רכיבה על שביל האופניים הטקטי בשדרות הנשיא (צילום: שלומית וולף)
רכיבה על שביל האופניים הטקטי בשדרות הנשיא (צילום: שלומית וולף)

שבילי האופניים החדשים ברחביה: "נדבך נוסף בחזון התחבורתי פורץ הדרך של עיריית ירושלים"

העירייה, בשיתוף עמותת 'ירושלים בשביל אופניים', החלה בשבוע שעבר בפיילוט מהפכני של יצירת רשת שבילי אופניים טקטיים ברחביה. אולם למרות היתרונות הרבים שיש במיזם, תושבים רבים הביעו זעם על התוכנית ועל אישורה ללא שיתוף ציבור. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 28.7.22 19:40

מברשת, צבע ואולי קצת ריהוט כביש כמו עציצים או עמודי פלסטיק – זה כל מה שנדרש כדי ליצור שבילי אופניים טקטיים במרחב העירוני. בערים רבות ברחבי העולם החלו בשנים האחרונות להשתמש ברעיון של 'עירוניות טקטית' במרחב העירוני בין אם לצורך יצירת שבילי אופניים ובין אם לצורך יצירת מרחבים עירונים זמניים לאירועים ספציפיים.

עירונית טקטית מאפשרת לשחק עם עיצוב המרחב הציבור ככל העולה על הדמיון, לשנות ולהתאים לפי הצורך, לפרק אם לא מתאים או להפוך לקבוע אם מתאים. מדבור על כלי רב עוצמה לעיצוב המרחב הציבורי במהירות, ביעילות ובעלות נמוכה תוך שימוש בחומרים זמינים – בעיקר צבע, מברשת, עציצים וריהוט רחוב. והיתרון הגדול – כפי שכבר צוין – שהכל הפיך באותה מהירות.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


בשבוע שעבר – העירוניות הטקטית הזו הגיעה לירושלים. בקטן יותר, עם פיילוט של עיריית ירושלים (בשיתוף קבוצת 'אופניים בשביל ירושלים') לסימון והקמת שבילי אופניים טקטיים ברחביה, זאת לצד הקמת אזורי תנועה משולבים של כלי רכב ואופניים, תוך מיתון תנועה באמצעות תמרורים ואמצעים אחרים. המטרה – כך לדברי גורמים בעירייה – לאפשר תנועת אופניים בצורה בטיחותית ברחובות המותאמים לכך.

כבר בימים הראשונים שלו, הפיילוט יצר תרעומת גדולה בקרב תושבים רבים ברחביה, שם הופיעו כבר בשבוע שעבר שבילי אופניים טקטיים בשדרות הנשיא, ברחוב חרל"פ וברחובות נוספים. בשל התרעומת הגדולה (על כך בהרחבה בהמשך) ובשיתוף מינהל קהילתי גינות העיר הוחלט להקפיא לכשבועיים-שלושה את המשך סימון השבילים הטקטיים וזאת עד לאחר גיבוש מתווה אשר יהיה מוסכם על מרבית התושבים.

***

אבל עוד לפני התרעומת – קצת פרטים על השבילים הטקטיים שתוכננו ועוד יתוכננו בירושלים. מדובר, כאמור, על פיילוט שמתבצע בשלב הראשוני, שהוא חלק מתוכנית האב העירונית לשבילי אופניים – תוכנית שבמסגרת יסללו כ-200 ק"מ של שבילי אופניים בירושלים, תוך יצירת קישוריות בין כלל שכונות העיר וצירי הרכבת. הרעיון הכללי הוא הקמת רשת עירונית של שבילי אופניים הקושרת בין כלל שכונות העיר למוקדי הפעילות – מרכז העיר, אזורי תעסוקה ומוסדות חינוך, תרבות ופנאי – וכן למערכות הסעת המונים והכל תוך מתן דגש על היבטי יישום וגמישות לצורך הקמה מהירה של תשתיות רכיבה והגדלת אחוז הרוכבים בעיר.


שביל טקטי בחיבור הרחובות חרל''פ-איתמר בן אב''י (צילום: עיריית ירושלים)

שביל טקטי בחיבור הרחובות חרל"פ-איתמר בן אב"י (צילום: עיריית ירושלים)


"תוכנית האב", מציינים בכיכר ספרא, "הינה הכלי למימוש חזון ראש העיר לשינוי תפיסת התחבורה ברחבי העיר, אשר מטרתה לעודד שימוש באופניים ככלי תחבורה זול, זמין, ירוק ובריא – הן מצד התושבים הגרים והעובדים בה בה והן מצד הבאים בשעריה".

אורן לוטן, מהיוזמים של פרויקט השבילים הטקטיים בירושלים אשר מתגורר ברחביה מסביר בשיחה עם "כל העיר" את עניין השבילים הטקטיים: "הייתי חלק מהקבוצה שמעורבת בפרויקט מהשלבים הראשונים. כדי להבין את זה צריך לחזור להתחלה. יש שלושה סוגים של שבילי אופניים שמשרד התחבורה מגדיר – רחוב קטן עם מעט תנועה – שבו עושים מיתון תנועה (משותפת); רחוב בינוני – שבו עושים נתיב לאופניים; ורחוב גדול – עם שביל אופניים שבו יש הפרדה מוגדרת וברורה. עד היום, בירושלים ולמעשה כל העיריות בארץ, ידעו לעשות רק שבילים – עם הפרדות וכל מה שכרוך בכך, שזה בעיקר עלויות גבוהות וזמני תכנון ארוכים. אבל, בהרבה רחובות בירושלים (ובישראל בכלל), אין מקום לשבילי אופניים כאלה. בתקופת הקורונה עלה הצורך של אנשים במרחב ציבורי מפותח, וברחבי העולם החל שימושי בשבילי אופניים טקטיים – שזה סימונים על הכביש בצבעים בתוספת ריהוט ואולי גם עמודים – ואנחנו רצינו לעשות משהו דומה בירושלים. פנינו לראש העיר והוא שלח אותנו לעשות עבודת שטח ולהביא הצעה קונקרטית – וכך עשינו. מה שהנחה אותנו הוא שגם אם אין מקום לשביל אופניים – צריך שיהיה מקום לאופניים".


רכיבה על שביל האופניים הטקטי בשדרות הנשיא (צילום: שלומית וולף)

רכיבה על שביל האופניים הטקטי בשדרות הנשיא (צילום: שלומית וולף)


לדברי לוטן, "הפיילוט הנוכחי הוא מהפכני בעינינו. פעם ראשונה שהעירייה עושה שימוש בתשתית פשוטה וזולה שמתאימה לאופי הרחובות בירושלים – נתיב צבוע עם כמה עמודונים. חשוב להבין את החיסכון בזמן ובמשאבים. תכנון של שביל אופניים לוקח כמה שנים טובות ועלות ביצוע עומדת על כארבעה מיליון שקלים לקילומטר. לעומת זאת, עלות שביל טקטי עומדת על כ-200 שקלים לקילומטר וזמן התכנון והאישורים הוא זניח. יתרון נוסף – את השביל הטקטי אפשר להחזיר בתוך ימים ספורים לקדמותו. אם משהו לא עובד כמו שצריך, אם התכנון לא היה טוב – פשוט צובעים מחדש את הכביש ואין שביל. זה קל וזה נוח וזה זול".

לוטן מוסיף ואומר: "אנחנו מאמינים שהתוצאה של השבילים הטקטיים תהיה שנראה יותר רוכבי אופנים ברחבי העיר. כשכולם ייראו שהשמיים לא נופלים – נוכל להתקדם עם עוד שבילים. השבילים שאושרו כרגע נותנים מענה לחבר בין שבילי האופניים בגן סאקר לבין השבילים במתחם התחנה. בהמשך נצטרך לתת מענה רחב יותר – לחבר גם את מרכז העיר ואת קטמון לשבילים. אנחנו מקווים שזה יתרחב למוקדים נוספים בעיר. כמו שכבר ציינתי, אחד היתרונות הגדולים של התשתית הטקסטית היא שאפשר לשנות כל הזמן. אם רואים ששביל מסוים לא עובד או לא מסתדר, זה תשתית גמישה שתמיד אפשר לשפר ולשנות במקרה הצורך".

ראש העיר משה ליאון מציין כי "העיר ירושלים עומדת בפני שינוי משמעותי בשנים הקרובות. בעידן שבו צורת התחבורה משתנה, הגיע הזמן לשנות דפוסי חשיבה. הכבישים עמוסים יותר ואנו בוחנים כל דרך אפשרית על מנת לצמצם את נסיעת הרכבים על הכביש, ואופניים הם כלי אידאלי להגיע ליעד זה, המקבל ביטוי בנוסף בהתמודדות המקיפה שלנו עם משבר האקלים".


ראש העיר משה ליאון רוכב על אופניים (צילום: יוני יפה נוף)

ראש העיר משה ליאון רוכב על אופניים (צילום: יוני יפה נוף)


***

הפיילוט נועד לייצר רציפות בין שבילי אופניים קיימים. השבילים יוסדרו ברחובות במרכז העיר ובשכונת רחביה כאשר לראשונה בעיר, נסללו שבילים טקטיים ברחוב הנשיא וחרל"פ. השביל בחרל"פ, הינו שביל ייחודי המאפשר לרוכבי האופניים לנסוע באופן דו סטרי, זאת למרות שהרחוב מוגדר כחד סטרי.

בנוסף, בוצעו האטות תנועה באמצעות תמרורים ברחובות מרכז העיר כדוגמת מנשה בן ישראל, הלל, כורש, ינאי, שלומציון המלכה, ביאנקיני, שמאי, ההסתדרות, מבוא המתמיד והמעלות וזאת על מנת לאפשר תנועה משולבת של אופניים לצד כלי רכב באותו הנתיב.

יצוין כי מיזם ניסיוני לשילוב שביל טקטי, אשר הסתיים לאחרונה ברחוב גולומב, הוכתר בהצלחה. במסגרת הפיילוט, נסגר נתיב אחד בגולומב לבחינה של ביצוע שביל טקטי וביצוע ספירות תנועה. מתוצאות הפיילוט עלה, כי ניתן לוותר על נתיב נסיעה מכביש בגין ועד לרחוב זנגוויל (בהתאמות שונות) ולהפוך את הנתיב לשביל אופניים טקטי דו סטרי עם מרווח הפרדה של מטר מכלי הרכב. ביצוע המיזם, יחל על פי התוכניות, בחודש הקרוב.


רכיבה על שביל האופניים הטקטי בשדרות הנשיא (צילום: שלומית וולף)

רכיבה על שביל האופניים הטקטי בשדרות הנשיא (צילום: שלומית וולף)


מבחינת העירייה מדובר במהפכה של ממש ובשינוי תפיסתי. ראש ליאון מתייחס לנושא ואומר: "הרכבת הקלה שינתה את צורת התנועה במרכז העיר – פחות רכבים, יותר תחבורה ציבורית. את אותו הדבר אנחנו רוצים לעשות גם עם האופניים: ברגע שיש תשתית מתאימה, רצופה ובטוחה לאופניים – כך יותר ויותר אנשים יבחרו להשתמש בהם כאלטרנטיבה לצרכים היום יומיים, אם זה להגיע לעבודה בתוך העיר, אם זה להגיע אל חבר או לצאת לסידורים. אנחנו מייצרים מארג של שבילים, שיקשר את כל שכונות העיר וזאת בדומה לרכבת הקלה. מעבר לזה, השימוש באופניים יצמצם בהכרח את זיהום האוויר בעיר וזאת בהתאמה לתוכנית העירונית להתמודדות עם משבר האקלים העירוני. ככלי נוסף, אנחנו ממשיכים בפרישת מערך השכרת האופניים ('ירופאן'), פרויקט המקדם זמינות אופניים, ובנוסף לזמינות תשתיות שבילי אופניים ברחבי העיר. השבילים הטקטיים שאנו מבצעים בימים אלו במרכז העיר, הם תוצאה של מתן מענה לצרכים ולפניות של תושבים וביצוע התאמות בשטח מבלי לפגוע בתשתיות קיימות ובמינימום עלויות".

 

 

זוהר זולר, מנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה, מוסיף: "רשת שבילי האופניים בירושלים מהווה נדבך נוסף בחזון התחבורתי פורץ הדרך של עיריית ירושלים, כפי שהתווה אותו ראש העיר, וכפי שהוא מיושם בימים אלה בשכונות רחביה ומרכז העיר. אנו מקדמים חזון חדשני ופורץ דרך לירושלים, המתבסס על עקרון ההליכתיות, על שאיפה ליצירת עיר נוחה, בטוחה וירוקה, ועל הגברת השימוש בתחבורה ציבורית שיגיע לכ-40 אחוזים מכלל הנסיעות בעיר, עם השלמת רשת הרכבות הקלות".

***

כפי שכבר צוין בתחילת הכתבה – לתוכנית השבילים הטקטיים ישנה התנגדות נרחבת והרבה מאוד כעס מצד תושבים רבים ברחביה, הן מבחינת מה שהתוכנית מציעה והן מבחינת הדרך שבה היא אושרה ובוצעה – ללא שיתוף ציבור אמיתי ובלי ליידע את התושבים.


שביל אופניים טקטי בשדרות הנשיא (צילום: עיריית ירושלים)

שביל אופניים טקטי בשדרות הנשיא (צילום: עיריית ירושלים)


אחד מהנושאים העיקריים עליהם מתרעמים המבקרים את שבילי האופניים החדשים קשורה לשינוי כיוון התנועה ברחוב אלפסי, באופן שיהפוך אותו, כך לטענתם, לעורק תחבורה ראשי אשר מוביל לרחוב עזה – דבר אליו הם מתנגדים בתוקף.

כנגד התוכנית אף נפתחה עצומה, עליה חתמו למעלה מ-100 תושבי רחביה. בעצומה, תחת הכותרת "נלחמים על איכות חיים ברחביה", נכתב: "מתנגדים לשינוי כיוון רחוב אלפסי באופן שיגרום לרחוב זה ולרחובות הסמוכים אליו, שדרות בן מימון ורשב״א להיות עורק תנועה ראשי לרחוב עזה. (כדוגמת רחובות אבן שפרוט וארלוזורוב). מתנגדים לכל הפחתה של מקומות חנייה ברחוב אלפסי, סעדיה גאון, רשבא, ככר מגנס מולכו, רדק, וברטנורא".

בפוסט שהעלה בפייסבוק אחד התושבים הוא מסביר את ההתנגדות. בין השאר נכתב כי "כתושב רחוב אלפסי ברחביה עולות אצלי כמה שאלות קשות לגבי הסקנדל-שערוריה החדשה שנמצאת בפתח: שבילי אופניים זה דבר חשוב באופן כללי אבל התועלת חייבת להבחן אל מול הפגיעה באיכות חיי התושבים בטווח הקצר והארוך בעקבות צמצום משמעותי בכמות מקומות החנייה בשכונה ויצירת מצוקת חנייה ממשית לתושבים…למה הכל מתנהל במחשכים ובעיקר במסווה של "שיפור באיכות החיים"… אין כאן שום דבר ענייני לטובת התושבים ואיכות החיים שלהם, עד מתי?! לי נמאס".

יצוין כי בעקבות ההתנגדות והביקורת מהשטח, במינהל קהילתי גינות העיר החליטו להיכנס לעובי הקורה וביקשו מהעירייה להקפיא זמנית את התוכנית, זאת עד לאחר ביצוע שיתוף ציבור.

בשיחה עם "כל העיר" מדבר שייקה אל עמי, יו"ר מינהל קהילתי גינות העיר, על התנגדות התושבים ועל הצעדים שיזם המינהל. "היה באג בשיח של העירייה איתנו, המינהל הקהילתי והתושבים, בעניין הזה של שבילי האופניים ברחביה. כשהעניין פורסם, זה יצר גל תרעומת מאוד מאוד גדול בקרב תושבים רבים ברחביה. לכן פנינו לעירייה, ביקשנו וקיבלנו פסק זמן שבו אנחנו ניכנס לתהליך מעמיק יותר עם כלל התושבים. אנחנו לא בעד להעמיד את רוכבי האופניים מעל שאר תושבי השכונה. רחביה היא שכונה אחת – יש בה חרדים וחילונים ודתיים לאומים וצעירים ומבוגרים, ויש בה גם הרבה בעלי רכבים והרבה רוכבי אופניים. אנחנו צריכים למצוא את האיזון. אנחנו נושיב את כולם. בנינו צוות פעולה משותף ובתוך שבועיים נגבש חלופה שאמורה להיות טובה לכולם".


רכיבה על שביל האופניים הטקטי בשדרות הנשיא (צילום: שלומית וולף)

רכיבה על שביל האופניים הטקטי בשדרות הנשיא (צילום: שלומית וולף)


אל עמי מוסיף ואומר: "בגדול אנחנו סומכים את ידנו על המהלך של תוכנית האופניים. אנחנו חושבים שהתוכנית טובה וראויה לירושלים. יש מקומות שבהם נתנו אור ירוק לנושא. הרעיון לרשת את ירושלים בשבילי אופניים נכון ונדרש. אבל כשנכנסים פנימה לרחובות הקטנים – אין קיצורי דרך. לא יכול לשבת גורם כזה או אחר בכיכר ספרא ולתכנן. צריך לעשות את זה עם התושבים. כמו שכבר ציינתי – היה לנו באג בנושא הזה של שיתוף התושבים, אבל אנחנו יודעים לתקן וזה מה שנעשה".

"הרעיון לשלב אופניים בנתיבי תחבורה קיימים תוך מיתון תנועה משמעותי – זה כיוון נכון", אומר אל עמי אך מדגיש: "איפה שאפשר כמובן. צריך למצוא את השילוב והאיזון הנכונים".

ביום שלישי השבוע התקיים מפגש תושבים בזום על הנושא. אל עמי מספר כי "היה אחלה מפגש ואחלה של דיון בהשתתפות קרוב ל-130 תושבים. היה דיון מכובד וראוי. יש לצוות שלנו הרבה חומר לעבוד איתו. התרעומת הגדולה ביותר היא שינוי כיוון התנועה ברחוב אלפסי וגריעת הרבה מקומות חניה. שינוי של כיוון תנועה יש לו הרבה מגרעות. לא פשוט להיכנס לרחוב קיים עם אנשים שגרים ולשנות. אני לא נכנס בכלל לעניין של טוב או לא טוב – לא עושים דבר כזה מעל ראש של התושבים. יש פה רצון חיובי ונכון לקדם שבילי אופניים – זו יוזמה מצוינת – אבל לא עושים את זה בלי התושבים. לא יכול לשבת משרד תכנון כזה או אחר ולעשות שינויים. אני מבין היטב את תרעומת התושבים, היו צריכים להתייעץ איתם ואת זה אנחנו עושים כעת. ביחד עם התושבים הטובים שלנו אנחנו נמצא את הפתרונות שיהיו מקובלים על כולם".


מחפשים דירת 4 חדרים בדרום מערב העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. עוד נתיבי אופניים

    מעניין, כשהפכו חצי מהמדרכות שלנו לחניונים, או כשהפסיקו לאכוף עבירות חניה בגלל איזה סיכום סודי, אף אחד לא עשה שיתוף ציבור.

  2. אין בושה

    אין בושה ליחסי הציבור . 240 מטר של צבע ירוק חלקו ברחוב חרל"פ מסוכן כי הוא נגד הכיוון של התנועה ובפתח בית הנשיא עוד יצטרכו להעבירו לצד השני. זה לא בדיוק מסלול אופניים פורץ דרך. מה גם שיש ברחוב שופן מקבילה של שביל רחב. שמוביל לאותו כיוון. עכשיו צריך לשאול מי מרוויח ואלו אינטרסים עומדים מאחורי המיזם. התשובה קצת מורכבת. כדי להגדיל את הרווחים של מי שמרוויח מביטול עשרות חניות עשו שביל אופניים רחב מאד באזור תיאטרון ירושלים. התעוררות הכינו סרט לקראת הבחירות בנושא והעירייה רוצה שיראה שיש לה מדיניות רחבה. הכותב לא תמים ויש דברים שמתבוננים בהם וישר יודעים שמשהו עקום שם. כמו שכתבת זה לא ממש שביל אופניים זה סרט לגזור ואליבי לאינטרסים כלכליים. השביל המאולתר בחרל"פ לא אמיתי והשביל המטורלל של דובנוב שופן לא תמים בגודלו.

  3. יודה רונן

    משמח מאוד לראות את שינוי הגישה, ואני מקווה שזאת אכן סנונית ראשונה לתשתית אופניים כלל עירונית

    לכותב·ת שמתכנה „אין בושה”: באמת שאין טעם שאגיב לתיאוריות הקונספירציה המופרכות שהעלת, אבל בנוגע לרח׳ חרל״פ נראה שאת·ה פשוט לא מכיר·ה קונספטים בסיסיים של הנדסת תחבורה. מדובר בשביל contraflow. מידע נוסף אפשר למצוא כאן:

    https://www.facebook.com/cyclejerusalem/posts/pfbid0cuWtdieRY5pmoUyPZeuPdABtVx1MZ29s5qRpG3tB9s9HRXRFFYKT3b2wPUry9A6pl

    https://en.wikipedia.org/wiki/Contraflow_lane

  4. אין בושה לאין בושה

    נו, הנה "אין בושה" מדגים בורות מדהימה בתחום ואיך שכשלא מבינים דבר במשהו, אין בעיה לקשקש על כך שטויות בלי סוף.
    עכשיו קדימה, עוד נתיבים, כולל נגד הכיוון, בכל הרחובות.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר