בית חב"ד במרכז סמדר בבית הכרם (צילום: פרטי)
בית חב"ד במרכז סמדר בבית הכרם (צילום: פרטי)

מדוע העירייה לא סוגרת בית כנסת של חב"ד שפועל בניגוד לחוק בבית הכרם?

בחודשים האחרונים מתלוננים תושבים בבית הכרם על פעילות בית כנסת של חב"ד במרכז המסחרי סמדר, שמיועד למסחר ולא למבנה ציבור. למרות תלונות חוזרות לעירייה, ועל אף שנפתח תיק בפיקוח על הבנייה, בית הכנסת ממשיך לפעול ולהוות מטרד לתושבים. "מתייחסים לחב"ד כאילו הארגון הוא מעל החוק"

פורסם בתאריך: 21.1.22 07:46

תושבים בבית הכרם, בעיקר ברחוב סמדר, מתלוננים על פעילות בית כנסת של חב"ד במרכז המסחרי ואף פנו מספר פעמים לעיריית ירושלים בנושא – אך שום דבר לא קרה.

פעילות בית הכנסת, כך טוענים דיירים שמתגוררים בסמוך, מהווה מטרד ומעבר לכך היא אינה חוקית – זאת משום שמדובר על שימוש ללא היתר במבנה שייעודו למסחר. התושבים, כאמור, פנו לעיריית ירושלים, הגישו תלונה רשמית, אך לטענתם – התלונה נסגרה בלא שהנושא טופל.


לתושבים מסייעת חברת המועצה לורה ורטון (מרצ), תושבת בית הכרם בעצמה, אשר מציינת בשיחה עם "כל העיר" כי "מתייחסים לחב"ד כאילו הארגון הוא מעל החוק. אז זהו, הוא לא. או לא אמור להיות. גם במקרה זה מדובר בעבירה על החוק, שימוש ללא היתר במבנה למסחר".

לדברי ורטון, "אין שום ניסיון להסתיר את הפעילות במקום, שהוא מטרד לתושבים שעליו כבר קיבלתי המון תלונות, שבוע אחר שבוע. העירייה אמורה להגן על התושבים מפני מפרי חוק, ואני מצפה שלא תהיה איפה ואיפה, למרות שעד כאן במקרה זה מאוד התאכזבתי. אמשיך לדרוש שהעירייה תגיב לתלונות הציבור ולהעמדה לדין, אם צריך, של העוברים על החוק".


לורה ורטון (צילום: פרטי)

לורה ורטון (צילום: פרטי)


כאמור, הן התושבים והן ורטון עצמה פנו לפיקוח על הבנייה בעיריית ירושלים. לדבריהם, אושר להם כי המרכז מיועד למסחר ולא למבני ציבור, כך שעל פי החוק אסור לקיים במקום תפילות.

"פניתי כבר מספר פעמים לפיקוח על הבניה", אומרת ורטון. "אישרו שאכן המרכז מיועד למסחר ולא למבני ציבור ולכן מדובר בעבירת בנייה. גם דיברתי עם פקח שביקר במקום ופתח תלונה והליך נגד המפעילים. משום מה, התלונה נסגרה וחזרתי להתלונן על כך".

כאמור, התלונות בנושא נבדקו על ידי אגף הפיקוח על הבנייה בעיריית ירושלים. באתר העירייה מצוין כי ב-11.11.2021 נפתח תיק פיקוח. שלושה ימים לאחר מכן, ב-14.11.2021, נעשה זימון לחקירה לפי סעיף 257 א'. אולם באתר העירייה מצוין כי ב-12.12.2021 התיק נסגר – מה שגורם להתרעמות גדולה מצד התושבים, כמו גם מצד חברת המועצה ורטון, שלא מבינים איך התיק נסגר אם בפיקוח על הבנייה אישור שהמקום מיועד למסחר ולא למבנה ציבור ואינו יכול לשמש לבית כנסת.

 

 

"לא ברור איך באתר העירייה מופיעה שהתיק נסגר ובית הכנסת ממשיך לפעול – זו ממש חוצפה", אומר אחד התושבים בכעס. "המקום פועל בניגוד לחוק, כך נאמר על ידי פקח שהיה במקום וגם בפיקוח אישרו שמרכז סמדר מיועד למסחר. איפה האכיפה של העירייה? אנחנו לא מצליחים להבין מה קורה כאן".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "תיק הפיקוח על הבניה בנושא השימוש חורג של בית הכנסת נבחן בימים אלה על ידי התביעה העירונית, התייחסות לפונים תצא בסיומה, בכלל זה אפשרות להגשת ערר על ההחלטה".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

40 תגובות
  1. מזי

    ברור! בחסותו של ראש העיר משה לאון,
    "בית חב"ד המקסימים אוהבי ישראל"
    הם אנשים מסוכנים המתחפשים לחביבים
    גזענים ממדרגה ראשונה העוזרים לדת להשתלט על המדינה ה"יעני" דמוקרטית.

  2. פלוני

    וזה לא שחסר בתי כנסת באזור בית הכרם, ומי שלא מסתפק באלה יכול ללכת לחב"ד בית וגן ברגל בלי בעיות…

  3. עקיבא

    כתבתם שהמקום מהווה מטרד, אבל לרגע לא חשבתם לפרט בכתבה למה הוא מטרד מעבר לכך שהמקום לא פועל כחוק. מעניין

  4. רפי

    חשוב לציין ,שבית חב"ד הוקם שם.
    פעולות חב"ד הם לכלל הציבור.
    המקום משמש כל השבוע "כחנות"לתשמישי קדושה.שזה היעוד של הנכס.
    זה שמתקיימות שם תפילות ,לא סותר את שזה מקום ציבורי.)לא בית כנסת(
    יש שם, בית תמחוי,עזרה לכל פונה מכל מיין שהוא..
    דיי להתנכלות למוסדות דת…
    לא ילך לכם.

  5. דני

    אני אסביר לך למה לא,כל עוד המסגד הלא חוקי עם כיפת הזהב בבית צפפה לא יהרס או יפונה,לא יהיה ניתן לסלק את בית חב"ד מבין? או שצריך להסביר

  6. אני בהלםםם

    מה קרה????? תחשבו שיש שם מנזר.. ככ עצוב שהעם היהודי הולך ושוכח את ההיסודות שלנו את אבות אבותינו… מה קורה לכם? בעת כנסת זה לא שלכם ילא זל חבד זה של הקב"ה.

  7. נתי

    למה אני לא מופתע שדווקא חברת מועצה מטעם מרצ עוזרת להם…. חוץ מזה, מה הופך את זה למטרד? הלוגו של חב"ד? תכף יוציאו חוק שאוסר על לוגואים להיות כתומים!

  8. מקווה שתפרסמו את תגובתי

    זו נחשבת השכונה החילונית האחרונה בירושלים. תכבדו את זה!! תנו לאנשים לחיות כפי רצונם בלי להידחף לשכונתם. כל ששי עומדות מחלקות נרות במרכז המסחרי של רמת בית הכרם וליד בתי הספר. מציעות לעוברים השבים כולל ילדים. כמה כבר עולים נרות השבת שהן מחלקות-40 אג'!!! ממש עשו טובה לאנושות שהן מציעות את זה. החלוקה מטרתה רק להידחף ולהפריע. השימוש בילדים הוא מניפולטיבי. הן עצמן לא מהשכונה בכלל. אם אנחנו נעמוד בשכונות אחרות ונציע משהו חילוני, יסלקו אותנו.

  9. !

    לקחת כסאות+ שולחנות, לשבת שם כמו בית קפה. לחסום את הכניסה. לא באים אליכם, אל תבואו עלינו. כנל גם בית הקפה דניה. עשו להם סניף בגבעת שאול. בכח באים לבית הכרם. אני כבר לא יושבת שם יותר. אם הייתי רוצה לשבת בבית קפה בבני ברק, הייתי נוסעת. יש גם רציני של ראש עיר דתי. הורס את ירושלים. מושחתים!!!!!

  10. ישראלי.

    בית כנסת מהווה מטרד??? אגב אין שום בעיה לתת אישור לשימוש חורג מהיתר או אפילו מתוכנית וכאשר מדובר על שינוי מסחרי למבנה ציבור אפילו היטל השבחה לא יהיה כי השווי המסחרי גבוה יותר.

  11. שוקי מוזס

    כל העיר חרטה על דגלה מלחמה בדת!!
    תתביישו לכם אנשים שמשמחים אותי בתור אדם חילוני שונה מהם, בחנוכה חילקו סופגניות תמיד עם חיוך וכבוד!
    פשוט בושה. רכילותי וצהוב וזה מתנקם בנו התושבים!

  12. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כזה שנאה לדת גם אם לא הייתי גר ליד ומכיר היטב את המקום הייתי שם לב מעצם הכתבה שאין בזה שום הפרעה מלבד השנאה לדת וזה שזה לא חוקי למרות שזה חוקי לחלוטין בית הכנסת או כל פעילות אחרת נחשב כמסחר לכל דבר מה שגם אין בכל בכול האזור הזה כמעט דירים רק במרחק משם וזה לא אמור להפריע לאף אחד כמו ששאר החניות שם לא מפריעות

  13. ליאת

    המרכז המסחרי הזה הוא די במצב גסיסה. מזל שיש כמה אנשים שעוברים שם

  14. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אין שום מבנה מגורים סמוך. אין רעש משם לשום מקום. סתם צרות עין ושנאה לדת

  15. שלום

    אינני מכיר את השכונה

    אך אני שואל
    אם היו פותחים שם כנסיה או מסגד האם הייתה קמה התנגדות מצד התושבים או שמא זה כבר נחשב ליברליות …

    ראיתי אחת התגובות בנוגע ל 40 אגורות של הנרות .

    אז קודם כל זה לא בשביל לחסוך למישהי את ה40 אגורות אלא יותר לתזכר וברוך ה' בזכות זה אלפי יהודיות מדליקות נרות אז אולי תכפיל 40 אגורות בעשרות אלפים ותגיד תודה ..
    (אני לא למדתי ליבה אז אני לא יודע לחשב )

    ועוד נקודה אחרונה
    אם חס ושלום קורה לאיזה מטייל באיזה הר בעולם תאונה או נזק או שבטעות הוא הסתבך ונכנס לכלא מי עוזר ליהודים ללא כל תמורה בזה האם אנשי בית הכרם יפי הנפש שחוששים לשמוע תפילת שמע ישראל שמא ייזכרו שיהודים הינם או אנשי חבד שלעיתים מוציאים מכיסם אלפי דולרים כדי לסייע ליהודי בעת צרה.

    אז אולי לא נוח לכם עם זה
    אבל כשם שלא ראיתי את אנשי חבד באים ונלחמים בבתי הקפה הפתוחים בשבת ומפריעים להם כיהודים דתיים השומרים שבת כך גם אתם תלמדו להכיל גם מי שלא חושב כמוכם ובסך הכל אומר שמע ישראל ומתפלל

  16. ירושלמית תושבת פסגת זאב

    תבואו בשבתות לשכונה שלי תסתכלו ותיווכחו לראות מה קורה שם.
    המקום ממוקם ליד גינת ילדים והם זורקים את הזבל והטיטולים לא בפחי אשפה.
    הכי טוב להגיע ולראות.

  17. ירושלמית

    בית כנסת הוא בית כנסת.חנות היא חנות.בית תמחוי הוא בית תמחוי.אני רוצה לראות שבניו יורק יעזו להפעיל בית כנסת בחנות.סגירה מיידית,קנס והליך שיפוטי.רק כאן זילזול .מאוד מעניין שפרגולה קטנה בחצר פרטית ,שלא מפריעה לאף אחד יהרסו.אבל חבד מחלקים סופגניות לחיילים…ועושים תהלוכת לג בעומר.לכן יהיו מעל לחוק

  18. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    צמוד לבית חבד יש
    1. תחנת אוטובוס ורכבת סואנים ורועשים
    2. חנות פלאפל עם ונטה רועשת ומסריחה מטיגון.
    לא ברור למה תפילה במניין מטרידה יותר מהרעש של הונטה והאוטובוסים
    שנאת דתיים אולי ???

  19. אייל

    כתושב השכונה כל הזמן חיפשתי מניין שחרית מאוחר בבית הכרם עכשיו בזכות הכתבה אני יודע שסוף סוף יש מניין שחרית בשעה כזו בבית הכרם.
    תודה לכם

  20. משה

    מי זאת מזי הזו שמגיבה על אוטומט בכל כתבה כאן באתר.
    שיתקיים בה הכתוב 'מזי רעב ולחמי רשף'

  21. מישהו

    אם זה היה סניף של נוער להט״ב או משהו דומה לכל, ודאי שלא היתה התנגדות, אפילו תמיכה מוחלטת

  22. יוסף א

    לא מבין מה פשר השאלה, מדוע העירייה לא הורסת בית כנסת שנבנה באופן לא חוקי העין כרם. כי פשוט אצל אגון ךיאון בירושלים, יש שווים ויש שווים יותר. אדון לאון מאפשר הפקרות שלטוני באזורים החרדיים, גם חושש להתעמת אתם, וגם זקוק לקולותיהם, לכן, אסור להרגיז את החרדים. בעוד, שביחס לחילוניים, ידו קשה, וממצה אתם את הדין, ולא מבין מדוע קיימת תופעת בריחה של חילוניים מירושלים, חילוניים שאדון ךיאון זקוק להם, כמשל י מסים, בעוד שהציבור החרדי, לא רק פטור ממסים, אלא ציבור נזקק שזקוק כל הזמן לתמיכות, בשל מספר הרב של נפשות בכל בית. זקוקים יותר לשירותי חינוך, רפואה, סעד, ועוד.

  23. אלמונית

    אני חילונית ומעריכה מאוד את אנשי חב"ד. הם אנשים טובים ואוהבים לעזור.הבנות שלי היו בגן ילדים שלהם ומאוד הייתי מרוצה. תניחו להם.

  24. ישראל

    אין על חבד, יש להם חנות לתשמישי קדושה בתוך המבנה אז אין פה משהו לא חוקי. תמיד יהיו את צרי העין ושונאי היהדות שיצאו נגד. עברנו את מצרים נעבור גם את זה.

  25. יהל

    נשאר לי רק לרחם עליכם… אין לכם במה להתעסק אז מה שנשאר זה ביהכ שמהווה מטרד לתושבים. בושה! גם לא הבנתי את ה"מטרד" מישהו ביקש ממכם להכנס להתפלל? גועל נפש!

  26. ליאת

    עלובי החיים ממש! אין לכם בושה? ממש שנות ה30 באירופה! ביהכ מהווה מטרד??? מישהו ביקש ממכם להכנס????

  27. רוקמן

    בית כנסת נוסף של חב"ד נמצא במרחק הליכה של 3 דקות משם ממול הר הרצל

  28. יוסי

    הנה היהודונים יוצאים עם הקילשונים לתקוף את כל מה שמריח יהודי.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר