוי בינוי בר כוכבא בגבעה הצרפתית (הדמיה: רוטשטיין, אדריכל אמיר קולקר)

כדי לקדם תוכניות פינוי-בינוי וכדי לעודד יזמים לבנות בפרויקטים אלה, קיבלה מועצת העיר, בחודש מאי האחרון, החלטה, לפיה יזמים, הבונים בחלקים נרחבים של העיר, יקבלו פטור מהיטל השבחה. על פי ההחלטה, הפטור המלא מהיטל ההשבחה יינתן בפרויקטים ברוב שכונות העיר, ואילו באזורים שהוחרגו יינתן פטור בשיעור של 25 אחוז. במקביל לעידוד הפעילות היזמית, פעלה העירייה גם לטובת בעלי הדירות וקיבעה את חובת היזם למימון קרן תחזוקה למשך 10 שנים לכל בעלי הדירות החוזרים.

על היקף פעילותה העצום של המינהלת להתחדשות עירונית מעידים הנתונים הבאים: כשהמינהלת החלה את פעילותה בשנת 2014 קודמו בעיר כ-10 תוכניות להתחדשות עירונית, בהן 3,000 יחידות דיור ומהן רק כ-900 יחידות דיור בתוכניות מאושרות וזמינות. נכון להיום מצויות בהליכי קידום שונים כ-140 תוכניות פינוי-בינוי, בהן כ-50 אלף יחידות דיור, מתוכן כ-37 אלף יחידות דיור תוספתיות (תוספת על הקיים). עד היום החלה בנייתם של 14 פרויקטים עם 2,157 יחידות דיור, שני פרויקטים כבר אוכלסו (המקשר בקרית משה ואלעזר בן יאיר בגוננים). בנוסף, כ-3000 יחידות דיור נמצאות כיום בהליכי רישוי להוצאת היתר, כ-8000 יחידות דיור בתוקף, כ-17 אלף יחידות דיור נמצאות בוועדות התכנון, וכ-20 אלף יחידות דיור נוספות נמצאות בשלבים מקדמיים. יותר מ-60 חברות יזמיות, מהגדולות במשק, פועלות בימים אלה בירושלים בתחום ההתחדשות העירונית.

פינוי בינוי רמות פולין (הדמיה: פרחי צפריר אדריכלים)

פינוי בינוי רמות פולין (הדמיה: פרחי צפריר אדריכלים)

לדברי ראש המינהלת להתחדשות עירונית, נטע ניסים, בשנת 2022, ירושלים שברה שיאים ארציים בהתחדשות עירונית. ניסים: "שנת 2022 הייתה שנת שיא בהוצאת היתרים בירושלים. מתחילת השנה הוצאו היתרי בנייה ל-1,275 יחידות דיור במתווה פינוי-בינוי, ובימים הקרובים, עד סוף השנה, צפויות לקבל היתר 1,500 יחידת דיור נוספות. שנת 2022 הייתה גם שנת שיא בדיוני ועדות התכנון, ובמהלכה נדונו תוכניות בהיקף של כ-10,000 יחידות דיור, שחלקן עתידות לקבל תוקף במהלך שנת 2023. גם בקיצור הליכי רישוי השנה החולפת הייתה שנת שיא, כשפרק הזמן לקבלת היתר עמד בממוצע על כחמישה חודשים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר