גבעת התחמושת, הדמיית מבנה ואתר הנצחה שיוקם בגבעת התחמוש (צילומים והדמיות: גוגל מפות, יסקי-מור-סיון)
גבעת התחמושת, הדמיית מבנה ואתר הנצחה שיוקם בגבעת התחמוש (צילומים והדמיות: גוגל מפות, יסקי-מור-סיון)

"לשמר את מורשת הקרב": האתר ההיסטורי בגבעת התחמושת ישודרג ויורחב

עיריית ירושלים בשיתוף העמותה להנחלת מורשת הצנחנים יזמו תוכנית להרחבת ושדרוג גבעת התחמושת. באתר ההיסטורי יוקם מבנה לאומי להנצחת הקרבות הקשים ויהווה 'מרכז מורשת הצנחנים'

פורסם בתאריך: 19.2.20 19:38

גבעת התחמושת הוא אחד מאתרי מורשת הקרב הידועים והמוכרים ביותר בירושלים, אם לא המוכר שבהם. כעת, עיריית ירושלים והעמותה להנחלת מורשת הצנחנים יזמו תוכנית להרחבת ושדרוג האתר.
התוכנית, שאושרה השבוע על ידי הוועדה המקומית לתכנון, כוללת הקמת מבנה ואתר הנצחה לאומי – 'מרכז מורשת הצנחנים'. התוכנית נפרסת על שטח של 12 דונם, והמבנה שיוקם יהיה בשטח כולל של 15,000 מ"ר. בנוסף, יוקם מסדרון מקורה מזכוכית מכיוון תעלות גבעת התחמושת אל עבר תצפית לכיוון הר הצופים.

מהוועדה המקומית לתכנון, שבראשה עומד סגן ומ"מ ראש העיר אליעזר ראוכברגר (דגל התורה), נמסר כי "מבנה ההנצחה מתוכנן להיבנות בסגנון שקיעה בקרקע הטבעית, שהיא גבעה העולה מכיוון שדרות לוי אשכול, לכיוון דרום, וצורתו 'מצנח הפוגש את הקרקע' – עיגול הנצחה אשר בקוטרו קיר הנצחה גבוה. המבנה יבנה 3 קומות מעל קומת מרתף".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת11"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


יצוין כי עלות הפרויקט נאמדת בכ-160 מיליון שקלים, אשר יגויסו בסיוע העמותה להנחלת מורשת הצנחנים. הבניה תחל, ככל הנראה, בתוך כשנתיים והיא צפויה להימשך כחמש שנים. האדריכל שתכנן במקור את המבנה הינו חתן פרס ישראל, אברהם יסקי ז"ל, ומשרדו יסקי מור סיון אדריכלים ממשיכים את דרכו. מהנדס התכנית הינו צבי המלי.

ראש העיר משה ליאון מוסר: "אתר גבעת התחמושת בו התחולל אחד הקרבות הקשים והמכריעים ביותר במלחמת ששת הימים, מהווה סמל לאחדותה של ירושלים. התכנית להרחבת המקום שתכלול הקמת אתר הנצחה לאומי לצנחנים, מרכז מידע ואכסניה נועדה לשמר את זכרם של הנופלים, את מורשת הקרב המפוארת ואת סיפורי המערכה על ירושלים".


הדמיית מבנה ואתר ההנצחה שיוקם בגבעת התחמושת (צילום הדמיה: יסקי-מור-סיון)

הדמיית מבנה ואתר ההנצחה שיוקם בגבעת התחמושת (צילום הדמיה: יסקי-מור-סיון)


תא"ל מיל' יחיאל גוזל, יו"ר העמותה להנחלת מורשת הצנחנים: "הרעיון הוא להקים בית לחטיבות הצנחנים שמורשתן הינן מהמפוארות בתולדות צה"ל ומדינת ישראל. מן הראוי שמקומו יהיה בבירת ישראל ירושלים, ששוחררה על ידי הצנחנים. בית זה יהווה מפגש לבני נוער וחיילים ולכלל האוכלוסייה שתלמד על מורשתם של הצנחנים ומקום שבו יונצחו חללי הצנחנים שהקריבו נפשם למען שחרור ירושלים והגנה על גבולות מדינית ישראל".

הדמיית מבנה ואתר ההנצחה שיוקם בגבעת התחמושת (צילום הדמיה: יסקי-מור-סיון)

הדמיית מבנה ואתר ההנצחה שיוקם בגבעת התחמושת (צילום הדמיה: יסקי-מור-סיון)

גבעת התחמושת הוא השם שניתן למוצב ירדני בצפון ירושלים שהתחולל בו קרב קשה במלחמת ששת הימים. ״גבעת התחמושת״ כיום הוא אתר הנצחה לאומי המוקדש להנצחת מורשת המערכה על ירושלים במלחמת ששת הימים. המתחם הוקם על ידי הבריטים בתחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 ושימש בונקר לאחסון תחמושת של בית הספר לשוטרים. מבנה בית הספר הוקם על גבעה בגובה 797 מטרים. במלחמת העצמאות כבש הליגיון הירדני את המתחם, דבר שגרם לניתוק הר הצופים ממערב ירושלים, עד לכיבושו מחדש במלחמת ששת הימים. כיום בנוי על שרידי המוצב אתר הנצחה ממלכתי. השכונות רמת אשכול ומעלות דפנה הוקמו לאחר המלחמה על שיפולי הגבעה, ובסמוך, על קו התפר שבו עבר הגבול הירדני, הוקמה קריית מנחם בגין הכוללת משרדי ממשלה, וכן את בניין המטה הארצי של משטרת ישראל.




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר