צילום: באדיבות נעם קום - אתר "אוטוקום"
צילום: באדיבות נעם קום - אתר "אוטוקום"

יבואני הרכב מחויבים לפרסם את דירוג הבטיחות של כלי הרכב

דירוג הבטיחות הישראלי קובע שיקולים בעת רכישת רכב חדש. מ-2018 כל מכונית נוסעים חדשה, חייבת בהתקנת מערכת התרעה לשמירת מרחק וסטייה מנתיב

פורסם בתאריך: 28.3.18 22:37

העלייה בכמות תאונות הדרכים בישראל בשנים האחרונות, גרמה להתהוותן של כמה פעולות למניעתן: הוקצו תקציבים ניכרים לתשתיות ואלו הולכות ומשתפרות; קיימת מחשבה, ובצדה עשייה, על המעבר לשימוש יתר בתחבורה הציבורית באמצעות רכבות עירוניות ורכבות בינעירוניות מהירות; ובתחום בטיחות הרכב ניכר מפנה שהחל בישראל כבר בשנת 2012, בישראל, הוחלט לקבוע דירוג בטיחות לכל רכב חדש שעולה לכביש. מינואר 2017 חייבו יבואני הרכב לפרסם את דירוג הבטיחות של כלי הרכב שהם מייבאים לידיעת הציבור, זאת כדי להגביר את מודעותו ולעודד את הצרכנים לרכוש מכוניות בטוחות יותר.

בשנים האחרונות התפתחו כלי הרכב והוטמעו בהם מערכות טכנולוגיות המסייעות למנוע תאונות ולמזער את הפגיעה בבני אדם ואת הנזקים לרכוש. לאחר שהגיעו למסקנות חיוביות באשר ליעילות המערכות, החליטו משרד התחבורה ומשרד האוצר בישראל לעודד את השימוש במכוניות המצוידות במערכות מתקדמות. זאת באמצעות הפחתת המיסוי והוזלה של מחירי המכוניות בהן מותקנות המערכות. נקבע ציון לכל מערכת שנמצאה יעילה. לכל רכב חדש נקבעת רמת אבזור בטיחותי שמתבססת על המערכות המותקנות בו. רמת הבטיחות מצוינת על גבי רישיון הרכב ומפורסמת לכל דגם רכב על פי חוק על ידי יבואני הרכב בישראל.

התייחסות המדינה למערכות הבטיחות אקטיביות, נחשבת פריצת דרך עולמית. מדד הבטיחות הפסיבית שנמדד במבחני הריסוק, היה עד לאחרונה החשוב מכל והציג את הסיכוי שלנו כנוסעים לשרוד ולא להיפגע במקרה של תאונה. אם עד כה התבסס המדד לבטיחות בעיקר על מבחני ריסוק בינלאומיים, מעתה מיושם גם הרעיון של דירוג הבטיחות הישראלי. גם במבחני הריסוק של ה-EURO NCAP מביאים בחשבון בציון הכללי שלהם את תחום הבטיחות האקטיבי המצוי במכונית.

מהי בטיחות אקטיבית?
תחום הבטיחות האקטיבית, כולל את כל מערכות הבטיחות המותקנות במכונית והמונעות מהנהג להיקלע לתאונה. מדובר במערכות בלימה מתקדמות, לרבות בלימה אוטונומית המתבצעת אוטומטית בעת חירום. במערכות בקרת יציבות ואחיזה, בהיגוי אדפטיבי שפועל באופן אקטיבית בעת סטייה מסוכנת, בתאורה משופרת, במערכות התרעה על שמירת מרחק וסטייה מנתיב, זיהוי רכב ב "שטח מת", תמרורים, אורות ובחיישנים ומצלמות המאפשרות שדה ראייה של 360 מעלות, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.

צילום באדיבות נעם קום - אתר "אוטוקום"

צילום באדיבות נעם קום – אתר "אוטוקום"

מדד הבטיחות של ישראל
ב-1 באוגוסט 2013 החלה בישראל הרפורמה לעידוד של קידום הבטיחות בכלי רכב. נקבעה רשימה של מערכות שהתקנתן ברכבים תזכה את בעל הרכב בהטבות מס. נקבע שכל מערכת הנכללת בהסדר והמיועדת לכלי רכב פרטי נוסעים (M1) ולרכב מסחרי שמשקלו עד 3,500 ק"ג (N1) תקבל ניקוד שנע בין חצי נקודה לשתי נקודות ומשנת 2018 לא יותר מנקודה וחצי. צבירת הנקודות נעשית לפי נוהל שקבע משרד התחבורה, והציון הסופי משקף את רמת הבטיחות ברכב חדש. כתנאי סף בדירוג הבטיחות הישראלי נקבע, שכדי לזכות בציון כלשהו תנאי הסף שברכב פרטי יהיו מותקנות 6 כריות אוויר לפחות, ואילו ברכב מסחרי שמשקלו עד 3,500 ק"ג יותקנו 4 כריות אוויר לכל הפחות. כלי רכב שלא יעמדו בתנאי סף זה יקבלו ציון 0. קיימות שמונה רמות בטיחות. כדי לקבל את הרמה הגבוהה ביותר יש לצבור 10 נקודות. כדי לקבל נקודה אחת מספיקות שש כריות אוויר במכונית פרטית. מינואר 2018 נכנסה לתוקף תקנה חדשה ( 364 ח) שמחייבת כל רכב נוסעים חדש מסוג פרטי או מסחרי עד משקל של 3,500 ק"מ, בהתקנת מערכות התראה לשמירת מרחק וסטייה מנתיב. המשמעות שבכל מכונית מסוג זה מותקנת כיום מערכות התרעה מקוריות או בהתקנה מקומית.

מערכות דרוג הבטיחות הישראלי וניקודן
המערכות המתייחסות לדירוג הבטיחות נקבעות לפי נוהל של משרד התחבורה. בהתאם להם נקבע דרוג הבטיחות של כל מכונית בישראל. ככלל, בדרוג נכללים רק מערכות שהותקנו ע"י יצרן הרכב בתהליך הייצור. אם זאת, רק עד לתאריך: 31/12/19 ניתנת האפשרות ליבואנים, לכלול באבזור הבטיחות, מערכות שהותקנו בישראל. המערכות המותרות כיום בהתקנה מקומית הן: בקרת סטייה מנתיב, ניטור מרחק מלפנים, התרעה על הולכי רגל, אופנוע ואופניים ומצלמת רוורס.

 

כריות אוויר: הכריות משלימות את פעולת חגורות הבטיחות. הכריות נועדו למזער את הפגיעה בנוסעים כתוצאה מתאונת דרכים חזיתית או צדית. 7 כריות ברכב פרטי או 6 ברכב מסחרי מזכות ב-חצי נקודה בדירוג הבטיחות.

בקרת סטייה מנתיב: המערכת מתריעה לנהג על סטייה מקווי הנתיב בעת נסיעה בכביש. ניתנת התרעה קולית ויש אפשרות לתצוגה ויזואלית. יש מערכות מקוריות של יצרני הרכב ויש אפשרות להתקנה מקומית. המערכת שווה 1.5 נקודות בדירוג הבטיחות.

תיקון סטייה מנתיב אקטיבי: מערכת אקטיבית המתקנת באמצעות מערכת ההיגוי, את פעולת הנהג בעת סטייה מנתיב לא רצויה. תוספת זו מזכה בנקודה אחת.

ניטור מרחק מלפנים: מערכת המסייעת לשמור על מרחק. היא מתריעה על סכנת התנגשות באמצעות התרעה קולית, אם אפשרות לתצוגה ויזואלית. המערכות מקוריות, של יצרני הרכב, או מותקנות בהתקנה מקומית. המערכת מזכה ב- 1.5 נקודות.

בלימה אוטומטית בעת חירום: מערכת אדפטיבית המבצעת בעת חירום, בלימה אוטומטית של הרכב. המערכת מזכה ב- נקודה אחת בדירוג הבטיחות.

זיהוי כלי רכב ב-"שטח מת": המערכת מזהה הימצאות של כלי רכב בשטחים המצויים בצדי הרכב. המערכת מזכה בנקודה אחת בדירוג הבטיחות.
זיהוי הולכי רגל: המערכת מזהה הולכי רגל החוצים כביש או עומדים בקרבת הרכב. המערכת מזכה נקודה אחת בדירוג הבטיחות.
זיהוי רכב דו-גלגלי: המערכת מזהה רוכבי אופנועים ואופניים הנמצאים בקדמת הרכב או בצדדיו בעת נסיעה ומתריעה על סכנה. ניתנת התרעה קולית, ויש אופציה לצפייה ויזואלית ולהתקנה מקומית. המערכת מזכה ב- חצי נקודה בדירוג הבטיחות.

מצלמות רוורס: מצלמות רוורס מותקנות בחלק האחורי של הרכב ומאפשרות לצפות באופן פנורמי בגזרה הנמצאת מאחורי הרכב בנסיעה לאחור. המערכת מזכה ב- חצי נקודה בדירוג הבטיחות.

חיישני חגורות בטיחות: המערכת מזהה ומתריעה באופן קולי או ויזואלי על נוסעים שאינם חגורים בזמן נסיעה. המערכת מזהה את חגורת הבטיחות של כל הנוסעים ומתריעה על חגורה שנפתחה במהלך הנסיעה או שלא נחגרה. המערכת מזכה ב- חצי נקודה בדירוג הבטיחות.

זיהוי תמרורי תנועה: המערכת מזהה תמרורי תנועה רגילים ואלקטרוניים המצויים בכבישים. היא מתריעה על מגבלת מהירות ומציגה תמרורים אלה באופן ויזואלי בלוח השעונים. המערכת מזכה ב- חצי נקודה בדירוג הבטיחות.

בקרת שיוט אדפטיבית: המערכת שומרת על מהירות נסיעה קבועה ועל מרחק בטוח מהרכב שמלפנים במצב שיוט. היא פועלת באמצעות שליטה אוטומטית על מצערת הדלק והבלמים, מסוגלת להאט את הרכב ואף להעלות את מהירותו. המערכת מזכה ב- חצי נקודה בדירוג הבטיחות.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר