נחלאות - אורן בן חקון
(צילום: אורן בן חקון)

ענייה יותר: ירושלים צנחה בדירוג הסוציו-אקונומי לאשכול 2

היום, רביעי, פורסם המדד הכלכלי-חברתי של הלשכה המרכזית לסטטסיטקה לשנת 2019. על פי המדד, ירושלים רשמה צניחה מאשכול 3 לאשכול 2. העירייה בתגובה: "הדוח אינו משקף את החיים הכלכליים והחברתיים של תושבי ירושלים. הדבר נובע מהרכבה הדמוגרפי הייחודי של ירושלים"

פורסם בתאריך: 23.11.22 19:48

ענייה יותר, חלשה יותר, מסכנה יותר – זו תמונת המצב העגומה שמשתקפת מהמדד החברתי כלכלי שפורסם היום (רביעי, 23.11) על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). על פי המדד – ירושלים ירדה מאשכול 3 שבו היא היתה במדד הקודם לאשכול 2 – מה שמציב את העיר בין הרשויות העניות ביותר בישראל.

המדד הסוציו-אקונומי של הלמ"ס מתפרסם אחת לשנתיים, והוא מייצג את המצב הכלכלי-חברתי נכון לשנת 2019, ולא בהכרח את המצב היום. הרמה החברתית כלכלית של האוכלוסייה נמדדת באמצעות שילוב תכונותיה הבסיסיות של האוכלוסייה בתחומים: הרכב דמוגרפי, השכלה וחינוך, רמת חיים, תעסוקה וגמלאות. מקורות הנתונים הם: הלמ"ס, ביטוח לאומי, משרד האוצר, משרד הביטחון, משרד החינוך, רשות האוכלוסין ומשרד התחבורה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


יש לציין כי באשכול 2, שבו נמצאת כאמור ירושלים, ערים ויישובים מהמגזר החרדי או הערבי – ביחד עם ערים כמו בני ברק, בית שמש ועוד. מנגד, הערים הגדולות האחרות בישראל – דוגמת תל אביב יפו, חיפה, פתח תקוה ואפילו אשדוד ניצבות בדירוג גבוה בהרבה מזה של ירושלים. כך למשל, תל אביב באשכול 8 וחיפה באשכול 7.

בלמ"ס מסבירים כי "המדד החברתי-כלכלי מחושב כערך רציף. הדבר מאפשר את חלוקת המשאבים בין הרשויות המקומיות בצורה רציפה. עם זאת, עקב החלטות ממשלה רבות שמתבססות על סיווג הרשויות המקומיות ל-10 אשכולות, בוצעה חלוקה של הרשויות המקומיות ל-10 קבוצות הומוגניות (אשכולות) לפי ערכי המדד החברתי-כלכלי. אשכול 1 מציין את הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה הנמוכה ביותר ואשכול 10 מציין את הרמה הגבוהה ביותר".

אז על מה מבוסס המדד? בנושא הדמוגרפיה נבדק חציון גיל האוכלוסיה, יחס התלות שבין גילאי 19-0 וגילאי 65 ומעלה לבין האוכלוסייה שבגיל העבודה (64-20). בתחום החינוך נבדק ממוצע שנות לימוד של בני 54-25; אחוז בעלי תואר אקדמי מבני 54-27 בקרב גילאי העבודה העיקריים ועוד.

בתחום התעסוקה נבדק אחוז בעלי הכנסה מעבודה שכירה או עצמאית בקרב גילאי 54-25; אחוז הנשים בגילאי 54-25 שאין להן הכנסה מעבודה; אחוז בעלי הכנסה מעבודה הגבוה פי 2 מהשכר הממוצע; אחוז בעלי הכנסה מעבודה מתחת לשכר המינימום; אחוז מקבלי הבטחת הכנסה והשלמת הכנסה בזקנה ושאירים
תחת הקטגוריה רמת חיים נבחנה ההכנסה החודשית הממוצעת לנפש; ממוצע כלי רכב בבעלות פרטית; ממוצע אגרה בעד רישיון רכב; ממוצע מספר ימי שהייה בחו"ל – של בני 2 ומעלה.

ומה אומרים בעיריית ירושלים? התשובה לבטח לא תפתיע אתכם. "דוח הלמ"ס המשקף את מצבן של הערים, בשנת 2019 חשוב מאין כמוהו ומשמש כלי חשוב בבואנו לטפל בעיר", כך נמסר מעיריית ירושלים, "יחד עם זאת חשוב להבין את הדו"ח ולקרוא אותו באופן רלוונטי ולא להסתפק בכותרות שאינן מייצגות את הדברים כהווייתם. כך שהלכה למעשה, הדוח אינו משקף את החיים הכלכליים והחברתיים של תושבי ירושלים. הדבר נובע מהרכבה הדמוגרפי של ירושלים, שהוא ייחודי ושונה מערים אחרות, וכולל קבוצות אוכלוסייה גדולות במיוחד, המנהלות אורח חיים ייחודי וסגנון חיים שונה. הכללתן (כמתחייב) של קבוצות אלה, במסגרת הדו"ח, ויצירת ממוצע שמשקף את כלל הדו"ח, מטות את הדו"ח בקיצוניות כלפי מטה, ועל כן הדוח אינו משקף את עובדות החיים ואת המצב של הקבוצות האחרות".

 

 

עוד מוסיפים בעירייה: "ירושלים נמצאת בעיצומו של תהליך פריחה וצמיחה שלא היה כמוהו עשרות שנים. את תוצאות התהליך המהפכני יהיה ניתן לראות בדוחות של השנים הבאות".

מנגד, יו"ר האופוזיציה החדש אדיר שוורץ (התעוררות) תוקף ואומר: "זה מה שקורה שראש העירייה מתעסק בלי סוף בקוסמטיקה ולא במהות. זה מה שקורה שאין ניהול אסטרטגי, שמתמודד עם האתגרים החשובים באמת של העיר, בתעסוקה, בפיתוח מנועי צמיחה כלכליים, בדיור. זה מה שקורה שתקציבי עירייה מופנים למימון תעמולה וכנסים פוליטיים למפלגות החרדיות. זה מה שקורה שבמקום חיזוק האוכלוסייה היצרנית בירושלים, העירייה דוחקת אותה החוצה. ממש מפתיע שירושלים, בני ברק ובית שמש באותה הסירה".


מחפשים דירה במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יוני

    "מנגד, יו"ר האופוזיציה החדש אדיר שוורץ (התעוררות) תוקף ואומר: "זה מה שקורה שראש העירייה מתעסק בלי סוף בקוסמטיקה ולא במהות. זה מה שקורה שאין ניהול אסטרטגי, שמתמודד עם האתגרים החשובים באמת של העיר, בתעסוקה, בפיתוח מנועי צמיחה כלכליים, בדיור. זה מה שקורה שתקציבי עירייה מופנים למימון תעמולה וכנסים פוליטיים למפלגות החרדיות."
    אדיר שוורץ, על איזה ניהול אסטרטגי אתה מדבר?
    בתעסוקה? תראה את הרובע החדש שנבנה בכניסה לעיר,
    את שכונת תלפיות המתחדשת ועוד ועוד… מאות משרדים ואזורי תעסוקה בבניה.
    זה נותן צמיחה כלכלית ענפה לעיר…
    בדיור? תראה את כלל תוכניות פינוי בינוי שירושלים היא מהמובילות בארץ, זה נהיה כבר מטורף ואפילו מוגזם…
    על מה אתה מדבר?
    זה שאתה אופוזיציה זה בסדר, אבל לא הגיע הזמן לדרך שונה?
    להתרכז בעשיה, ולא לומר כל הזמן החרדים אכלו לי שתו לי?
    חשבתי שאתה מביא רוח חדשה, חבל שאתה ממשיך בדרך קודמך (עופר ברקוביץ) ככה ימשיכו לדרוס אותנו ולא תהיה תקומה, תחשוב על זה…

  2. גני

    יאללה עם הפייק ניוז שלכם
    העיר ירושלים צמחה הכי הרבה בזמן לאון
    אי אפשר להכיר אותה הכל חדש ויפה כבישים גשרים כיכרות גנים ומה לא

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר